BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jos B. op 03 November 2008, 21:47:45
-
Ik heb net even zitten denken of het mogelijk is om de NS 1607 in de oude staat terug te brengen.
Hiervoor is veel geld nodig.
Het is daarvoor ook van belang om een stichting ervoor in het leven te roepen.
Deze loc heeft 0p 19 februari 1989 de langste reizigerstrein ter wereld getrokken.
De trein heefd gereden tussen Rotterdam Kijfhoek en Eindhoven.
Het feitelijke recordtraject was Kijfhoek-Breda.
Als de trein Breda haalde dan was de poging geslaagd.
Maar in Eindhoven werd de trein pas ontkoppeld.
Alleen is dit record van 60 rijtuigen maar 2 jaar blijven staan.
Want in 1991 hebben de belgen ons overtroffen met 72 rijtuigen.
Dus al met al, een loc met een bijzondere betekenis.
Nu is mijn vraag of daar intresse in is.
Hier onder is een foto van de loc zoals die er vandaag (3-11-2008) er uit ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1607_03_11_2008_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1607_03_11_2008_1.jpg)
Als de moderatoren deze pol niet zien zitten dan verneem ik dat graag
-
Zo te zien valt de intresse best tegen.
Maar ja, het was te verwachten.
Ik wacht gewoon nog een aantal dagen af wat de reacties nog zijn.
Anders kan dit idee gewoon weer de vriezer in.
Jos.
-
Heb je dan al contact gehad met ACTS of je de loc mag overnemen voor een bedrag. WAnt ik denk niet echt dat men zit te wachten op iemand die zomaar een loc van hun komt kopen. Ik vind het opzich een leuk idee maar aangezien ze nog niet uit dienst zijn (ze staan nog niet op de lijst om binnenkort gesloopt te worden) lijkt me dit nog een beetje aan de vroege kant.
-
Is alleen een intresse pol.
Contact met ACTS kan altijd nog.
Want als er geen intresse is is het ook idioot om contact te leggen met ACTS.
Ze staan inderdaad nog niet op de lijst m gesloopt te worden, maar meestal als het zo ver is, is het soms ook al te laat.
gewoon een kwestie van een stapje voor zijn.
Jos.
-
Zo te zien valt de intresse best tegen.
Maar ja, het was te verwachten.
Popcorn en cola, anyone?
-
Aan de recordpoging mochten alleen M*-ICR rijtuigen deelnemen, dus ik neem aan dat je de stichting ook exclusief voor M* -rijders gaat houden.
Sander
-
Dit gaat om de echte 1607, en dit staat ook los van het LRT project.
Dus met andere woorden.
Er is niks exclusief voor M* rijders
De recordpoging kon uit praktisch oogpunt beter met M* rijtuigen omdat die al de rijtuigset van de LRT had.
En ook om het een beetje een uniform geheel te houden.
De poll is puur alleen opgezet voor de 1607.
Jos.
-
Ookal zou je de loc over kunnen nemen dan kun je hem nooit in de originele toestand MET VISHAKEN brengen, aangezien NSR dat niet toestaat. Volgens mij heeft alleen het NSM speciale toestemming om het logo op de gemoderniseerde 1300 in stand te houden (aangezien de hele charme verdwijnt zonder het logo).
Tevens zal de loc wel een tijd bij ACTS in dienst blijven, ze hebben hem niet overgenomen om hem nog voor het in dienst komen van de hand te doen denk ik. Het enige wat je kan proberen is om een toezegging voor elkaar te krijgen om hem na de actieve dienst over te nemen. Misschien is het een idee om eens contact op te nemen met het NSM, die als de tijd daarvoor rijp is vast wel belangstelling hebben voor een dergelijke loc. Als dat dan de 1607 zou worden dan is dat wel een leuke keuze, door de welbekende geschiedenis.
-
Zou het niet handig zijn om eens contact op te nemen met Cor de Rijke en Arie Wander. Dan weet je vrij snel of er uberhaupt ergens initiatieven lopen en/of gelopen hebben.
Een poll op een modelspoor forum lijkt me niet zo'n juist startpunt om belangstelling te meten zonder eerst wat vooronderzoek te doen. Je praat immers over een grootspoor gebeuren.
Sander
-
Wat wil je er mee doen als het lukt, speciale ritten maken ?
Oude staat, dan wordt die buiten het nummer hetzelfde als de talloze NSM locomotieven die waarschijnlijk nog jaren blijven rijden.
Ik denk dat je beter nog zo'n 10 jaar moet wachten.
-
De recordpoging kon uit praktisch oogpunt beter met M* rijtuigen omdat die al de rijtuigset van de LRT had.
En ook om het een beetje een uniform geheel te houden.
Pollens! (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif)
Je vergeet het enorme kleurverschil van de BKD's met de eerder uitgebrachte A- en B-rijtuigen (oker vs citroengeel). Of je zou deze rijtuigen zelf moeten overspuiten, maar ja...
Wat betreft het thema van de poll: ik zie liever een 1600 lager dan het nummer 1616 (sorry Oldenzaal) teruggebracht worden in de eerste uitvoering: geen wapens (daar komt toch alleen maar oorlog van), nummer in het midden en de fraaie typhoons zichtbaar op het dak.
-
Een lok bewaren alleen maar op een nummer en 1 speciaal ritje nu bijna 20 jaar geleden is niet de goede manier... Een (toekomstig)museumlok moet je gewoon uitzoeken op basis van Technische feiten (lees onderhoudstoestand) van de lok en niet vanwege een nummertje....... Voor de rest denk ik dat het nu al bewaren van een 1600/1800 een beetje voorbarig.... De rest van de serie rijdt nog wel een aantal jaren rond...
Michael
-
Een lok bewaren alleen maar op een nummer en 1 speciaal ritje nu bijna 20 jaar geleden is niet de goede manier... Een (toekomstig)museumlok moet je gewoon uitzoeken op basis van Technische feiten (lees onderhoudstoestand) van de lok en niet vanwege een nummertje.......
In de praktijk komt het daar inderdaad vaak op neer. Evenwel heeft plan V 840 (laatste Werkspoorstel) de kans de slopershamer te ontlopen vanwege dat nummertje...
-
Ja, met dien verstande dat men een Bk bak wil gebruiken van een stel wat nog schuifdeuren (postafdeling) heeft. Hoe origineel is dat nummertje dan nog? Maar goed dat is hier allemaal off topic.
Terug naar de 1607. Tegenwoordig zie je voor elk treintype wel een stichting verrijzen. Gezien de kosten om zo'n museumstuk rijdend te houden, zie ik dat als een zeer zorgwekkende situatie.
Initiatieven om materieel te behouden juich ik van harte toe, maar mensen, bundel dan je krachten. Want ook in dit wereldje geldt: samen sta je sterk!
Derhalve heb ik op nee gestemd, omdat ik het er mee eens ben dat je niet naar een nummertje moet kijken, maar naar de technische staat. Het is wel een leuke keuze om te kiezen voor een lage 1600 omdat het nummer dan naar het midden kan, maar kies dan voor de beste uit die locs. En ja, dat NS logo verhaal speelt ook erg mee in deze...... Wat is nou een 1600 zonder logo's?
Succes ermee!
Jeroen
-
Allereerst moet ik zeggen, dat het een erg leuk initiatief is.
Maar het is al eerder gezegd; het is nog een beetje erg vroeg.
Het zal dus waarschijnlijk nog wel een tijd duren, want ik heb op Wikipedia de leeftijden van een aantal NS-series bij buitendienststelling opgezocht;
NS 1100 49 jaar
NS 1200 46 jaar (5 bij ACTS al 56 jaar!)
NS 1300 48 jaar
Aangezien de 1600'tjes vanaf 1981 rijden, zouden ze (uitgegaan van 49 jaar) nog rijden tot 2030!
Dus ik denk dat het inderdaad nog een jaartje of 10 à 20 kan duren.
MVG, Robin
-
2030 verwacht ik eerlijk gezegd niet, gezien alle veranderingen in de spoorbranche. Voor goederenvervoerders worden de 1600-en steeds minder aantrekkelijk, omdat deze loc's alleen in Nederland kunnen rijden en bovendien niet op de BR terecht kunnen. Railion zal haar 1600-en binnen een aantal jaren wel afstoten (zijn ze al mee begonnen).
De NSR 1600 (nu natuurlijk 1800) zal 2030 ook niet gaan halen. Bij NSR is men nog erg aan het dubben wat te gaan doen met het DDM-1 materieel. Het is echter niet uit te sluiten dat of alles over een paar jaar gesloopt wordt, of DDM-1 deel gaat uitmaken van DDM-2 / DDM-3 (DD-AR). Als dat laatste gaat gebeuren is het zeker denkbaar dat alleen een deel van de tussenrijtugien DD-AR geschikt worden en de DDM-1 Bvk's alsnog buiten dienst gaan. De 1800 zal dan ook niet meer nodig zijn voor DDM-1.
Rest ons alleen nog ICK, ICR en de Int Berlijn-Amsterdam. Vergeet alleen niet dat we daar ook nog 81 1700-en voor hebben rondhobbelen.
Dan nog een opmerking vanuit een heel ander standpunt over het bewaren van een 1600: Vraag je eens af hoe aantrekkelijk zo'n loc is om te bewaren als er nog 81 soortgenoten in de serie 1700 in de actieve dienst zijn. Ik bedoel, de 1700 is ruim 10 jaar jonger dan de 1600 en zolang deze serie nog in dienst is, is een 1600 als museumstuk alleen voor de hobby-isten leuk, maar zeker niet voor het grote publiek. Het grote publiek wil nog steeds het liefste stoom zien. En als dat niet kan, geniet Mat'24 altijd nog de voorkeur boven Mat'54, Mat'64, DE-3 etc.......
Kijk zo ook eens naar de locs. Zolang een 1600 gelijke (de 1700 dus) nog veelvuldig in het land te zien is, zal het grote publiek echt geen interesse hebben in een museumstuk als een 1600.
Jeroen
-
Kun je beter wachten tot de 1837 uit dienst gaat die kun je evt ook weer rood schilderen. Of geel als 1837 of geel als 1637 dus daar kun je veel meer kanten mee op. Verder zijn de 1800 bij de NS volgens mij veel beter onderhouden. Dus zou je beter een 1800 kunnen kiezen als die uit dienst gaan.
-
het enige waar het mij om gaat is dat er een lok (of meer) in leven blijft, dus niet gesloopt wordt ;).
Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik heb een hekel aan stoomloks. zeker die importjes uit het buitenland, die tijdens hun actieve loopbaan hier niet hebben gereden. Ik vindt de mat'54 wel het hoogtepunt wat de spoorwegen in Nederland te bieden hebben gehad.
-
De serie 1600 en 1800 zijn een en de zelfde loc.
Alleen alles wat destijds bij Cargo (nu Railion zit bleef 1600, wat bij NSR Bleef werdt 1800.
De 1700 is ook op de lockast na niet identiek aan de 1600/1800
De 1700, heeft een totaal andere aandrijving, iets minder sterk maar kan wel vrij vlot optrekken.
Daarin tegen was de aandrijving van de 1600 veel sterker, hoewel hij daar eigenlijk niet veel aan had, want de opbouw was veel te licht (wat wel eens resulteerde in doorslippende wielen bij zware goederen treinen)
En het 2e punt is, het gaat me er niet om om een loc uit de serie te redden, het gaat alleen om het redden van de 1607 Om dat deze de langste reizigerstrein ter wereld heeft getrokken.
de rest van deze locomotievenserie is niet echt intresant, omdat deze geen noemenswaardige treinen getrokken hebben of prestaties geleverd.
Ik hoop dat nu gesnapt wordt dat de 1600 & 1800 percies identiek aan elkaar zijn, en dat de 1700 daar van af wijkt.
Dus het is geen optie om te wachten tot de laatse 1700 uit de dienst gaat, want tegen die tijd zal de 1607 al lang tot schroot vermalen zijn.
Jos.
-
Ja, een 1800 is van oorsprong inderdaad een 1600. Bedenk echter wel dat NSR haar loks een stuk beter onderhoudt dan Railion, dus mag je ook aannemen dat een NSR 1800 waarschijnlijk in betere staat is dan een gemiddelde RN 1600.
Dat was het punt wat er gemaakt wordt. Wil je per sé die 1607 hebben (ik snap de insteek wel), dan kan je verwachten dat je daar veel meer werk aan zult hebben dan dat je bijvoorbeeld de 1848 ofzo wil hebben. ;)
-
Jos,
Bekijk het nu eens uit het perspectief vanuit een "Normale" Hollander en niet vanuit het oogpunt van de "spoorsexueel". Natuurlijk is een 1700 technisch anders dan een 1600 en een 1800. Maar merkt een niet treinenliefhebber daar iets van? Die locs zien er voor 99,9% hetzelfde uit. Het maakt voor een "normaal"mens dus echt geen fluit uit of er nu een 1600, 1700 of 1800 bewaard blijft.
Maar uit je relaas blijkt wel dat het je puur om de 1607 te doen is, omdat deze loc toevallig 60 rijtuigjes heeft getrokken.......
Maar wat wil je dan gaan doen met die kar als je hem eenmaal verworven hebt? Straks 60 ICR'en erbij kopen en dan daar mee gaan rondtuffen? Dan wens ik jou daar heel veel succes mee!
Sorry dat ik het schrijf, maar persoonlijk vind ik het sneu om voor dergelijke argumenten een loc te willen bewaren. Zo heeft elke loc, elk treinstel, elk rijtuig en elke goederenwagen wel iets in zijn bestaan meegemaakt wat afwijkend te noemen is. Als er voor al dat materieel aparte stichtingen komen, kun je beter een GESTICHT oprichten......
Het is vandaag de dag al moeilijk genoeg om van elk treintype iets te bewaren, laat staan rijvaardig te houden. Je kunt niet elke trein bewaren die iets aparts heeft gedaan tijdens zijn levensloop. Want als je dan de 1607 zou willen bewaren, dan weet ik er ook nog wel een paar die om net zulke onnozele redenen bewaard zouden moeten blijven:
Als je dan toch iets zou willen betekenen in de museumbranche, sluit je dan aan bij één van de bestaande musea en help deze mensen met het instandhouden van hun collectie en het verwerven van "nieuwe" museumstukken.
Jeroen
-
@ NS1100
We willen toch een beetje orgineel blijven.
@ jeroen
Als je goed hebtgelezen staat er ook ergens "In de oude staat terugbrengen"
dat wil dus zeggen dat daar de beschrifting opkomt wat destijds er op heeft gezeten toen de loc de langste reizigerstrein trok.
Dit was de beschrifting:
-Jubileumlogo
-NS Vignet
-Ik trok de langste reizigerstren ter wereld
-Locnummer
En er komen echt geen 60 rijtuigen bij hoor.
het blijft gewoon alleen de losse loc.
Oja, en rondtuffen is niet echt belangrijk (hoewel het wel wat kan opleveren als je het ding zo af en toe verhuurd)
Je kan ook de loc cosmetisch in orde hebben.
Net zoals de 1010, die is ook niet rijvaardig.
Maar wel een fantastische loc.
Jos.
-
Dat NS vignet kun je sowieso wel vergeten zoals ik al eerder zei. Als je het mij vraagt is het daarmee al oninteressant geworden. Het NSM zal echt wel een 1600/1700/1800 in de collectie openemen als de tijd daarvoor rijp is hoor, maak je daarover maar geen zorgen.
-
Als jullie nog rijtuigen zoeken, er staan ICKs op Nuth.
Misschien wel iets voor achter de 1607. Ik heb ja gestemt. Vind het wel een leuke inzet.
-
De 1700, heeft een totaal andere aandrijving, iets minder sterk maar kan wel vrij vlot optrekken.
Daarin tegen was de aandrijving van de 1600 veel sterker, hoewel hij daar eigenlijk niet veel aan had, want de opbouw was veel te licht (wat wel eens resulteerde in doorslippende wielen bij zware goederen treinen)
Hier klopt niet veel van, maar goed.
Om deze reden kan je wel meer materieel gaan bewaren, zoals alle locs die in de eerste trein op de BR zaten.
-
kun je beter een GESTICHT oprichten......
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
Jeroen, je kunt net zo goed tegen een muur gaan praten. In aanloop naar het Railz-evenement op 19 februari a.s. kun je kennelijk geen realiteitszin verwachten m.b.t. dit plan. Een hele loc bewaren vanwege een paar stickers...
Straks als alles achter de rug is daalt iedereen weer terug naar de aarde.
Weddenschappen worden al afgeloten op de vraag of in 2025 de burgemeester van Groterdam werkelijk initiatieven neemt om de 1772 museaal te behouden.
-
Als jij op 27 december 2025 een overbrengingsrit naar het NSM regelt, dan ben ik erbij! :)
mvg,
Gert
-
Weddenschappen worden al afgeloten op de vraag of in 2025 de burgemeester van Groterdam werkelijk initiatieven neemt om de 1772 museaal te behouden.
Geplaatst door: Rick
Mocht ik deze kar tenminste voor die tijd nog niet plat gereden hebben...... 8)
-
@ jeroen
Als je goed hebtgelezen staat er ook ergens "In de oude staat terugbrengen"
dat wil dus zeggen dat daar de beschrifting opkomt wat destijds er op heeft gezeten toen de loc de langste reizigerstrein trok.
Dit was de beschrifting:
-Jubileumlogo
-NS Vignet
-Ik trok de langste reizigerstren ter wereld
-Locnummer
En er komen echt geen 60 rijtuigen bij hoor.
het blijft gewoon alleen de losse loc.
Oja, en rondtuffen is niet echt belangrijk (hoewel het wel wat kan opleveren als je het ding zo af en toe verhuurd)
Je kan ook de loc cosmetisch in orde hebben.
Net zoals de 1010, die is ook niet rijvaardig.
Maar wel een fantastische loc.
Jos.
Jos, als je nu zelf eens wat beter zou gaan lezen, dan had je er hopelijk het volgende uit gehaald:
1607 in originele staat terugbrengen is niet mogelijk, omdat het NS logo niet gebruikt mag worden.
Bovendien is jouw gewenste uitvoering niet origineel, want de loc zag er bij indienststelling anders uit dan in 1989 (loc had origineel het nummer in het midden en zichtbare typhoons, zoals Frank ook al schreef).
De loc zo af en toe verhuren, zal maar zeer sporadisch voor gaan komen. Ik schref al eerder dat het gewone volk niet op een 1600 zit te wachten om te huren, zolang er nog genoeg van in de actieve dienst rijden en je ook kunt kiezen uit een echte museumloc (1200 bijvoorbeeld). Stel jij zou een bus willen huren en je klopt aan bij een museumclub. Je kunt daar kiezen uit een paar oldtimers of een bus van 10 jaar oud die nog gewoon in dienst is bij Connexxion bijvoorbeeld. Dan kies je toch voor zo'n oldtimer? Anders had je namelijk niet naar een museumclub gegaan, maar had je gewoon bij Connexxion een bus gehuurd. Hou er voroal ook rekening mee dat je waarschijnlijk de loc alleen maar mag verhuren aan besloten museaal gezelschapsvevoer. In je overnamecontract komt echt wel te staan dat de loc niet meer voor commerciële ritten ingezet mag worden.
Dus, omdat de 1607 helemaal niet aantrekkelijk is om te huren, blijft het statisch bewaren van het ding als enige optie over. Waar haal je dan inkomsten vandaan om de loc te onderhouden, te stallen, etc....?? ??
@ Frank, je hebt gelijk. Ik geef het op. Jos ik wens jou alle sterkte toe met dit geweldige plan en droom lekker verder van die vreselijk boeiende 1607. Die loc verdient een ereplaats in het museum, want hij is van onschatbare waarde voor heel spoorminnend Nederland.......... zucht.
Jeroen
-
Gert, jij hebt in elk geval geen kaartje nodig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_2.jpg)
Prijsvraag!
Degene die als eerste via PB mij kan vertellen wiens hand dit is wint een Dirk van de Broekroktas vol spoorwegvideo's.
-
;D ;D ;D ;D
Ik gok de hand van Chris.
Jeroen
-
Het is niet de hand van Chris en ook niet van God. Verdere oplossingen zenden via PM graag om deze draad niet verder te vervuilen.
-
Hier klopt niet veel van, maar goed.
Om deze reden kan je wel meer materieel gaan bewaren, zoals alle locs die in de eerste trein op de BR zaten.
Hoi Rick,
Helemaal waar. Van dat technisch geneuzel over de prestaties van de 1600 en 1700 klopt geen ene fluit, maar goed, sommige mensen hebben de klok horen luiden.......
En over de reden van het bewaren van materieel, zo zie ik het ook. Als we dit soort redenen gaan hanteren, dan moeten we ook de CityPendel bewaren die als laatste op de Hofpleinlijn reed....... En de 2027 vanwege zijn AD reclame, en de 2026 omdat ie Strandsprinter was, en de 2008 omdat ie stickers had vanwege de inzet als nacht(disco)trein. Nu heb ik lukraak alleen nog maar even alleen een paar Sprinters genoemd............
Jeroen
-
Het is niet de hand van Chris en ook niet van God. Verdere oplossingen zenden via PM graag om deze draad niet verder te vervuilen.
Ach dit draadje is toch al een en al flauwekul ;D ;D ;D ;D ;D
Ok, ik hou er nu echt mee op........
Jeroen
-
Jos mijn donatie voor je project is klaar hoor!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6886.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP6886.jpg)
Je kan aan één kant zetten: Ik trek de langste reizigerstrein en aan de andere kant: Ik trok de langste reizigerstrein (na 19 feb!)
ze komen deze week naar je toe.
R. Paint
-
Leuk gemaakt
-
Kun je niet beter wachten met het overhandigen op het moment dat het evenement plaats vindt. Voor die tijd gebeuren er vast vreselijke dingen met die loc. Beetje jammer van al die moeite.
-
@ Meneer Poes: Jos krijgt de decal set om deze er zelf op te plakken en ik heb het volste vertrouwen dat het lukt.
@ Bart: Ja leuk gemaakt ja.
R.Paint
-
Oh, het gaat alleen om de decal, gelukkig maar.
Zie je ook een mogelijkheid om de decals in 1:1 te printen om maar in het kader van deze draad te blijven?
-
....................om de decals in 1:1 te printen.......................
Ja hoor als iemand een plotter heeft dan stel ik de file beschikbaar (ik denk hierbij bijv. aan Marty die dan samen met Jos in het holst v.d. nacht de 1607 gaat omstikkeren).
R.Paint
-
Och, zoiets moet toch ook te realiseren zijn overdag.
[opschep aan]
Zoiets (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=213) heb ik toch ook voor Chris gedaan.
[opschep uit/]
Zucht, kende ik Marty toen al maar...
-
Maar Jos wil helemaal geen nieuwe decals ...... Hij wil natuurlijk de echte orginele en oorspronkelijke plakletters van de 1607 gaan restaureren ;)
-
@ Rijtuigpaint.
We gaan echt niet ongezien een loc bestickeren, Ben geen kamikaze piloot ;D ;D ;D
@ Santerdam
Deze decals zijn voor op de 1607 voor op 19 feb. aanstaande op railz.
Ik heb nu inmiddels een kale Roco kap staan
Jos.
-
Juist ongezien moet je het doen Jos anders weten ze gelijk dat jij het was!
Het zou wel een stunt zijn natuurlijk en veel leuker dan weer eens een beeld afbreken of de middenstip van MVV uitgraven!
R. Paint
-
Wie durft hier het woord MVV over zijn lippen te halen??
FC LIMBURG!!
dat klinkt veel beter
En nog een klein detail, om dat ongezien te doen is nog al lastig, want dat ding staat best aardig in het zicht.
aan de kant van de Meerssenerweg.
-
Volgens mij weet diegene niet wat die op zijn hals haald om een 1607 te behouden,met alleen bewaren en opknappen ben je er niet. Te denken val aan de certificaten en dat soort dingen. Kijk maar eens naar de Werkgroep 1501,die heel veel moeite doen om wat loccen op de baan te krijgen!
Op de Dijksgracht zag ik nog een groene Plan V staan,die was ook van een stichting,maar volgens mij is die op sterven na dood!
Dus ik bedoel maar.........
-
Jos
Je had toch al een 1607 Vlissingen ?
Met de juiste opschriften?
Harm
-
@ NS Cargo.
Dat klopt, dat is een Märklin omgebouwd naar gelijkstroom.
Alleen vertrouw ik het ding niet zo.
Daarom gaat er ook een Roco loc in deze uitvoering mee.
Heb ik nog een reserve achter de hand.
Jos.
-
Wie durft hier het woord MVV over zijn lippen te halen??
Rijtuigpaint
-
Ik vind dat we ver off-topic zitten.
-
FC Limburg ook goed!
@ Bart: ja, ver off-topic ja.
R. Paint
@ Poes: (je ziet aan die handen dat er vaak mee gepoetst en geveegd wordt...........)
-
Gert, jij hebt in elk geval geen kaartje nodig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_2.jpg)
Prijsvraag!
Degene die als eerste via PB mij kan vertellen wiens hand dit is wint een Dirk van de Broekroktas vol spoorwegvideo's.
Da's de hand van chris...
Gr,
Bart
-
Ehm, Bart...
Het is niet de hand van Chris en ook niet van God. Verdere oplossingen zenden via PM graag om deze draad niet verder te vervuilen.
-
@j.Beckers ik weet wel dat de 16 en 1800 gelijk zijn hoor :P Alleen heeft de 1800 nu een airco wat ook weer een pro is. Verder zijn ze beter onderhouden. Dus ik denk dat als er een loc bewaard blijft dat sowieso een 1800 of een 1700 is. Maar ja als je genoeg mensen vind kun je de loc kopen en in je achtertuin zetten als die uit dienst gaat. Als hij toch niet hoeft te rijden.
-
Wat is de reden dat een 1600 uit 1981 nu al gesloopt dreigt te worden?
Hij kan niet in het buitenland op het spoor, maar koplopers en andere stellen ook niet.
Met een aantal wagens kun je met een 1600 een reizigerstrein formeren, dus bespaar je
de aanschaf van nieuw materieel.. Of kan ik opmaken dat NS gewoon te veel locs heeft?
Ik ben geen NS insider, maar ik krijg er gewoon geen gevoel bij waarom een universele, dus flexibel in te zetten loc als de 1600 bij NS aan het verdwijnen is.
Ik wil overigens even kwijt dat de toon in dit draadje me stoort, alhoewel de voors en tegens duidelijk zijn.
-
De NS wil overgaan op treinstellen dat is al een trent die al langer aan de gang is. Zo gaan binnen een korte tijd de ICK's buiten dienst. Ook de ICL zijn geleased zodat ze over een paar jaar weer terug kunnen. OOk is het nog niet zeker over de DDM-1 serie blijft bestaan. Als al deze series eruit gaan is er voor de 1800 geen werk meer. Misschien nog een enkele voor de internationale berlijntrein en wat overbrengingen maar voor de rest niks. Ze kunnen niet met ICRm rijden want die hebben een stuurstand waar alleen een 1700 aan kan. Waar dan ook al een overschot in is als de ICK en ICL eruit gaan. Oftewel de NS heeft over een paar jaar dus al in de nabije toekomst geen 1800 meer nodig en veel minder 1700.
-
Wat is de reden dat een 1600 uit 1981 nu al gesloopt dreigt te worden?
Hij kan niet in het buitenland op het spoor, maar koplopers en andere stellen ook niet.
Met een aantal wagens kun je met een 1600 een reizigerstrein formeren, dus bespaar je
de aanschaf van nieuw materieel.. Of kan ik opmaken dat NS gewoon te veel locs heeft?
Ik ben geen NS insider, maar ik krijg er gewoon geen gevoel bij waarom een universele, dus flexibel in te zetten loc als de 1600 bij NS aan het verdwijnen is.
Ik wil overigens even kwijt dat de toon in dit draadje me stoort, alhoewel de voors en tegens duidelijk zijn.
De eerste 1600'en staan alweer een tijdje aan de kant (de 1618 geloof ik al een jaar of acht) NSR is nu ook bezig om zijn 1800'en af te voeren (1841 staat al aan de kant) de andere zullen langzaam volgen. Als alle locs gesloopt zal er weer een tekort zijn,zo gaat het altijd bij de spoorwegen.
-
Wat is de reden dat een 1600 uit 1981 nu al gesloopt dreigt te worden?
Hij kan niet in het buitenland op het spoor, maar koplopers en andere stellen ook niet.
Met een aantal wagens kun je met een 1600 een reizigerstrein formeren, dus bespaar je
de aanschaf van nieuw materieel.. Of kan ik opmaken dat NS gewoon te veel locs heeft?
Ik ben geen NS insider, maar ik krijg er gewoon geen gevoel bij waarom een universele, dus flexibel in te zetten loc als de 1600 bij NS aan het verdwijnen is.
Dat de loc niet in het buitenland kan rijden heeft weinig te maken met de buitendienststelling, 1700'n blijven immers in dienst. Je voorstel om met een aantal wagons een trein samen te stellen heeft de NS al gedaan met de trek-duwstammen ICRm met 1700. ;) Door de komende uitstroom van het ICK en ICL is er minder behoefte aan locs, waardoor de oudste exemplaren weggaan.
Overigens is een universele loc niet meer nodig na de splitsing van de goederen en reizigersdivisie van de NS.
-
kunnen ze niet een getrokken trein als de ICK Venlo-Den Haag maken met DDM'etjes? en dan een stuurstandje ervoor natuurlijk.
-
Misschien is er nog wel een goederenvervoerder die intresse heeft in de 1800. Aangezien ze bijna hetzelfde is als een 1600 ook nog is goed onderhouden en leuk voor het personeel er zit airco in.
-
kunnen ze niet een getrokken trein als de ICK Venlo-Den Haag maken met DDM'etjes? en dan een stuurstandje ervoor natuurlijk.
Gaat gebeuren met het DDAR naar het schijnt, alleen zonder de 1700'n maar met de mDDM.
@Marcel: Ze zullen eerder kiezen voor een 185/186/189'r die op de BR kan en in het buitenland. ;)
-
Ja snap ik. Maar toch Railion stoot veel diensten af zie bij voorbeeld het afvalvervoer. Ik heb zo'n vermoeden dat het daar niet bij zal blijven. zie ook berichten op rolandrail. Dan komen een paar extra binnenland locs toch wel van pas. Waarom zou ACTS ander er al 8 hebben gekocht. En die locs zullen in vergelijking met een 186/189 toch stukken goedkoper zijn en als je er dan toch alleen maar in Nederland mee gaat rijden.
-
Dat is waar, maar daar houd je niet alle 58 locs mee bezig. Het grootste deel van het goederenvervoer gaat toch naar Duitsland dus is het handig dat je locs hebt die daar kunnen rijden. Behalve dan ACTS zie ik eigenlijk geen andere vervoerder die ze zal willen gebruiken.
Maar wie weet.
-
Denk ook zeker niet dat voor alle 58 werk zal zijn. Ik denk ook dat ACTS de enige is voor wie de locs intresant zijn ze beginnen ook al steeds meer andere bedieningen van railion over te nemen. Zoals in Apeldoorn.
-
http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=2160&highlight=
-
Ik vind de lok te nieuw om al als museumstuk behandeld te worden. Ik heb daarom nee gestemd :'(.
-
Ik zie de getrokkenmat voorlopig bij NSR er nog niet uit gaan. 5 jaar geleden zouden de getrokkentreinen er al uit gaan. Maar tot heden is er alleen maar meer getrokkemat bij gekomen. En nu straks met de nieuwe dienstregeling zullen ze nog meer materieel nodig hebben.
Ze wilden bij NS ook de mat 64 al geheel uit dienst gaan nemen maar ook dit laat op zich wachten omdat het materieel mat 64 nog hard nodig is en niet gemist kan worden. Dus voorlopig zien we de 17 en 1800 nog wel rijden bij NSR. NS wil altijd van alles maar uiteindelijk komt er vaak toch niets van :P
En het is een leuk plan maar weet waar je aan begint. den eerder dat er een 160 bewaard moet worden door de stichting 1501.
Manuel
-
@ Manuel.
Dat is inderdaad een aardig idee.
Dan heb je 1 stichting voor meerdere loctypen.
Jos.
-
ja zo dacht ik erover.
Ik denk dat het leuker is een stichting op te richten voor het behoud van het interieur en boegdeuren van een ICM. Daar zit ik al een tijdje over na te denken namelijk. Want straks is alles weg en hebben we niets meer. En kunnen we nooit meer een oude ICM terug bouwen.
Wat dacht men daarvan ???
Manuel
-
Kijk dát vind ik nou is een goed idee, en dit is ook niet zo vreselijk duur als het behouden van een loc of treinstel(voorlopig althans).
mocht er ergens hulp mee nodig zijn, I'm in ;D
Wesley
-
Ik ben er serieus al mee bezig geweest. Dus als er meer mensen zijn die hier wel wat in zien dan gaan we er werk van maken.
Manuel
-
op zich een leuk Initiatief, zou alleen liever de focus op Plan-T zien, die hebben niet echt lang meer te gaan helaas en ik heb tot nu toe (kan het fout hebben) nog niets gezien wat er op wijst dat er een stichting of het NSM interesse in zo'n stel heeft.
de 1600/1800 serie zal voorlopig nog wel op de Nederlandse sporen te zien zijn, al zullen ze waarschijnlijk de dienstjaren van de klassieke E-loks niet halen, zuiver omdat spoorwegmaatschapijen er tegenwoordig geen baat meer bij hebben een lok meer dan 40 jaar mee te laten gaan. de oudste franse zusjes van de 1600 gaan op dit moment trouwens wel al zo'n jaartje of 37 mee.
Ze wilden bij NS ook de mat 64 al geheel uit dienst gaan nemen maar ook dit laat op zich wachten omdat het materieel mat 64 nog hard nodig is en niet gemist kan worden
gaat anders wel erg hard met de afvoer van Mat'64, staan al een aantal stellen terzijde en er komen de volgende maanden weer een fors aantal bij, en als die nieuwe SLT in dienst worden gesteld zal het nog wel weer een stukje rapper gaan.
-
De stichting mat 64 heeft nog steeds oren naar een Plan T. Dus daar hoop ik een beetje op dat zij het stel gaan bewaren.
Ja ze zetten wel mat 64 aan de kant maar liever wil NSR ze vandaag nog weer in dienst hebben. Maar ksotenoverweging he.
Ik zie wel hoe het loopt. De invoer van de SLT heeft ook al vertraging opgelopen. die had afgelopen maand ook al in dienst moeten gaan. Maar goed.
Manuel
-
O help... dit kansloze topic trekt ook nog eens andere kansloze projecten aan!
@ bewaren Plan T: Succes. Die kan dan mooi tot in de eeuwigheid bij de 419 blijven staan wegroesten. Niet vergeten om een Mastica-setje te kopen om de bagagedeuren terug te bouwen, én even en passant een compleet interieur voor een viertje te regelen. Een voordeel, de bagagerekken zijn nog origineel...
@ bewaren ICM-interieur: huur samen met bovengenoemde Stichting een heeeeele grote loods, kun je alles zo inschuiven! Uiteraard vind je meer dan genoeg donateurs om tot in lengte van jaren de loodshuur van de "Stichting Interieur ICM" te kunnen betalen. Zet het op een rijtje en je kunt nog treintje spelen ook!
En dan de 1607. Die staat inmiddels een paar jaar weg te roesten in Maastricht, en het is zelfs nog onduidelijk wat ACTS er mee wil. Verder is het volstrekt onnozel om een loc te bewaren alleen maar omdat 'ie ooit een lange trein heeft gereden. Da's ongeveer net zo onnozel als een Plan V bewaren omdat er als ludieke actie een paar potten Flexa overheen zijn gegooid...
-
O help... dit kansloze topic trekt ook nog eens andere kansloze projecten aan!
Oow wat een optimisme.
Als je het er niet mee eens bent dan mag dat van mij, maar hou het lekker voor je zodat de gemotiveerde mensen die motivatie vasthouden.
Grtn Martijn
-
Dit valt dus nu echt onder onnozele opmerkingen.
O help... dit kansloze topic trekt ook nog eens andere kansloze projecten aan!
@ bewaren Plan T: Succes. Die kan dan mooi tot in de eeuwigheid bij de 419 blijven staan wegroesten. Niet vergeten om een Mastica-setje te kopen om de bagagedeuren terug te bouwen, én even en passant een compleet interieur voor een viertje te regelen. Een voordeel, de bagagerekken zijn nog origineel...
@ bewaren ICM-interieur: huur samen met bovengenoemde Stichting een heeeeele grote loods, kun je alles zo inschuiven! Uiteraard vind je meer dan genoeg donateurs om tot in lengte van jaren de loodshuur van de "Stichting Interieur ICM" te kunnen betalen. Zet het op een rijtje en je kunt nog treintje spelen ook!
En dan de 1607. Die staat inmiddels een paar jaar weg te roesten in Maastricht, en het is zelfs nog onduidelijk wat ACTS er mee wil. Verder is het volstrekt onnozel om een loc te bewaren alleen maar omdat 'ie ooit een lange trein heeft gereden. Da's ongeveer net zo onnozel als een Plan V bewaren omdat er als ludieke actie een paar potten Flexa overheen zijn gegooid...
Kan het nog onnozeler???
Jos.
-
Jawel! Blader maar even wat terug...
-
Welke?
-
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
En voor de tweede keer vandaag zet ik de joker in!
-
Ik heb m al gevonde
-
hahaha ;D
Maar over het interieur van ICM.
Dit is zeker wel te realiseren lijkt mij.
Ja je moet opslagruimte huren, maar het kost aanzienlijk minder dan het bewaren en onderhouden van een loc.
Ook denk ik dat dit wél iets is dat door een relatief kleine groep mensen uitgevoerd kan worden, en met relatief simpele middelen.
Wesley
-
Ik denk ook wel dat manuel datwel gaat lukken als er nog een paar mensen meedoen. Ikzelf waarschijnlijk niet vind het een beetje zinloos om al die spullen nog 20 jaar te bewaren om dan een ICM terug te kunnen bouwen.
-
Ik wil je over 20 jaar nog wel is spreken :P
-
;D Daarom heeft men hier in Nederland ´zoveel´ stoomloks van NS bewaard. ;D
Alexander
-
Hallo
leuk idee,ben er zelf ook erg voor om verschillende matreeltypes in stand te houden
bij mijn idee gaat dit te veel kosten,en daarbij,1600's rijden nog gewoon hun rondjes bij Railion,dus snap niet waarom je hier per se een museum loc van zou willen maken
iig succes ermee
Tijs
-
O help... dit kansloze topic trekt ook nog eens andere kansloze projecten aan!
ook goeie dag...
@ bewaren Plan T: Succes. Die kan dan mooi tot in de eeuwigheid bij de 419 blijven staan wegroesten. Niet vergeten om een Mastica-setje te kopen om de bagagedeuren terug te bouwen, én even en passant een compleet interieur voor een viertje te regelen. Een voordeel, de bagagerekken zijn nog origineel...
liever dat dan over 10 jaar gaan zijken "hadden we toch maar een 4 wagenstel bewaard", er is al genoeg uniek (nederlands) spoorwegmaterieel verloren gegaan omdat er niemand moeite in stak het te bewaren, kijk maar naar de DE5en, Mat40 etc
en voor mij hoeft het materieel niet per se in de afleverings kleuren/toestand, het gaat er mij om dat zo'n stel bewaard blijft, al zetten ze het interieur van een stadsbus erin. ook kan er voor het interieur van Plan T gebruik gemaakt worden van delen van het Plan V interieur, dat is immers op de gebruikte stof en bagagerekken (goh laat plan T die nou wel nog hebben ::) ) na nog grotendeels origineel.
@ bewaren ICM-interieur: huur samen met bovengenoemde Stichting een heeeeele grote loods, kun je alles zo inschuiven! Uiteraard vind je meer dan genoeg donateurs om tot in lengte van jaren de loodshuur van de "Stichting Interieur ICM" te kunnen betalen. Zet het op een rijtje en je kunt nog treintje spelen ook!
ho effe, is niet eens zo'n slecht idee, over 10/20 jaar zullen er anders vast wel weer mensen spijt hebben dat ze hier niets van bewaard hebben.
En dan de 1607. Die staat inmiddels een paar jaar weg te roesten in Maastricht, en het is zelfs nog onduidelijk wat ACTS er mee wil. Verder is het volstrekt onnozel om een loc te bewaren alleen maar omdat 'ie ooit een lange trein heeft gereden.
ben het met je eens dat de redenen om de 1607 te kiezen louter vanwege het reccord een beetje absurd is, maar aan de andere kant, hebben de Fransen de CC7107 en BB9004 ook niet om die redenen bewaard?
Da's ongeveer net zo onnozel als een Plan V bewaren omdat er als ludieke actie een paar potten Flexa overheen zijn gegooid...
en wat had je dan gewild, dat ze dat stel maar meteen een enkeltje sloper hadden gegeven?
nu is er tenminste nog een Plan V uit de deelserie V1/3 bewaard gebleven (op de BK 424 na natuurlijk, die nog aan Plan T 528 vast zit)
Sander
-
Ik denk dat het leuker is een stichting op te richten voor het behoud van het interieur en boegdeuren van een ICM. Daar zit ik al een tijdje over na te denken namelijk. Want straks is alles weg en hebben we niets meer. En kunnen we nooit meer een oude ICM terug bouwen.
Dan moet je eigenlijk wel 2 stellen bewaren..... Als er geen stel is waar je mee kunt koppelen zijn die open boegdeuren ook niet erg intesessant.
Alleen om het treinstel ff lekker door te luchten...... ;)
-
Het gaat meer om het idee dat het treinstel weer terug gebracht worden naar de staat waardoor het zijn bekendheid heeft gekregen, of er dan wel of niet gekoppeld kan worden maakt niet zoveel uit lijkt mij.
De Koploper moet gewoon weer Koploper zijn in het museum! jarenlang hét gezicht van NS geweest, zetten ze gekke platen op de neus, dat kan niet zo blijven ;D.
Wesley
-
Termen als kansloos en onnozel en nutteloos horen in deze draad niet thuis.
Kan je jezelf er niet in vinden, prima, maar laat de mensen die hier iets proberen wel in hun waarde.
-
Chris, dit draadje staat in "Algemene vraagbaak". Het onderwerp betreft het peilen van belangstelling voor
"intresse om een stichting in het leven te roepen om te proberen de 1607 in de oude staat terug te brengen. Hiervoor is veel geld nodig."
En de openingspost vervolgd met de heldendaden van de grootspoor 1607.
Hoort dit dan niet meer thuis op een grootspoor-forum ? Ik zie de relatie niet met het doel van dit forum.
Sander
-
@ Wesley
Eerlijk gezegd vind ik die dichte platen op de neus beter uitzien als die zwarte rubbernaad in het midden van de deuren.
@ Chris.
Dit ben ik volledig met je eens.
Want er is niks dan gekker dan stom zitten toekijken hoe alles op de schroothoop verdwijnt.
@ Iedereen.
De 1607 is uniek, en daarvoor komt hij lijkt mij wel in aanmerking voor museum/excursieloc.
Geen enkel loc van de NS heeft dit gepresteerd.
Jos
-
@ Iedereen.
De 1607 is uniek, en daarvoor komt hij lijkt mij wel in aanmerking voor museum/excursieloc.
Geen enkel loc van de NS heeft dit gepresteerd.
Jos
Er is helemaal niets uniek aan de 1607, hij is TOEVALLIG voor de langste reizigerstrein ingezet. Elke andere 1600 had deze trein ook kunnen trekken.
Nee, de machinisten zijn uniek, die hebben de loc bediend! Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat zij een wassen beeld krijgen in Madame Tussauds!!!!
Jeroen
-
En dan bij de ingang zodat iedere bezoeker ermee op de foto kan ;D
-
Elke andere 1600 had deze trein ook kunnen trekken.
Maar het was uiteindelijk de 1607 die deze trein trok, en geen enkele andere. Dat maakt de loc wel degelijk uniek.
Eelco
-
Maar het was uiteindelijk de 1607 die deze trein trok, en geen enkele andere. Dat maakt de loc wel degelijk uniek.
Eelco
Ja Eelco, en wat ik eerder a schreef hebben zoveel andere treinen ook wel iets unieks meegemaakt. Enkele voorbeelden:
SGM 2008: Bestickerd geweest en reed de Nachtdiscotrein
SGM 2026: Bestickerd geweest als Strandsprinter
SGM 2027: Bestickerd geweest met AD reclame
ICM 4011: Bestickerd geweest met KLM reclame
ICM 4012: Bestickerd geweest met martin-Air Holland reclame
ICM 4083: Reed als NOS trein tijdens NS 150 door Nederland en kwam gelijktijdig met een TGV in Utrecht binnen.
Dit is zomaar wat enkele voorbeelden, zo is er voor elke trein wel iets te verzinnen. Moeten we die treinen dan ook allemaal maar gaan bewaren?
Jeroen
-
hallo,
inderdaad,elke loc heeft in zijn dienstperiode wel eens een bijzondere trein getrokken/rit gemaakt,zoals Jeroen ook al zei
natuurlijk is het bijzonder wat de 1607 heeft gedaan,maar technisch is hij precies hetzelfde als alle andere 1600'en
als je dan toch een 1600 in oude staat wil terugbrengen,zoek er dan in ieder geval een die in een betere staat is dan de 1607,die staat al een hele tijd weg te rotten
NS staat sowizo niet toe dat je vishaken op de loc aan brengt,dus dan is er niet veel aan :-|
en sowizo,gaan de kosten flink oplopen,de restauratie alleen al,maar ook het onderhoud,stalling,enzovoort,enzovoort
ook moet je je bedenken : STEL,je hebt een 1607 teruggebracht in orginele staat,je hebt stalling enz,wat wil je er dan mee gaan doen? ik weet niet of jij een machinisten opleiding hebt en bevoegd mcn bent? en rondrijden op het netwerk van de NS kun je al helemaal vergeten denk ik
mvg,Tijs
-
Ik verbaas me erover hoe roerend ik het eens kan zijn met Jeroen Water. Ik zie de zin niet in van het 'redden' van een loc die alleen maar uniek is omdat men ermee een of andere recordpoging heeft gewaagd. Prachtig voor wie het interessant vindt, maar het roept bij nog geen honderd mensen een 'warm gevoel' op. Laat die 16/17/1800 serie maar mooi uitdienen tot er nog maar een handjevol van over is, dan wordt-ie pas interessant en heb je meer draagvlak om er ééntje te 'redden'. Waarschijnlijk over een jaar of 20 ofzo. De beste manier om een loc in goede conditie te houden is hem in de locomloop laten meedraaien en op tijd z'n beurten geven.
Tot die tijd; steek je geld in restauratieprojecten van locs, maar liever; in rijtuigen waarvan er nu nog maar ééntje is, dat geld is vwb de spoorhistorie stukken beter besteed. kijk maar es op het NMLD forum; werk genoeg.
-
Iedereen is nu maar van alles aan het verzinnen om het leuke idee om de 1607 maar niet te hoeven te bewaren
Ik stel voor deze zeer zinlose discusie te stoppen en gewoon alleen te reageren als je wel intresse hebt in 1 van de projecten die hier word voor gesteld.
De 1607 is onder ander gekozen om zijn record destijds dat klopt. Maar goed als we er dan toch 1 willen bewaren waarom dan niet de 1607. Het is toch een lok met een leuk verhaal. Dus a.u.b. zullen we stoppen met die zinlose discusies over waarom wel en waarom niet. En gewoon er bij blijven waarvor dit draadje is.
En met de juiste mensen kan er heel veel geregeld worden om een lok te kunnen bewaren.
Met vriendelijke groeten,
Manuel van der Wal
-
Niets daarvan!
Dit is een forum waar gewoon over zaken gediscusieerd moet kunnen worden. De voorstanders van dit project komen op het moment dat ze het project willen realiseren nog veel meer weerstand tegen, wen er maar vast aan. Van de mensen waar de initiatiefnemers het van moeten hebben komt vast nog veel meer scepsis.
Aan een forum waar iedereen het met elkaar eens moet zijn heb ik geen behoefte.
-
SGM 2008: Bestickerd geweest en reed de Nachtdiscotrein
SGM 2026: Bestickerd geweest als Strandsprinter
SGM 2027: Bestickerd geweest met AD reclame
ICM 4011: Bestickerd geweest met KLM reclame
ICM 4012: Bestickerd geweest met martin-Air Holland reclame
ICM 4083: Reed als NOS trein tijdens NS 150 door Nederland en kwam gelijktijdig met een TGV in Utrecht binnen.
Het wereldrecord 'langste trein' is toch echt van een heel andere orde dan een bestickering, dat snap je hopelijk zelf ook wel. Dan kun je inderdaad alles wel gaan bewaren.
Het feit dat deze loc, ik zeg het nog maar een keer, deze recordtrein getrokken heeft maakt haar uniek. Bewaren voor het nageslacht is naar mijn idee dan ook verdiend. Het hoeft niet rijvaardig, of in tip-top conditie.
Eelco
-
Aan een forum waar iedereen het met elkaar eens moet zijn heb ik geen behoefte.
Daar ben ik het niet mee eens! ;D
Maar het lijkt me nog redelijk vroeg om een loc te gaan bewaren waar er nog zoveel van rondrijden.
-
Bewaren voor het nageslacht is naar mijn idee dan ook verdiend. Het hoeft niet rijvaardig, of in tip-top conditie.
Mooi, dan zijn we meteen klaar. De loc wordt immers al jaren bewaard, inderdaad niet rijvaardig en in topconditie.
-
Daar ben ik het niet mee eens! ;D
Marc dramt...
Er is al weer een deel ingeslikt door Manuel zie ik...
Het idee vind ik sympathiek maar om redenen die reeds door anderen genoemd zijn acht ik de kans op succes niet zo groot. Echter, de initiatiefnemer kan zijn voordelen doen met de tegenargumenten die hij nu al te lezen krijgt. Dat wil niet zeggen dat de initiatiefnemer het er dan maar bij moet laten. Door particulier initiatief zijn historische railvoertuigen als de 252, 8502, 1010, 766 en 419 bewaard gebleven waar het Spoorwegmuseum geen belangstelling voor had. Het initiatief van Jos is op zich al prijzenswaardig maar er moet ook ruimte zijn voor degenen die twijfelen aan de historische waarde van de 1607.
-
Maar goed als we er dan toch 1 willen bewaren waarom dan niet de 1607.
Omdat die loc al jaren buitendienst staat en daardoor een grote revisie en enkele CW's heeft gemist, waaronder de niet geheel onbelangrijke inbouw van GSMR. Daarnaast heeft de loc sowieso al nieuwe wielen nodig, de huidige zitten aan de afkeurmaat. Al met al gaat je dit vele tienduizende euro's kosten. Daarnaast moet je ook nog een werkplaats vinden die zo gek is..., pardon, die de loc wil herstellen, dat kan en mag je immers niet even zelf in de achtertuin doen.
Bewaar dan de 1837 (1637 geel, 1637 rood, 1637 rood met Heineken-reclame, 1837 rood, 1837 geel) of 1601 (eerste, eerste met wapen, Olympische Spelen opschriften, rode neus).
En met de juiste mensen kan er heel veel geregeld worden om een lok te kunnen bewaren.
Wie had je in gedachten? Bill Gates? Oprah Winfrey? Een willekeurige oliesjeik?
-
Waarom moet een loc per sé in rijvaardige staat bewaard worden? De 1607 kan vast ergens een mooie plek krijgen als statisch monument.
Dan kan er tzt een aandere 1600 uitgezocht worden op rijvaardigheid maar dan is de 1607 in elk geval bewaard voor het nageslacht.
Eelco
PS: aan allen die moeite hebben met het woord, het is 'sowieso'.
-
Als ik het zo hoor zullen de 16,17,1800 locomotieven bij NSR nooit een vervanger krijgen.
Dan zal deze:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB048567.jpg)
Wel nooit werkelijkheid worden :'( ;) ;D
Wel jammer, ik vind getrokken treinen het mooist
(http://lh3.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/SLqRzH0YxbI/AAAAAAAAKjo/mkZc1Cyk5xg/s400/P8308149.JPG)
Zoals deze die net Haarlem binnen komt
Tegen de tijd dat de NS locomotieven er uit gaan zal er toch best eentje als bloembak eindigen?
-
Ik las net wel van iemand op het al eerder genoemde museum forum dat het NSM plannen had om de 1607 te bewaren. Ik ben benieuwd bericht kwam uit 2005 sinds dien is de staat van de 1607 toch wel ernstig verslechterd.
Zou de NS trouwens geen toestemming geven om de logo's erop te laten zitten of er weer op te maken. Dat hebben ze toch bij de serie 1300 ook al gedaan. Het NSM mag toch wel NS logo's maken op NS treinen of niet?
-
NSM heeft nooit plannen gehad met de 1607! Als er tzt een loc moet komen voor het NSM, wordt deze gewoon op staat uitgezocht, en niet op een enkel nummertje. Het zal dan een 16, 17 of 18 worden en niet van elk eentje.
Tot zover ik weet was het NS het enige museum dat het logo mg gebruiken.
-
Zou de NS trouwens geen toestemming geven om de logo's erop te laten zitten of er weer op te maken. Dat hebben ze toch bij de serie 1300 ook al gedaan. Het NSM mag toch wel NS logo's maken op NS treinen of niet?
Hoe jammer het ook is, maar het antwoord is Nee. Alleen het NSM mag het NS vignet gebruiken. Dáárom heeft de 1312 haar NS logo's nog. En dáárom zal meneer Beckers als PARTICULIER de 1607 nooit in haar staat van 1989 kunnen terugbrengen. De enige mogelijkheid is dat het NSM het zou gaan doen, omdat het NSM als enige museum'club' het NS vignet mag gebruiken.
En zoals Robin hierboven ook al schreef, het NSM kijkt tegen de tijd dat de gehele serie 1600, 1700 en 1800 aan het eind van hun loopbaan raken, welke loc op dat moment het beste is en die zal bewaard worden. Gezien het feit dat de 1700 ruim 10 jaar jonger is dan de 1600 en 1800, zou het voor de hand liggen als een 1700 uiteindelijk de museumpoorten binnen zal rijden........ Maar goed, dit relaas heb ik eerder ook al geschreven.....
Het gaat er mij niet om dat meneer Beckers de 1607 niet mag redden, als hij het voor elkaar krijgt, wens ik hem alle plezier van de wereld met dat ding. Een aantal mensen hier, waaronder ik, hebben echter nu al een paar keer gepoogd aan te geven aan meneer Beckers dat hij zijn plannen zonder het NSM wel kan vergeten. Hoe leuk idee het ook mag zijn, die loc MAG niet met NS vignetten gesierd blijven, tenzij het een NSM loc wordt.
En het NSM heeft nu totaal nog GEEN interesse in een 1607, omdat zij er graag voor kiezen om een loc te bewaren die technisch één van de beteren is en omdat het NSM nu helemaal nog gen behoefte heeft aan zo'n loc. Dit, omdat (voor de zoveelste keer), een 1600 op dit moment totaal nog geen museale waarde heeft.
Jeroen
-
Ja ik snap ook wel dat ze de technisch beste loc uit kiezen. Maar ja ik kwam dat bericht tegen dus ik dacht ik meld het even hier. Verder hebben de 1304 en 1315 toch ook nog NS logo's ondanks dat ze niet van het NSM zijn?
-
Ik las net wel van iemand op het al eerder genoemde museum forum dat het NSM plannen had om de 1607 te bewaren.
Heel hoog speculaasgehalte en op geen enkele manier ondersteund door welk van de andere NMLD-leden ook. kijk maar (http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=58&highlight=1607)
Overigens hebben ze daar ook een mening over dit draadje.
Verder hebben de 1304 en 1315 toch ook nog NS logo's ondanks dat ze niet van het NSM zijn?
Oh ja? De laatste publieke foto's op de site van de KLOK zijn van de dag van overdracht. Daarna zijn ze niet meer voor het grote publiek te zien geweest. Er is alleen één foto van Nico Spilt. De KLOK zal er zeker niet mee op pad gaan als de vishaken er nog op staan. Het wordt misschien tijd voor een nieuw logo bij NS.
-
Hallo allemaal,
Het in rijvaardige staat houden van een e-loc is denk ik niet zinvol omdat op termijn het 1500 V systeem gaat verdwijen in Nederland.
Vervolgens komt het probleem van de beveiliging.
Maar van de andere kant, Europa had al een aantal malen aan de automatiache koppeling moeten zitten, dus de 1500 V gaat waarschijnlijk nog wel mee tot dat NS opgekocht wordt door de DB of SNCF ;D ;D
Groeten, Alexander
-
Even een huishoudelijke mededeling.
Er is hier een discussie gaande over rijvaardig of niet rijvaardig.
Als jullie goed gelezen hebben in een van de stukjes tekst van mij, ergens op pagina 2.
Er staat dat de loc in feite niet rijvaardig hoeft te zijn, en dus wil dat zeggen dat alleen het uiterlijk representatief moet worden gemaakt.
Wat niet wegneemt dat ook de draagconstructie grondig nagekeken worden.
Jos.
-
Op de opendag van Zaanstraat vorig jaar was de 1315 aanwezig en de 1122 beide nog gewoon met ns logo'.
-
Jos,
Ik ga proberen om je op een andere manier duidelijk te maken dat je plannen zoals ze nu op BNLS staan. niet realiseerbaar zijn. Zou je antwoord willen geven op de volgende vraag?
Jij wilt de 1607 bewaren in de staat van 1989. Hier heb je geld etc. voor nodig en daarom wil je een aparte stichting voor deze loc oprichten. Hoe wil je de 1607 qua uiterlijk terugbrengen in de staat van 1989 in de wetenschap dat de NS vignetten van de loc verwijderd moeten worden? Die dingen zijn toch essentieel voor het uiterlijk van een 1600? En al helemaal het logo van NS 150!
Ik ben heel benieuwd en laat me graag verrassen! ;D ;D ;D
Jeroen
-
Wat een geneuzel. Je zou ook wat verder kunnen kijken dan alleen die logo's. Details zijn leuk, maar het bredere verband is het behoud van de loc. Tzt kunnen er vast afspraken gemaakt worden over het gebruik van logo's.
Eelco
-
@ NS8714
Wat je zegt klopt helemaal.
Eerst maar eens zorgen dat de loc eens fatsoenlijk geconserveert wordt.
Desnoods blijft de loc geel zonder opschriften (met uitzondering van het nummer dan)
@ Jeroen water.
Volgens mij komt het bij het gebruik van de NS Vishaken er meer op neer dat ze niet commercieel gebruikt mag worden.
Het lijkt mij overigens wel lastiger om het jubileumlogo "NS 150" te krijgen.
Want deze schijnt behoorlijk beschermd te zijn.
Jos.
-
@ Jeroen water.
Volgens mij komt het bij het gebruik van de NS Vishaken er meer op neer dat ze niet commercieel gebruikt mag worden.
Vraag maar eens aan de Stibans waarom ze in weet ik wat voor gauwigheid het NS-vignet van de 1010 dienden te verwijderen. Ga daarna even bij de BSSO* langs: 1501 zonder vignet...
Wie voorziet jou van info Jos? Je broer?
*hoe die club thans heet weet ik niet
-
Tja, het is maar net wat je details noemt.........
Persoonlijk vind ik die logo's essentieel op een loc in NS huisstijlkleuren.......
Maar goed, ik was er al bang voor: het wordt dan weer net als al die andere stichtingen: we doen maar wat en zien wel.
Gezien alle kosten die met zoiets gemoeid zijn, is het wellicht toch verstandig om eerst eens van te voren na te gaan denken wat je nou met zo'n homp ijzer wilt. Want ook al schreef iemand het wel (cynisch bedoeld), een loc zet je nu eenmaal niet even in je achtertuin.
Zodra die loc je eigendom is (of van de stichting in dit geval), gaat de kassa lopen. U zult huur moeten betalen voor het stukje infra waar de loc op staat. En waar wilt u die loc neer gaan zetten dan? Buiten verder weg laten rotten? geloof me, zet zo'n loc jaren stil en buiten in de regen en er is op een gegeven moment geen houden meer aan. Om een museumstuk goed te houden, moet ie op z'n minst droog staan en het l;iefst met regelmaat een stukje rijden.
Maar goed, veel succes met je stichting en het behoud van de 1607. Ik hoop echt dat je beseft wat je wilt gaan doen en dat je hier niet te licht over denkt. Want dan zou het nog wel eens vervelend af kunnen lopen met je stichting en met je 1607........
Jeroen
-
@ Mispoes.
Ik zei ook volgens mij.
Info moet ik nog verder zoeken.
Maar dat is momenteel niks voor nu.
Laten we het daar maar op houden.
Eerst maar eens kijken hoe je dat ding geconserveert krijgt.
-
Heb je ACTS al gebeld om te kijken of je dat ding uberhaupt wel mag kopen van ze en wat ze er voor moeten hebben?
-
Ga ik nu niet op in Marcel
-
@ Mispoes.
Ik zei ook volgens mij.
Ja, en?
-
Ja, en?
Wat een opmerking zeg
-
Dat is een vraag Burgemeester.
-
@J.Beckers. Toch jammer. Als je dat namelijk hier neer zou zetten weten veel mensen toch hoe serieus dit idee is. Er zijn namelijk zoveel locs die mensen wel graag bewaard zien. Als je namelijk toestemming hebt van ACTS om de loc te kopen voor een X bedrag dan kun je met een groep mensen echt gaan proberen om de loc te kopen en het bedrag bij elkaar te krijgen. Het kan overigens wel zie bij voorbeeld hoe Chris Rompelberg een 2400 aan het terughalen is naar Nederland. Hij verschaft overigens wel informatie met wat de stand van zaken is en hoe serieus je dat idee moet opvatten.
-
Waarom vraag je dan uberhaupt deze poll uit? Met vage antwoorden zoals je reactie op wat Mispoes schreef en antwoorden "Daar ga ik nu niet op in" op een heel logische vraag van Marcel, kom je echt niet verder hoor..........
Maak nu eerst eens voro jezelf inzichtelijk waar je uberhaupt over praat:
Verwerven en aanschaffen van de 1607, wat komt daar bij kijken ,wat is een reële inschatting van de kosten?
Als je die kar hebt: dan moet ie gestald worden. Waar? Hoe verzeker je dat je dat spoortje voor een aantal jaren mag gebruiken, wat zijn de kosten? Mag je als die loc op dat spoortje staat er wel aan werken? Hoe ga je dat doen met het schilderen, dat mag niet zomaar buiten.....
Hoe ga je die kar daarheen krijgen? Transportkosten.
Ook stilstaande objecten moet je zo nu en dan verrollen, anders krijg je problemen met de lagers. Hoe ga je dat doen? Zitten hoe dan ook kosten aan vast?
Hoe weet je hoe je een 1600 moet conserveren? Hoe kom je aan reservedelen? Wat zijn hier de kosten van?
Nu heb ik het dus alleen maar even globaal over het aanschaffen, en stallen van de loc. Laat staan over het rijvaardig houden ,want dat is niet je eerste opzet geloof ik......
Als ik jou was, zou ik het gewoon bij je 1:87 1607 houden en die goed onderhouden, want ik blijf van mening dat je het geheel ernstig onderschat.
Jeroen
-
Als ik jou was, zou ik het gewoon bij je 1:87 1607 houden en die goed onderhouden, want ik blijf van mening dat je het geheel ernstig onderschat.
Valt allemaal reuze mee!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_loc_1744.jpg)
-
En wat als ACTS besluit de loc (toch) te reviseren? Dan wacht je tot ze ook bij ACTS uit dienst gaan?
-
@ Jeroen water.
Je bent nu vragen aan het stellen die nu momenteel helemaal niet aan de orde zijn.
De poll is er juist om aan te geven wie er intresse heeft, en wie eventueel ook zou willen mee helpen.
de stichting is er helemaal nog niet.
je kan pas met een plan van aanpak beginnen als de stichting er daadwerkelijk is.
@ Mispoes
De foto van de 1700 is van voor de revisie.
het model staat nu te pronken op de baan, en ziet er nu helemaal als nieuw uit
Dat die op de foto zo beroerd uitziet heeft te maken met veelvuldig gebruik in de loop van 7 jaar, en dan kan de lak wel eens afslijten.
In de vitrine gebeurt zo iets niet natuurlijk.
@ Rick
Als ACTS de loc wel in gebruik gaat nemen voor de actieve dienst, dan is het logisch dat verder geen actie wordt ondernomen, want dan spreek je over een uitsel van executie (voor de loc dan)
De vraag om de loc dan nog te behouden komt dan weer als ACTS hem buiten dienst gaat stellen.
Jos.
-
Als je dan nou eens eerst contact opneemt. Dan weet je of je nu al eventueel actie moet ondernemen of dat dat nog niet hoeft omdat die nog gaat rijden. Als ACTS de loc niet nodig heeft wat me sterk lijkt. Dan kun je vragen hoeveel ze er voor moeten hebben. DAn kun je hier in het forum neerzetten ik wil de loc behouden de loc kan gekocht worden van ACTS dan moeten we dit bedrag verzamelen mensen die hier aan mee willen helpen kunnen dat aangeven.
Want stel dat je nu intresse om mee te doen. Dan ga je mee doen in het oprichten van een stichting die als je dat allemaal rond hebt is gaat kijken of die loc uberhaupt wel te koop is. Dan kom je er achter dat dat niet zo is is heel je stichting voor niets. Je zult ook veel sneller mensen bereid vinden om evt. mee te helpen als je laat zien dat het uberhaupt mogelijk is om de 1607 te bemachtigen.
Maar goed als je hier allemaal niet op in wilt gaan dan denk ik niet dat veel mensen dit plan serieus willen nemen. WAt ook te begrijpen is omdat je helemaal geen duidelijkheid geeft alleen dat je de loc wilt hebben en dat je hem niet rijvaardig hoeft te hebben.
In ieder geval veel succes er mee en mocht je ooit wel duidelijkheid geven dan lees ik het hier graag.
Marcel.
-
Je bent nu vragen aan het stellen die nu momenteel helemaal niet aan de orde zijn.
De poll is er juist om aan te geven wie er intresse heeft, en wie eventueel ook zou willen mee helpen.
de stichting is er helemaal nog niet.
je kan pas met een plan van aanpak beginnen als de stichting er daadwerkelijk is.
Maar als je die vragen niet kan beantwoorden en de gevraagde dingen niet kunt realiseren is het bij voorbaat al kansloos om een stichting te beginnen en er vrijwillers voor te krijgen. Die willen toch wel enigszins weten of ze aan iets kansloos beginnen of dat er daadwerkelijk iets te regelen valt.
GR.
Eric
-
@ Jeroen water.
Je bent nu vragen aan het stellen die nu momenteel helemaal niet aan de orde zijn.
De poll is er juist om aan te geven wie er intresse heeft, en wie eventueel ook zou willen mee helpen.
de stichting is er helemaal nog niet.
je kan pas met een plan van aanpak beginnen als de stichting er daadwerkelijk is.
Jos.
Zou de interesse bij mensen niet veel groter zijn als je met concrete plannen zou komen?
STEL dat je met ACTS al overeenstemming had om de loc over te kopen voor een x bedrag, STEL dat je al nagedacht had over waar de loc te stallen en wat je met de loc wilt (statisch conserveren of rijdend houden), dan had je daarna met je concrete plannen hier een poll kunnen openen en had je een heel stuk minder kritiek over je heen gekregen.
Maar nu probeer je eerst iedereen enthousiast te krijgen en als je dan eenmaal een groepje mensen bij elkaar hebt, ga je er wellicht achter komen dat ACTS die 1607 helemaal niet kwijt wil of dat je er zo'n bedrag voor moet neertellen dat je eerst je huis moet verkopen of dat het ondoenlijk is om een stalling voor die kar te vinden. Dan moet je al die mensen teleur gaan stellen en word je in de toekomst door deze mensen ook niet meer serieus genomen.
Tenslotte: als je een stichting op wilt richten, zul je van te voren met een gedegen plan moeten komen, anders kun je geen eens een stichting oprichten.
Jeroen
-
Tenslotte: als je een stichting op wilt richten, zul je van te voren met een gedegen plan moeten komen, anders kun je geen eens een stichting oprichten.
Je kan ten alle tijden een stichting oprichten.
Een groot werkelijk plan is daar niet speciaal voor nodig.
Waar je wel aan moet denken zijn de vele dingen die er bij een stichting komen kijken. Vergis je daar niet in dat is meer dan je denkt.
Tevens zou ik een en ander notarieel vast laten leggen wat de Stichting aangaat, die kosten kunnen aardig in de papieren lopen.
Ik spreek hier uit ervaring want 2,5 jaar geleden hebben wij hier met bestuur en moderatoren hetzelfde gerealiseerd, waar jullie nu allemaal gebruik van maken.
mvg,
Sander
-
Wat Sander zegt, dat klopt.
Ik heb al in het bestuur van een stichting gezeten, maar dit kun je niet vergelijken met een stichting voor een loc.
Dit was een stichting voor het behouden van het dorpshuis.
Resultaat: Dorpshuis is in goede handen gevallen leningen bijn terugbetaald, als alles meezit kan de stichting "Dorpshuis Mheer" over pakweg half jaar opgeheven worden.
Maar met een loc kun je die stichting niet opheffen als de taak volbracht is, je zal er altijd geld in moeten blijven pompen.
Oja, dat ik niet serieus over kom omdat ik geen concrete plannen heb wil niet zeggen dat ik niet serieus ben.
Ik ben namelijk bloedserieus
het punt is, ik kan momenteel helemaal geen concrete plannen maken.
want die kun je pas echt maken als de stichting al een beetje vorm begint te krijgen.
Want stel, ik heb nu een concreet plan.
En de stichting is inmiddels opgericht, kom je er achter dat je concreet plan helemaal niet deugt.
En juist dat laatste snappen volgens mij een aantal mensen niet.
@ Rail4Marcel.
Voor dat ik het vergeet.
zie je het al voor je, even met ACTS bellen hoe het zit met de loc?
wat een lachertje.
Even 2 voorbeelden:
De vetgedrukte tekst ben ik, en de normale tekst is de medewerker van ACTS.
1e voorbeeld
Met ACTS Nederland, wat kunnen wij voor u betekenen?
Met Jos beckers, Ik bel u even om te vragen of de electrische locomotief met het nummer 1607, Gaat u zeze locomotief in uw dienst opnemen of is die alleen voor onderdelen?
Waarom vraagt u dat meneer?
Omdat ik de loc wilde behouden voor het nageslacht.
waarom wil u die loc behouden?
Deze locomotief heeft in 1989 de langste reizigerstrein getrokken.
Hahahahaha
2e voorbeeld
Met ACTS Nederland, wat kunnen wij voor u betekenen?
Met Jos Beckers namens de Stichting 1607, Ik bel u even om te vragen of de electrische locomotief met het nummer 1607, Gaat u deze locomotief in uw dienst opnemen of is die alleen voor onderdelen?
Waarom vraagt u dat meneer?
Omdat wij deze locomotief willen behouden voor het nageslacht.
Waarom wil u deze locomotief behouden?
Deze locomotief heef in 1989 de Langste reizigerstrein ter wereld getrokken.
Leg eens uit meneer?
En zo zou den deze telefoongesprekken ongeveer gaan klinken, Nou lijkt het me logisch dat het 2e voorbeeld veel serieuzer overkomt.
Jos.
-
Volgens mij bedoel je met dat laatste mij en Jeroen. En volgens mij weet Jeroen echt wel waar die over praat.
Maar ik snap nog steeds niet waarom je niet eens even uitzoekt wat er met de 1607 gaat gebeuren. Misschien komt die wel morgen binnen in Maastricht voor een rivisie zodat die dienst kan doen bij ACTS. Volgens mij ben jij de gene die het niet helemaal snapt in deze situatie.
-
Jos,
Vrijdag heb je de decals voor je Roco!
Das mijn donatie aan je project volgend jaar in Rotterdam!
Ik zal die dag er bij zijn (met een verrassing voor je).
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_static.gif)
R.Paint
-
@ R. Paint
Bedankt alvast voor de decals,
Nu maak je me wel nieuwschierig.
Geef eens een hint?
Jos.
-
@J.Beckers. Gelukkig kom je er eindelijk ook zelf achter wat voor een lachertje het zal zijn als je ACTS beld. Verder lijkt mij deze stichting dan verder erg zinloos als je van te voren al aangeeft dat ACTS je niet serieus neemt :S Maar goed je hebt dus eindelijk door wat voor punt ik al een tijdje probeer te maken.
-
@ rail4marcel.
Ik hoop dat je ook begrijpt wat ik bedoel.
Als ik bel namens de stichting die dan al bestaat, dan zul je wel serieus genomen worden.
het is zinloos om te bellen voordat de stichting is opgericht.
Als je als individueel persson belt kan ik je bij voorbaat al garanderen dat je uitgelachebn wordt.
Jos.
-
Ja beide opties zijn dus niks. Want stel je richt een hele stichting op. Denk niet dat je veel mensen mee krijgt omdat het nog niet duidelijk is of er uberhaupt wat de regelen valt. DAn bel je ACTS op. En ze zeggen nee we hebben hem nog nodig. Dan heb je een hele stichting voor niks op gericht. Verder zullen mensen niet snel bereid zijn er tijd en geld in te steken als het niet duidelijk is of er uberhaupt iets mogelijk is. Ik denk dat je vooral ook veel contacten moet hebben in de spoor wereld om zoiets uberhaupt mogelijk te maken. Zodat je zo kan informeren wat er met de 1607 gaat gebeuren.
-
Heb je ook wel eens van een slapende stichting gehoord?
En niet lachen, want die bestaan.
-
Ok nou nee nog nooit van gehoord. Maar goed verder denk ik nog steeds dat je zonder contacten (ik weet niet of je die hebt) bij bijvoorbeeld ACTS vrij weinig kunt doen.
-
Zonder stichting kun je practisch helemaal geen contacten leggen zonder dat je serieus wordt genomen.
En even iets anders.
Een slapende stichting is een stichting die momenteelin afwachting is tot ze actie kunnen ondernemen.
Dus met ander worden, je kan er wel mee beginnen, maar je zal wel moeten wachten tot er meer duidelijkheid over de loc is.
Jos.
-
Ok als ik jouw was dan zou ik het volgende doen. Eerst contact leggen met ACTS dat hoeft niet per se per telefoon ofzo. Maar je kunt het ook vragen aan mensen die er dicht bij zitten en er verstand van hebben. Zodat je allereerst is weet wat de status van de loc is. Bijvoorbeeld Chris is dacht ik ook niet eerst een stichting begonnen toen hij de 2400 wilde terug halen. Die is daar eerst is gaan kijken wat de staat is wat er gedaan moet worden hoeveel het zou kosten.
Maar goed het is allemaal maar als suggestie bedoeld. Ik denk namelijk dat je een stuk serieuzer zal worden genomen zowel hier als op andere fora als je zover bent.
Marcel
-
Als ACTS de loc wel in gebruik gaat nemen voor de actieve dienst, dan is het logisch dat verder geen actie wordt ondernomen, want dan spreek je over een uitsel van executie (voor de loc dan)
De vraag om de loc dan nog te behouden komt dan weer als ACTS hem buiten dienst gaat stellen.
Goed, dat is logisch. Mocht ACTS de loc nog gaan gebruiken dan kunnen we er nog een aantal jaar van genieten.
Maar als ze de loc als plukloc gebruiken dan houd je op het laatst niet veel meer over dan een triest casco. Optisch kan je dan nog wel wat doen, maar toch.
-
Je snapt het helemaal Rick
Jos
-
Ja, alleen houd ik mijn bedenkingen erbij. We zien wel wat er gebeurd. :)
-
Zonder stichting kun je practisch helemaal geen contacten leggen zonder dat je serieus wordt genomen.
Ik kan je uit heel erg betrouwbare bron mededelen dat ze bij ACTS nog twee keer zo hard lachen als jij aankomt met: Hallo, jullie kennen me niet maar ik heb een Stichting opgericht om jullie loc te bewaren.
Veel succes ;D
groeten Sicco
-
Je moet ook niet zeggen dat je een stichting hebt opgericht om die loc te bewaren.
Je moet wel zeggen dat je namens de stichting NS 1607 belt
En zeker niet als particulier.
Jos.
-
Je snapt het niet. Als jij een bijzondere auto hebt en ik bel jou als wildvreemde en zeg dat ik bij een stichting zit om die over te nemen als jij hem eventueel niet meer nodig hebt, dan lach je me uit. En terecht.
-
Bij de introduktie destijds van de 1600 (ja, ik ben oud ;))vond ik het jammer dat er weer niets aan het design was gedaan om er meer een Nederlandse locomotief van te maken zoals bij de treinstellen wel het geval was.
Voor ons als modelspoorders is dat natuurlijk wel makkelijker, want nu konden de fabrikanten de NS locs makkelijk baseren op al bestaande Franse modellen.
Als het dus om Nederlands ontwerp zou zijn gegaan dan had ik het wel belangrijk gevonden dat er (alvast) 1 bewaard wordt....maar nu (net als bij de 1100,1300 en 1500 om maar wat te noemen) vind ik het wel leuk maar niet zo belangwekkend.
Niet voor niets worden de meest spoorliefhebbers het meest enthousiast als het over de 1200 gaat (ook al is die dan ook niet 100% Nederlands).
-
Ik wil wel helpen met dit project, maar mijn vraag is:
Wat wil je eenmaal met de loc gaan doen als je um in handen hebt ?
Groetjes,
Robbert.
-
Goeie vraag.
-
O help :o
-
Begint al goed :o
-
Misschien handig om over na te denken :P
-
Geen paniek jongens.
Tijd genoeg om dat te bedenken.
-
;) Beetje als losse loc rond gaan rijden lijkt me geen slim plan, dus je hebt ook al een stammetje rijtuigen nodig... ICR met de opschriften van het record? ;)
-
Of de terzijnde staande ICKs gebruiken die op Nuth staan
-
Laten we dan maar rijtuigen uit Duitslands halen, dat is vast goedkoper.
Maar goed, ik wacht rustig af.
-
Nou ICK is toch gekocht door de NS. Die zullen dan wel gesloopt worden. Dus als je dan meer betaald dan de oud ijzer prijs. Maar goed weet niet of je een grote tuin hebt met spooraansluiting waar je trein kan neerzetten.
-
Overigens, als ik me niet heel erg vergis zijn de 1600'en eigendom van NSFS (NS Financial Services) en die gaan nog harder lachen dan ACTS al zou doen als je ze belt...
-
DAt is volgens mij niet waar. WAnt ACTS heeft de 1600 gekocht. Dus zijn nu eigenaar van de 1600'en.
-
Ik zou daar op dit moment nog niet zo zeker van zijn
-
Ok. Ja ik denk dat omdat het op verschillende sites staat rolandrail, railfan dat zijn meestal namelijk wel betrouwbare sites.
-
Je moet wel zeggen dat je namens de stichting NS 1607 belt
Ja en dan zeggen ze, goh das ook toevallig dat uw stichting naar onze loc genoemd is.
En dan zeg jij, ja de stichting moest toch een naam hebben. En toen hebben we willekeurig de 1607 genomen.
Dream on Jos.
Gr.
Eric
-
Jos, mag ik eerlijk zijn?
Je klinkt als een kind dat zijn eigen vliegtuig wil hebben...
Je hebt er niet overna gedacht waar je met de loc heen moet.
Je weet niet of je überhaupt de loc mag kopen.
Je hebt geen plan van aanpak.
Je wilt niet reageren op doodnormale vragen.
Sorry hoor, maar zo schiet het gewoon niet op. Je hebt geen flauw benul van wat je op je hals haalt.
Eerst nadenken, dán doen.
Als jij een plan van aanpak hebt met eventuele reserve opties, dán moet je beginnen met actie ondernemen. Niet andersom.
Wesley
-
Waarvan akte ;)
-
Mag ik er evntueel nog een paar jaar mee rijden bij ACTS?
groetjes Chris
-
@ Chris.
Als hij aan het rijden komt, dan gun ik je dat ook.
Want als die aan het rijden komt dan kun hem ook laten rijden tot het einde van zn loopbaan bij ACTS.
Jos.
-
Dag Jos
zover ik weet behoort hij tot de 10 loks die ACTS heeft overgenomen van Railion en wordt hij binnenkort opgeknapt in Tilburg
groetjes Chris
-
Dat is goed nieuws Chris.
Dus voor de anderen.
Dat wordt een paar jaar genieten van een rijdende 1607.
Jos.
-
Ik zou toch nog even wachten met de vlag uit hangen. Zeker goederenvervoerder veranderen nog wel eens van mening. Eerst werd vermeld dat ACTS geen E-locs zou leasen (de meersysteem locs) toen zouden het zeker geen 189 worden maar 186 want 189 is veel duurder. Uiteindelijk nemen ze een 189. Verder moeten er ook nog 2 pluk loc worden bij ACTS. Feit is wel dat de loc dus waarschijnlijk nog niet snel op de schroothoop licht want hij is waarschijnlijk of de komende jaren onderdelenleverancier of gewoon in dienst.
-
Leuk idee hoor zo'n stichting / idee om de 1607 te bewaren, maar ik zou m'n tijd maar ergens anders mee verdoen en het over een jaar of 10 nog eens proberen...
Sterkte!
-
Wat een gelach hier... ;D
Nee, eerlijk gezegd, ik zie dit niet zitten, en kan er eigenlijk ook alleen om lachen...
Doe me een lol, als je wat wilt bewaren, ga je dan eerst maareens nuttig maken bij een bestaande stichting waar men voor minimaal de komende 50 jaar nog werk heeft staan.
Dan doe je wat nuttigs, maar een lok bewaren waar ooit wat stickers opgeplakt zijn is naar mijn idee niet nuttig....
Ook kun je dat terugplakken van die stickers zeker vergeten, zoals al vaker gezegd, het NSM heeft als enige museumstichting het recht vishaken te mogen gebruiken en daar gaat men geen uitzonderingen op maken.
Het is echt niet voor niks dat er geen enkel ander museumstichting met vishaken rondrijdt. Dat de KLOK nog een aantal loccen heeft waar ze opstaan is puur omdat die niet rijvaardig zijn, als ze dat worden gaan die logo's er echt af...
Daarnaast word er hier nogal gemopperd op de mensen die dit geen goed plan vinden...
Als je nu eens verder gaat kijken naar deze mensen, zijn dit veelal mensen die juist wél iets doen voor het bewaren van museummaterieel.
En daarom is er ook maar 1 reden dat zij hier niet positief tegenover kunnen staan en dat is simpelweg omdat zij wél weten wat er allemaal bij komt kijken...
En dat is niet beginnen met een topicje beginnen op een forum, dat is gewoon heel simpel in de museumwereld aan het werk gaan en leren hoe dat in mekaar zit.
En om passant nog even in te gaan op het bewaren van een plan T..
Dat is ding is gruwelijk lang en ruimte vind je niet om dat ding te stallen, anders had die 766 allaaaaaaaang ergens een plekje gevonden...
En denk nou alsjeblieft niet van "Dat lukt ons wel" want dan had het hun ook allang moeten lukken !
Daarnaast, er staat al een stel plan V weg te roesten omdat men het daar kennelijk niet red. Wil je nou wat betekenen voor een mat64, ga dan dáár helpen ipv een tweede roestbak ernaast te zetten...
Om het dan compleet te maken nog even het idee van het bewaren van een ICM interieur...
Ten eerste wie zegt dat er niks bewaard word door een reeds bestaande stichting? Er is niemand die daar ookmaar ooit naar geinformeerd heeft en dan richt je eens stichting op? Volgens mij lijkt ookdat een totaal verkeerd begin...
Daarnaast is die verbouwing vandie stellen dusdanig grondig dat ik me afvraag of het straks nogwel terug te plaatsen is, een hoop ruimte word hergebruikt en er word echt een hoop aan die dingen gewijzigd...
Mvg Thom,
Die afgelopen week ookweer 3 dagen besteed aan treinen onderhouden... ;)
-
Bijvoorbeeld Chris is dacht ik ook niet eerst een stichting begonnen toen hij de 2400 wilde terug halen. Die is daar eerst is gaan kijken wat de staat is wat er gedaan moet worden hoeveel het zou kosten.
...om zich daarna snel bij een bestaande stichting aan te sluiten. Een 2400 is leuk, maar in je achtertuin heb je er zo weinig aan. Dat geldt ook voor je 1607...
-
Ja klopt dat weet ik. Maar hij is er wel eerst zelf aan begonnen.Maar goed er zullen meer musea zitten te wachten op een 2400 dan op een 1607.
-
Dus voor de anderen.
Dat wordt een paar jaar genieten van een rijdende 1607.
Als ie al opgeknapt wordt.
En dan is het een loc als alle andere. Niets bijzonders, dus dat genieten valt ook wel mee.
Hooguit misschien een ACTS jasje, als ze die moeite al doen.
Gr.
Eric
-
Jos, mag ik eerlijk zijn?
Je klinkt als een kind dat zijn eigen vliegtuig wil hebben...
Je hebt er niet overna gedacht waar je met de loc heen moet.
Je weet niet of je überhaupt de loc mag kopen.
Je hebt geen plan van aanpak.
Je wilt niet reageren op doodnormale vragen.
Sorry hoor, maar zo schiet het gewoon niet op. Je hebt geen flauw benul van wat je op je hals haalt.
Eerst nadenken, dán doen.
Als jij een plan van aanpak hebt met eventuele reserve opties, dán moet je beginnen met actie ondernemen. Niet andersom.
Wesley
Geen speld tussen te krijgen Wesley!
En toen was het wederom stil vanuit de Stichting 1607 in spé................
Zullen we dan de komende jaren allemaal nog maar enorm gaan "genieten" van die schitterende 1607 die een mega prestatie van formaat heeft geleverd?
En dat dit onnozeldraadje maar heel snel in de vergetelheid mag raken.... Oeps wat zeg ik nou weer......
Jeroen
-
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar ACTS.
Heb ik ook al antwoord op gekregen.
Het antwoord is:
ACTS heeft momenteel nog geen locomotieven van de serie 1600 in zijn bezit.
De enige 1600en wat ze in gebruik hebben zijn de gehuurde van Railion.
De 1600en waar sprake van was dat ze gekocht zijn door ACTS, zijn momenteel nog eigendom van Railion.
-
Dus, en wat is nu je conclusie?
-
RAILION bellen misschien ? ;)
-
Effe afwachten.
-
Ik denk dat het beter is dat je bij bijvoorbeeld de klok aansluit en daar via de lok regeld geeft je veel meer kans en daar hebben ze de ervaring ook met electrolocs. en hebben ze ruimte.
Ik denk dat dit een opwelling is en een succes word het nooit.
Ik zou zeggen denk eerst eens even bij jezelf moet neerzetten wat kost het me allemaal aan huur voor ruimte en andere aanschafprijs en dergelijke.
ik heb dit ook even voorgelegt bij de ervarings deskundigen op museum gebied.
oftewel het nmld forum. klik hier voor het draadje (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2160)
MVG Fridzie
-
Ja dat heb je heeeel subtiel gedaan Fridzie.
-
Vind je Stig?
-
Nou het is me het draadje wel weer :-X
Nu ga ik toch maar eens reageren, en dan niet over de haalbaarheid want daar heb ik geen kennis/kunde over maar over sommige reacties van mensen.
Ik lees een aantal reacties waarbij op een behoorlijk asociale manier Jos wordt afgebrand en dat vind ik een trieste zaak. Als je denkt dat het niet gaat kun je dat toch ook gewoon zeggen of helemaal niet reageren ?
Ik hoop dat diegene, en iets met de schoen, passen en aantrekken, eens bij zichzelf nadenkt en gewoon normaal reageert de volgende keer.
Gr. Remco.
-
Met alle respect, de warheid kan soms negatief zijn, hoe je het ook opschrijft.
Zowieso staan er ook een hoop tips bij om eens over na te denken...
@ Fridzie,
Denk je echt dat de klok al op een 1600 zit te wachten?
Enig idee uit je hoofd hoeveel lokken zij dienstvaardig hebben op het moment en waarom dat zo is?
-
@remco
Hoe bedoel je? Ik snap je reactie niet. Lees dit hele draadje eens door. Het begint met hele normale reacties over waarom het niet haalbaar is, bovendien is het draadje zelf door hem opgesteld om die meningen te peilen. Vervolgens wil hij inhoudelijk niet reageren op bezwaren en wuift hij alles weg wat niet in zijn straatje past, doet vreselijk arrogant tegen mensen die het niet met hem eens zijn door heel flauw te reageren op serieuze vragen. Zelfs op normale adviezen reageert hij hele kinderachtig. Dus wie doet hier nu wat verkeerd?
Het kan best zijn dat sommige reacties net wat té zijn (al zaai je wat je oogst) maar jouw reactie volg ik niet en komt me erg gekleurd over.
-
@ Sicco.
Zoals je ziet is dit draadje behoorlijk ontspoort.
Maar het ging er van in het begin of aan niet om hoe en wat.
Het was alleen de vraag om de 1607 te behouden.
En dat ik toevallig de titel "Stichting NS 1607"heb laten zijn.
En dat geeft zoals Remco zegt niemand het recht om zo iritant te reageren.
Want op zulke reacties ga ik ook niet op antwoorden.
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben.
-
Sicco,
Je zegt het zelf al, je zaait wat je oogst. Als Jos zo eigenwijs is als hij is, dan is dat toch prima dat is dan zijn probleem.
Niemand is verplicht om hier te reageren en toch blijven er mensen te bot reageren. En daar gaat het om. Daarbij de verhoudingen zijn ook een beetje zoek, of niet ? Meerdere mensen die 1 iemand afzeiken is wel heel erg makkelijk, of hij dat nu verdient of niet.
En wat er gekleurd aan zou zijn aan mijn reactie weet ik niet, als je wilt mag je dat wel even toelichten, mag van mij in de draad of via PB om de draad niet verder te vervuilen...
Gr. Remco.
Toevoeging:
Oh en Jos, ik kies geen kant, ik vraag alleen aan mensen om gewoon normaal te doen en als je denkt dat jij de schoen ook past, dan ben je van harte welkom deze aan te doen ;)
-
Vraag ik me af waarom je danook niet op de serieuze bijdrages reageert....
Immers probeer ik je te zeggen dat de wens niet je startgedachte moet zijn, maar de vraag of iets haalbaar is...
-
En dat geeft zoals Remco zegt niemand het recht om zo iritant te reageren.
Want op zulke reacties ga ik ook niet op antwoorden.
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben.
Nee, je reageert op iedereen uit de hoogte, ook op serieuze reacties, dát bedoel ik met je oogst wat je zaait. Doe eens moeite in te zien dat sommige reacties goed bedoeld zijn. Je geeft de indruk dat je iedereen bespot die het niet voor 100% met je eens is. Je reageert zelf net zo irritant als sommige anderen. Je zult toch een andere houding moeten hebben om de handen op elkaar te krijgen voor een plan als dit. Neem dit als goed bedoeld advies.
NB ik vind sommige reacties 'tegen' jouw ook wat te cynisch, maar dat pleit jouw manier van reageren niet vrij
-
Met die reacties doe ik ook wat, wat niet wil zeggen dat ik op elke moet reageren.
-
En wat er gekleurd aan zou zijn aan mijn reactie weet ik niet, als je wilt mag je dat wel even toelichten, mag van mij in de draad of via PB om de draad niet verder te vervuilen...
Ik bedoelde dat (het leek of) je heel erg de 'anti' reacties bekritiseerde en niet de 'veroorzaker' ervan maar in je tweede reactie heb je dat helder weerlegd.
-
Ok helder. Geen probleem, zitten we weer op 1 lijn :)
Gr. Remco.
-
Ik denk dat het beter is dat je bij bijvoorbeeld de klok aansluit en daar via de lok regeld geeft je veel meer kans en daar hebben ze de ervaring ook met electrolocs. en hebben ze ruimte.
Ruimte. De "stalling" van de KLOK bestaat uit allerlei moeizaam verworven plekjes door het hele land... bij de SSN op Rtng, bij de Stibans te Br, het onderstation te Den Haag, zo nu en dan tijdelijk bij NedTrain... dus hoe bedoel je ruimte?
Verder is de KLOK wellicht wel geïnteresseerd, maar die komen er voorlopig ook echt niet aan toe. Uiteindelijk zullen ze best een 1600 willen, maar ik gok dat dat er eentje van NSR wordt omdat die --vermoedelijk-- een veel betere staat van onderhoud hebben. Dat zal echter nog wel een jaar of wat duren...
-
Ik denk ook dat dat beter is voor de Klok. Ze hebben nu nog genoeg werk te doen met hun locs. Dus het komt hun ook beter uit pas over een paar jaar een 1600 te nemen of 1700. Hij staat nu toch alleen maar in de weg.
-
Met die reacties doe ik ook wat, wat niet wil zeggen dat ik op elke moet reageren.
Ik vind het altijd wel entjes als ik iemand te helpen ik daarook wat op terug hoor...
Zoniet vervalt al snel mijn inzet om die persoon verder te helpen.
En dan heb ik 1 laatste tip voor je, als je in de spoorwereld ooit wat voor mekaar wil krijgen, zou ik toch wat dankbaarder zijn, immers bestaat de groot deel van de museumwereld uit "Voor wat hoort wat princiepe"
-
Dat snap ik ook wel Thom.
Maar ik laat het hier nu even bij.
ik wacht nog eens rustig af.
En voor de reacties wat nu gevallen zijn tot nu toe ben ik ook dankbaar.
Ik weet nu tenminste dit.
1
de 1607 intreseert in principe niemand wat, hoewel dit de enigtse loc is met een verhaal er achter.
Dat geld niet voor elke 1600.
2
Ik weet dat een museum stichting het Intresanter vind om een loc te behouden die technisch "redelijk" in orde is.
3
En dat het daar nu te vroeg voor is om aan behoud van de 1600 te beginnen.
maar ik ik denk wel dat het moment (wat niet te hopen is) dichter bij komt dat de discussie alweer oplaait om er eens aan te denken.
Tegen die tijd dat het zo ver is is het ook niet meer nodig.
-
Op verzoek van Jos is het draadje op slot gezet.