BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: robin binsbergen op 16 August 2010, 04:01:51

Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 16 August 2010, 04:01:51
laat ze die dingen daar houden en stuur die anderen die in amerfoort staan er ook heen nadat die geplukt zijn.
We hebben nu 4 museum stellen van deze dingen, lijkt me meer dan genoeg.

sterker nog, veel te veel! Ik vond het vroeger ook niet leuk als ik moest delen met mijn broer als we wat kregen. In dat opzicht kan je beter enig kind zijn. (en nee, dit is geen vloeken in de kerk, maar de harde realiteit.) Een clubje is leuk, maar het volhouden is vaak erg lastig. Een enkele club redt het, maar de regeltjes van IVW e.d. worden steeds moeilijker. In dat opzicht kan je beter je krachten e.d. bundelen. Op deze manier heb je ook meer zekerheid dat je uberhaupt gelden binnen haalt. (ikzelf zal namelijk nooit een 180 sponseren aangezien er inmiddels een prachtige 186 rijdend op de baan is.)

mvg,
Robin
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: laurent op 16 August 2010, 04:41:52
Maar anderzijds, als je kijkt naar Duitsland, dan moeten we ook niet doorslaan met van alles 1 exemplaar. De Duitsers hebben vele materialen bewaard uit alle mogelijke series en je ziet hoeveel leuks je daarmee kan doen (o.a. Dampfspektakel afgelopen Pasen). Kijkend naar bijv. Plan W of Plan E. En het is eigenlijk natuurlijk ook gewoon ruk dat de museumorganisaties in Nederland met voornamelijk Duits materieel rijden, omdat er niets Nederlands is te vinden. Met alle respect en hoe mooi dat Duitse materieel dan ook mag zijn, maar als je toch materieel in dienst houdt en/of opknapt, dan mag het wat mij betrefd ook Nederlands zijn.
Gelukkig heeft men bij de 2200 en bij de 2400 het al beter aangepakt dan voorheen, gezien de mooie exemplaren en uitvoeringen die er zijn! :) En geheel onbegrijpelijk dat men ook een 179 of een 180 probeert rijvaardig te maken vind ik het dus ook niet. Typische treinstellen met ook flink wat kleurtjes en vormpjes. Want we hebben meer van die relatief zware projecten gehad, zoals de 252 of de ovaalramer (bij SGB). En zeg nou zelf eens eerlijk, hoeveel mensen zien nou het werkelijke verschil tussen de 276 en de 252 (dus niet de kleur)? Zijn er vast niet zoveel, tenzij je ze naast elkaar zet.
En tja, dat IVW, dat moet men eens terugroepen, die draaien zo nu en dan ook wel erg door in de regeldrift.
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: tod op 16 August 2010, 08:09:18
Over wat we wel en niet moeten behouden ga ik niet discusieren,
Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben.
Voor een ding moeten we oppassen en dat is dat we geen tijd en geld verspillen aan zaken die we niet afkrijgen.

Wat betreft het IVW het volgende:
zolang we met het museummateriaal op de "openbare" spoorbaan willen rijden zullen we net als alle "normale" gebruikers aan alle veiligheidseisen moeten voldoen.
Dat geldt ook voor auto's.
Rijden we op afgesloten eigen trajecten die we zelf onderhouden en waar geen anderen komen dan wordt het iets anders, tenzij we personen tegen betaling vervoeren (denk even aan de botsing een tijdje terug tijdens een stoomfestival in Duitsland.
Maar een zekere vorm van basisveiligheid is altijd minimaal vereist, want gebeurt er wat dan moeten derden toch altijd weer aantreden.
Ton
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: JAB van Ree op 16 August 2010, 08:11:04
@Laurent je bedoelt denk ik de 273 ipv 276? :D

Er zijn 3 Plan W's gespaard qua sloop, helaas tot nu toe maar 1 opgeknapt.
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven, alleen het weer rijvaardig krijgen wordt nog een hele klus (helpende handen altijd welkom!)
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Over de Plan U's zal ik me maar niet uitlaten...
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 08:16:10
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 16 August 2010, 08:42:22
hoe minder je bewaard, hoe groter de historische waarde van een museumstuk. Er is volgens mij niemand die voor een sik uit z'n dak gaat...

mvg,
Robin
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Lvdwerf op 16 August 2010, 08:44:04
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH EEN SIK WHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHOOOOOO. sorry kon het niet laten :P
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bouwe op 16 August 2010, 09:13:20
Nee Lennert, ze bedoelen jou niet zoals je ooit eens aan tafel zat in Houten  ;D
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 16 August 2010, 18:24:32
Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco

Plannen zijn al in de maak, helaas kost het erg veel uitzoek werk voor je daadwerkelijk aan een grootschalige revisie kunt denken. Zoiezo gaan we dan uit van een project van het liefst 10 tegelijk, zoiezo moet er een K gesloopt worden voor de onderdelen. Maar alles is afhankelijk van financien.....
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Okke
Titel: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 19:08:10
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Ik ben het helemaal met je eens. In potentie heeft de VSM een enorme schat aan plan D en K staan. En een vooroorlogse bolkop. En het is goed te horen dat er plannen zijn, ik hoop alleen dat ze uitgevoerd kunnen worden voor alles een bonk roest is... Nouja, we'll see.

Eelco
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bob R. op 16 August 2010, 19:47:58
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven,
Dat zijn toch bijna alleen voormalige fietsrijtuigen?
Hoeveel echte plan E's (normale zitrijtuigen 1ste & 2de klas) zijn er nog over, ik kom niet verder dan 2?
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 19:56:00
2,5, zou ik zeggen: eentje compleet van het spoorwegmuseum, eentje zonder interieur (ex-VSM) en een karkas (ex-VSM).
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bob R. op 16 August 2010, 20:11:28
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 20:18:00
Zowel de E zonder interieur als het karkas zijn overgedaan aan de SHD te Amersfoort.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Simplex op 16 August 2010, 20:30:19
Materieel fijn om te behouden, maar wat te denken van de spoorsegebouwen die zo links en rechts met de slopershamer verdwenen zijn.
Éen van de laatste spoorweegbruggen is rond deze tijd ook niet meer (Delft). Markante seinhuizen die in de weg stonden. Loodsen of gewoon wachtposten. Materieel is leuk, maar de rest van de geschiedenis is het ook wel waard te behouden. Hier in Pijnacker staat het stations gebouw op de slooplijst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb20.jpg)
foto: Stationsweb.nl

gebouwd in: 1908
type: ZHESM standaard
Woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk. Sterk overheersende dakpartij.
maatschappij: ZHESM (Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij)

De gemeente wil er niet eens over nadeken om er iets in te vestigen.
Historie naast het spoor is nog minder belangrijk dan het materieel wat er ooit reed.

Steef
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 20:35:58
Probleem is dat hetgeen OP het spoor staat makkelijker verplaatst kan worden dan hetgeen er NAAST staat. Hoewel de SGB in dezen interessant werk heeft verricht. Verder is een trein doorgaans een stuk goedkoper dan vastgoed.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bob R. op 16 August 2010, 21:00:06
En je hebt het probleem met de rechten van eventueele nieuwe bewoners (geluidsoverlast door treinen) van leegstaande spoorgebouwen.
En met name bij kleinere stations is de ligging voor commercieel gebruik ongunstig.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Rick op 16 August 2010, 21:50:25
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dat was in ieder geval wel de bedoeling ooit, maar ik weet niet meer of dat met het karkas of met de andere is gebeurd.

Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: basdouma op 16 August 2010, 22:03:20
Leuke discussie ! ;D
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?

Met een 1200 of 1300 in het blauw + 6x plan K + stalen D heb je toch al een prima treintje lijkt mij, ( of historisch verantwoord is weet ik niet, maar met een eventuele bolkop en plan D kun je toch aardig spelen (lees combineren).

Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 22:20:50
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken?

Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Basilicum op 16 August 2010, 22:28:32
Realisme, wat is dat? Een 0110 met Belgische 1e-klasrijtuigen? Een Zweedse loc met blokkendozen? Een Oostduitse 44 met een sleep Oostenrijkse tweeassers? Een Russische, voormalig Duitse Kriegslok met een trein Badische personenrijtuigen?
Het belangrijkste is, dat dit materieel behouden blijft.
Maar goed..., we dwalen af.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: spoorzeven op 16 August 2010, 23:33:57
Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende (en ander materieel al helemaal niet meer, zoals Mat '40 / blokkendoos met middeninstap, -tig mooie of historisch belangrijke Nederlandse stoomlocs, etc.). Dus hopen dat ook in de toekomst voldoende geld voorhanden is voor een Mat '64, Sprinter, Koploper, 1600/1700, enzovoort.

Stedahult heeft ook een punt: er verdwijnt veel te veel langs het spoor, we kunnen allemaal wel iets bedenken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0026_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0026_5.jpg)
Post T te Delft staat nog steeds!
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Floris Dilz op 16 August 2010, 23:45:14
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: N-Sven op 16 August 2010, 23:51:20
Hier in NL vreet dat wel brood (stalling, verzekering, enz...). Beter meteen eentje goed maken en van de andere exemplaren de nodige onderdelen plukken en die goed bewaren.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Thom op 17 August 2010, 00:16:11
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 17 August 2010, 00:20:22
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.

Je wilt niet weten hoeveel onderdelen plan U er al op diverse planken ligt  :D Eentje is meer dan zat. Rijden doe je toch nie tveel, dus storingen heb je alle tijd en rust om te verhelpen. Daarbij is het oude techniek, dus over het algemeen redelijk makkelik te herstellen of te vervangen door iets nieuwers.

Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

mvg,
Robin
ooit nog eens diverse plan U's geplukt voor de 114.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bob R. op 17 August 2010, 08:09:30
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)
Dat is wel jammer, maar beter iets dan niets ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ernst-Jan op 17 August 2010, 10:37:24
Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

Wat wil je, met een grotendeels Pruisisch spoorwegnetwerk waar na '89 enorm de klad is in gekomen? Enorm veel ruimte daar. Er stond daar dus ook nog enorm veel leuk materieel (en nog steeds staat er veel, al wordt er ook al veel opgeruimd helaas). Een korte inventarisatie in Hel leverde meerdere Italiaanse, Franse, Pruisische, Duitse en ex S-Bahn Berlin bakken op, allemaal vooroorlogs dus. Als je daar naar onderstellen gaat kijken wordt het nog veel leuker, en dat is dan nog maar één dorp/stadje.

Ernst-Jan
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 17 August 2010, 11:54:54
Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)

De plannen zijn nu zo dat we voor een blauwe stam gaan van 4 keer D en 5 keer K, en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.
Toen K in dienst kwam was het turkoois immers verbannen en dus niet realistisch als je dat zo doet. Als aanvulling op de stam zou dan 1 van de VSM stalen D's moeten fungeren

Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende ..


Even ter info, er zijn nog 6 plan D's en 7 plan K's, lijkt me meer dan voldoende om een blauwe stam bolkoppen te combineren

Mocht iemand nog info, blauwdrukken, en andere dingen bezitten van plan K, D en vooroorlogse bolkoppen houd ik me aanbevolen.

Okke
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 17 August 2010, 11:57:39
en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.

En NSDAP-bruin....  ;)

Maar goed, dan heb je het nu over een stam van 10 stalen rijtuigen. Dat is nogal een project, nog niet eens financieel gezien. Als je 10 stalen rijtuigen gaat opknappen, dan kun je dat bijna niet anders dan uitbesteden. Want daar gaan bizar veel man-uren in zitten...

Eelco
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bas van Heiningen op 17 August 2010, 12:00:49
Heren,

Leuk zo'n discussie over wat we wel en niet moeten bewaren op en rond het spoor. Bewaren is één ding. Restaureren en bedrijfsvaardighouden een ander. We kunnen van alles roepen, maar wanneer wordt de daad bij het woord gevoegd? En worden de musea stichtingen etc ook fysiek geholpen met handjes. Roepen is één ding aktief helpen is een ander.

Groet,
Bas
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 17 August 2010, 12:03:45
Waarom is dat altijd het standaard antwoord op mensen die iets zeggen over het restaureren van spoorwegmaterieel? Mag je soms pas iets zeggen als je je handjes hebt laten wapperen?

En met alle respect, het restaureren van 10 stalen rijtuigen is geen kwestie meer van vrijwilligerswerk. Zeker niet in de staat waarin sommige van deze bakken nu verkeren. Tenzij je er 20 jaar voor uittrekt.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 17 August 2010, 12:09:50
En NSDAP-bruin....  ;)

Maar goed, dan heb je het nu over een stam van 10 stalen rijtuigen. Dat is nogal een project, nog niet eens financieel gezien. Als je 10 stalen rijtuigen gaat opknappen, dan kun je dat bijna niet anders dan uitbesteden. Want daar gaan bizar veel man-uren in zitten...

Eelco

Dit kan zoiezo niet binnen de VSM. De VSM heeft haar handen al vol aan het lopend onderhoud, en bolkoppen zijn dermate complex, plus dat er plaatwerk technisch en interieur technisch zoveel gedaan moet worden dat dat zoiezo geen optie is. Daarvoor zijn net zoals wat nu met de mat 36 gebeurt externe bedrijven nodig.

De ideeën zijn er nu om er een landelijke stam van de maken, die dus niet onder VSM vlag, maar voor iedere museumclub is die op het NS net rijd.  En dan word er ook gedacht voor de hertoelating in bijvoorbeeld duitsland, aangezien het internationale rijtuigen zijn. VSM blijft natuurlijk wel eigenaar van het materieel.

Dit zijn tot nu toe de uitgangspunten waarvoor we bezig zijn, maar let wel, we zitten nog in de beginfase.

Okke
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 17 August 2010, 12:11:31
Dit kan zoiezo niet binnen de VSM. De VSM heeft haar handen al vol aan het lopend onderhoud, en bolkoppen zijn dermate complex, plus dat er plaatwerk technisch en interieur technisch zoveel gedaan moet worden dat dat zoiezo geen optie is. Daarvoor zijn net zoals wat nu met de mat 36 gebeurt externe bedrijven nodig.

De ideeën zijn er nu om er een landelijke stam van de maken, die dus niet onder VSM vlag, maar voor iedere museumclub is die op het NS net rijd.  En dan word er ook gedacht voor de hertoelating in bijvoorbeeld duitsland, aangezien het internationale rijtuigen zijn. VSM blijft natuurlijk wel eigenaar van het materieel.

Dit zijn tot nu toe de uitgangspunten waarvoor we bezig zijn, maar let wel, we zitten nog in de beginfase.

Maar
En met alle respect, het restaureren van 10 stalen rijtuigen is geen kwestie meer van vrijwilligerswerk. Zeker niet in de staat waarin sommige van deze bakken nu verkeren. Tenzij je er 20 jaar voor uittrekt.
De staat van alle bakken is overigens grofweg dezelfde, op een enkeling na die ook het gehele interieur mist.

Okke
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 17 August 2010, 12:12:10
De ideeën zijn er nu om er een landelijke stam van de maken, die dus niet onder VSM vlag, maar voor iedere museumclub is die op het NS net rijd.  En dan word er ook gedacht voor de hertoelating in bijvoorbeeld duitsland, aangezien het internationale rijtuigen zijn. VSM blijft natuurlijk wel eigenaar van het materieel.

 (y) kijk, dat klinkt ideaal!  (y)

De staat van alle bakken is overigens grofweg dezelfde, op een enkeling na die ook het gehele interieur mist.

Dank voor deze verduidelijking, dat wist ik niet.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Rick op 17 August 2010, 16:28:55
Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)
Nee, dat hoeft van mij ook niet maar het zou wel leuk zijn.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 17 August 2010, 17:37:35
Ok, dan nemen we de 520 (vrijheidstrein) om te bewaren, het liefst nog wat rose en paars op de zijkant.

Het is wel niet het beeld wat iedereen kent van plan T (mat '64) Maar dat hoeft kennelijk niet?

Goed, terug naar de realiteit:
Ik werk nagenoeg wekelijks (laat wekelijks mijn handjes wapperen  ;D) aan de Blauwe Engel van het Spoorwegmuseum. Het is inmiddels wel weer een tijdje geleden dat deze in het Spoorwegmuseum heeft gestaan, maar die keren dat hij er stond en we bezoekers van het museum binnen een kijkje lieten nemen kwamen bij die mensen wel weer herinneringen op aan vroeger, met de 'groene' banken, de metalen bagagerekken erboven en de afstap naar het balkon. Het was een beeld van herkenning. Dat is uiteindelijk wat je met een museumtrein moet zien te behalen, het beeld van vroeger. Het zijn tenslotte je geldschieters om tot dat resultaat te komen.

Ook de buitenkant weegt daarbij heel zwaar. Een gele trein is op dit moment voor veel mensen nog iets wat 'dagelijks rond rijdt'. Dan kan je bijvoorbeeld beter een blauwe, rode of groene trein hebben.

Nog een ander voorbeeld:
Ga eens kijken bij de SGB, en wel in het 'ovalen-ramen-rijtuig' aldaar, en dan vooral  het interieur. Hier had ook een DE-III interieur geplaatst kunnen worden aangezien er toch niets meer in zat. Niemand die het meer kent, dus wat maakt het uit?? Nee dus. Zoals het nu is doet het veel meer bij de passagiers, vooral als de werknemers aldaar er enhousiast over vertellen hoe alles tot stand gekomen is. Het heeft een verhaal, een verhaal wat kloppend is.

Overigens, ik neem aan dat de meeste van jullie de blauwe 1600 (postbank) dagelijks op jullie baan hebben rondrijden? Het rijdt, dus waarom moet het origineel zijn  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: JAB van Ree op 17 August 2010, 17:59:17
Waarom is dat altijd het standaard antwoord op mensen die iets zeggen over het restaureren van spoorwegmaterieel? Mag je soms pas iets zeggen als je je handjes hebt laten wapperen?

Het is aan de andere kant soms wel erg makkelijk roepen en commentaar geven vanaf de zijlijn... als meer mensen zouden helpen kon er veel meer (en in een veel betere staat) bewaard worden. Want uiteindelijk is het vooral de tijd en de centjes die de beperking vormen op wat er bewaard en gerenoveerd word.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 17 August 2010, 18:51:35
Niet helemaal waar natuurlijk, opknappen kost ook geld. Dus het is niet zo dat je iets mag zeggen als je je handjes laat wapperen. Het mag ook als je clubs/stichtingen/vereningingen steunt met wat financiële  ;D

mcg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: dennie op 17 August 2010, 19:01:25
Ik zelf ken de stoomtijd niet,maar wel de dieseltijd,tijdvak van de 22/2400 hier in de heuvels zuidlimburg.
Leuk voor de stoomloc nog eens in echt te zien  maar dan moet het wel nederlands materiaal zijn en geen zweeds of duits.
Hetzelfde geld voor de wagons plan e/plan w rijtuigen ken ik nog uit mijn kindheid toen je nog weleens met de trein reisde,zelfde met de blauwe engel (al was hij geel) en de buffel en de 1300 serie kijk als van dat materiaal 2 locs/wagons bewaard blijven prima
Voor de rest heb ik hier in heerlen geen ander materiaal gezien of
gekend,afgezien van de 16/17/1800 of de 64/6500  maar dat is te modern materiaal,daar is nog genoeg materiaal van over
Als je nou bijvoorbeeld in midden het land ja dan heb je compleet ander locs/wagons gehad en daar  wil je materiaal bewaard word
Tekening en fotos vindt ik belangrijker te bewaren,maar daar in tegen een wagon/loc in het echt te zien is ieder mening voor zich want waar ga je al dat materiaal stallen
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Menno 1846 op 17 August 2010, 20:21:10
Kort maar krachtig antwoord eerst van mij:
Een WADLOPER!!
Als er nog wat in mijn gedachten schiet voor iets anders (om ook te bewaren) meld ik dat nog wel.
Greetz:Menno
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ernst-Jan op 17 August 2010, 22:27:32
Niet helemaal waar natuurlijk, opknappen kost ook geld. Dus het is niet zo dat je iets mag zeggen als je je handjes laat wapperen. Het mag ook als je clubs/stichtingen/vereningingen steunt met wat financiële  ;D

En daarnaast, de handjes laten wapperen hoeft niet altijd fysieke arbeid te zijn. Lobbywerk bijvoorbeeld kan ook deel uitmaken van je werkzaamheden voor een club. Maar veel dingen zijn nu eenmaal makkelijker gezegd dan gedaan helaas.

Ok, dan nemen we de 520 (vrijheidstrein) om te bewaren, het liefst nog wat rose en paars op de zijkant.

Het is wel niet het beeld wat iedereen kent van plan T (mat '64) Maar dat hoeft kennelijk niet?

Niet altijd. Van plan D en K zullen veel mensen (hier in ieder geval) nog wel een beeld hebben, van de hondekoppen ook. Maar van de NL stomers? Het grote publiek zeker niet hoor, dan maakt het weinig uit of het een Duitse of een Nederlandse stomer is. Een Nederlandse is natuurlijk leuker, maar de goegemeente (en dan bedoel ik niet de mensen op dit forum) zal het weinig uitmaken, net zomin als wat er achter hangt. Die vinden de houten banken van een Blokkendoos leuk, of de open balkonnetjes van een Oostenrijker. Daarnaast is soms de authenticiteit ondergeschikt aan het exploitatiebelang. Zie de blokkendoos van het NSM. Die restauratietussenbak is niet origineel, maar verhoogt wel de opbrengsten, de restauraties van andere clubs idem, ook al is het niet origineel. Concessies zul je nu eenmaal moeten doen. En iedereen kent nog wel de gele hondekoppen, maar een groene? Voor de meeste mensen is dat een onbekende kleur, en dat maakt hem juist interessant. Voor een plan V zal hetzelfde gelden, evenals een rode kleur voor plan U, juist een onbekende kleur en dat maakt hem interessant.

Daarnaast maakt het veel uit of vergelijkbaar materieel nog in dienst is of niet. Zolang er nog plan V rijdt zal het niet interessant zijn voor de meeste mensen, ook plan T niet. Ook als plan V buiten dienst is duurt dat nog wel een tijdje. In Polen kun je dat heel goed zien. In Wolsztyn waar nog stoom rijdt is er nauwelijks interesse voor, maar kom je in Chabowka of Gdansk dan is er al veel meer interesse van gewone dagjesmensen. Dat is in NL net zo.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Thom op 17 August 2010, 22:45:30
En met alle respect, het restaureren van 10 stalen rijtuigen is geen kwestie meer van vrijwilligerswerk. Zeker niet in de staat waarin sommige van deze bakken nu verkeren. Tenzij je er 20 jaar voor uittrekt.
Niet helemaal.

Zonder vrijwilligers zal dat rijtuig natuurlijk nooit uit zijn eigen bij een restaurateur belanden.
Daarnaast heeft die restaurateur ook mensen nodig die weten hoe of wat het moet worden.

En ook die support, is erg belangrijk, evenals later het blijven onderhouden van die rjituigen, op de achtergrond maar allemaal vrijwilligers werk. Ook de hele aansturing van een vereniging...  (y)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 17 August 2010, 23:19:31
maar de goegemeente (en dan bedoel ik niet de mensen op dit forum) zal het weinig uitmaken, net zomin als wat er achter hangt. Die vinden de houten banken van een Blokkendoos leuk, of de open balkonnetjes van een Oostenrijker. Daarnaast is soms de authenticiteit ondergeschikt aan het exploitatiebelang.

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Uit dit verhaal kun je opmaken dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat je opknapt want het reizend publiek weet er toch eigenlijk niks van.
Als je een restauratie begint zou je ervan uit moeten gaan dat je een object hersteld en moeite doet hem in originele staat te herstellen om het correcte tijdsbeeld weer te geven. Het kost vaak in geld net zo veel meer enkel wat meer uitzoekwerk.
Een verschil met de VSM is dat men niet restaureert maar reviseert, dat moet je wel als een duidelijk verschil zien. Als je de blokkendoos restauratiewagen van het NSM vergelijkt met die van de VSM, is er bij de VSM maar iets ingebouwd wat oud lijkt, en bij het NSM ernaar gestreefd een er nog zo'n historisch correct mogelijk plaatje ervan te maken.
Dat is puur het verschil in opvattingen met betrekking tot herstel van materieel, en ook geen punt van kritiek.

Kijk het publiek ziet dat niet, maarja ik vind niet dat je moet gaan restaureren met in het achterhoofd van “dat weet het publiek toch niet”.

Plus vind ik niet dat authenticiteit ondergeschikt is aanexploitatie belang, ik vind het zelfs onzin. Het gaat arm in arm, anders zou de naam museummaterieel niet meer op zijn plek zijn als dat het geval zou zijn bij een museumclub. Juist de historische waarde van een bepaald product moet je zien uit te buiten commercieel als je er geld aan zou willen verdienen.

Maargoed tot zover mijn restauratie opvattingen

Okke
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 18 August 2010, 10:35:06
Ik ga me niet wagen aan de vraag,wat wél en wat niet bewaren,daarvoor heb ik onvoldoende kijk op het hele gebeuren.
Want persoonlijk vindt ik nagenoeg alles wat oud is mooi,maar alles bewaren gaat nu eenmaal niet.
Wat ik wel vindt,weg is ook echt weg,dus bijvoorbeeld:
De 1600/1800 serie wordt compleet afgevoerd en gesloopt (immers,de 1700 rijdt nog en is uiterlijk voor het grote publiek identiek) en later zou men toch een loc in de begin jaren 80 versie willen tentoonstellen in het NSM (dus nummer in het midden en kale typhoons) dna heb je dus een probleem,want die zijn er niet meer.
Zou je er daarentegen 2 bewaren (eentje voor onderdelen) dan kan je dat dus realiseren,en blijkt het uiteindelijk op niets uit te lopen dan kan je het spul alsnog naar de sloop gooien.
let wel,het is maar een voorbeeld,ik heb geen enkel idee of daar concrete plannen voor zijn,evenmin heb ik nagedacht over stallingsmogelijkheden,omdat ik daar verder niks van weet,dit is puur mijn visie.
denk wel dat het steeds lastiger wordt om spul te bewaren,het wordt immers steeds meer.
Er komt natuurlijk ook een moment dat ICR uit dienst gaat.
Dan kan je je afvragen,moet je er 1 of hooguit 2 bewaren,of een stam van 5 bijvoorbeeld.
1 is leuk,dan kan je van binnen zien hoe men in de jaren 80/90 reisde.
Wil je daarentegen een realistische intercity neerzetten,dan heb je er toch wel een stuk of 5 nodig.
Maar dan komt naar mijn idee weer dat stallingsprobleem om de hoek kijken,want eens gaat ook IRM eruit (toch ook minimaal 3 bakken,DDM is toch ook weer minimaal 3 bakken en een mDDM of een 1700.
EN we zitten toch ook niet zo ruim met plek in nederland (en natuurlijk het financiele plaatje) om vooruit te kijken en op een plek in NL een grote loods neer te planten waar de diverse stichtingen die geen eigen museumlijn en/of depot/stalling hebben hun museummaterieel droog kunnen stallen.
Denk aan de 766,plan U etc.
Zou geweldig zijn natuurlijk maar vrees ik niet haalbaar!.
Het zou wel mooi zijn als er inderdaad een stam bolkoppen rijvaardig op het spoor zou komen,daar kan je volgens mij bijna alles voor zetten,van de 3737 tot een Duitse 23er ,een 1100,1200,1300,1500 en mischien zelfs een 1600 (hebben die eigenlijk ook met Plan K gereden?)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Edde op 18 August 2010, 10:53:05
Jazeker (y)

gr Ed.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Jos B. op 18 August 2010, 11:52:51
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Tja, en als je er dasn toch een lok bij wil hebben, dan lijkt me een bepaalde 1600 wel op zn plek. (hier ga ik nu verder niet op in, want daar hebben we al een rel over gehad)


Jos.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Maasdam op 18 August 2010, 12:07:11
Natuurlijk moeten we ook niet Benelux ic materieel vergeten en dan met name de koprijtuigen. Sprinters, slaapruituigen het huidige Koninklijke rijtuig (zeer verre toekomst) Wat bewaar je daarvan wat niet.

Als ik door het NSM loop denk ik er is zeker nog wel plek voor meer materieel. Waarom niet een wisselbare tentoonstelling. Dit doet het maritiem museum Rotterdam ook. Die heeft naast een vaste collectie ook wissel tentoonstellingen. Waarbij uit hun opslag plaats soms hele interesante stukken worden tentoongesteld.

Nu zou je kunnen denken dat naast een kern collectie permanent tentoongesteld, 1x in het jaar afgewisseld worden door materieel uit de opslag, zodat je een dynamische tentoonstelling krijgt. Zo kan je dus ook meer materieel onderdak geven in bestaande ruimtes/loodsen. Ik denk dat gezien hoe nu het materieel in het NSM staat opgesteld veel meer plek te behalen is door een andere opstelling van materieel.

Ben.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: basdouma op 18 August 2010, 12:23:48
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Dan zou ik toch 2 keer een B nemen zoals de stammen in het begin waren. en als je er mee op pad gaat kun je aanvullen met bijv.Plan W

Hoe is het qua stallingsruimte in Amersfoort eigenlijk, staat het daar vol? , is dat in de toekomst te gebruiken voor diverse musea ?
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 18 August 2010, 13:13:13
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Tja, en als je er dasn toch een lok bij wil hebben, dan lijkt me een bepaalde 1600 wel op zn plek. (hier ga ik nu verder niet op in, want daar hebben we al een rel over gehad)


Jos.

ik snap waar je op doelt jos!
Maar wil je dan een realistische trein uitbeelden dan moet je eigenlijk voor het mooie ook 60 icr's bewaren! ;D
Inderdaad is de 1607 een loc met historie,alleen het is maar een nummertje,de rest van de locs zijn/waren identiek.
in het spoorwegmuseum staat de 1122 aka 1125,maar die heeft dus ook al ruim 20 jaar het nummertje 1122.
denk ook niet dat je er continu bij stil zal staan van hé,er staat 1122 maar eigenlijk is ie dat helemaal niet.
Wat wel een leuk idee is als je op termijn de 1607 in het NSM zou zetten dat je de ene zijde normaal houdt zoals iedereen hem kent en de andere zijde het NS 150 logo met de bekende tekst onder het rooster.
Daarentegen kan je hem dan niet in aflevertoestand maken ivm de konijnenhokken die er in 1989 al wel opzaten.
moeilijk moeilijk
maar zover de 1607 nog bestaat is het logisch dat als men op termijn een exemplaar museaal zou bewaren,men degene neemt in de beste staat verkeert,en dat zal vrees ik een andere loc worden.
Nogmaals,ik heb geen enkel idee of er wellicht al concrete plannen zijn!
Alleen als alle 1600/1800en er uit gaan zullen de 1700en voorlopig nog wel in dienst blijven (zijn ook zo'n 15 jaar nieuwer) dus tsja,zou het dan zin hebben om een eventuele 1600 dan al in het NSM te zetten terwijl voor het grote publiek dezelfde loc (1700) nog gewoon in dienst is.
Dat lag natuurlijk met de 1122 destijds anders,die reden ook nog gewoon maar zagen er natuurlijk totaal anders uit.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Niels B op 18 August 2010, 13:31:08
Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad.... (voor sommige mensen vertel ik nu echt iets nieuws geloof ik  ;D). Persoonlijk zou ik best mijn handen uit de mouwen steken voor een museumstel. Op een andere wijze probeer ik hier de ZLSM te helpen. Tijdgebrek belet me om daar actiever in deel te nemen. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zij die de handjes uit de mouwen willen steken maar niet in staat zijn elk weekend naar het midden van het land te reizen....

Ik vind dat we zoveel mogelijk moeten bewaren. Volgens mij is er spijt van zo'n beetje elk materieel waar niets van bewaard is gebleven. Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen originele DE II is en dat er ook geen DE V en bewaard zijn...

Grtz,
Niels
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Marc tramt op 18 August 2010, 13:35:23
Waarom niet een wisselbare tentoonstelling. Dit doet het maritiem museum Rotterdam ook.

Dat doet het NSM al... niet al het materieel is altijd te zien.

En over het onderwerp.... Van mij hoeft niet alles bewaard te blijven, het zou een goede afspiegeling moeten zijn van wat er rond gereden heeft. Dus dat SM'90 naar de sloper is verdwenen, ik lig er niet wakker van. En liever één goed exemplaar dan 3 halve...
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 18 August 2010, 13:45:03
was er van sm 90 niet 1 kop bewaard??
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 18 August 2010, 13:58:51
Vergis je niet. Binnen het NSM zijn de plannen al veel verder dan menig een zal vermoeden. Ik ga hier nu niet uit de doeken doen hoe en wat, aangezien alles pas zeker is als een bepaald materieel in het museum staat.

Voor wat betreft de stallingsruimte, waarbij ik alleen even kijk naar het NSM, is het het makkelijkste om het materieel in de buurt van Utrecht te houden. Nu staat alles in Blerick, en ik kan je verzekeren dat er heel wat kosten mee gemoeid zijn om steeds al het materieel over te brengen. Ondanks dat het vaak eigen materieel is, er zit ook een drgl en een mcn aan vast en die kosten nu eenmaal geld.

Hulp hoeft niet altijd in de vorm van arbeid, financieel is ook altijd te kort. Sommige kunnen nu eenmaal niet veel missen qua geld, en andere niet qua lichemalijke gesteldheid. Ook een combi is natuurlijk mogelijk zodat lang niet iedereen kan of wil helpen. Uiteraard is het dan wel verstandig om dit in je antwoord te laten blijken, dan heeft iedereen daaar begrip voor, zoals onderstaand bericht van Niels B.

Qua materieel wordt er op het laatste moment pas een keuze gemaakt qua lok of treinstel. Dit omdat er altijd een kink in de kabel kan komen zoals ernstige storingen, brand of een aanrijding. De mat '46 273 is daar een mooi voorbeeld van, deze is 2e keus aangezien de 1e keus (ben het nummer ff kwijt) een aanrijding had in een van de laatste weken.

Wat betreft de ruimte in het Spoorwegmuseum, die is beperkter dan je zou denken. Je kan alles wel op elkaar proppen, maar dan is er ook niets aan, zeker niet voor de foto's.
Ook zijn er bepaalde gedeeltes waar gewoonweg niets kan staan omdat het een looproute betreft. Dit bij elkaar maakt het soms nog knap lastig om alles neer tezetten, aangezien je ook bepaalde combi's wilt maken en daarmee aan bepaalde lengtes vast zit.

Voor wat betreft ICR is het straks knap lastig om te bepalen wat of je er mee zou willen. Tenslotte is het materieel behoolijk verbouwd. Je kan in ieder geval niet laten zien hoe men in de jaren 80/90/2000 reisde op de oranje banken, aangezien die er inmiddels uit zijn. (ik weet het, ICM heeft ze nog, dus als iemand een schuur voor de komende 20 jar overheeft? ;) )

Ook de keus voor een 1600 of 1700 kan knap lastig zijn. Wil je het eerste model, of wil je er straks een DD-AR aanvast knopen. Anderzijds kan je ipv die 1700 ook een mDDM nemen voor een DD-AR.

Uiteraard hangt of staat al het bovenstaande van de medewerking van NS, en eigenlijk nog specifieker NSR. Een mooi voorbeeld is de wadloper. Deze zijn allen commerciëel verkocht, en daar was gewoonweg geen speld tussen te krijgen, of je had eerder moeten zijn en er een grote zak geld voor over moeten hebbenen soms heb je dan een beetje geluk en kan je alleen een kop overnemen zoals bij SM'90.

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Railhopper op 18 August 2010, 14:00:52
was er van sm 90 niet 1 kop bewaard??

ja dat klopt  :D, als het goed komt hij in het NSM  te staan.

Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 18 August 2010, 14:35:42
maar wat de wadlopers betreft,die zijn nu naar polen en wellicht is er ooit nog eens de mogelijkheid om er wat van terug te kopen,ideaal voor 1 van de museumlijnen.
Anderzijds zijn deze dingen nog zo modern dat er nog niemand nostaligische gevoelens bij heeft (alhoewel toch alweer zowat 30 jaar oud) en de kleur waarin ze altijd hebben gereden komt ook nog veelvuldig voor.
en inderdaad wat Robin zegt,goed bereikbare overdekte stalling zal samen met de financien de bottleneck blijven bij het trachten te behouden van materieel.plus inderdaad het rijvaardig houden van het spul. Roestrijden is bijvoorbeeld een mooie oplossing!
En zover ik begreep is NSR niet of nauwelijks geinteresseerd in het verleden (logisch bij een commercieel bedrijf),minder dan de oude NS zo ik begreep dus veel medewerking hoef je daar ook niet van te verwachten lijkt me.
lastige materie al met al.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Rick op 18 August 2010, 15:07:46
Natuurlijk moeten we ook niet Benelux ic materieel vergeten en dan met name de koprijtuigen.
Daar wordt er als het goed is al eentje van bewaard.

Dan zou ik toch 2 keer een B nemen zoals de stammen in het begin waren. en als je er mee op pad gaat kun je aanvullen met bijv.Plan W
Ja, dan kunnen we tegen die tijd weer klagen dat er geen BKD is bewaard. *helder moment* Dat maakt ook niet meer uit eigenlijk, er zijn al geen BKD's meer. :P Aanvullen met plan W kan nog, daar zijn er nog drie van.

Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad....
Maar zoals robin al zei kost het dan meer geld om het naar Utrecht te krijgen (als je naar het NSM moet, anders niet natuurlijk). Maar waar is er dan ruimte, vergeet niet dat het ook geld kost en de gratis loodsen bij het spoor groeien nog niet aan bomen. Nu is de Zaanstraat vrij, maar dat zal ook niet eeuwig duren.

Citaat
Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen originele DE II is
Maar die kan nog teruggebouwd worden.





Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Jos B. op 18 August 2010, 16:45:48
Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad

En een vierkante meter grond in ons land is om te beginnen al niet goedkoop.
En ruimte is gewoon kostbaar.


Jos.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 18 August 2010, 16:48:10
En dan kan Nederland wel zo groot zijn, er moet wel een spoortje heel wat aansluit op het nederlandse spoorwegnet....

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Hans Wolbers op 18 August 2010, 17:22:58
maar wat de wadlopers betreft,die zijn nu naar polen en wellicht is er ooit nog eens de mogelijkheid om er wat van terug te kopen,ideaal voor 1 van de museumlijnen.
Anderzijds zijn deze dingen nog zo modern dat er nog niemand nostaligische gevoelens bij heeft (alhoewel toch alweer zowat 30 jaar oud) en de kleur waarin ze altijd hebben gereden komt ook nog veelvuldig voor.
en inderdaad wat Robin zegt,goed bereikbare overdekte stalling zal samen met de financien de bottleneck blijven bij het trachten te behouden van materieel.plus inderdaad het rijvaardig houden van het spul. Roestrijden is bijvoorbeeld een mooie oplossing!
En zover ik begreep is NSR niet of nauwelijks geinteresseerd in het verleden (logisch bij een commercieel bedrijf),minder dan de oude NS zo ik begreep dus veel medewerking hoef je daar ook niet van te verwachten lijkt me.
lastige materie al met al.

Wadloper was echt iets voor de STAR geweest. Dichtbij het oude gebied....
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: basdouma op 18 August 2010, 18:20:49

Ja, dan kunnen we tegen die tijd weer klagen dat er geen BKD is bewaard. *helder moment* Dat maakt ook niet meer uit eigenlijk, er zijn al geen BKD's meer. :P Aanvullen met plan W kan nog, daar zijn er nog drie van.


Ik bedoelde dus de stam A+B+B+BKD + eventueel 3 x plan W  heb een een trein van 7 rijtuigen...

Zijn er geen bkd''s meer ?
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 18 August 2010, 18:29:59
Wadloper was echt iets voor de STAR geweest. Dichtbij het oude gebied....

idd,dat bedoel ik!
De pest is alleen dat er altijd te weinig geld,ruimte en mankracht is om alle wensen te realiseren.
Er is natuurlijk nu al zo'n bult met museummaterieel en dat wordt alleen maar meer,het zal allemaal steeds lastiger worden.
En diverse museummaatschappijen bewaren halen al diverse materieelsoorten naar zich toe wat eigenlijk een beetje buiten hun thema valt,denk aan de 2 1100 elocs bij de SGB en in mindere mate de bolkoppen collectie van de VSM.
je kan je afvragen of het op korte of middellange termijn rijvaardig wordt/gaat rijden.
Al is het natuurlijk geweldig dat het er voorlopig in elk geval nog is,het bolkoppen verhaal geeft een beetje mijn idee over bewaren weer,of het ooit gaat rijden is 1 ding,maar als je de ruimte hebt en het bewaart is het er in elk geval nog,weg is weg!
Dat is net zoiets als de Benelux hondekop in belgie,je kan mopperen dat ie verwaarloost wordt maar hij IS er in elk geval nog,in nederland zijn ze allemaal verschroot!
qua bolkoppen is er ook nog een leuk vraagstuk,wat ga je doen met het benelux stuurstandrijtuig?
Ga je dat weer origineel maken (een RD heette dat geloof ik) of laat je het zo en in elk geval van buiten weer in benelux kleuren. Het heeft langer als BNL rijtuig bestaan als RD in elk geval!
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Menno 1846 op 18 August 2010, 20:01:21
Een Wadloper bij de STAR is mooi in het oude gebied.(weet alleen niet precies meer waarom zij niet een in het bestand konden opnemen.)

Een Wadloper bij de FStM (Friese Stoom Maatschappij) is ook mooi in het oude gebied.
Deze heeft echter aangegeven een (commerciële) Stoom Maatschapij te willen zijn en alleen met Stoom te gaan rijden (op een diesel rangeer lok na).

Echter, slaat naar mijn mening, de FStM de plank finaal mis; de VSM (bijv.) heeft meer lok soorten om mee te rijden en doorgaans succes hiermee dankzij  
het opnemen van meerdere soorten oud (NS) materiaal in hun bestand.
Ik denk dat als de FStM de stugheid zou moeten laten vallen, en er eens over zou moeten na denken om meer soorten loks/wagons,
treinstellen in het bestand op te nemen.

Een aantal andere pogingen zijn vroegtijdig gestrand wegens te grote onderlinge menings verschillen
bij (destijds aankomende) mislukte stichtingen.
Een stichting oprichten  een optie?!
Greetz:Menno
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ernst-Jan op 18 August 2010, 21:54:31
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Uit dit verhaal kun je opmaken dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat je opknapt want het reizend publiek weet er toch eigenlijk niks van.

Nee, dat is niet helemaal wat ik bedoel, al snap ik dat je dat leest. Als je iets opknapt moet je het gewoon goed doen, zeker met plan K en plan D. Maar of er nu Oostenrijkse rijtuigen achter een Duitse loc hangen en voormalige tussenbakken van elektrische treinstellen maakt de gemiddelde reiziger niet uit. Tuurlijk, ze zullen het leuker vinden als het een complete Nederlandse stam zou zijn en je hebt er een leuk verhaal bij te vertellen. Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar een plan U interieurtje in een blokkendoos moet proppen bijvoorbeeld. Dat er vervolgens een bak tussenzit waar een bar is in gebouwd, dat is dan het ondergeschikt maken aan de exploitatie, evenals een rolstoellift in een bagagewagen. Niet dat de authenticiteit van het materieel zélf ondergeschikt moet zijn aan de exploitatie, maar eventueel wel de authenticiteit van een treinsamenstelling als het niet anders kan. Als je het goed kloppend kunt krijgen is dat te prefereren, maar helaas is dat niet altijd mogelijk met wat er nog over is in Nederland.

Ernst-Jan
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Thom op 18 August 2010, 23:37:14
Een aantal andere pogingen zijn vroegtijdig gestrand wegens te grote onderlinge menings verschillen
bij (destijds aankomende) mislukte stichtingen.
Een stichting oprichten  een optie?!
Greetz:Menno
Vast vooraf, dit is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Maar dit is nou juist het punt waar he continu misgaat.

Er wordt nu bv gemopperd dat er geen DH bewaard is, daarna krijgen we een hele discussie over wie dat allemaal wel niet had moeten doen.

1. Keihard!, maar 80% hier heeft géén enkel benul hoeveel tijd en financien in het onderhouden van een trein gaat zitten.
2. Zeggen dat een stichting dat wel mooi zou kunnen bewaren is een aanslag op de beschikbare tijd van de vrijwilligers en hun bewaarplan.
3. In dit geval helemaal mooi geval van "niet weten waat de klepel hangt", NSFS, eigenaar van de DH's heeft ze allemaal verkocht en zijn dus NIET beschikbaar voor museale doeleindes meer.
4. En al dit soort zaken, kom je pas goed achter als je daadwerkelijk je handen uit de mouwen steekt...
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bas van Heiningen op 19 August 2010, 07:50:18
Thom,

Je hebt het prima verwoord  (y)

Bas
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Menno 1846 op 19 August 2010, 10:19:24
Zodra ze in Polen zijn uitgerangeerd lijkt mij de optie om te kopen weer open. (tenzij directe sloop op de loer licht)
Zo was het na het uitgerangeerde 2412 ook gegaan lijkt me.
Nu niet? Nou dan een jaartje of 5 of 10 wachten.....
Greetz:Menno
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 19 August 2010, 11:21:44
kopen? Alleen voor overbrengen ben je al enkele tienduizenden euro's kwijt, en dan heb je nog geen trein gekocht.

In grote lijnen moet je het hebben van de medewerking van de laatste eigenaar van het materieel. Meestal zijn dit namelijk schenkingen zoals de plan U's. Schenken (gratis van de hand doen) was namelijk goedkoper dan het materieel te laten slopen vanwege de afvoer van bepaalde stoffen welke zich in het materieel bevinden.

Daarom werken de meeste museumorganisaties ook met vrijwilligers, het is gewoonweg niet te betalen als je echt commerciëel wilt zijn en er echt geld mee wilt verdienen. De meeste opbrengsten vloeien regelrecht terug naar het materieel in de vorm van onderhoud en restauratie. (zie ook de reactie van Thom)

Anders gezegd, moemnteel is een wadloper in een nederlands museum voorlopig een utopie, zeker als ze allemaal afgevoerd zijn richting Oost-europa. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de wens voor een wadloper blijft bestaan, ook bij mij. Zeker omdat het de opvolger betreft van de Blauwe Engel.

De 2412 was ook op het randje, ging ook bijna niet door door de hoge transprotkosten. De SHD was de eerste gegadigde, maar kon het niet betalen. VSM is gewoonweg wat groter en heeft een betere financiële positie (bestaat ook al ietsje langer) en kon het daardoor wel ophoesten.

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Dennis83 op 19 August 2010, 11:25:52
Interessant draadje dit.  ;D

Hoe ik persoonlijk denk over het bewaren van materieel?
Tuurlijk is het mooi om zo veel mogelijk materieel soorten te bewaren. Maar ik heb wel eens het idee dat sommige mensen te veel denken met een grote fantasie in plaats van realistisch te blijven. Het belangrijkst vind ik dat er materieel bewaard blijft wat beeld bepalend voor zijn tijd is geweest. Kijk naar mat 36,46 en de oude DE3 en de oudere e-loccen en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Gelukkig is er van al dit materieel wel iets bewaard gebleven, rijdend of niet. Maar een project waarvan ik vind dat het niet realistisch is is toch wel de TEE. Begrijp me niet verkeerd, het is mooi dat er mensen zijn die er wel wat in zien en hoop hebben dat het ooit nog gaat rijden. Maar ik denk dat het totaal onrealistisch is om te denken dat je in deze tijden een complete motorbak kunt gaan bouwen als stichting. Het zou realistischer zijn om een kopbak in orginele staat terug te brengen en als statisch object in het NSM te zetten. Dit ter vertegenwoordiging van de TEE tijdperk mits het NSM dit zou willen en kunnen natuurlijk.

Vergeet ook niet dat het in de toekomst er niet makkelijker op zal worden om materieel te bewaren. Een 1600/1700/1800 zou misschien nog lukken en een ICM ook. Maar materieel als VIRM, DM90 en mDDm zal erg moeilijk worden. Daar zit zoveel computer electronica in dat ik me afvraag hoe men dat draaiende wil houden. Kijk alleen al eens naar je eigen PC, nu is ie nog goed genoeg maar zie jij je zelf over 30 jaar nog achter de zelfde computer zitten. ;) Nee, omdat ie dan te verouderd is. Het materieel zal zolang het in dienst is up to date gehouden worden maar ik betwijfel of een stichting dit vol zou kunnen houden.

Sorry, misschien klink ik wat negatief. Toch waardeer ik alle moeite die er gedaan word om allerlei materieel rijdende te houden. Maar blijf daarbij je verstand gebruiken. En ja het is al vaker gezegd door diverse mensen. Bundel de krachten, ruimte en kennis, zoals bijv de SHD nu doet met de stichting hondenkop4 om een prachtig treinstel weer op de baan te krijgen. En kies vooral voor kwaliteit ipv kwantiteit. Aan de plan U´s is wel te zien wat het resultaat van dat laatste is.

Mvg.

Dennis

Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 19 August 2010, 12:28:36
kopen? Alleen voor overbrengen ben je al enkele tienduizenden euro's kwijt, en dan heb je nog geen trein gekocht.

Dit klopt geheel. Al jaren voordat de 3e klas plan D (C7838) uit Vlaardingen naar de VSM zou gaan was hij al als het ware toegezegt. Maar het moment dat hij ook daadwerkelijk vrijkwam kwam het prijskaartje van het transport om de hoek kijken.
Wat het transport daar weer duur maakte was dat het rijtuig in een parkje stond, in de randstad, en aangezien elke tak ongeveer daar heilig is moest daar een bergingsteam aan te pas komen om de wagenbak eerst naar de weg gemanoeuvreerd te krijgen alvorens het daadwerkelijke transport zou plaatsvinden.

De wagen zelf koste niks, maar het transport daarentegen was een aanzienlijk kostenplaatje. De wagenbak had gelukkig een dusdanige historische waarde dat er nog een deel sponsoring aangevraagd kon worden, maar al met al bleef het een kostbaar transportje.

Okke
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Streamliner op 19 August 2010, 13:19:52
Inderdaad een interessant draadje.
Hoe ik er zelf over denk. Sowieso heb ik veel respect voor de mensen die bezig met het op de baan houden van historisch materieel. Het kost veel tijd en je hebt natuurlijk ook nog een eigen leven.
Ik rij vaak langs Amersfoort en als daar de 766 en de Plan U's zie staan dan kan ik wel begrijpen hoe lastig het is om deze treinen op de baan te houden. Niet alleen qua onderdelen maar zeker ook op exterieurgebied, hoewel dit natuurlijk het enige is wat je ziet.
Ik ben het met Dennis eens als het gaat over de complexiteit van het materieel wat in de toekomst nog wel eens bewaard zou kunnen worden. Hoeveel er tegenwoordig nu met de computer wordt afgelezen en gerepareerd lijkt me als stichting in de toekomst gewoon niet meer bij te houden. Dus inderdaad VIRM of mDDm op de baan houden zal een behoorlijke klus worden.
Zelf zou ik trouwens wel willen helpen om bijvoorbeeld de 766 of een 2400 op de baan te houden. Lijkt me wel interessant om meer te weten te komen over hoe dat nou gaat.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Okke op 19 August 2010, 13:22:50
qua bolkoppen is er ook nog een leuk vraagstuk,wat ga je doen met het benelux stuurstandrijtuig?
Ga je dat weer origineel maken (een RD heette dat geloof ik) of laat je het zo en in elk geval van buiten weer in benelux kleuren. Het heeft langer als BNL rijtuig bestaan als RD in elk geval!

Zoals nu de plannen zijn word dat weer een RD, aangezien we anders niet over een functionele restauratie met keuken kunnen beschikken. Maargoed voorlopig zijn het nog maar plannen.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bas van Heiningen op 19 August 2010, 13:24:38
Jan,

Ik kan alleen zeggen kijk op de website van mat 54. De VSM voor een 2400 en de SHD voor een 2200.
Meld je aan.

Groet,

bas
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: xanderspoor1 op 19 August 2010, 13:37:42
Wat wel en wat niet bewaren?

Het grootste knelpunt met bewaren is stallingsruimte. Museummaterieel al of niet gerestaureerd buiten zetten is nooit een goed idee. De huidige overdekte bewaarlocaties van diverse musea en stichtingen hebben volgens mij ook zo hun haken en ogen. Het beste idee lijkt me een grote nieuwe behuizing, een soort open depot, zie hoe het spoorwegmuseum in York dit opgelost heeft met hun 'Locomotion' in Shildon.

Met het opheffen van de lijn Spoorwegmuseum-Lunetten komt een prachtig stuk grond beschikbaar, met een lengte van ca. 1000 meter tussen de Notebomenstraat en de Venuslaan.

Ik stel me zo een  lange loods met drie sporen (dus 3000mtr overdekt spoor!) een restauratieatelier en facelitaire gebouwen, veel daglicht en een dak van gras.

Wie heeft er nog meer idee"en?

Alexander
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Bas van Heiningen op 19 August 2010, 13:41:06
De werkplaatsen van Nedtrain die leeg zijn dan wel komen. Amsterdam en Zwolle. Heb je ook gelijk arbo technisch verantwoorde werkplaatsen.

Bas
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Ascona op 19 August 2010, 13:56:19
Opzich een een prima idee,Zwolle of Amsterdam maar dan krijg je toch ook weer het kostenplaatje,en wil nedtrain meewerken?
Plus,wie gaan er gebruik van maken? Meerdere stichtingen?
dan krijg je ook weer geharrewar over de verdeelsleutel.
Jullie van stichting mat 54 moeten meer betalen als wij want wij hebben een plan U 3tje en jullie een viertje.Dat krijg je dan mischien.
Toch zou zoiets wel een mooi plan wezen,dat is dan wel het behoud van het materieel,als het binnen kan staan en je hebt ook nog eens een goed geoutilleerde werkplaats.
hoop dat het niet bij dromen blijft.......
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: henk op 19 August 2010, 13:59:12
Met het opheffen van de lijn Spoorwegmuseum-Lunetten komt een prachtig stuk grond beschikbaar, met een lengte van ca. 1000 meter tussen de Notebomenstraat en de Venuslaan.

Ik stel me zo een  lange loods met drie sporen (dus 3000mtr overdekt spoor!) een restauratieatelier en facelitaire gebouwen, veel daglicht en een dak van gras.

Strak plan.  (y)
Het zou kunnen dat de gemeente Utrecht en omwonenden een ander beeld hebben dan een loods, maar wat mij betreft een strak plan.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Eelco Storm op 19 August 2010, 14:14:03
Met het opheffen van de lijn Spoorwegmuseum-Lunetten komt een prachtig stuk grond beschikbaar, met een lengte van ca. 1000 meter tussen de Notebomenstraat en de Venuslaan.

Ik stel me zo een  lange loods met drie sporen (dus 3000mtr overdekt spoor!) een restauratieatelier en facelitaire gebouwen, veel daglicht en een dak van gras.

Ik denk dat gemeente en vastgoedontwikkelaars daar hele andere zaken tegen aanzienlijke bedragen voor zich zien...  ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 19 August 2010, 15:40:44
In Zwolle heb je een klein probleempje, sporen worden namelijk gesaneerd, evenals straks een groot deel van de werkplaats. Amsterdam staat momenteel al aardig vol met museummaterieel van het Spoorwegmuseum. Dit laatste is ook maar tijdelijk aangezien de plannen er liggen om een deel van het terrein (incl werkplaatsgedeelte) te bebouwen.

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 19 August 2010, 20:48:42
Correctie: sporen zijn al gesaneerd sinds vorige week. Alleen spoor 6 en het calamiteitenspoor zijn nog aangesloten.
Binnenkort deels sanering van de grond.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 19 August 2010, 20:56:39
Dus Zwolle valt af  :)

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 19 August 2010, 21:42:34
Ja, of je moet een niet nader genoemde slijptrein zijn... ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 19 August 2010, 23:35:51
mag jij het als eerste proberen met de 113 of 121  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: RJ op 19 August 2010, 23:45:01
Gooi het emplacementje bij Veghel vol, loodsje eromheen bouwen en ga pendelen tussen veghel-boxtel. ;) Alleen ff een wisseltje reparen bij boxtel.  ::)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Thom op 19 August 2010, 23:47:51
En nu graag een reactie met een realistisch prijskaartje eraan...  ??? ;)

En daarna ook ff een slimme manier ook waar die miljoenen vandaan moeten komen, dan weten we dat als museum organisatie's namelijk ookweer.
Want we doen dat nu niet, omdat we al de truuks die we hier wel weten, nog niet kennen....  ;)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: henk op 20 August 2010, 09:05:24
Tja, zo kun je alle ideeën van anderen afdoen.

Feit is dat er eerder vroeger dan later een oplossing voor het structurele stallingsprobleem moet komen. Dat wij vinden dat er van alles en nog wat moet worden bewaard is misschien minder relevant, maar ook buiten het wereldje van spoorliefhebbers bestaat de mening dat industrieel erfgoed moet worden bewaard, inclusief een zorgvuldige selectie van railmaterieel. Ook als die selectie begrijpelijkerwijs veel scherper wordt dan wij graag zouden zien, doemt er een stallingsprobleem op als er ooit een ICR-bak, een Koploper drietje, een Wadloper en een 1600 of twee moeten worden bewaard om een redelijk beeld te geven van het spoorgebeuren tijdens de laatste decennia van de twintigste eeuw.

Dat het geld kost hoeft niet telkens te worden uitgelegd. Komt dat geld er niet, dan willen we kennelijk toch niet dat er een minimaal beeld van de spoorgeschiedenis wordt bewaard. Ook goed ... zolang die Koploper maar blijft.  ;D

Henk,
doneert zich al suf.
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 20 August 2010, 18:46:23
mag jij het als eerste proberen met de 113 of 121  ;D

mvg,
Robin

Hmm, ik denk dat die het wel redden.... 8)
Titel: Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
Bericht door: robin binsbergen op 20 August 2010, 21:12:42
leef je uit :)

mvg,
Robin