Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Albert de Heer
Vandaag om 21:11:31
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 20:43:32
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00

Poll

Is er intresse om een stichting in het leven te roepen om te proberen de 1607 in de oude staat terug te brengen?

Ja, Ik ben geintresseerd.
Nee, er zijn genoeg van deze loc's op het spoor.
Ik zou ook willen meewerken.
  

Auteur Topic: Stichting NS 1607  (gelezen 37783 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #90 Gepost op: 05 November 2008, 09:18:22 »
@ Wesley
Eerlijk gezegd vind ik die dichte platen op de neus beter uitzien als die zwarte rubbernaad in het midden van de deuren.

@ Chris.
Dit ben ik volledig met je eens.
Want er is niks dan gekker dan stom zitten toekijken hoe alles op de schroothoop verdwijnt.

@ Iedereen.
De 1607 is uniek, en daarvoor komt hij lijkt mij wel in aanmerking voor museum/excursieloc.
Geen enkel loc van de NS heeft dit gepresteerd.




Jos
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 09:24:57 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #91 Gepost op: 05 November 2008, 09:34:02 »
@ Iedereen.
De 1607 is uniek, en daarvoor komt hij lijkt mij wel in aanmerking voor museum/excursieloc.
Geen enkel loc van de NS heeft dit gepresteerd.

Jos

Er is helemaal niets uniek aan de 1607, hij is TOEVALLIG voor de langste reizigerstrein ingezet. Elke andere 1600 had deze trein ook kunnen trekken.

Nee, de machinisten zijn uniek, die hebben de loc bediend! Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat zij een wassen beeld krijgen in Madame Tussauds!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #92 Gepost op: 05 November 2008, 09:41:31 »
En dan bij de ingang zodat iedere bezoeker ermee op de foto kan  ;D
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #93 Gepost op: 05 November 2008, 09:42:02 »
Elke andere 1600 had deze trein ook kunnen trekken.

Maar het was uiteindelijk de 1607 die deze trein trok, en geen enkele andere. Dat maakt de loc wel degelijk uniek.

Eelco

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #94 Gepost op: 05 November 2008, 10:53:29 »
Maar het was uiteindelijk de 1607 die deze trein trok, en geen enkele andere. Dat maakt de loc wel degelijk uniek.

Eelco

Ja Eelco, en wat ik eerder a schreef hebben zoveel andere treinen ook wel iets unieks meegemaakt. Enkele voorbeelden:

SGM 2008: Bestickerd geweest en reed de Nachtdiscotrein
SGM 2026: Bestickerd geweest als Strandsprinter
SGM 2027: Bestickerd geweest met AD reclame
ICM 4011: Bestickerd geweest met KLM reclame
ICM 4012: Bestickerd geweest met martin-Air Holland reclame
ICM 4083: Reed als NOS trein tijdens NS 150 door Nederland en kwam gelijktijdig met een TGV in Utrecht binnen.

Dit is zomaar wat enkele voorbeelden, zo is er voor elke trein wel iets te verzinnen. Moeten we die treinen dan ook allemaal maar gaan bewaren?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Tijs Ruiter

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
  • Ermelo
    • treinspotten.nl
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #95 Gepost op: 05 November 2008, 11:10:52 »
hallo,

inderdaad,elke loc heeft in zijn dienstperiode wel eens een bijzondere trein getrokken/rit gemaakt,zoals Jeroen ook al zei

natuurlijk is het bijzonder wat de 1607 heeft gedaan,maar technisch is hij precies hetzelfde als alle andere 1600'en

als je dan toch een 1600 in oude staat wil terugbrengen,zoek er dan in ieder geval een die in een betere staat is dan de 1607,die staat al een hele tijd weg te rotten

NS staat sowizo niet toe dat je vishaken op de loc aan brengt,dus dan is er niet veel aan  :-|

en sowizo,gaan de kosten flink oplopen,de restauratie alleen al,maar ook het onderhoud,stalling,enzovoort,enzovoort

ook moet je je bedenken : STEL,je hebt een 1607 teruggebracht in orginele staat,je hebt stalling enz,wat wil je er dan mee gaan doen? ik weet niet of jij een machinisten opleiding hebt en bevoegd mcn bent? en rondrijden op het netwerk van de NS kun je al helemaal vergeten denk ik

mvg,Tijs

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #96 Gepost op: 05 November 2008, 11:12:05 »
Ik verbaas me erover hoe roerend ik het eens kan zijn met Jeroen Water. Ik zie de zin niet in van het 'redden' van een loc die alleen maar uniek is omdat men ermee een of andere recordpoging heeft gewaagd. Prachtig voor wie het interessant vindt, maar het roept bij nog geen honderd mensen een 'warm gevoel' op. Laat die 16/17/1800 serie maar mooi uitdienen tot er nog maar een handjevol van over is, dan wordt-ie pas interessant en heb je meer draagvlak om er ééntje te 'redden'. Waarschijnlijk over een jaar of 20 ofzo. De beste manier om een loc in goede conditie te houden is hem in de locomloop laten meedraaien en op tijd z'n beurten geven.
Tot die tijd; steek je geld in restauratieprojecten van locs, maar liever; in rijtuigen waarvan er nu nog maar ééntje is, dat geld is vwb de spoorhistorie stukken beter besteed. kijk maar es op het NMLD forum; werk genoeg.

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

manuelspot

  • Gast
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #97 Gepost op: 05 November 2008, 11:24:58 »
Iedereen is nu maar van alles aan het verzinnen om het leuke idee om de 1607 maar niet te hoeven te bewaren

Ik stel voor deze zeer zinlose discusie te stoppen en gewoon alleen te reageren als je wel intresse hebt in 1 van de projecten die hier word voor gesteld.

De 1607 is onder ander gekozen om zijn record destijds dat klopt. Maar goed als we er dan toch 1 willen bewaren waarom dan niet de 1607. Het is toch een lok met een leuk verhaal. Dus a.u.b. zullen we stoppen met die zinlose discusies over waarom wel en waarom niet. En gewoon er bij blijven waarvor dit draadje is.

En met de juiste mensen kan er heel veel geregeld worden om een lok te kunnen bewaren.

Met vriendelijke groeten,

Manuel van der Wal
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 11:52:56 door Manuel »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #98 Gepost op: 05 November 2008, 11:33:36 »
Niets daarvan!

Dit is een forum waar gewoon over zaken gediscusieerd moet kunnen worden. De voorstanders van dit project komen op het moment dat ze het project willen realiseren nog veel meer weerstand tegen, wen er maar vast aan. Van de mensen waar de initiatiefnemers het van moeten hebben komt vast nog veel meer scepsis.

Aan een forum waar iedereen het met elkaar eens moet zijn heb ik geen behoefte.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #99 Gepost op: 05 November 2008, 11:55:59 »
SGM 2008: Bestickerd geweest en reed de Nachtdiscotrein
SGM 2026: Bestickerd geweest als Strandsprinter
SGM 2027: Bestickerd geweest met AD reclame
ICM 4011: Bestickerd geweest met KLM reclame
ICM 4012: Bestickerd geweest met martin-Air Holland reclame
ICM 4083: Reed als NOS trein tijdens NS 150 door Nederland en kwam gelijktijdig met een TGV in Utrecht binnen.

Het wereldrecord 'langste trein' is toch echt van een heel andere orde dan een bestickering, dat snap je hopelijk zelf ook wel. Dan kun je inderdaad alles wel gaan bewaren.

Het feit dat deze loc, ik zeg het nog maar een keer, deze recordtrein getrokken heeft maakt haar uniek. Bewaren voor het nageslacht is naar mijn idee dan ook verdiend. Het hoeft niet rijvaardig, of in tip-top conditie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 12:03:46 door NS8714 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #100 Gepost op: 05 November 2008, 11:57:14 »
Aan een forum waar iedereen het met elkaar eens moet zijn heb ik geen behoefte.
Daar ben ik het niet mee eens!  ;D

Maar het lijkt me nog redelijk vroeg om een loc te gaan bewaren waar er nog zoveel van rondrijden.

No dress rehearsel, this is our life.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #101 Gepost op: 05 November 2008, 11:58:45 »
Bewaren voor het nageslacht is naar mijn idee dan ook verdiend. Het hoeft niet rijvaardig, of in tip-top conditie.

Mooi, dan zijn we meteen klaar. De loc wordt immers al jaren bewaard, inderdaad niet rijvaardig en in topconditie.
Meer NS in spoor 1!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #102 Gepost op: 05 November 2008, 12:08:00 »
Daar ben ik het niet mee eens!  ;D

Marc dramt...

Er is al weer een deel ingeslikt door Manuel zie ik...

Het idee vind ik sympathiek maar om redenen die reeds door anderen genoemd zijn acht ik de kans op succes niet zo groot. Echter, de initiatiefnemer kan zijn voordelen doen met de tegenargumenten die hij nu al te lezen krijgt. Dat wil niet zeggen dat de initiatiefnemer het er dan maar bij moet laten. Door particulier initiatief zijn historische railvoertuigen als de 252, 8502, 1010, 766 en 419 bewaard gebleven waar het Spoorwegmuseum geen belangstelling voor had. Het initiatief van Jos is op zich al prijzenswaardig maar er moet ook ruimte zijn voor degenen die twijfelen aan de historische waarde van de 1607. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #103 Gepost op: 05 November 2008, 12:31:46 »
Maar goed als we er dan toch 1 willen bewaren waarom dan niet de 1607.

Omdat die loc al jaren buitendienst staat en daardoor een grote revisie en enkele CW's heeft gemist, waaronder de niet geheel onbelangrijke inbouw van GSMR. Daarnaast heeft de loc sowieso al nieuwe wielen nodig, de huidige zitten aan de afkeurmaat. Al met al gaat je dit vele tienduizende euro's kosten. Daarnaast moet je ook nog een werkplaats vinden die zo gek is..., pardon, die de loc wil herstellen, dat kan en mag je immers niet even zelf in de achtertuin doen.
Bewaar dan de 1837 (1637 geel, 1637 rood, 1637 rood met Heineken-reclame, 1837 rood, 1837 geel) of 1601 (eerste, eerste met wapen, Olympische Spelen opschriften, rode neus).

En met de juiste mensen kan er heel veel geregeld worden om een lok te kunnen bewaren.

Wie had je in gedachten? Bill Gates? Oprah Winfrey? Een willekeurige oliesjeik?
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 13:19:08 door Olaf. Reden: bedankt Eelco;-) »
Meer NS in spoor 1!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #104 Gepost op: 05 November 2008, 12:38:10 »
Waarom moet een loc per sé in rijvaardige staat bewaard worden? De 1607 kan vast ergens een mooie plek krijgen als statisch monument.

Dan kan er tzt een aandere 1600 uitgezocht worden op rijvaardigheid maar dan is de 1607 in elk geval bewaard voor het nageslacht.

Eelco

PS: aan allen die moeite hebben met het woord, het is 'sowieso'.