BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nijboer op 07 November 2008, 11:30:58

Titel: NS Locs en zo
Bericht door: Nijboer op 07 November 2008, 11:30:58
Verdorie,

Wilde ik nog even reageren in het 1607 draadje is ie op slot!
Jammer dat dit nu ook weer in dit forum nodig blijkt te zijn, triest.

Maar ik had een vraag over het uitfaseren van de universele locs.
Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?
Er is dus een hele voorraad aan 1600, 1700 en 1800 locs die nog helemaal
niet aan het eind van hun leven zijn.
Toch blijken de eersten al op een zijspoor gezet en het aanschaffen van
splinternieuw materieel gaat door...
Ik kan dit niet begrijpen. Ik dacht dat nederlanders zo zuinig waren.
Dit komt op mij over als geld over de balk gooien. Ik begrijp nu wel
waarom het treinkaartje steeds duurder wordt.

Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn
niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 

Nog even over het behouden van locs:
Ik vind het erg als ik zie wat er in Nederland bewaard is gebleven, statisch of
in bedrijf. Het gros komt uit het buitenland en rijdt hier museumdiensten.
Als je ziet dat in Neurenberg de boel is afgefikt, mogen de duitsers blij
zijn dat er her en der nog meerdere exemplaren door stichtingen etc bewaard
zijn gebleven, daar ben ik absoluut jaloers op.
Daarom vind ik het jammer dat het initiatief over de 1607 zo de grond werd
ingetrapt. Een discussie is goed, zo krijg je voors en tegens. Ontmoedigen
is makkelijk, constructief meedenken is een kwaliteit. 

Ik hoop dat we dit niet te vaak meer mogen meemaken op het forum.

m.vr.gr,
Collin







Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Eelco Storm op 07 November 2008, 11:46:13
Even een paar reacties op wat je zegt:

Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?

Efficientie en kostenbesparing.

Ik vind het erg als ik zie wat er in Nederland bewaard is gebleven, statisch of
in bedrijf. Het gros komt uit het buitenland en rijdt hier museumdiensten.

Dit is een hele oude discusssie, die af en toe oplaait. Vermoedelijk doel je nu op stoomlocs, want van het electrische en het dieselmaterieel is zat bewaard gebleven. En dat gebrek aan stoomlocs is jammer, maar in de tijdsgeest van de jaren 50 was vooruitgang het modewoord en alles wat ouderwets was had geen waarde meer. Zo simpel is het.

Daarom vind ik het jammer dat het initiatief over de 1607 zo de grond werd
ingetrapt. Een discussie is goed, zo krijg je voors en tegens. Ontmoedigen
is makkelijk, constructief meedenken is een kwaliteit.

Deze mening deel ik, maar het lijkt me geen goed plan de hele discussie nu weer opnieuw te gaan voeren.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 07 November 2008, 12:08:40
@ Collin, zo dacht ik er dus ook over.


Maar als ik kijk naar de de 1600 serie komt bij mij de 1607 als eerste in zicht.
Vanwege dat deze loc loc net ietsje meer historie heeft als de andere 1600-en.

Maar goed ik begin niet weer aan die discussie, want dan wordt die alweer vierkant de grond in getrapt.


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 November 2008, 12:23:08
Het draadje over de 1607 is gesloten niet alleen door de reacties tégen de poster, maar ook door de manier van reageren van de poster zelf.

Belangrijkste bij het bewaren van materieel is dat er wat mee gedaan wordt. Dat kost heel veel geld en heel veel manuren. Liever één 2200 (bijvoorbeeld) in de staat zoals de 2225 dan tien wegroestende, vale en verroeste 2200-en. Wat hebben we bijvoorbeeld aan sommige locomotieven die al 20 jaar in ene ontoegankelijke loods staan te staan, of treinstellen en rijtuigen die in slechte staat op betere tijden staan te wachten die vermoedelijk nooit gaan komen?

Ik denk dat er van de generatie van de jaren 50/60 aan NS materieel veel moois bewaard is gebleven en gelukkig wordt aan aan aantal van deze goed werk geleverd (aan een aantal ook niet)

Je mening over de generatie van daarvoor (stoom) deel ik verder ook, maar aan de andere kant brengen ook DB stomers met Oostenrijker geld in het laatste, (helaas) meer dan b.v. een plan U of Hondekop, dat blijft toch te modern. En dat geld is broodnodig. Authentiekere (Nederlandse) stoomsfeer kun je overigens bij verenigingen als SHM en MBS nog voldoende vinden.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 07 November 2008, 12:26:07
@ Sicco.

Als je goed in dat andere draadje leest schrijft Chris van diesen dat ik zelf heb gevraagd om het draadje te sluiten.


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Chris Westerduin op 07 November 2008, 12:26:33
Om kort te reageren...
Ik juich het bewaren van een 16, 17 of 1800 echt toe en vind de loc het beste passen bij de Stichting KLOK. Wellicht handig om met nieuwe initiatieven je aan te sluiten bij een bestaande club i.p.v. weer een nieuwe op te richten. Nederland is klein, heeft al aardig wat clubs op dit gebied en instantie's als IVW vinden het niet prettig wanneer er nog meer splinterclubjes er bij gaan komen.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 November 2008, 12:27:50
Best belangrijk om te bewaren inderdaad, al ook wel gebeuren, maar over een jaar of 10 ofzo
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Mispoes op 07 November 2008, 12:31:18
Joepie! Het gaat hier gewoon verder! (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/greenjump.gif)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 November 2008, 12:32:41
Liever niet
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 November 2008, 12:36:40
Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn
niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 
Waarom wil je als particuliere maatschappij, locs kopen?, je moet zelf je onderhoud regelen en als je vervoer waar je de locs voor gebruikt weg valt zit je met die dure dingen in je maag.

Als het even kan ga je locs leasen, dan heb je zelf geen onderhoud, je kan de locs terug geven aan het einde van het contract, je hebt modern materieel en bij grote storingen of defecten krijg je vervangend materieel als het goed is.

Verder speelt nog mee waar je er mee wil gaan rijden, als je electrisch op de havenlijn in rotterdam wil rijden of je wil gebruik maken van de betuweroute of je wil de grens over heb je aan 1600en helemaal niks en ga je die dus ook niet kopen en kan je beter meerspanningslocs leasen.

Als je ook nog buiten het electrische net moet komen dan heb je altijd diesels nodig, je kan niet overal met rangeerlocs werken. Diesellocs zijn voor grens overschrijdend verkeer ook erg aantrekkelijk omdat je de dure meerspannings apperatuur niet nodig hebt.

Kort gezegt voor locs als de 1600 serie, daar is geen markt voor in of direct rond Nederland de enige bedrijven die er in beperkte mate nog wat mee kunnen zijn Railion en ACTS en die rijden beide met het spul.

Groetjes Michiel

Ps; in de reizigers dienst leveren treinen met losse locs ook al rij je trek/trek ook veel problemen op, je keertijd is dan nog 10 tot 12min, dat red je onderweg dus bijna niet en dan heb je gelijk vertraging. Daar heb ik de afgelopen week nog div. voorbeelden van gezien hier in Arnhem.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 07 November 2008, 15:05:00
Maar ik had een vraag over het uitfaseren van de universele locs.
Bedoel je hiermee de universele loc in het algemeen of specifiek de 16/17/1800'n van de NS?

Citaat
Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?
Efficiëntie en kostenbesparing zoals gezegd.

Citaat
Er is dus een hele voorraad aan 1600, 1700 en 1800 locs die nog helemaal niet aan het eind van hun leven zijn.
Toch blijken de eersten al op een zijspoor gezet en het aanschaffen van
splinternieuw materieel gaat door...
Dat is niet waar, Railion heeft een aantal 1600'n terzijde gezet wegens teruglopend goederenvervoer (dat was toen zo) maar alle locs bij NSR zijn nog in dienst. NSR heeft nieuwe treinstellen besteld maar die vervangen de 1800 (nog) niet. De 1700 blijven nog zo'n 15-20 jaar rijden met ICRm.
Alleen bij Railion worden de 1600'n vervangen door nieuwe locs, die geschikt zijn om op de BR en het buitenland te rijden. Komt eigenlijk neer op modernisatie.

Citaat
Ik kan dit niet begrijpen. Ik dacht dat nederlanders zo zuinig waren.
Dit komt op mij over als geld over de balk gooien. Ik begrijp nu wel
waarom het treinkaartje steeds duurder wordt.
Dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.

Citaat
Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 
Alleen ACTS heeft dat gedaan, maar toen die begonnen was er de keus niet aan locs die er nu is. De Class 66, G2000, leaselocs van de 185/189 familie moesten allemaal nog komen.

Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Chiel op 07 November 2008, 16:40:48
Gaan de 1600'en waar Railion nu vanaf wil dan weer terug naar NSR?
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 07 November 2008, 16:45:31
Neen, ik las net op Somda dat de inzet van de serie 1800 bij NSR volgend jaar ook sterk verminderd word.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: IC 2000 op 07 November 2008, 16:54:45
nou, dat treinkaartje wordt door dit gezeik (sorry voor het woord) weldegelijk duurder. die ouwe meuk zoals het soms wordt genoemd kan vaak nog best rijden. in Zwitserland worden de Ae 6/6'en nu gereviseerd en zullen dan nog een aantal jaar mee kunnen. hier in Nederland is het idee *** die zooi er liever vandaag dan morgen uit. daardoor wordt alles vele malen duurder.
sorry, maar ik snap de NS, en RAILION niet.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Marc tramt op 07 November 2008, 17:06:46
Ben benieuwd naar de onderbouwing dat ouwe meuk in stand houden goedkoper is :-|
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 07 November 2008, 17:33:38
IC2000,
Diensten van loc+rijtuigen zijn gewoon duurder in exploitatie dan treinstellen, en bovendien minder flexibel (want rangeren kost mensen = kost geld). En wat denk je dat het reviseren van dat spul kost? NS zet echt niet zomaar dat soort spul aan de kant, en Railion ook niet. Wat moet Railion nou nog met electrische 1800V locs als ze vooral op de Betuweroute rijden en allerlei diensten vanuit gebieden zonder bovenleiding rijden?

NSR heeft nieuwe treinstellen besteld maar die vervangen de 1800 (nog) niet.
Wel degelijk. De afvoer van ICK is begonnen, de omloop van de 1800'en wordt dus ook sterk ingekrompen. ICL rijdt nog een paar jaar door, maar dat houdt ook binnen een paar jaar op. Ook met DDM-1 zijn plannen, al is dat nog onduidelijk, maar dat NSR er vanaf wil is al jaren bekend. Reken er maar niet op dat de 1800'en de 30 dienstjaren halen bij NSR. De 1700'en moet ik ook nog zien trouwens.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 07 November 2008, 18:16:11
Ja/nee, ligt aan hoe je het opvat. Ik bedoel de nieuwe V-IRM'n waarvan er nog zo'n 40 moeten komen en de SLT waarvan er 4 proefrijden. Die zijn er nog niet en hebben dus ook niets vervangen.
De afvoer van ICK is al wel begonnen maar heeft nog niet tot vermindering in het aantal 1800'n gezorgd, wel een vermindering van het aantal diensten.

Met dat van de 1700'n bedoel je de 15-20 jaar die ik zeg? Ik ga uit van de tijd die ICR na de revisie nog mee kan. Kan best dat na 2015 het heel anders gaat, maar normaal gesproken zal het 15 jaar zijn.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Trabantfahrer op 07 November 2008, 18:47:01
Bovendien zijn er concrete plannen de 1700'en los te weken van de DD-setjes. Hierdoor zouden ze kunnen doorschuiven naar 1800-diensten (geen probleem, los van DDM-1). Ik zie de 1800 niet lang meer rijden, eerlijk gezegd. De 1700'en zullen wel sneuvelen tegelijk met ICRm en dan is het gedaan met de 'getrokken' binnenlandse reizigerstrein.
En het is natuurlijk afwachten wat 2015 gaat brengen.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Nijboer op 07 November 2008, 18:51:52
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk. Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.


 




Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Alexander op 07 November 2008, 18:58:48
Hallo allemaal,

Persoonlijk geloof ik niet dat er over 15 jaar nog een NS is.
Nederland is erg gul met het weggeven van bedrijven, vergelijk de bv de AEX lijst van nu maar met 5 jaar geleden, en zoals DB het goederen vervoer kon overnemen en de kroonjuweeltjes eruit halen ( astoten binnenlandsvervoer, 6400 naar Duitsland brengen etc. ).

Bovendien zijn er nog maar een klein aantal leveranciers over waar men bij koopt, en dan zijn het nog de standaard producten.

Typisch Nederlands materieel zal m waarschijnlijk alleen in detail en kleurverschillen gaan zitten.

Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

Groeten, Alexander
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Trabantfahrer op 07 November 2008, 18:59:01
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Toen de 1600 werd besteld werden de elocs gemengd ingezet in de reizigers- en goederendienst. Van een boedelscheiding was nog geen sprake. Om de machines overdag emplooi te geven (dus in de reizigersdienst te laten rijden) is vrijwel op hetzelfde moment het park ICR besteld - de plan E's waren ook zo fantastisch niet meer.
Nu worden de reizigerslocs niet meer in de goederendienst gebruikt waarmee de overstap naar exploitatief veel goedkopere treinstellen is verklaard.

www.raymondkies.nl

Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 07 November 2008, 18:59:41
Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[
Je geeft zelf het antwoord al, de loc is flexibel (reed dus IC's, goederentreinen, dubbeldeksstammen). Tegenwoordig is de NS opgesplitst en is dat niet meer nodig.

Citaat
Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
Nieuw materieel zal wel moeten, je kan het niet eeuwig in dienst houden. De Koplopers ondergaan wel meer dan alleen een cosmetische operatie, die krijgen een complete revisie waarbij dus ook het interieur veranderd wordt.

Citaat
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk.
Wat is goed? Plan t is 45 jaar oud en kan niet veel langer mee. ICm heeft na 20 jaar een revisie nodig en die gebeurt ook.

Citaat
Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.
Maar daar gaat de NS niet meer over, die vervoeren reizigers en kijken alleen naar het materieel.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Thom op 07 November 2008, 19:50:35
Ik wil ook niet lullig doen, maar volgens mij staan er al 3 1800en terzijde in Maastricht....
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 07 November 2008, 19:59:53
Volgens Somda staan de 1826 en 1841 terzijde, al dan niet met schade. De 1841-1843 zouden buiten dienst gaan maar dat werd een dag of twee later al teruggedraaid.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: stig op 07 November 2008, 20:01:18
Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Trabantfahrer op 07 November 2008, 20:09:00
1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 20:22:12
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D Besteld de ns een keer iets unieks is het weer te lelijk.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: RichardK op 07 November 2008, 20:43:09
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

Het is nog altijd beter als in het land van de kelders, Oostenrijk: Daar zijn van de 18 gebouwde 2050's er liefst 12! bewaard, ook dit is Ami import.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 07 November 2008, 21:17:08
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D
Het grootste probleem bij die dingen is dat ze er überhaupt nog niet zijn  :-|
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 21:29:23
Ja ok daar heb je een puntje. En dat gaat ook nog wel even duren want ze rijden nog niet echt hard.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Daan! op 07 November 2008, 22:09:55
Volgens mij wordt er in Duitsland nog wel veel met locs gereden?
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 22:18:07
Duitsland is ook ietsjes groter. Verder zou het als het zo is ook langer duren voordat het aantal locs afneemt omdat ze veel meer treinstellen zouden moeten bestellen dan de NS.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Reinier Z. op 07 November 2008, 22:24:43
Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot.

Trabantjes en zo....  ;D
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Bob R. op 07 November 2008, 22:30:35

Eigenlijk zou je van elke interesante loc/treinstel 1 moeten behouden.
Met het meeste materieel lukt dat aardig maar met de 1200 (dat is dan ook de grote liefeling van veel spoorwegliefhebbers) loopt dat straks misschien een beetje uit de hand.
We moeten leren van de vele plan u's  ;)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 07 November 2008, 22:32:19
In Duitsland wordt veel meer met getrokken treinen gereden, al is dat met de komst van de vele ICE's ook wel minder geworden. Maar een getrokken trein op een verbinding als München-Hamburg is ook net even wat anders dan Amsterdam-Amersfoort, om maar eens wat te noemen...
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 22:35:22
Tja 1200 is ook gewoon fantastisch   :)

[Droom stand aan]

Hopelijk word er ook ooit eentje weer geel grijs en eentje bruin  8) En dan 2 bij ACTS in hun kleuren een in heb blauw en een in het zwart heb. Dan kun je mooi een line-up maken met 6 verschillende kleuren 1200.

[/Droom stand uit]
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Alexander op 07 November 2008, 22:54:39
1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.

Onderscheidend genoeg om al in de jaren 60 door de toen heersende Duitse fabrikanten, die bijna alleen modeltreinen naar Duits voorbeeld bouwden, op de markt gezet te worden.
En de meeste 20+ inwoners van Nederland denken bij de woorden Nederlandse locomotieven aan de 1200en, en niet aan hun broeders van de New Haven.

Groeten, Alexander
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 07 November 2008, 23:07:30
Hoeveel 1200 loc's zijn momenteel ondergebracht in musea of stichtingen, tot ik weet maar 1.
Dat is de blauwe 1200 van het spoorwegmuseum.
De andere wat nog bestaan rijden nog rond voor ACTS of staan terzijde als plukloc.


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 23:10:03
Uh nu vergeet je volgens mij een hele belangrijke de 1201 van stichting klok. Daar word heel hard aan gewerkt om hem weer orgineel te krijgen. Verder heeft die stichting nog de 1253 als plucloc nog in de ACTS kleuren maar zonder ACTS opschriften. Verder heeft het NSM nog de 1211 als plucloc in het geel grijs. Die loc zal nooit meer kunnen rijden want die heeft de tractiemotoren moeten afstaan aan de 1202 (zeg ik het zo goed). Verder gaan binnenkort de 1251, 1252, 1254 en 1255 uit dienst. Daar is al van bekent dat er waarschijnlijk geen gesloopt zullen worden.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 November 2008, 23:19:16
Volgens mij wordt er in Duitsland nog wel veel met locs gereden?
Ja in Duitsland word nog veel met locs gereden, dit is wel al vele malen minder als een jaar of 10 terug. Zoals gezegt zorgen de ICE's voor een achteruit gang van het aantal getrokken treinen in het lange afstands vervoer.

In het regionale vervoer loopt de inzet van getrokken materieel heel hard en steeds harder terug. Met treinstellen werken is veel handiger, alleen op dubbeldeks gebied word er veel met nieuw tot redelijk jong getrokken materieel gereden. Enkeldeks gaat het bijna allemaal naar treinstellen, zo heeft DB Regio in december treinstellen over in NRW door het verliesen van concesies en dat materieel word door geschoven naar o.a. de RE3 die daarmee z'n 110ers met rijtuigen verliest.

In de S/bahn diensten bijvoorbeeld rijd nu nog veel getrokken materieel maar binnen enkele jaren zorgt de nieuwe Br422 er voor dat er alleen in de spits trek/duw treinen onderweg zullen zijn, de rest zijn dan treinstellen.

De enige particulieren spoorvervoerders die daar nog met getrokken materieel rijden zijn Metronom( dubbeldeks, nieuw geleast van de deelstaat), NOB( enkeldeks nieuw) en Arriva( enkeldeks langeafstands verkeer ALEX met 2e hands materieel en geleasde nieuwe locs).

Ik kan hier nog vele voorbeelden van het verdwijnen van getrokken treinen in het regionale vervoer in Duitsland noemen maar dat doe ik niet, het punt is duidelijk lijkt me. Als ik het over getrokken treinen heb bij DB Regio dan zijn dat voor 98% of meer trek/duw treinen. Ook bij het IC verkeer is een heel groot deel trek/duw trein met stuurstandrijtuigen, daarvan rijden er zo'n 110 rond verdeelt over 3 types( ex. MET treinen mee gerekend).

Groetjes Michiel
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 07 November 2008, 23:21:28
Dat zijn wel veel 1200-en.

Stel als je de plukloc's weglaat en je hebt de onderdelen gebruikt om er een aantal rijvaardig te maken. Dan heb je 2 of 3 loc's rijvaardig.
Dat vind ik best veel.

Er was volgens mij ook ergens in dit draadje ter sprake gekomen om van elke serie maar een te bewaren.
Dus heb je ook minder stallingsruimte nodig.

En dan krijg je ook een beetje een goed historsch overzicht van electro locomotieven.
het meest logische is dan om ze in de uitvoering te zetten waarmee ze het langste hebben rondgereden.
Dus geen 3 dezelfde loc's in een ander kleurenschema of ander frontseinconfiguratie
Dus van elke serie 1 loc (met uitzondering op de 1100)

1 NS 1000
1 NS 1100 zonder botsneus
1 NS 1100 met botsneus
1 NS 1200
1 NS 1300
1 NS 1500
1 NS ......... (vul zelf maar in)

Dan heb je wat mij betreft het hele gamma bij elkaar.

Deze opzet lijkt mij het meest logische, en kost het minste, en je krijgt toch een beknopt overzicht van de electrische tractie bij de NS.

Niet mee eens? laat het maar horen.


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 23:44:17
Ok maar jij gaat dus even alle museumstichtingen van Nederland herstructeren even zeggen van klok leuk man dat jullie jaren lang hebben gewerkt aan een 1201 in het turkoois breng hem nu maar naar de sloop. Ik vind deze opzet gewoon een beledeging voor de mensen die zich jaren hebben ingezet om de vele opgeknapte en evt rijvaardige locotieven zo te krijgen. Verder zou dit dus inhouden dat er maar 1 2200 bewaard blijft en als dat dan de 2225 is van SMMR er dus 2 van hun naar de sloop moeten, 4 VSM 2200, 2 van de stichting uit groningen kan even niet op de naam komen. Verder moeten er dan dus 4 1100, 7 1200, 3 1300 de nodige sikken en 600'en naar de sloop. Ik zou zeggen meld het ook even tegen Chris dan kan die meteen de 2400 die die na veel moeite heeft weten te bemachtigen in frankrijk laten slopen hoeft hij hem niet naar Nederland te halen. Want volgens jouw beredenatie hoeft die toch niet te komen want er is er al een. Nou ik zou zeggen schrijf maar alvast een e-mail naar de betreffende musea met een lijstje met locs die ze moeten slopen volgens jouw plan :S:S:S

Verder zeg je dat er 3/4 rijvaardige 1200 zijn. Mag ik vragen waar je dit op baseert. Want er zijn dalijk 2 gereviseerde 1200 rijvaardig. Die 4 van ACTS daarvan zijn er op dit moment 2 rijvaardig en 2 niet rijvaardig. Ze zijn voor ACTS kapot genoeg om er geen tijd en geld meer in te steken. Maar voor een stichting zijn ze met de nodige arbeid wel weer op te lappen. Ze moeten gewoon flink onderhoud hebben en daar heeft ACTS geen zin meer in aangezien dit waarschijnlijk hun laatste jaar word.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 07 November 2008, 23:56:03
@ Marcel

Ik ga niks herstructueren.
Ik zeg ook niet breng die Turkooise maar naar de sloop.

Maar ik maakte alleen maar een lichte opsomming met wat aardig overeen zou kunnen komen om in een oogopslag de Historie van de Electrische tractie bij de NS te kunnen neerzetten.
Dat wil niet zeggen dat het ook zo moet.

Verder gaf ik al dat ik het nut er niet van in zie om van elke kleurvariant een loc te bewaren.

de arbeid wat de vrijwilligers er in steken vind ik alleen maar goed.
Dus absoluut geen belediging voor de vrijwilligers.




Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: stig op 07 November 2008, 23:59:26
Verder gaf ik al dat ik het nut er niet van in zie om van elke kleurvariant een loc te bewaren.

En dat zegt iemand die perse de 1607 wil bewaren omdat ie met een lange trein heeft gereden. ;D
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: rail4marcel op 08 November 2008, 00:00:21
Nou ja gelukkig zien genoeg treinliefhebbers dat wel en kunnen we dus dalijk gaan genieten van 2 kleuren 1200 oa. Maar goed je vroeg om een reactie als je het er niet mee eens was nou die heb ik gegeven.

@Stig inderdaas maar dat is geen kleurvariant maar een stickervariant dan is het wel belangrijk he  ;)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 00:02:32
De 1607 komt bij mij in beeld omdat er achter deze loc een stevig verhaal zit, en ook de moeite waard is.
En daar gaat het niet om de kleur of sticker.
Maar om de loc zelf.

@ Marcel.
Ik vind het ook goed dat je die reactie hebt gegeven, zo kunnen we mischien een nuttige discussie proberen te voeren.

Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: stig op 08 November 2008, 00:03:52
Ja, maar dan wil ik de 1604 want daar heb ik zelf in gereden.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: DE2225 op 08 November 2008, 01:11:12
Tsjonge wat een discussies weer.... Maar op zich goed dat er over nagedacht wordt. Toch wil ik enige kanttekeningen maken.

Ten eerste, denk eens aan "'1 = geen". Daar bedoel ik me, als je er slechts 1 bewaard heb je niets om op terug te vallen. Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Ten tweede, "Stilstand is achteruitgang". Kijk eens naar de 2296/2368, die heeft dringend een conservatie-beurt nodig, maar daar is voor onze club op dit moment geen tijd voor.

Wil je een lok onder de stolp bewaren dan heb je daarvoor maar 1 lok nodig. Als je wil rijden en dergelijke heb je al snel reserve onderdelen nodig en die liggen veelal niet meer in magazijnen.

Dus het behoud van slechts 1 lok is niet te doen, dat houd ook meteen in dat je de plukloks niet bij de bewaarde loks moet tellen. Meestal zijn de plukloks niet meer volledig te herstellen omdat er simpelweg al teveel onderdelen afgehaald zijn. Tot op heden is er van de 2296/2368 niets gebruikt wat niet op reserve ligt, maar op een keer zullen ook wij de beslissing moeten nemen welke lok terzijde gaat om als pluklok gebruikt te gaan worden. Afhankelijk van de staat van onderhoud op dat moment zal dan toch een keuze gemaakt moeten worden tussen bijvoorbeeld de 2278 en de 2296.

Terug naar de serie 1600/1700/1800, ook daar heeft het bewaren van 1 lok geen zin, het minimum is twee, beter drie. Of daar al dan niet de 1607 bij zit? Dat maakt mij niet zo veel uit.

Groetjes,

Rik
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Thom op 08 November 2008, 01:28:00
Volgens Somda staan de 1826 en 1841 terzijde, al dan niet met schade. De 1841-1843 zouden buiten dienst gaan maar dat werd een dag of twee later al teruggedraaid.
Dat was het, ik dacht al te bedenken dat er iets mee was, en dat was het dus....  ;)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Thom op 08 November 2008, 01:34:20
Trouwens, een leuke opmerking nog dat we dan ook maar 1 sik of 600 zouden mogen bewaren.

Mag ik de heren er even aan herinneren dat als we van beide er nog maar 1 zouden hebben er morgen geen museumtrein meer kan rijden?
Die dingen worden vaak niet voor de gein bewaard, maar om hun functionaliteit als rangeer machine...

Vaak staan treinen niet op de plek waarvan ze kunnen vertrekken dwz in een loods of op bvl loos spoor en daar moet je een rangeerkar voro hebben.
Simpelweg daarom zijn er daarom veel rangeerlokken bewaard, waarvan ook sommige met een andere reden van bewaren zoals bv een NS162 of NS508....

Die laatst genoemde is trouwens wel een mooie in vergelijking met het verhaal 1607, de geschiedenis van de serie waarin de 508 toe behoorde heeft gezorgd voor de wederopbouw in dit land, en voor het aanschaffen van de rest van de serie. Dat zijn nou redenen wat zo'n locje intressant maakt...
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Trabantfahrer op 08 November 2008, 08:24:51
Terug naar de serie 1600/1700/1800, ook daar heeft het bewaren van 1 lok geen zin, het minimum is twee, beter drie. Of daar al dan niet de 1607 bij zit? Dat maakt mij niet zo veel uit.
Feitelijk is maar een 1600 van echt historisch belang en dat is de 1637. Deze loc symboliseerde het opsplitsen van het NS-concern. Maar ja, dat staat weer haaks op het idee dat je (in dit geval qua kleur) geen Einzelgängers moet bewaren.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: robin binsbergen op 08 November 2008, 09:42:23
Ten eerste, denk eens aan "'1 = geen". Daar bedoel ik me, als je er slechts 1 bewaard heb je niets om op terug te vallen. Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Hier ben ik het niet echt mee eens.. Bij het NSM tuft nog altijd de NS-41 rond, en hier is er toch maar echt eentje van bewaard. De overgebleven DE-IIen zijn op de bak en draaistellen na geheel anders qua techniek en interieur, dus heb je voor de onderdelen niet veel aan. Soms kan het zijn dat je van bepaalde onderdelen de keus moet maken dat je er nieuwe types in stopt die op dit memomt verkrijgbaar zijn (is bij de NS-41 al een paar keer voorgekomen), maar je hoeft er echt geen tweede van te bewaren. Het zelfde geld voor mat '46, is er ook maar eentje.

Het is wel leuk om alles te bewaren en om overal een plukstel/lok van achter de hand te houden, maar de kans is groot dat dit dan ten koste gaat van het echte museummaterieel qua o.a. stallingsruimte. Nederland heeft niet zo'n groot sporenplan dat je overal maar wat materieel kan neerzetten. Beter zou zijn dat de musemclubs wat meer zouden samenwerken op dit gebied zodat er meer verschillend materieel bewaard kan blijven!!

mvg,
Robin
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 10:03:15
aan het rijden met oude NS E-loc's gaat toch op den duur een einde komen als "ooit" 25 Kv op de draad komt.
Dus waarom zou je ze rijvaardig willen houden als je er in de toekomst niet meer mee kan rijden.

Het klinkt mischien somber maar ons 15 volt net kan niet blijven duren, net zoals Belgie met zn 3000 volt.
wil je op spoorweg nivo europees wil gaan rijden dan kan dat gewoon niet meer.

Dus nu kun je ze wel nog rijvaardig behouden, maar dat zal toch echt tijdelijk zijn.


Ik weet alleen niet hoelang we nog met 1500 volt kunnen blijven rijden.
maar de komende 20 jaar wel zeker nog mischien, maaar daarna niet denk ik.



Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Daan! op 08 November 2008, 10:04:43
VIRM is al voorberreid op 25000 volt
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 10:05:49
Dat bedoel ik.
En waarschijnlijk de SLT Sprinter ook.


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 08 November 2008, 10:45:25
VIRM is al voorberreid op 2500 volt
25.000 volt.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Bartje81 op 08 November 2008, 11:16:08
We rijden tegenwoordig toch al op 1800 volt?

Waarom zou dat niet kunnen blijven bestaan in meerspanningstrein-land?


Bart
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 11:26:13
Ze kunnen wel blijven bestaan, maar niet meer rijvaardig.

je hebt ze dan alleen maar als statisch object.
En dat is ook niet verkeert.
Ik vind het zelf belangrijk om Electrische NS loc's te bewaren, maar zo hoe de toekomst er uit ziet heb je er in feite niks aan om dat rijvaardig te doen.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de loc's wel nog versleept kunnen worden door de de draaistellen rollend te houden, en de draaistelophanginging in goede staat houden.
Verder kan het handig zijn de t de remmen nog kunnen werken.
Zodat je ze kan verslepen zonder remwagens te gebruiken.

In technische zin betekend dat dat je de locomotief degradeerd tot een getrokken wagen.

Maar dat wil niet zeggen dat je het casco niet in topconditie kan houden.



Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Bob R. op 08 November 2008, 11:26:57
Het voltage veranderen is volgens mij een miljarden investering.
Er is niet eens geld over voor een betere beveiliging :-X
En wat buitelands verkeer betreft, daar zijn dus meersysteemlocomotieven en treinstellen voor bedacht.
De laatste NSR locomotief zal nog wel even blijven rijden...

Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Ernst-Jan op 08 November 2008, 11:27:19
Hier ben ik het niet echt mee eens.. Bij het NSM tuft nog altijd de NS-41 rond, en hier is er toch maar echt eentje van bewaard.

Het MSN kan wel terugvallen op Nedtrain en die DE41 is met behulp van een werklozenproject aangepakt. De meeste museumorganisaties kunnen geen beroep doen op zo'n groot netwerk. Verder zullen veel onderdelen nieuw worden gemaakt na verloop van tijd. Als je dan een plukloc/treinstel/wagen hebt is het vele malen makkelijker. Bij de VSM staan er naast de loods een aantal pluklocs maar bepaalde onderdelen moeten al nieuw gemaakt worden. En bij de VSM is dit gelukkig mogelijk maar 'kleine' clubs als de HSA of SMMR zullen dit misschien lastiger voor elkaar krijgen. Dan is een plukloc makkelijker. Ook is het handig om een reserve achter de hand te hebben. Mocht een museumvoertuig onverhoopt verongelukken dan is er een exemplaar achter de hand om op te knappen. Daarom is 2 altijd al beter dan 1 en zijn 3 beter dan 2, ook al is stallingsruimte duur en lastig te krijgen.

Overigens, het gaat niet alleen om sporen, er moeten ook magazijnen zijn om onderdelen in op te slaan. Dit gebeurt regelmatig in gesloten goederenwagens, en die kosten ook stallingsruimte. Gebeurt het in een gewoon magazijn dan kost dit ook geld.

Hoe dan ook, een museumvoertuig exploiteren en onderhouden kost geld. En daarbij geldt dat stoom sexier is dan diesel en diesel weer sexier dan elektrisch. Bepaalde voertuigen zoals mat'46, de DE41 en de Hondekop zullen mensen nog wel als historisch achten en wat voor voelen, maar voor een groene plan V niet zolang deze serie nog rijdt. Dit geldt ook voor museumlocs in NS kleurstelling.

Hetzelfde zie je in Polen met stoomlocs, die reden daar tot '91/'92 in normale dienst en vanuit Wolsztyn nog steeds, daar is de interesse minder, al is die interesse gelukkig aan het groeien. En door het goede beleid van de regering (er is geloof ik een wet die stelt dat van iedere serie er tenminste één exemplaar bewaard moet worden, bij de stoomlocs is dit dan ook het geval, bij treinstellen volgens mij minder, kan ook te maken hebben met het historisch erfgoed) en PKP Cargo dat eigenaar is van de meeste stoomlocs en deze daadwerkelijk door het hele land laat rijden met speciale treinen die open zijn voor het publiek is er daar nog genoeg te zien op historisch gebied.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: RichardK op 08 November 2008, 11:29:25
Hetzelfde zie je in Polen met stoomlocs, die reden daar tot '91/'92 in normale dienst en vanuit Wolsztyn nog steeds, daar is de interesse minder, al is die interesse gelukkig aan het groeien. En door het goede beleid van de regering (er is geloof ik een wet die stelt dat van iedere serie er tenminste één exemplaar bewaard moet worden, bij de stoomlocs is dit dan ook het geval, bij treinstellen volgens mij minder, kan ook te maken hebben met het historisch erfgoed) en PKP Cargo dat eigenaar is van de meeste stoomlocs en deze daadwerkelijk door het hele land laat rijden met speciale treinen die open zijn voor het publiek is er daar nog genoeg te zien op historisch gebied.

In een land waar men 20 jaar geleden leeft is dat niet zo moeilijk nee  ;D
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 11:31:08
Maar Nederland kun je ook niet vergelijken met Polen.

het gaat hier trouwens over NS loc's.




Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Olaf op 08 November 2008, 12:39:13
Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Heeeeeeeel lang ;D ;)
(tenzij we net dat ene onderdeeltje nodig hebben dat we niet op reserve hebben...)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Nijboer op 08 November 2008, 13:34:26
Alle reacties bij elkaar geven me de indruk dat je toch wel een
NS insider moet zijn om nou echt te kunnen snappen waarom die getrokken
trein passe wordt.
In ieder geval heeft het denk ik wel te maken met het feit dat wij in Nederland
relatief korte afstanden hebben met daarbij een handicap: een drukke dienstregeling.
Die twee vragen om snel handelen en daarbij hoort het afkoppelen en rangeren van de
loc niet bij. Het opsplitsen van het reizigers en goederenvervoer speelt duidelijk ook mee.

Hoe het financieel in elkaar zit, is dus voor NS. Ik hoop maar dat zij goed materieel niet te vroeg laten slopen, want dat lijkt mij nog steeds geldverspilling.

Gelukkig is er zoiets als modelspoor. Dat zorgt er gelukkig voor dat oude glorie bewaard
blijft, welliswaar in miniatuur.

Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat we altijd maar dezelfde treinen voorbij zien razen
op ons lijntje hier (Buffel). Stel je toch voor dat er net als 25 jaar geleden weer een duitse diesel met NS rijtuigen voorbij zou komen, geweldig.

Nu maar hopen dat er in N spoor eens een mooie 1200 komt, mijn absolute favoriet na de 1600. Ik heb zelf een duitse spoorbaan, maar mijn NS favorieten zijn er ook bij! (1601, 1637 en ICE3 zijn aanwezig).

Collin

Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: robin binsbergen op 08 November 2008, 13:41:36
Het MSN kan wel terugvallen op Nedtrain en die DE41 is met behulp van een werklozenproject aangepakt.

Denk jij dat Nedtrain nog steeds onderdelen op de plank heeft liggen uit 1986?? Ja, ze zijn er gerust, maar ze zijn zeldzaam. Dit zelfde geld voor de kennis, deze wordt ook schaars! Maar om daar een compleet treinstel voor achter de hand te houden?? Op die plek kan ook wat anders staan van museale waarde!

En wat tROM betreft: Deze heeft NIETS aan het technische gebeuren gedaan. Het onderhoud wordt door de vrijwilligers van het NSM in eigen tijd uitevoerd, net als bij de ZLSM, STAR, SGB, VSM, enz. Bij tROM was alleen optisch.

mvg,
Robin
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Ernst-Jan op 08 November 2008, 14:39:05
Denk jij dat Nedtrain nog steeds onderdelen op de plank heeft liggen uit 1986?? Ja, ze zijn er gerust, maar ze zijn zeldzaam. Dit zelfde geld voor de kennis, deze wordt ook schaars!

Kennis wordt dan wel schaarser, maar bij een bedrijf als Nedtrain is die meer voorhanden dan bij relatief kleine museumclubs. Ik heb het dan even niet over specifiek materieel zoals stoomlocs he. En bij Nedtrain worden heel soms nog leuke vondsten gedaan qua onderdelen heb ik gehoord, maar wat ik bedoelde is dat het bij Nedtrain net wat makkelijker is om iets te vervangen dan bij een museumclub. Tekeningen van onderdelen zullen bij Nedtrain eerder aanwezig zijn dan bij een club die zomaar een loc van de NS of een andere maatschappij heeft overgenomen. Een groot onderhoudsbedrijf kan nu eenmaal meer dan een kleine museummaatschappij, dat is wat ik bedoelde!  ;)

En wat het tROM betreft; ik weet niet precies wat er allemaal is gebeurd door die club, maar het scheelt wel qua uren! Als dat door vrijwilligers op zaterdagen had moeten gebeuren had het langer geduurd. Ik weet dat er bij het NSM vrijwilligers werken bij het materieelonderhoud, maar dit soort projecten maken bepaalde zaken toch net wat makkelijker om voor mekaar te krijgen.

Ernst-Jan
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Alexander op 08 November 2008, 16:39:36
Hallo allemaal,

De kennis bij Nedtrain bv kan ook zomaar verdwijnen. de werkplaats in Tilburg wordt gesloten en bijv de 6400 worden in Oost Duitsland in onderhoud genomen.

Ook is of was het beleidt bij NS en DB om afgevoerde loks zo snel mogelijk te slopen.

Dus tijdig particulier initiatief lijkt mij zeker op zijn plaats.

Groeten, Alexander
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Chiel op 08 November 2008, 18:30:06
De werkplaats in Tilburg wordt verplaats, niet gesloten. Wel krijgt hij een minder grote functie.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 18:34:56
Ja, maar qua technisch personeel die iets van de loc's weten zal het ook minder worden, want de nieuwere monteurs van tegenwoordig die wordt echt niet de techniek van de jaren 70 geleerd, want die kun je echt niet loslaten op een 189.

Dus die zullen voornamelijk meer verstand van modern materieel hebben.



Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Sander op 08 November 2008, 18:50:48
Jos,

wel eens gehoord van basiskennis, en dat is over het algmeen kennis die al jaren toepasbaar is, dus wat ouder dan de nieuwe locs zijn.

Technisch personeel is dus niet per definitie opgeleid om alleen maar modern materieel te kunnen fixen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 18:59:15
Maar die staat toch meestal in de boeken, of zie ik het nu weer verkeerd?


Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Bruno op 08 November 2008, 19:37:08
Pak het electrishe schema van een 1100/1200/1300/mat'64 voor je, en iemand met redelijke kennis van electro begrijpt het ;)
Ik neem aan dat iedere monteur bij Nedtrain die kennis heeft, dus iemand die opgeleid is voor het repareren van een 189 zal na het bestuderen van de electrishe schema's van het wat oudere materieel best een reparatie kunnen uitvoeren.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: johnny-VIRM op 08 November 2008, 19:56:51
nou uit ervaring weet ik dat de moderne monteur wel uit het schema komt maar niet uit de werking, voorbeeld:
Als ik een plan V in rangeer zet heb ik twee seriemotoren een weerstands pakket, dan weer een weerstands pakket en dan weer twee serie motoren, alles dus in serie met elkaar, dit zootje trekt bij 1500 volt 300ampere, geef mij dan eens aan hoe groot de weerstand is en welke onderdelen deze weerstand hebben.
Als je weet waar je mee bezig bent dan kun je het zo ophoesten en waarom, maar den moderne technicie begrijpen dit dus niet.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Bruno op 08 November 2008, 20:31:18
Weerstands waardes staan netjes in de schema's vermeld, althans, in de exemplaren die ik heb.
Welke onderdelen die weerstanden hebben? Nedtrain haalt de weerstanden toch uit een fabriek, en maken ze niet zelf? ;)

Overigens; ik ben geen monteur, en beweer ook nergens dat IK het 100% begrijp, "iemand met redelijke kennis van electro" begrijpt het schreef ik ;)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Maarten.T op 08 November 2008, 20:34:30
Pak het electrishe schema van een 1100/1200/1300/mat'64 voor je, en iemand met redelijke kennis van electro begrijpt het ;)
Ik neem aan dat iedere monteur bij Nedtrain die kennis heeft, dus iemand die opgeleid is voor het repareren van een 189 zal na het bestuderen van de electrishe schema's van het wat oudere materieel best een reparatie kunnen uitvoeren.
Daar hebben ze tegenwoordig het diagnose systeem voor. Geeft aan wat er niet goed is. Maar ja als dat ook uitvalt hebben we nog de laptop om de boel uit te lezen. Maar ook schema lezen komt nog steeds voor in de moderne techniek. Alleen kan je er niet meer zo veel aan doen. Vroeger kon je nog wel eens iets overbruggen met een draadje of een stokje er onder zetten om iets in  te houden. Tegenwoordig gaat dat bijna niet meer.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Maarten.T op 08 November 2008, 20:37:00
Weerstands waardes staan netjes in de schema's vermeld, althans, in de exemplaren die ik heb.
Welke onderdelen die weerstanden hebben? Nedtrain haalt de weerstanden toch uit een fabriek, en maken ze niet zelf? ;)

Nee, maar ze worden wel hersteld door Nedtrain (dit kan bij defecten, schade of periodiek bij een revisie). Dan moet je toch weten welke onderdelen je nodig hebt voor herstel van de weerstanden.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: johnny-VIRM op 08 November 2008, 21:13:00
kijk zo'n een reactie dacht ik al, iemand anders? Het is maar gewone basis techniek. heel simpel hoe groot is de weerstands waarde van de weerstanden bij elkaar, en die van de motoren apart, als je dit niet kan beantwoorden stop dan a.u.b. met reviseren van een 1200 loc. ;)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 21:52:08
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.

Ik zal je eerlijk zeggen, ik weet het ook niet.
Maar ik ben dan ook geen locomotieven monteur.

Maar heb wel wat verstand van electronica, maar dat beperkt zich weer tot het aanleggen van stopcontacten en lichtschakelaars binnenshuis.
En dat heeft totaal niks met treinen te maken.



Jos.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 08 November 2008, 22:23:59
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: robin binsbergen op 08 November 2008, 22:52:26
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)

Tim,

Ik neem aan dat je ooit wel eens van meneer Ohm hebt gehoord? Die heeft een of ander wetje gemaakt  ;)

mvg,
Robin
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Fred Eikelboom op 09 November 2008, 01:15:04
Hoi,

Volgens de wet van "Herr Ohm" zou de weerstandswaarde van de totale keten 5 Ohm bedragen (R=U/I). Maar de waarde van de weerstandsketens, of de inwendige weerstand van de motoren, is hier niet uit af te leiden.
Dan zul je toch op zijn minst de weerstandswaarde van 1 motor, òf de waarde van de weerstandspakketten moeten weten. Bovendien kunnen de beide weerstandspakketten ook nog verschillende waarden hebben.

PS.
Ik zag ik in dit draadje de vreemde opmerking: "Welke onderdelen die weerstanden hebben". Ik vermoedt dat hier bedoeld wordt: "Welke weerstanden die onderdelen hebben"  ;D

mvg,
Fred.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: johnny-VIRM op 09 November 2008, 14:04:50
 ::) fred is er bijna, ik had gehoopt dat er toch iemand wist hoe een seriemotor werkt, dat is vanaf mat 24 hetzelfde, namelijk bij stilstand nul ohm, deze moet namelijk eerst een emk van zelfinductie opbouwen, door daar weerstanden voor te zetten beperk je de stroom.
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: marco op 09 November 2008, 15:01:49
Seriemotor mag niet onbelast draaien.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Rick op 09 November 2008, 16:36:22
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.
Als de stroom uitvalt doet ie het niet meer. ;D
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Fred Eikelboom op 09 November 2008, 17:07:14
Hoi,

Volgens mij is het grootste nadeel dat ze de neiging hebben om op hol te slaan. Heb ooit eens een seriemotor gezien waarvan de wikkelingen door
de centrifugaalkracht uit het anker geslingerd waren.
Een seriemotor mag derhalve nooit onbelast draaien, zoals Marco ook al aangaf.

mvg,
Fred.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Dolf44 op 09 November 2008, 18:14:13
Hoe willen jullie dat dan klaarspelen in een lok ??????
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 09 November 2008, 19:19:11
Wat dacht je van antislipregelingen en opschakelen via weerstanden (of nieuwerwetse snufjes)
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: erik1 op 09 November 2008, 19:45:50
de weerstand kan je per component berekenen en anders zijn er altijd de meter nog om dat te meten voor de "electriciën/ locmonteur. Alleen een beetje elctrische kennis is altijd makkelijk. en als je het niet snapt doe het dan niet.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: johnny-VIRM op 09 November 2008, 20:03:43
 ;D inderdaad mag niet onbelast draaien, als hij onbelast draait helpt daar geen antislip tegenaan.

Ik wilde niemand voor het hoofd slaan maar heb bij de "jaap" al verschillende wijsneuzen gehad, en ja het is oude techniek maar dat hoort bij het beestje. En met het verdwijnen van mat 64 verdwijnt op ICM-1 na de weerstands schakel treintjes.

En ach na 1-1-2009 moet je verplicht ATB hebben, gaan we eerdaags erin schoppen, en i.v.m. ATBvv mogen kasten van fase 2 en ouder dan niet meer.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Dolf44 op 09 November 2008, 20:32:40
Timtrein, hoe kun je anders opschakelen dan via weerstanden op de klassieke loks  ??? ???
Dan wordt me meteen duidelijk hoe je een tractiemotor onbelast wilt laten draaien.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: mantaray op 09 November 2008, 21:51:34
Hoi,

Volgens mij is het grootste nadeel dat ze de neiging hebben om op hol te slaan. Heb ooit eens een seriemotor gezien waarvan de wikkelingen door
de centrifugaalkracht uit het anker geslingerd waren.
Een seriemotor mag derhalve nooit onbelast draaien, zoals Marco ook al aangaf.

mvg,
Fred.

en dat noemen we een vogelnestje  ;D ;D
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Thom op 09 November 2008, 22:12:33
Timtrein, hoe kun je anders opschakelen dan via weerstanden op de klassieke loks  ??? ???
Dan wordt me meteen duidelijk hoe je een tractiemotor onbelast wilt laten draaien.
Zowieso heb je toch gewoon de belasting van de lok zelf...  ???
Dan is ie toch niet onbelast...
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Fred Eikelboom op 09 November 2008, 22:32:45
Hoi,

@Mantaray; Dus jullie noemen dat een vogelnestje in vakjargon?
De monteur die het overkwam zei toentertijd heel droogjes: "Volgens mij hebben we hier een spaghettigenerator".
Vond ik ook wel een heel toepasselijke benaming.

mvg,
Fred.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Remunj op 10 November 2008, 12:51:29
Maar heb wel wat verstand van electronica, maar dat beperkt zich weer tot het aanleggen van stopcontacten en lichtschakelaars binnenshuis.
En dat heeft totaal niks met treinen te maken.
Waaruit maar weer blijkt dat je daar dus ook geen verstand van hebt.
Stopcontacten (officieel wandcontactdozen) en lichtschakelaars vallen onder elektrotechniek.

Toch eerst maar eens in de door jou eerder genoemde boekjes kijken.
Jos,
wel eens gehoord van basiskennis.....
Maar die staat toch meestal in de boeken, of zie ik het nu weer verkeerd?

Gr.
Eric
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: mantaray op 10 November 2008, 13:26:07
Hoi,

@Mantaray; Dus jullie noemen dat een vogelnestje in vakjargon?
De monteur die het overkwam zei toentertijd heel droogjes: "Volgens mij hebben we hier een spaghettigenerator".
Vond ik ook wel een heel toepasselijke benaming.

mvg,
Fred.

ben sinds 1985 bij nedtrain ( eerst ns natuurlijk ) maar voorzover ik weet werd het altijd vogelnestje genoemd in de regio rotterdam / denhaag
kan natuurlijk zijn dat het in andere delen van het land anders genoemd word , ik heb trouwens in de jaren wel wat vogelnestjes gezien !
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: timtrein op 10 November 2008, 16:03:13
Ja, het vogelnestje is een redelijk bekende kreet. Komt helaas nog genoeg voor :(
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 November 2008, 21:18:03
Hoi,

Weer wat geleerd.
Zo'n 37 jaar geleden werkte ik nog bij Heemaf/Holec, en daar kwam het nog wel eens voor dat een motor van een ventilator iets te veel toeren ging maken, omdat men vergeten was de bevestigingsbouten van de fan stevig aan te draaien.

mvg,
Fred.
Titel: Re: NS Locs en zo
Bericht door: Maarten.T op 10 November 2008, 21:47:45
ben sinds 1985 bij nedtrain ( eerst ns natuurlijk ) maar voorzover ik weet werd het altijd vogelnestje genoemd in de regio rotterdam / denhaag
kan natuurlijk zijn dat het in andere delen van het land anders genoemd word , ik heb trouwens in de jaren wel wat vogelnestjes gezien !
Ook de regio Amsterdam kent het vogelnestje maar al te goed. Zie het regelmatig voorbij komen. Van klein naar groot. ::)