BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rard op 14 November 2010, 18:10:57
-
Hoi,
Heeft iemand toevallig een mooie, duidelijke site met hoe het nederlandse seinstelsel in elkaar zit? Waar staan seinen, welke types en welke afstand vanaf bijv wisselstraten.
Via de zoekfunctie kom ik alleen maar op dooie links of een seinspecial van railhobby. (welke me te duur is)
Grt,
Gerard
-
Ha Gerard,
al gedacht aan de site van je naamgenoot Gerard van de Weerd? Seinarm.nl
Wellicht kun je daar vinden wat je zoekt.
M vr gr,
Wim
-
Hoi,
Sorry, vergeten te vermelden; het gaat om het huidige seinenstelsel. (zoals hij nu gebruikt wordt)
Grt,
Gerard
-
Die seinenspecial is duur ?
-
Als het gratis kan voor dezelfde info is hij te duur, als het niet gratis kan is het natuurlijk een mooi boek ;)
Grt,
Gerard
-
tja... ik kan je wel verwijzen naar de encyclopedie... daar hebben we wat staan over seinen en ook links naar andere sites :) Daar al gekeken? Daarnaast kan je natuurlijk altijd sporenplanonline bekijken. Daar hebben ze detailtekeningen met de plaatsing van de seinen
Groeten Ronald.
-
misschien zijn deze sites hulpvol
http://www.railpedia.nl/display/test/NS-seinstelsel (http://www.railpedia.nl/display/test/NS-seinstelsel)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel)
Maar ik raad je wel aan om de seinspecial van railhobby te kopen, staat een hoop informatie in en het is een mooi naslagwerk
groet,
Bas
-
Hoi Gerard,
Ik zat met dezelfde vraag. Een site heb ik niet gevonden.
De enige bron die ik op dit moment weet zijn de voorschriften van ProRail, en die zijn niet publiek toegankelijk.
Over de afstanden zou ik me overigens maar niet druk maken, aangezien die op onze banen niet of nauwelijks zijn te realiseren. Een voorbeeld: een sein op een afstand op minder dan 200 meter voorbij een wissel of kruising is niet toegestaan.
Interessanter is dus de seinopvolging, het wel of niet nodig hebben van een cijferbak, hoog of laag sein, snelheidsborden, etc.
Deze informatie is op zich wel op de (genoemde) sites te vinden.
Wat ik wel eens gespeeld heb is het NS Seinenspel, te vinden op http://www.trainweb.nl/
Je leert wanneer en hoe de seinen moeten staan.
Ik ben geen expert op het gebied van seinplaatsing, maar als je je plan kenbaar maakt, kunnen we (met z'n allen) er natuurlijk wel mee helpen. Althans, als het de bedoeling was om de kennis te gebruiken voor je baan.
Mocht je specifieke vragen hebben, dan wil ik wel kijken of ik het antwoord voor je kan vinden.
Groeten,
Aernoud
-
Hoi Aernoud,
Hierbij mijn plan, hulp is welkom!
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/diversen/baanplan_v3.png) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/diversen/baanplan_v3.png)
Klikbaar
Grt,
Gerard
-
Gerard,
Ik heb het seinenboek 1995, tot en met wijzigingsblad 7, uitgegeven door Railned.
Daar staan alle seinen in beschreven.
2Mb, stuur maar Pb.
Gr, Bert
-
Heb je in ieder geval hier iets aan?
http://www.ivw.nl/Images/Regeling%20spoorverkeer%20Bijlage%204_tcm247-197596.pdf
Leuke site:
http://www.thesignalpage.nl/data.php
-
Bert,
als anderen belangstelling hebben mogen die ook PM-men?
-
nee!
;D ;)
-
wat denk je dat ik doe? :D
-
Ook een handige site:
www.marcrpieters.nl (http://www.marcrpieters.nl)
-
Gerard en allen,
Hier kun je kiezen uit diverse landen.
Is een handige site.
http://www.thesignalpage.nl/data.php
Groeten Adrie ;)
-
Over de afstanden zou ik me overigens maar niet druk maken, aangezien die op onze banen niet of nauwelijks zijn te realiseren. Een voorbeeld: een sein op een afstand op minder dan 200 meter voorbij een wissel of kruising is niet toegestaan.........
Oeps, werk aan de winkel voor Prorail (als dit zo zou zijn) Dit komt op zeer veel plaatsen voor in den lande.........
Gr Treinhobbijist
-
www.seinarm.nl
-
Dit komt op zeer veel plaatsen voor in den lande.........
Noem eens een paar voorbeelden?
-
Op de beurs was ie niet zo duur. Die special.
Het heeft toch wel zijn nut.
;) Koen
-
Noem eens een paar voorbeelden?
Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Eindhoven, Dordrecht, Amsterdam, Amersfoort (nog meer, of zo goed ?)
-
Treinhobbijist,
Best mogelijk, er wordt regelmatig van de regels afgeweken.
Gerard,
Seinplaatsing is in dit geval redelijk eenvoudig:
Het eerste wat je moet doen zijn de gevaarpunten insluiten met seinen:
Met de klok mee:
- Een hoog sein op "tijdelijk spoor" voor het wissel,
- Twee dwergseinen vanuit je overslagsporen (aangenomen dat de snelheid op de overslagsporen niet meer dan 40kmh mag zijn)
- Een hoog sein voor de wissels richting je tijdelijke spoor,
- Twee hoge seinen aan weerszijden van de ophaalbrug,
- Een hoog sein voor het wissel "modern dorp",
- Twee hoge seinen op de twee sporen van "modern dorp".
Dan komt de vraag, wil je de zaak optimaliseren?
Want dan heb je cijferbakken nodig.
Het aantal cijferbakken wat je nodig hebt hangt weer af van de toegelaten snelheden op de afbuigende wisselstanden.
Is het niet nodig om te optimaliseren dan kun je vaste snelheidsborden plaatsen (ProRail probeert altijd een compromis te vinden, maar beknibbelt over het algemeen niet op cijferbakken heb ik de indruk).
Ik laat het even aan jou over om het eventueel in te tekenen ;)
Kunnen we daarna naar de details kijken.
Groeten,
Aernoud
-
Hoi,
Dank! Daar hebben we wat aan.
Wat moet ik "optimaliseren" om cijferbakken te plaatsen, en waar moeten deze dan komen?
Grt,
Gerard
-
Hoi Gerard,
Optimaliseren betekend een seinplaatsing zodat de rijtijden geminimaliseerd worden.
Laten we beginnen met "Modern dorp", zijn dat doorlopende sporen of is het een kopstation?
Kopstation:
Als het namelijk een kopstation is, kun je volstaan met een vaste snelheidsverlaging naar 40 km/h. Dat bord moet dan op "remafstand" staan voor het inrijsein van "Modern dorp".
Voor het inrijsein komt dan een snelheidsbord "4" (formeel op ten minste 25 m voor het sein)
Het inrijsein kan dan alleen maar rood of geel tonen (het volgende sein is namelijk het stootblok en dat is "rood").
De wisselstand doet dan niet meer ter zake omdat je toch al niet met een snelheid hoger dan 40 mag rijden.
Wil je naar bezet spoor kunnen rijden dan moet het inrijsein nog Geel Knipper kunnen tonen.
Doorgaand station waarbij treinen niet altijd hoeven te stoppen (bijvoorbeeld goederentrein, intercity):
Als het wissel in de rechte stand ligt, mag je met een hoge snelheid passeren (jij mag kiezen welke, max. 140 km/h).
Als het wissel in de afbuigende stand ligt toont het inrijsein Groen Knipper als de maximum snelheid 40 km/h is.
Laat het wissel een hogere snelheid toe, 60 of 80, dan moet het inrijsein een cijferbak hebben, zodat Groen Knipper 6 of Groen Knipper 8 getoond kan worden.
Het sein ervoor (voor de ophaalbrug) krijgt in alle drie de gevallen dan een cijferbak zodat Geel Knipper 4, 6 of 8 getoond kan worden afhankelijk van de snelheid die jij gekozen hebt voor het wissel in de afbuigende stand.
Als alle treinen namelijk wel altijd moeten stoppen, ook al is het een doorgaand station kun je weer alleen met snelheidsborden af.
Voor de andere kant krijg je dezelfde redenatie.
Het hangt dus even af van hoe jij je baan ziet. Bijvoorbeeld:
- Wat rijdt erop?
- zijn "Toekomst" en "Modern dorp" kopstations of doorgaand (al dan niet alleen in fantasie)?
- leveren de twee bogen een extra snelheidsbeperking op, of beschouw je ze als "recht"?
Groeten,
Aernoud
-
Treinhobbijist,
Ik heb even op SporenplanOnline zitten kijken naar Dordrecht, ondanks dat het schematische tekeningen zijn, zie ik geen kandidaat seinen die minder dan 200 m voorbij het wissel staan.
Op Utrecht zou het mogelijk kunnen zijn voor de seinen P210, P212 en P214.
Misschien een misverstand?
Het gaat namelijk om het eerstvolgende sein in de rijrichting, dat hoort ten minste 200 m voorbij een wissel of kruising te staan.
Seinen in de rijrichting vlak voor het wissel is "standaard".
Groeten,
Aernoud
-
(nog meer, of zo goed ?)
Nog meer is niet nodig, maar ik zou graag een wat preciesere plaatsaanduiding zien.
Dus b.v. welk seinnummer, en wat is het dichtstbijzijnde wisselnummer.
-
@Klaas,
Ik denk dat in utrecht in de richting van Arnhem en 's Hertogenbosch de seinen krap op de net verlaten wisselstraat staan. Ik geef het echt geen 200 m.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
....Dus b.v. welk seinnummer, en wat is het dichtstbijzijnde wisselnummer.............
Eén voorbeeldje dan, als je te Utrecht CS op het perron staat en in westerlijke richting kijkt (richting Amsterdam en Gouda) zie ik een flink emplacement. Direkt na dit emplacement staan, nog voor de Fly-Over een enorme rij seinen voor zowel de sporen naar Amsterdam als naar Gouda/Woerden. Deze seinen staan dus slechts enkele meters NA de wissels, zit hooguit 10 meter tussen. Deze situatie komt overigens aan de andere kant van Utrecht, ri. Arnhem ook voor, ook zichtbaar vanaf het perron.
Gr Treinhobbijist
-
Hoi Aernoud,
Modern station (naamloos nog momenteel, suggesties welkom) is een kopstation, dus geen cijferbakken nodig.
Toekomst station is een doorgaand station, daar moet dus wel een cijferbak.
Voor de brug aan beide zijden een cijferbak?
Hoe zit het verder met vertrekseinen etc (op het perron), die heb ik niet nodig?
Grt,
Gerard
-
In stations of in de wisselstraten van de stations zijn de wissels gekoppeld aan de seinen.
Maw de trein vertrekt pas als alles vrij is tot na de wisselstraat.
Hij zal nooit stoppen tussen het perron en het sein in de wisselstraat.
Toch niet in bovenstaande situatie.
Dave
-
....Direkt na dit emplacement staan, nog voor de Fly-Over een enorme rij seinen voor zowel de sporen naar Amsterdam als naar Gouda/Woerden. ....
Dank je.
Ik heb ze "gezien" (op sporenplan.nl)
Voor deze situatie kan ik maar één reden verzinnen: ze kunnen zo een perronspoor vrijmaken, ook als de vrije baan nog niet vrij is.
-
Zoiets.
Die in Utrecht naar Arnhem en Den Bosch (2x) zijn zelfs P-seinen, en als je weet dat die (in ieder geval in dit soort situaties) ook "opjutseinen" worden genoemd...
Je kunt daar vast vertrekken terwijl de voorgaande trein nog (net) niet over Utrecht Veemarkt Aansluiting heen is.
Da's niet alleen het perron vast vrijmaken (als het sein rood blijft, zal je staart nog aan het perron zijn) maar _jouw_ vertrek kan in ieder geval ook eerder plaatsvinden.
-
Rood zal het sein op die plek toch niet geven.
Misschien bij een losse loc, maar zeker niet bij een lange trein.
Ze zullen een trein niet stil zetten in de wisselstraat!
Maar op geel al het blok inrijden dat geloof ik wel.
dave
-
Een P-sein dat geen rood kan tonen? Volgens mij bestaat dat niet.
Ik denk dat ze in die situatie wel degelijk een trein kunnen stilzetten op de wisselstraat, waarom staat dat sein er anders?
Op geel een blok inrijden, dat mag altijd.
-
Ik ken wel een laaggeplaatst sein dat een P-sein is, maar geen P-sein dat geen rood kan tonen...
-
Zoals Klaas al suggereerde. De seinen worden gebruikt om treinen eerder van het perron te laten vertrekken en ter beveiliging van de er achter gelegen samenkomst/splitsing van diverse sporen naar de 4 sporige verbinding naar Amsterdam.
Die seinen in de richting van 's Hertogenbosch beveiligen vandaag de dag de afslag naar spoor 18/19. Als de stopper naar Geldermalsen te vroeg is, komt de IC alvast vanaf het perron.
In de richting Arnhem kan ik niet afleidien.
Groeten,
Gerrad van der Sel.
-
Gerard,
Zoek je een Cursus OBE EN OS-bladen lezen?
-
Die seinen in de richting van 's Hertogenbosch beveiligen vandaag de dag de afslag naar spoor 18/19. Als de stopper naar Geldermalsen te vroeg is, komt de IC alvast vanaf het perron.
In de richting Arnhem kan ik niet afleidien.
Waar dacht je dat "Utrecht Veemarkt Aansluiting" op sloeg?
En naar de sporen 16 t/m 19 kan ook een trein vanuit de richting Driebergen (spoor AC), dus dat wil je dan toch wel afdekken voor treinen via spoor AO, neem ik aan? :P
Rood zal het sein op die plek toch niet geven.
Misschien bij een losse loc, maar zeker niet bij een lange trein.
Ze zullen een trein niet stil zetten in de wisselstraat!
Maar op geel al het blok inrijden dat geloof ik wel.
Prachtig, al die beterweterij :P
Of dat sein rood blijft of uit de stand stop komt, hangt niet af van de lengte van de trein ervoor maar van m.n. bezetting erachter.
Zeker wel "zetten ze" een trein stil in de wisselstraat als dat even moet.
Is bij het hoge sein richting de fly-over toch "altijd" slechts een Sprinter naar Gouda.
-
Heeft niks met beterweterij te maken.
Ik denk niet dat ze in de spits in Utrecht een trein stil zetten in de wisselstraat voor een sein dat er 100 meter verder staat.
En dan bedoel ik een trein met +/- 10 bakken.
Maar als jij het weet geloof ik je graag.
Had van opjutseinen ook nog niet gehoord.
En de lengte van de trein ervoor heeft er inderdaad niks mee te maken. Verkeerd begrepen
Dave
-
Het zal niet bewust gebeuren, maar het kan wel voorkomen.
Als je naar sporenplan.nl kijkt, dan is sein 210 richting Arnhem zo'n sein.
Stel nu dat je een ice van spoor 9 en een ic van spoor 11 kort na elkaar richting Arnhem wilt sturen.
Het voordeel van sein 210 is dan dat zodra de ICE de wisselstraat voor sein 210 heeft verlaten, voor de ic van spoor 11 al een rijweg kan worden ingesteld. Tegen de tijd dat de ic daadwerkelijk vertrekt, is de ice sein 232 al gepasseerd en zal sein 210 al niet meer rood tonen. Je kunt dus een veel snellere treinopvolging realiseren. Het risico is dat de ice om wat voor reden ook voor sein 232 tot stilstand komt, dan zal de ic voor sein 210 moeten stoppen, midden op de wisselstraat.
Huub
-
Hoi Gerard,
Het draadje begint een beetje te ontsporen.
Het doel van die 200 m was alleen maar om aan te geven over wat voor afstanden we spreken.
Ander voorbeeld dan: de afstand tussen opvolgende seinen moet tenminste 400 m zijn, uitgezonderd bij perrons. (Er zullen vast in de praktijk meer uitzonderingen voorkomen...)
Een minimale bloklengte van 4 m op een H0-baan zal vaak al moeilijk zijn.
Een afstand die in model wel te realiseren valt is dat het sein bij voorkeur tussen de 9 tot 15 m voor de isolatielas staat (de las bevindt zich dus 9 tot 15 m na het sein), aangezien deze las voor de wisseltongen moet liggen, komt het sein ongeveer 10 cm voor de wisseltongen te staan.
Terug naar je vragen:
"Toekomst", doorgaand spoor, ik neem even aan dat je 40 km/h wissels gebruikt, dan heb je alleen een sein met een cijferbak nodig aan de kant van de ophaalbrug in de richting van "Toekomst". Die zou dan Geel "4" moeten kunnen tonen. Die wordt alleen gebruikt als je over het afbuigende wissel richting "Toekomst" gaat.
Andere kant van de ophaalbrug, richting "Modern Dorp" heeft geen cijferbak nodig als je gebruik maakt van vaste snelheidsborden.
Het inrijsein van "Toekomst" heeft geen cijferbak nodig als je maar 40 km/h over het wissel mag.
Vertrekseinen heb je inderdaad nodig op de perrons. Die schakelen mee met de uitrijseinen.
Ik weet niet of je nog snelheidsborden wilt plaatsen? Dat is nu nog niet compleet.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over eventuele extra borden op seinen e.d., hoe ver wil je gaan ;)
Als we verder zijn, moeten we maar even een samenvattend lijstje maken of een tekening.
Groeten,
Aernoud
-
Ik ben even bezig geweest met de mogelijkheden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinen_1.jpg)
Voor het vertrek uit de stations en het rangeerterrein, lage seinen.
Voor vertrek van de perrons ook vertrekseinen.
Voor de brug, het brugsein, met daarvoor een voorsein.
Ik heb meerdere opties in het plan verwerkt.
Waarbij ik geen rekening heb gehouden met de maatvoering van de ruimte en de plaatsing van
de seinen omgerekend uit 1:1
Mogelijkheid 1:
Vertrek op een laag geplaatst sein, voor de brug een voorsein en het hoofdsein (brugsein) met cijfer
en de inrijder van het andere station.
Mogelijkheid 2:
Vertrek op een laag geplaatst sein, voor de brug een voorsein en het hoofdsein (brugsein) zonder cijfer,
Voorsein met cijfer en dan de inrijder van het andere station.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi Aernoud,
Het komt dus hierop neer:
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/baanplan_seinen.png) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/baanplan_seinen.png)
Klikbaar
Ik heb geen rekening gehouden met de plaats van de seinen... (links of rechts v/d baan)
Grt,
Gerard
-
Hoi Gerard,
Exact.
Borden geloof je verder wel?
@Robbert Jan:
Je voorseinen zijn in dit geval overbodig aangezien de hoofdseinen tevens voorsein zijn.
Alleen als de blokken te lang zijn wordt er een los voorsein geplaatst, wat bij een enkelsporig baanvak wel vaker zal voor komen. Als ik uitga van de verhoudingen op de tekening, zou ik daar niet voor kiezen, de blokken zijn daar veel te kort voor.
Sterker nog, gezien de bloklengtes zou je zelfs kunnen overwegen om de seinen bij de brug weg te laten waardoor de uitrijseinen van "Modern dorp" en "Toekomst" ook gelijk de brug afdekken. Ik zou dit niet doen.
Lage seinen bij "Modern dorp" kan. Maar afhankelijk van de inrichting van het station kunnen toch hoge seinen voor komen in verband met zichtbaarheid.
Het legt trouwens wel een onnodige vertraging op bij het uitrijden met het wissel in de rechtuit stand. Je moet dan langer onder de 40 blijven, maar komt vaak voor.
Een laag uitrijsein op "Toekomst" bij rechtuit kan niet omdat de toegestane snelheid meer dan 40 km/h zal zijn.
Een laag uitrijsein op "Toekomst" bij afbuigend kan inderdaad, maar ook hier zal regelmatig om verwarring te voorkomen en eenheid te krijgen een hoog sein geplaatst worden.
Op http://www.sporenplan.nl/ zie je al die combinaties terugkomen. Een hoog sein plaatsen waar een laag kan, is dus voor deze baan dus een kwestie van smaak.
Groeten,
Aernoud
-
Gerard,
We hebben het niet gehad over bovenleiding of niet.
Als de lijn namelijk bovenleiding heeft maar de brug niet, dan mogen de seinen niet direct bij de brug staan. In werkelijkheid zou de trein bij het optrekken anders op de brug tot stilstand komen. Dat is een beetje slordig ;)
Groeten,
Aernoud
-
Hoi,
Dank voor zover!
Er komt inderdaad bovenleiding. Hoever vanaf de brug moet het sein +/- komen? (dan moet ik daar met de stopsectie ook rekening mee houden)
Grt,
Gerard
-
Ga je de brug zonder bovenleiding uitvoeren?
Zo ja dan wordt het wat complexer:
Je hebt namelijk bruggen zonder bovenleiding waarbij je de stroomafnemer niet hoeft te laten zakken en bruggen waarbij dat wel moet.
Hoeft het niet, dan heb je alleen te maken met het uit- en inschakelen van de tractiestroom.
Een sein mag niet op minder dan 300 m voor het uitschakelbord staan.
Je kunt dus kiezen wat je het meest praktisch lijkt: de seinen verplaatsen en kijken of je blokken lang genoeg blijven of ze laten vervallen.
Of de brug toch met bovenleiding uitvoeren.
Afgezien van de werkelijkheid en seinplaatsing lijkt het me inderdaad wel relevant bij de stopsectie rekening te houden met mogelijke doorschieters.
Ik zie net in je bouwdraad een foto van een bovenleidingloze brug waarbij de stroomafnemer niet hoeft te zakken. Inclusief een sein ervoor. Niet te moeilijk doen en het sein op een vergelijkbare afstand zetten :)
Groeten,
Aernoud
-
Hoi,
Welke bouw van welke brug? :-\
Grt,
Gerard
-
Een afstand die in model wel te realiseren valt is dat het sein bij voorkeur tussen de 9 tot 15 m voor de isolatielas staat (de las bevindt zich dus 9 tot 15 m na het sein), aangezien deze las voor de wisseltongen moet liggen, komt het sein ongeveer 10 cm voor de wisseltongen te staan.
Gelukkig ( ;)) zijn hierop ook weer veel uitzonderingen. Een las kan zelfs naast het sein liggen. Het kan dus wel de voorkeur zijn, praktijk is vaak heel anders.
Dan nog even on-topic: De voorseinen op de tekening kunnen volgens de afbeelding ook rood tonen, een voorsein heeft nooit rood.
Gr Treinhobbijist
-
Eventjes voor de duidelijkheid, het sein voor de brug zou in vele gevallen voorafgaan
aan een voorsein omdat je anders nooit op groen zou kunnen vertrekken
wanneer de brug geopend is, als de lengte het niet toelaat kan je het laten vervallen.
Het plaatsen van een voorsein heeft wel zo zijn redenen:
Omdat een brug over het algemeen hoger ligt dan het baanvak en je dan
dus met de trein, tegen de bult op voor de brug staat en dat wil je niet i.v.m het
weer weg kunnen komen bij bijvoorbeeld gladde sporen.
Ga je de optie gebruiken om geen voorsein te zetten dan zou ik persoonlijk een trein
niet laten vertrekken op geel, maar dat is omdat mijn achtergrond daarin meespeelt.
Wachten op groen en dan lekker op je gemakje vertrekken zonder problemen.
Voorbeeldje:
Vertrek van de shuttle uit Lw geschied ook zo, wachten op groen anders loopt je
het risico dat je voor het kanaal staat te kijken met je trein in de bocht, bultje op
en nog met de staart in de wissels.....
Uiteraard is dit alles afhankelijk van de treinen die er gaan rijden.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi Gerard,
Welke bouw van welke brug?
Deze uit je eigen draadje, hij was als voorbeeld voor de kade :D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23743.msg434849.html#msg434849 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23743.msg434849.html#msg434849)
Treinhobbijist,
Ik had niet de moeite genomen de originele tekst over te nemen, maar bij deze:
normaal moet een minimum van 9 m worden aangehouden; hierdoor wordt voorkomen, dat de machinist het sein in de stand stop terug ziet komen. Om spoorlengte te winnen of vanwege de constructie van de bovenbouw, mag de afrijdlas worden teruggebracht tot aan de plaats van het sein;
Dus in dit geval stond het er al bij 8)
@Robbert Jan,
Heb je een voorbeeld waar voorseinen in de praktijk zo toegepast worden?
Ben wel benieuwd namelijk.
Of hebben we een misverstand over het woord "voorsein"? Dat je een normaal hoofdsein bedoelt en niet een sein wat alleen geel of groen kan tonen?
Dit is trouwens de tekst uit het voorschrift:
Plaatsing ten opzichte van beweegbare brug zonder doorgaande bovenleiding
Seinen mogen niet worden geplaatst in het gebied tussen 300 m vóór het uitschakelbord (sein 306 SR) en het daarop volgende inschakelbord (sein 307 SR). Indien bogen en/of hellingen in dit gebied voorkomen, geldt een afstand van ten minste 500 m vóór het uitschakelbord.
Je ziet dat er rekening wordt gehouden met het feit dat je wel snelheid moet kunnen maken en helemaal als er nog sprake is van een helling.
Groeten,
Aernoud
-
Hoi Aernoud,
Dat is niet mijn brug, maar die van Hilverdaal ;D
Grt,
Gerard
-
Eventjes voor de duidelijkheid, het sein voor de brug zou in vele gevallen voorafgaan
aan een voorsein omdat je anders nooit op groen zou kunnen vertrekken
wanneer de brug geopend is, als de lengte het niet toelaat kan je het laten vervallen.
De afstand (in de beschreven modelbaan-situ) tussen voorsein en sein voor de brug is dan dermate kort dat je niet aan je remwegafstand gaat voldoen. Het sein voorafgaand aan het voorsein zal dan ook nooit groen tonen. Deze situatie komt dus ook niet voor in NL: voorseinen hebben alleen zin bij (zeer) lange blokken.
Het plaatsen van een voorsein heeft wel zo zijn redenen:
Omdat een brug over het algemeen hoger ligt dan het baanvak en je dan
dus met de trein, tegen de bult op voor de brug staat en dat wil je niet i.v.m het
weer weg kunnen komen bij bijvoorbeeld gladde sporen.
Of L / H seinen toepassen.
-
Ga je de brug zonder bovenleiding uitvoeren?
Zo ja dan wordt het wat complexer:
Je hebt namelijk bruggen zonder bovenleiding waarbij je de stroomafnemer niet hoeft te laten zakken en bruggen waarbij dat wel moet.
Dit wordt alleen gedaan waar buitenlandse elokken (Belgische reeks 11.8 en 25.5) rijden/hebben gereden, de Ringvaartbrug in de Schiphollijn en de Amstelbrug in de Zuidtak bijvoorbeeld. Ik ken verder geen spoorbruggen in Nederland waar dit wordt voorkomt. Dit is ivm het ontbreken van de stuitbeveiliging in de stroomafnemer van de genoemde elokken, hierdoor zou de stroomafnemer boven de rijdraad uit kunnen komen, het gevolg hoef ik denk ik niet uit te leggen ;D. Nederlands elektrisch materieel heeft deze nokbeveiliging wel. Bij de elok BR189 (en 186 dacht ik ook) wordt deze stuitbeveiliging met het kiezen van het Nederlandse systeem automatisch in werking gesteld.
@ Gerard van Renkum
Als ik zo vrij mag sein, uuh ik bedoel zijn: Je zou de beide overslagsporen kunnen voorzien van één laag seintje, alleen dan moeten de toeleidende seinen vanuit Toekomst geel-knipper tonen voor die sporen, omdat je dan een niet centraal bediend gebied inrijdt. Je spaart hiermee wel weer een seintje uit (ben je wel heel realistisch bezig, dat doen ze in het eggie ook ;D), en je hebt iets meer ruimte op de sporen die je kan gebruiken voor laden/lossen.
Zie maar wat je ermee doet ;)
Groeten Erwin
-
Bruggen met bovenleiding kan je vinden in de voormalige havenlijn en in de betuweroute het stuk in de europoort/botlek.
SK
-
Bedankt voor de tip Erwin.
Grt,
Gerard van Rekum (zonder N)
-
Hoi Erwin,
Je zou de beide overslagsporen kunnen voorzien van één laag seintje, alleen dan moeten de toeleidende seinen vanuit Toekomst geel-knipper tonen voor die sporen, omdat je dan een niet centraal bediend gebied inrijdt.
Voor mijn eigen baanplan heb ik met een soortgelijke situatie te maken. De optie Geel-knipper had ik me gerealiseerd, maar ik was even vergeten dat ik daar ook een sein mee uit kan sparen.
Bij mij is dat gebied niet voorzien van bovenleiding.
Aangezien ik ook de juiste borden wil plaatsen is het dan voldoende om ter hoogte van het dwergsein van de overslagsporen bij het binnenrijden, het linkse bord te plaatsen en op "Toekomst" het rechtse bord?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bord333en311r.png)
Groeten,
Aernoud
-
Aernoud,
Het baanplan is enigsinds gewijzigd, klopt onderstaande tekening m.b.t. de plaatsting van de seinen, of wordt het nu iets spannender bij de wisselstraat@ Tijdelijk/ Toekomst?
Vanaf de wissel bij de brug richting tijdelijk/toekomst wordt alleen het linker spoor bereden, vanaf tijdelijk/ toekomst alleen de rechter. Wel kunnen de treinen uiteraard naar beide sporen van het station.
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/baanplan_nieuw.jpg)
Klikbaar (http://www.spoorh0.nl/images/stories/baanplan_nieuw.jpg)
Thnks en grt,
Gerard
-
Gerard,
Dit is inderdaad een mogelijke oplossing.
Ik dacht eerst dat je met deze oplossing in noodgevallen toch wel linkerspoor kan rijden vanaf de brug richting oude stad. Dat is echter inderdaad lastig, aangezien dan het sein voor de brug groen-knipper moet tonen vanwege het afbuigende wissel, maar dan moeten eerdere seinen hier al rekening mee houden. Afgezien van het feit of het wenselijk is om over een bovenleidingloze brug te rijden met gelijk daarachter een wissel met een snelheidsbeperking.
Groeten,
Aernoud
-
Andersom is dan wel weer eenvoudig te realiseren en heeft ook zin... vanuit oude stad naar de brug via linkerspoor; het rechterspoor is dan beschikbaar voor uithalen tbv de overslag. Kost alleen een extra sein, vanuit oude stad gezien net voor het wissel bij de brug.
-
Hoi Erwin,
Voor mijn eigen baanplan heb ik met een soortgelijke situatie te maken. De optie Geel-knipper had ik me gerealiseerd, maar ik was even vergeten dat ik daar ook een sein mee uit kan sparen.
Bij mij is dat gebied niet voorzien van bovenleiding.
Aangezien ik ook de juiste borden wil plaatsen is het dan voldoende om ter hoogte van het dwergsein van de overslagsporen bij het binnenrijden, het linkse bord te plaatsen en op "Toekomst" het rechtse bord?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bord333en311r.png)
Groeten,
Aernoud
Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".
Groeten Erwin ;)
-
@ JAB:
Dat is inderdaad nog wel een goed idee, je bedoelt van gewoon voor de brug op het linkerspoor een sein, zelfde afstand tot de brug als het rechterspoor.
Grt,
Gerard
-
Inderdaad; creeer je nog meer leuke rij-mogelijkheden mee.
-
Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".
Groeten Erwin ;)
Volgens mij bestaan de borden 'einde beveiliging' niet met een onderbord met 'links (of rechts) leidend'
Immers zit dat wissel wel in de bediening en beveiliging zitten, aangezien het in rechtleidende stand wel beveiligd is.
Volgens mij zou in zo'n geval het bord ná het wissel staan, of het wissel wordt voorzien van grendels en eventueel een stopontspoorblok erna.
-
Voordat we misverstanden gaan krijgen:
Het linkse bord is einde beveiliging en kent geen onderbord (schreef Erwin ook niet).
Het rechtse bord is einde bovenleiding en heeft geen onderbord nodig aangezien het ">"-teken aan de bovenkant deze functie heeft. Dit bord komt uiteraard voor het wissel te staan, anders ben je te laat en sta ja al stroomloos.
Het bord heb ik uit het regeling spoorverkeer bijlage 4, dus als dat in de praktijk met onderbord geregeld wordt, is dat een ander verhaal natuurlijk.
Tekst uit de bijlage:
Voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan.
Indien een bovenbord is aangebracht is voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan in de richting waarnaar de pijl wijst.
Verder bevestigd Erwin mijn plan, bedankt.
Groeten,
Aernoud
-
Ik zie inderdaad dat ik ene leesfoutje heb gemaakt, mijn excuus heren ;)
-
Hoi,
Bij moderne stad, maakt daar het type normaal sein nog uit? Links of rechts? Of gewoon normale rechtse?
Bij het linker spoor komt het sein dus links van de baan te staan...
Grt,
Gerard
-
Hoi Gerard,
Ze horen rechts te staan, maar er worden al uitzonderingen genoemd:
• de uitrijseinen van op vrije baan gelijkende situaties;
• seinen op kleine emplacementen met het aanzien van een vrije baan.
Ik heb nog even op sporenplan gekeken, maar zie niet snel goede voorbeelden.
Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)
Groeten,
Aernoud
-
Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)
Het is nog simpeler:
Plaats sein rechts, geen ruimte dan links (ongeacht of het het linker of rechter spoor is.
Op de vrije baan is zelden ruimte tussen de sporen, dus daar staan de seinen voor het linkerspoor aan de linker kant.
(Als je goed kijkt, dan hangen ze op seinbruggen aan de rechterkant.)
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Hoi,
Hoe en waar staan vertrekseinen?
Grt,
Gerard
-
Op het perron ;D
-
joh ;D
Aan het begin, aan het einde? (van een kopspoor uitgaand) hoeveel, etc :)
Grt,
Gerard
-
Hallo Gerard,
Op station Elst (GLD) staan op perron 1 totaal 2 seinen, 1 halverwege en de 2de op het einde van het perron. Op perron 2 staat alleen een hoofdsein welke deze functie heeft dit mede omdat ook de overgang direct achter het sein is. het zal dus per station en ruimte verschillen.
Groeten Adrie
-
@ Aernoud; weet jij het antwoord op mijn vraag?
Grt,
Gerard
-
Hoi Gerard,
Ik heb even gezocht:
Één of meer vertreklichten moet toegepast worden indien het hoofdsein onvoldoende zichtbaar is.
Normaal hoort het licht van het vertreksein in dezelfde richting uit te stralen als het hoofdsein.
Alleen op een kopspoor mag een dubbelzijdige uitvoering toegepast worden.
Dus je hebt nu verschillende mogelijkheden:
Geen omdat je het hoofdsein kunt zien.
Of als je het leuk of noodzakelijk acht, bijvoorbeeld halverwege een enkele of dubbele uitvoering omdat je het hoofdsein vanaf daar slechter kunt zien.
Kun je daar wat mee?
Groeten,
Aernoud
-
thnks! Daar kan ik zeker wat mee! :)
Grt,
Gerard
-
Nog even ter informatie over de bruggen, dit was een discussiepuntje geworden
gezien de beveiliging en de toe te passen seinen.
Ik heb nog even wat dingetjes uitgezocht met betrekking tot de combinatie
voorsein - hoofdsein "brugsein".
Deze combinatie is wel degelijk in gebruik, tussen Scheemda en Zuidbroek en tussen
Bad Nieuweschans en Winschoten.
Beide hebben betrekking op een beweegbare brug.
Je zou dus indien deze brug geopend is nooit op groen kunnen vertrekken vanuit het station,
wanneer deze brug met alléén een hoofdsein "brugsein" afgedekt zou wezen.
Daarom staat er een voorsein tussen, welke in zijn normaalstand geel toond wat inhoud
dat je dus altijd op groen kan vertrekken vanuit het station ongeacht de stand van de brug.
Gr.
Robbert Jan.
-
Volgens mij is ook niet beweerd dat die combinatie niet voor kan komen ;)
Uiteraard kan het, waar het om gaat is de combinatie van toegestane maximum snelheid en de bloklengte.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn enkelsporige trajecten, waarbij denk ik de opvolgtijd tussen de treinen dusdanig is dat er zich op elk moment maar één trein op dat traject bevindt. Het toepassen van korte blokken heeft dan geen zin en worden er juist lange blokken toegepast.
Vanaf een zekere bloklengte ga je dan voorseinen toepassen.
Als je kortere bloklengtes hebt, kun je geen voorseinen toepassen omdat de remweg tussen het voorsein en het stop tonende sein voldoende moet zijn, naast een minimaal geëiste afstand tussen seinen. Het criterium voor het toepassen van een voorsein heeft niet te maken met het feit dat je bij een geopende brug anders niet op groen kunt vertrekken.
Het toepassen van lange blokken vereist dus een voorsein, met als neveneffect dat je dan op groen kunt vertrekken ook al staat de brug open ;)
Het probleem bij de baan van Gerard is dat de bloklengtes te kort zijn om de combinatie met een voorsein te kunnen rechtvaardigen.
Groeten,
Aernoud
-
Vanaf een zekere bloklengte ga je dan voorseinen toepassen.
Een voorsein is gewenst bij blokken langer dan 1800 meter en vereist bij blokken met een lengte van minimaal 2000 meter.
-
Hoi,
Bij moderne stad, maakt daar het type normaal sein nog uit? Links of rechts? Of gewoon normale rechtse?
Bij het linker spoor komt het sein dus links van de baan te staan...
Grt,
Gerard
Misschien een wat late reactie, maar ik neem aan dat je met het type "normaal sein" het hoge sein bedoelt? Deze staan normaal idd rechts, en bij linkerspoor links. De lage (dweg-) seinen staan vrijwel altijd rechts van het spoor, mocht dit niet kunnen door plaatselijke omstandigheden, word deze links geplaatst met een pijlbord eronder wat naar het geldende spoor wijst (te Den haag HS stond zo'n laagsein op spoor 3, gezien vanuit Rijswijk. Deze stond aanvankelijk ook rechts, maar hierdoor stond deze tegen het perron in de boog, waardoor deze zeer laat zichtbaar was. Met als gevolg een hoger aantal STS-passages :-\, dit was de reden dat deze verplaatst werd. Met de verwijdering van de wissels tussen spoor 2 en 3 is dit sein ook verwijderd). Het hoge sein wordt meestal dusdanig gemonteerd dat de kop naar het geldende spoor wijst (kijk maar eens bij een dubbelspoor met dubbelspoorbeveiliging), dit kan bij een laag sein niet dus wordt daarom een pijl gebruikt.
Ik hoop dat je hier nog wat mee kan.
Groeten Erwin ;)
-
Ook bij hoge seinen die links staan van het spoor komen (bij bediende gebieden) vaak pijlen voor. Voor Utrecht CS bijvoorbeeld 1278. Voor wat betreft de positie van het lichten tov de paal: bijna altijd richting het spoor waarvoor het geldt. Echter er zijn uitzonderingen: 1212 en 1214 te Utrecht staan rechts van het spoor en hebben dus geen pijl. De lichten staan echter tov de paal rechts (dus van het spoor af). Sein 254 te Utrecht Veemarkt aansl. staat rechts van het spoor maar zitten de lampen tov de paal precies in het midden.