Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Poll

Is er intresse om een stichting in het leven te roepen om te proberen de 1607 in de oude staat terug te brengen?

Ja, Ik ben geintresseerd.
Nee, er zijn genoeg van deze loc's op het spoor.
Ik zou ook willen meewerken.
  

Auteur Topic: Stichting NS 1607  (gelezen 37757 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #15 Gepost op: 04 November 2008, 09:20:26 »
2030 verwacht ik eerlijk gezegd niet, gezien alle veranderingen in de spoorbranche. Voor goederenvervoerders worden de 1600-en steeds minder aantrekkelijk, omdat deze loc's alleen in Nederland kunnen rijden en bovendien niet op de BR terecht kunnen. Railion zal haar 1600-en binnen een aantal jaren wel afstoten (zijn ze al mee begonnen).

De NSR 1600 (nu natuurlijk 1800) zal 2030 ook niet gaan halen. Bij NSR is men nog erg aan het dubben wat te gaan doen met het DDM-1 materieel. Het is echter niet uit te sluiten dat of alles over een paar jaar gesloopt wordt, of DDM-1 deel gaat uitmaken van DDM-2 / DDM-3 (DD-AR). Als dat laatste gaat gebeuren is het zeker denkbaar dat alleen een deel van de tussenrijtugien DD-AR geschikt worden en de DDM-1 Bvk's alsnog buiten dienst gaan. De 1800 zal dan ook niet meer nodig zijn voor DDM-1.

Rest ons alleen nog ICK, ICR en de Int Berlijn-Amsterdam. Vergeet alleen niet dat we daar ook nog 81 1700-en voor hebben rondhobbelen.

Dan nog een opmerking vanuit een heel ander standpunt over het bewaren van een 1600: Vraag je eens af hoe aantrekkelijk zo'n loc is om te bewaren als er nog 81 soortgenoten in de serie 1700 in de actieve dienst zijn. Ik bedoel, de 1700 is ruim 10 jaar jonger dan de 1600 en zolang deze serie nog in dienst is, is een 1600 als museumstuk alleen voor de hobby-isten leuk, maar zeker niet voor het grote publiek. Het grote publiek wil nog steeds het liefste stoom zien. En als dat niet kan, geniet Mat'24 altijd nog de voorkeur boven Mat'54, Mat'64, DE-3 etc.......

Kijk zo ook eens naar de locs. Zolang een 1600 gelijke (de 1700 dus) nog veelvuldig in het land te zien is, zal het grote publiek echt geen interesse hebben in een museumstuk als een 1600.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #16 Gepost op: 04 November 2008, 11:39:17 »
Kun je beter wachten tot de 1837 uit dienst gaat die kun je evt ook weer rood schilderen. Of geel als 1837 of geel als 1637 dus daar kun je veel meer kanten mee op. Verder zijn de 1800 bij de NS volgens mij veel beter onderhouden. Dus zou je beter een 1800 kunnen kiezen als die uit dienst gaan.
Voor grootspoorfoto's zie site

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #17 Gepost op: 04 November 2008, 13:54:46 »
het enige waar het mij om gaat is dat er een lok (of meer) in leven blijft, dus niet gesloopt wordt ;).
Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik heb een hekel aan stoomloks. zeker die importjes uit het buitenland, die tijdens hun actieve loopbaan hier niet hebben gereden. Ik vindt de mat'54 wel het hoogtepunt wat de spoorwegen in Nederland te bieden hebben gehad.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #18 Gepost op: 04 November 2008, 14:23:39 »
De serie 1600 en 1800 zijn een en de zelfde loc.
Alleen alles wat destijds bij Cargo (nu Railion zit bleef 1600, wat bij NSR Bleef werdt 1800.

De 1700 is ook op de lockast na niet identiek aan de 1600/1800
De 1700, heeft een totaal andere aandrijving, iets minder sterk maar kan wel vrij vlot optrekken.

Daarin tegen was de aandrijving van de 1600 veel sterker, hoewel hij daar eigenlijk niet veel aan had, want de opbouw was veel te licht (wat wel eens resulteerde in doorslippende wielen bij zware goederen treinen)

En het 2e punt is, het gaat me er niet om om een loc uit de serie te redden, het gaat alleen om het redden van de 1607 Om dat deze de langste reizigerstrein ter wereld heeft getrokken.
de rest van deze locomotievenserie is niet echt intresant, omdat deze geen noemenswaardige treinen getrokken hebben of prestaties geleverd.

Ik hoop dat nu gesnapt wordt dat de 1600 & 1800 percies identiek aan elkaar zijn, en dat de 1700 daar van af wijkt.

Dus het is geen optie om te wachten tot de laatse 1700 uit de dienst gaat, want tegen die tijd zal de 1607 al lang tot schroot vermalen zijn.



Jos.

« Laatst bewerkt op: 04 November 2008, 14:32:47 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #19 Gepost op: 04 November 2008, 14:45:14 »
Ja, een 1800 is van oorsprong inderdaad een 1600. Bedenk echter wel dat NSR haar loks een stuk beter onderhoudt dan Railion, dus mag je ook aannemen dat een NSR 1800 waarschijnlijk in betere staat is dan een gemiddelde RN 1600.

Dat was het punt wat er gemaakt wordt. Wil je per sé die 1607 hebben (ik snap de insteek wel), dan kan je verwachten dat je daar veel meer werk aan zult hebben dan dat je bijvoorbeeld de 1848 ofzo wil hebben. ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #20 Gepost op: 04 November 2008, 14:50:17 »
Jos,

Bekijk het nu eens uit het perspectief vanuit een "Normale" Hollander en niet vanuit het oogpunt van de "spoorsexueel". Natuurlijk is een 1700 technisch anders dan een 1600 en een 1800. Maar merkt een niet treinenliefhebber daar iets van? Die locs zien er voor 99,9% hetzelfde uit. Het maakt voor een "normaal"mens dus echt geen fluit uit of er nu een 1600, 1700 of 1800 bewaard blijft.

Maar uit je relaas blijkt wel dat het je puur om de 1607 te doen is, omdat deze loc toevallig 60 rijtuigjes heeft getrokken.......

Maar wat wil je dan gaan doen met die kar als je hem eenmaal verworven hebt? Straks 60 ICR'en erbij kopen en dan daar mee gaan rondtuffen? Dan wens ik jou daar heel veel succes mee!

Sorry dat ik het schrijf, maar persoonlijk vind ik het sneu om voor dergelijke argumenten een loc te willen bewaren. Zo heeft elke loc, elk treinstel, elk rijtuig en elke goederenwagen wel iets in zijn bestaan meegemaakt wat afwijkend te noemen is. Als er voor al dat materieel aparte stichtingen komen, kun je beter een GESTICHT oprichten......

Het is vandaag de dag al moeilijk genoeg om van elk treintype iets te bewaren, laat staan rijvaardig te houden. Je kunt niet elke trein bewaren die iets aparts heeft gedaan tijdens zijn levensloop. Want als je dan de 1607 zou willen bewaren, dan weet ik er ook nog wel een paar die om net zulke onnozele redenen bewaard zouden moeten blijven:

Als je dan toch iets zou willen betekenen in de museumbranche, sluit je dan aan bij één van de bestaande musea en help deze mensen met het instandhouden van hun collectie en het verwerven van "nieuwe" museumstukken.

Jeroen    
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #21 Gepost op: 04 November 2008, 14:57:13 »
@ NS1100
We willen toch een beetje orgineel blijven.

@ jeroen

Als je goed hebtgelezen staat er ook ergens "In de oude staat terugbrengen"
dat wil dus zeggen dat daar de beschrifting opkomt wat destijds er op heeft gezeten toen de loc de langste reizigerstrein trok.

Dit was de beschrifting:
-Jubileumlogo
-NS Vignet
-Ik trok de langste reizigerstren ter wereld
-Locnummer

En er komen echt geen 60 rijtuigen bij hoor.
het blijft gewoon alleen de losse loc.

Oja, en rondtuffen is niet echt belangrijk (hoewel het wel wat kan opleveren als je het ding zo af en toe verhuurd)
Je kan ook de loc cosmetisch in orde hebben.

Net zoals de 1010, die is ook niet rijvaardig.
Maar wel een fantastische loc.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2008, 15:06:28 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #22 Gepost op: 04 November 2008, 15:08:20 »
Dat NS vignet kun je sowieso wel vergeten zoals ik al eerder zei. Als je het mij vraagt is het daarmee al oninteressant geworden. Het NSM zal echt wel een 1600/1700/1800 in de collectie openemen als de tijd daarvoor rijp is hoor, maak je daarover maar geen zorgen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #23 Gepost op: 04 November 2008, 15:09:13 »
Als jullie nog rijtuigen zoeken, er staan ICKs op Nuth.

Misschien wel iets voor achter de 1607. Ik heb ja gestemt. Vind het wel een leuke inzet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8438
  • Spoor N
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #24 Gepost op: 04 November 2008, 15:17:08 »
De 1700, heeft een totaal andere aandrijving, iets minder sterk maar kan wel vrij vlot optrekken.

Daarin tegen was de aandrijving van de 1600 veel sterker, hoewel hij daar eigenlijk niet veel aan had, want de opbouw was veel te licht (wat wel eens resulteerde in doorslippende wielen bij zware goederen treinen)
Hier klopt niet veel van, maar goed.


Om deze reden kan je wel meer materieel gaan bewaren, zoals alle locs die in de eerste trein op de BR zaten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #25 Gepost op: 04 November 2008, 15:19:22 »
kun je beter een GESTICHT oprichten......



Jeroen, je kunt net zo goed tegen een muur gaan praten. In aanloop naar het Railz-evenement op 19 februari a.s. kun je kennelijk geen realiteitszin verwachten m.b.t. dit plan. Een hele loc bewaren vanwege een paar stickers...

Straks als alles achter de rug is daalt iedereen weer terug naar de aarde.

Weddenschappen worden al afgeloten op de vraag of in 2025 de burgemeester van Groterdam werkelijk initiatieven neemt om de 1772 museaal te behouden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #26 Gepost op: 04 November 2008, 15:26:17 »
Als jij op 27 december 2025 een overbrengingsrit naar het NSM regelt, dan ben ik erbij!   :)

mvg,
Gert

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #27 Gepost op: 04 November 2008, 15:29:15 »
Citaat
Weddenschappen worden al afgeloten op de vraag of in 2025 de burgemeester van Groterdam werkelijk initiatieven neemt om de 1772 museaal te behouden.
Geplaatst door: Rick 

Mocht ik deze kar tenminste voor die tijd nog niet plat gereden hebben......  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #28 Gepost op: 04 November 2008, 15:29:43 »
@ jeroen

Als je goed hebtgelezen staat er ook ergens "In de oude staat terugbrengen"
dat wil dus zeggen dat daar de beschrifting opkomt wat destijds er op heeft gezeten toen de loc de langste reizigerstrein trok.

Dit was de beschrifting:
-Jubileumlogo
-NS Vignet
-Ik trok de langste reizigerstren ter wereld
-Locnummer

En er komen echt geen 60 rijtuigen bij hoor.
het blijft gewoon alleen de losse loc.

Oja, en rondtuffen is niet echt belangrijk (hoewel het wel wat kan opleveren als je het ding zo af en toe verhuurd)
Je kan ook de loc cosmetisch in orde hebben.

Net zoals de 1010, die is ook niet rijvaardig.
Maar wel een fantastische loc.

Jos.

Jos, als je nu zelf eens wat beter zou gaan lezen, dan had je er hopelijk het volgende uit gehaald:

1607 in originele staat terugbrengen is niet mogelijk, omdat het NS logo niet gebruikt mag worden.

Bovendien is jouw gewenste uitvoering niet origineel, want de loc zag er bij indienststelling anders uit dan in 1989 (loc had origineel het nummer in het midden en zichtbare typhoons, zoals Frank ook al schreef).

De loc zo af en toe verhuren, zal maar zeer sporadisch voor gaan komen. Ik schref al eerder dat het gewone volk niet op een 1600 zit te wachten om te huren, zolang er nog genoeg van in de actieve dienst rijden en je ook kunt kiezen uit een echte museumloc (1200 bijvoorbeeld). Stel jij zou een bus willen huren en je klopt aan bij een museumclub. Je kunt daar kiezen uit een paar oldtimers of een bus van 10 jaar oud die nog gewoon in dienst is bij Connexxion bijvoorbeeld.  Dan kies je toch voor zo'n oldtimer? Anders had je namelijk niet naar een museumclub gegaan, maar had je gewoon bij Connexxion een bus gehuurd. Hou er voroal ook rekening mee dat je waarschijnlijk de loc alleen maar mag verhuren aan besloten museaal gezelschapsvevoer. In je overnamecontract komt echt wel te staan dat de loc niet meer voor commerciële ritten ingezet mag worden.

Dus, omdat de 1607 helemaal niet aantrekkelijk is om te huren, blijft het statisch bewaren van het ding als enige optie over. Waar haal je dan inkomsten vandaan om de loc te onderhouden, te stallen, etc....?? ??

@ Frank, je hebt gelijk. Ik geef het op. Jos ik wens jou alle sterkte toe met dit geweldige plan en droom lekker verder van die vreselijk boeiende 1607. Die loc verdient een ereplaats in het museum, want hij is van onschatbare waarde voor heel spoorminnend Nederland.......... zucht.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #29 Gepost op: 04 November 2008, 15:32:48 »
Gert, jij hebt in elk geval geen kaartje nodig!



Prijsvraag!
Degene die als eerste via PB mij kan vertellen wiens hand dit is wint een Dirk van de Broekroktas vol spoorwegvideo's.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.