Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Poll

Is er intresse om een stichting in het leven te roepen om te proberen de 1607 in de oude staat terug te brengen?

Ja, Ik ben geintresseerd.
Nee, er zijn genoeg van deze loc's op het spoor.
Ik zou ook willen meewerken.
  

Auteur Topic: Stichting NS 1607  (gelezen 37759 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #105 Gepost op: 05 November 2008, 12:42:20 »
Als ik het zo hoor zullen de 16,17,1800 locomotieven bij NSR nooit een vervanger krijgen.
Dan zal deze:

Wel nooit werkelijkheid worden  :'( ;) ;D

Wel jammer, ik vind getrokken treinen het mooist

Zoals deze die net Haarlem binnen komt

Tegen de tijd dat de NS locomotieven er uit gaan zal er toch best eentje als bloembak eindigen?
Vr. groeten,
Bob

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #106 Gepost op: 05 November 2008, 12:53:01 »
Ik las net wel van iemand op het al eerder genoemde museum forum dat het NSM plannen had om de 1607 te bewaren. Ik ben benieuwd bericht kwam uit 2005 sinds dien is de staat van de 1607 toch wel ernstig verslechterd.
Zou de NS trouwens geen toestemming geven om de logo's erop te laten zitten of er weer op te maken. Dat hebben ze toch bij de serie 1300 ook al gedaan. Het NSM mag toch wel NS logo's maken op NS treinen of niet?
Voor grootspoorfoto's zie site

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #107 Gepost op: 05 November 2008, 13:01:04 »
NSM heeft nooit plannen gehad met de 1607! Als er tzt een loc moet komen voor het NSM, wordt deze gewoon op staat uitgezocht, en niet op een enkel nummertje. Het zal dan een 16, 17 of 18 worden en niet van elk eentje.

Tot zover ik weet was het NS het enige museum dat het logo mg gebruiken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #108 Gepost op: 05 November 2008, 13:19:04 »
Zou de NS trouwens geen toestemming geven om de logo's erop te laten zitten of er weer op te maken. Dat hebben ze toch bij de serie 1300 ook al gedaan. Het NSM mag toch wel NS logo's maken op NS treinen of niet?

Hoe jammer het ook is, maar het antwoord is Nee. Alleen het NSM mag het NS vignet gebruiken. Dáárom heeft de 1312 haar NS logo's nog. En dáárom zal meneer Beckers als PARTICULIER de 1607 nooit in haar staat van 1989 kunnen terugbrengen. De enige mogelijkheid is dat het NSM het zou gaan doen, omdat het NSM als enige museum'club' het NS vignet mag gebruiken.

En zoals Robin hierboven ook al schreef, het NSM kijkt tegen de tijd dat de gehele serie 1600, 1700 en 1800 aan het eind van hun loopbaan raken, welke loc op dat moment het beste is en die zal bewaard worden. Gezien het feit dat de 1700 ruim 10 jaar jonger is dan de 1600 en 1800, zou het voor de hand liggen als een 1700 uiteindelijk de museumpoorten binnen zal rijden........ Maar goed, dit relaas heb ik eerder ook al geschreven.....

Het gaat er mij niet om dat meneer Beckers de 1607 niet mag redden, als hij het voor elkaar krijgt, wens ik hem alle plezier van de wereld met dat ding. Een aantal mensen hier, waaronder ik, hebben echter nu al een paar keer gepoogd aan te geven aan meneer Beckers dat hij zijn plannen zonder het NSM wel kan vergeten.  Hoe leuk idee het ook mag zijn, die loc MAG niet met NS vignetten gesierd blijven, tenzij het een NSM loc wordt.

En het NSM heeft nu totaal nog GEEN interesse in een 1607, omdat zij er graag voor kiezen om een loc te bewaren die technisch één van de beteren is en omdat het NSM nu helemaal nog gen behoefte heeft aan zo'n loc.  Dit, omdat (voor de zoveelste keer), een 1600 op dit moment totaal nog geen museale waarde heeft.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #109 Gepost op: 05 November 2008, 13:22:38 »
Ja ik snap ook wel dat ze de technisch beste loc uit kiezen. Maar ja ik kwam dat bericht tegen dus ik dacht ik meld het even hier. Verder hebben de 1304 en 1315 toch ook nog NS logo's ondanks dat ze niet van het NSM zijn?
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #110 Gepost op: 05 November 2008, 13:24:34 »
Ik las net wel van iemand op het al eerder genoemde museum forum dat het NSM plannen had om de 1607 te bewaren.

Heel hoog speculaasgehalte en op geen enkele manier ondersteund door welk van de andere NMLD-leden ook. kijk maar
Overigens hebben ze daar ook een mening over dit draadje.
Verder hebben de 1304 en 1315 toch ook nog NS logo's ondanks dat ze niet van het NSM zijn?

Oh ja? De laatste publieke foto's op de site van de KLOK zijn van de dag van overdracht. Daarna zijn ze niet meer voor het grote publiek te zien geweest. Er is alleen één foto van Nico Spilt. De KLOK zal er zeker niet mee op pad gaan als de vishaken er nog op staan. Het wordt misschien tijd voor een nieuw logo bij NS.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 13:34:45 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #111 Gepost op: 05 November 2008, 13:26:40 »
Hallo allemaal,

Het in rijvaardige staat houden van een e-loc is denk ik niet zinvol omdat op termijn het 1500 V systeem gaat verdwijen in Nederland.
Vervolgens komt het probleem van de beveiliging.

Maar van de andere kant, Europa had al een aantal malen aan de automatiache koppeling moeten zitten, dus de 1500 V gaat waarschijnlijk nog wel mee tot dat NS opgekocht wordt door de DB of SNCF   ;D   ;D

Groeten, Alexander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #112 Gepost op: 05 November 2008, 13:34:45 »
Even een huishoudelijke mededeling.

Er is hier een discussie gaande over rijvaardig of niet rijvaardig.
Als jullie goed gelezen hebben in een van de stukjes tekst van mij, ergens op pagina 2.

Er staat dat de loc in feite niet rijvaardig hoeft te zijn, en dus wil dat zeggen dat alleen het uiterlijk representatief moet worden gemaakt.

Wat niet wegneemt dat ook de draagconstructie grondig nagekeken worden.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 13:39:24 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #113 Gepost op: 05 November 2008, 13:39:09 »
Op de opendag van Zaanstraat vorig jaar was de 1315 aanwezig en de 1122 beide nog gewoon met ns logo'.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #114 Gepost op: 05 November 2008, 13:42:56 »
Jos,

Ik ga proberen om je op een andere manier duidelijk te maken dat je plannen zoals ze nu op BNLS staan. niet realiseerbaar zijn. Zou je antwoord willen geven op de volgende vraag?

Jij wilt de 1607 bewaren in de staat van 1989. Hier heb je geld etc. voor nodig en daarom wil je een aparte stichting voor deze loc oprichten. Hoe wil je de 1607 qua uiterlijk terugbrengen in de staat van 1989 in de wetenschap dat de NS vignetten van de loc verwijderd moeten worden? Die dingen zijn toch essentieel voor het uiterlijk van een 1600? En al helemaal het logo van NS 150!

Ik ben heel benieuwd en laat me graag verrassen!  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #115 Gepost op: 05 November 2008, 13:52:44 »
Wat een geneuzel. Je zou ook wat verder kunnen kijken dan alleen die logo's. Details zijn leuk, maar het bredere verband is het behoud van de loc. Tzt kunnen er vast afspraken gemaakt worden over het gebruik van logo's.

Eelco

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #116 Gepost op: 05 November 2008, 14:13:39 »
@ NS8714

Wat je zegt klopt helemaal.
Eerst maar eens zorgen dat de loc eens fatsoenlijk geconserveert wordt.
Desnoods blijft de loc geel zonder opschriften (met uitzondering van het nummer dan)

@ Jeroen water.
Volgens mij komt het bij het gebruik van de NS Vishaken er meer op neer dat ze niet commercieel gebruikt mag worden.

Het lijkt mij overigens wel lastiger om het jubileumlogo "NS 150" te krijgen.
Want deze schijnt behoorlijk beschermd te zijn.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #117 Gepost op: 05 November 2008, 14:30:18 »
@ Jeroen water.
Volgens mij komt het bij het gebruik van de NS Vishaken er meer op neer dat ze niet commercieel gebruikt mag worden.

Vraag maar eens aan de Stibans waarom ze in weet ik wat voor gauwigheid het NS-vignet van de 1010 dienden te verwijderen. Ga daarna even bij de BSSO* langs: 1501 zonder vignet...

Wie voorziet jou van info Jos? Je broer?

*hoe die club thans heet weet ik niet
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 14:32:27 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #118 Gepost op: 05 November 2008, 14:33:46 »
Tja, het is maar net wat je details noemt.........

Persoonlijk vind ik die logo's essentieel op een loc in NS huisstijlkleuren.......

Maar goed, ik was er al bang voor: het wordt dan weer net als al die andere stichtingen: we doen maar wat en zien wel.

Gezien alle kosten die met zoiets gemoeid zijn, is het wellicht toch verstandig om eerst eens van te voren na te gaan denken wat je nou met zo'n homp ijzer wilt.  Want ook al schreef iemand het wel (cynisch bedoeld), een loc zet je nu eenmaal niet even in je achtertuin.

Zodra die loc je eigendom is (of van de stichting in dit geval), gaat de kassa lopen. U zult huur moeten betalen voor het stukje infra waar de loc op staat. En waar wilt u die loc neer gaan zetten dan? Buiten verder weg laten rotten? geloof me, zet zo'n loc jaren stil en buiten in de regen en er is op een gegeven moment geen houden meer aan. Om een museumstuk goed te houden, moet ie op z'n minst droog staan en het l;iefst met regelmaat een stukje rijden.

Maar goed, veel succes met je stichting en het behoud van de 1607. Ik hoop echt dat je beseft wat je wilt gaan doen en dat je hier niet te licht over denkt. Want dan zou het nog wel eens vervelend af kunnen lopen met je stichting en met je 1607........

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #119 Gepost op: 05 November 2008, 14:48:18 »
@ Mispoes.
Ik zei ook volgens mij.

Info moet ik nog verder zoeken.

Maar dat is momenteel niks voor nu.
Laten we het daar maar op houden.
Eerst maar eens kijken hoe je dat ding geconserveert krijgt.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)