BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Rick op 19 May 2025, 14:32:29
-
Toevallig kwam ik de site https://www.afstotingsdatabase.nl/ tegen waar musea kunnen aankondigen dat ze een objecten uit hun collectie willen afstoten en daarin staan ook delen uit de collectie van het NSM (zie Historie, verkeer en vervoer) vanwege een reorganisatie van de depots. Het gaat daarbij onder andere om:
- DDM-1 Bvk (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27085&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D) en DDAR ABv (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27079&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D)
- loc 1312 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27078&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D)
- plan U 114 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27081&s=&pf=1%2C14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D), gaat naar de SHM
- loc 1656 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27095&s=&pf=1%2C14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D), gaat naar Werkgroep 1501
daarnaast staan ook dingen als kaarten, asbakken en theedoeken op de lijst.
-
Is dat de enige 1600 van het Spoorwegmuseum? En de plan U vind ik ook wel bijzonder eigenlijk..... Daar hebben ze toch geen ander object van?
Groeten,
Rogier
-
Gelukkig gaat de Plan U 114 naar de SHM die er wél de waarde van inziet. Zij willen het treinstel op termijn in gaan zetten als museumtrein tussen Hoorn en Enkhuizen, zodat de Historische Driehoek eindelijk ook echt een historische driehoek wordt. Ik hoop dat de 114 daar net zoveel "liefde en zorg" krijgt als de overige museumstukken, want hoe het NSM ermee omgegaan is, is gewoon te triest voor woorden.
Wat de 1656 betreft: bijzonder dat deze naar de Werkgroep 1501 gaat. Deze Werkgroep was toch opgeheven nadat de 1201 en 1501 naar het NSM gingen, of heb ik het nu verkeerd?
Jeroen
-
De Stibans was opgeheven nadat de 1010 en 252 naar het NSM waren gegaan, ben je met hun in de war?
Is dat de enige 1600 van het Spoorwegmuseum?
Ja, maar het NMS heeft nog wel de 1768 in de collectie. Dat de plan U een rijvaardige toekomst bij de SHM heeft vind ik mooi maar met de 1600 en Bvk had een mini-dubbeldeksstam op de baan gebracht kunnen worden. Nu gaat een niet-passende DDAR met de loc en stuurstand uit de collectie. ???
-
Tja, een 1600 of een 1700 is toch wat anders...... Hoewel ze qua uiterlijk op elkaar lijken. Jammer dat de 1600 nu eruit moet. De Werkgroep 1501 is online weinig meer actief (wat ik kan vinden). Het meeste materieel is ook overgegaan (bv de 1201 en de 1501). En met de rest zie ik momenteel weinig gebeuren. Ik dacht ook dat de werkgroep opgeheven was, maar dat was (bij mij) een aanname.
De plan U zou inderdaad mooi zijn als die goed terecht komt en dat zal in Hoorn zeker zijn. Maar ook dat vind ik een vreemde move, immers een plan U is van een andere orde dan een DE3 of DE1.
Groeten,
Rogier
-
Een gaswagen, en een CHA, daar zal toch wel een museum stichting interesse voor hebben ?
-
Die CHA (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27084) komt uit een boomgaard bij Andelst, waar het een schuur was. Waarom is die dan destijds opgehaald? Kennelijk was het destijds wèl de moeite? Ik ben wel benieuwd naar de achtergronden eigenlijk, vooral, na zo'n historie, naar de reden van vertrek nu. Geen waardeoordeel hoor, gewoon nieuwsgierig.
-
De 2264 naar de SGB?
https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27082&s=Spoorwegmuseum&pf=1%2C14&cf=%7B%22Categories%22%3A%7B%7D%7D
-
De link zal zijn dat de 2264 gebouwd is door Allan en de te bouwen treinfabriek het oude fabriekscomplex van Allan is.
Martijn
-
Er staat op de genoemde pagina niet dat de loc naar de SGB gaat.
-
Nee, alleen dat het object als Monument naar Borsele gaat.
-
Jammer om dit te lezen, voor mij persoonlijk zijn de DDM, DD-AR en Plan U iconen van de (soort van) moderne spoorwegen. Het is sowieso jammer om te zien dat veel van dit soort materieel verpietert op zo'n opstelterrein van een museum. Wellicht wat eenvoudig gedacht, maar als je ziet hoeveel geld er in ons land verspilt word is het toch zonde dat er geen budget beschikbaar is om onze nationale rail geschiedenis wat beter in ere te houden.
-
Voor de 1312 is interesse vanuit Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,11128367
-
Ik heb vernomen dat de 1302 in het Berlijnsblauw gereviseerd wordt. Als de 1312 uit de collectie verdwijnt, heeft het Spoorwegmuseum dus geen gereviseerde 1300 meer in de collectie. Er zijn er nog wel 2 bij KLOK (aldus de NMLD), maar beide zijn momenteel in een andere kleurstelling.
Ik vind die gereviseerde 1300 kleurstelling wel erg fraai, jammer dat die uit het Spm verdwijnt.
Groeten,
Rogier
-
Bijzonder dat de 3737 niet op de lijst staat :-X
Groet Hans
-
Voor de 1312 is interesse vanuit Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,11128367
Op zich goed dat zo'n initiatief bestaat maar het is natuurlijk jammer dat een in wezen rijvaardige locomotief naar het buitenland zou verdwijnen waar deze dus echt niet kan rijden.
-
Vet, je kan een sik kopen! :)
-
Vet, je kan een sik kopen! :)
Heb je de voorwaarden gezien?
-
Bijzonder dat de 3737 niet op de lijst staat :-X
Groet Hans
En daar gaan we weer....... :-X
-
Toch apart dat het museum geen interesse heeft in die CHA. Als die naar een club als SHM, MBS of SGB zou gaan, komt die ook weer in een lange wachtrij voor restauratie...
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Als je bij de SSN en de VSM rondkijkt weet je beter, volop jongeren die als vrijwilliger actief zijn. Bij de ZLSM wat minder jongeren denk ik, maar ook daar veel mensen die zich inzetten. Zit meer in de organisatie van het museum dat ze de zaken niet rond krijgen.
Groet Hans
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Onzin, kijk maar eens bij de SHM.
-
Heb je de voorwaarden gezien?
Ja, dat ze 'm eventueel schenken! ;D En ja, gezien mijn schuur en boekenkast vind ik dat ik een museum, dan wel een erfgoedinstelling, archief of bibliotheek ben met een collectie die aansluit bij het te ontvangen object.
PS die 1312 zou helemaal gaaf zijn...!
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Wel mee eens!
In deze veranderde samenleving heeft de expat of medelander niets met oude bussen, trams, treinen
of postzegels.
Het is niet anders.
-
Ik vind het erg om dit te zien... ik vraag me toch af wie dit allemaal heeft bedacht... maar ik vind het zelf een erg rare actie van dit soort dingen... kan je beter het spoorwegmuseum opdoeken en alles vestigen in Amersfoort in de loodse die er toen en nu nog deels staan opslaan..
mooie ruimte daar maar goed... we gaan dit volgen. zelf dus erg jammer voor de 1312 dubbeldekkers en de plan u.. en wat er gaat volgen.... :'(
-
Kunnen ze niet beter de locatie van het spoorwegmuseum verplaatsen, ergens in het midden van het land buitenaf in de buurt van een spoorlijn.
De grond waar het nu allemaal op staat zal 10 talle miljoenen waard zijn zo midden in Utrecht.
-
Opdoeken? Omdat ze de collectie opschonen met een paar exemplaren..?
Hangt er een beetje vanaf waar de focus dan ligt, maar blijft dat je geld maar 1 keer kan uitgeven en dus keuzes moet maken... Ja, spijtig; maar ik geef ook minder/niets om postzegels, Delfs aardewerk of oude auto's... Bovendien, laten we wel wezen; de 1600 en 1300 zijn aangekochte Franse loks met een ander kleurtje... Uietaard de mooiste jasjes ooit, maar vraag is of dat echt iets toevoegd aan je industrieel erfgoed. In Frankrijk zijn nog 6 CC7100's... ;D Maar blijft spijtig :angel:
-
En een nieuw museum kost niks en wordt vast even mooi als het huidige museum en gaat vast evenveel bezoekers trekken.
De laatste tien jaar is een vloot aan treinstellen en nog zo wat binnengestroomd. Ik vind het zeer logisch dat er wordt gekeken of echt alles moet worden bewaard en zo ja door wie eigenlijk.
-
De vraag is, wat willen ze in de toekomst allemaal bewaren? Een Lint in de Syntus uitvoering? Een Vectron in Flow kleuren?
Het is vooralsnog wel een NS feestje natuurlijk, krijgen de particuliere vervoerders zo ook een plek? Ik heb het gevoel dat de snelheid waarmee het spoormaterieel wordt vervangen hoger is geworden en er dus steeds meer en sneller potentieel museum spoorwegmaterieel bij komt.
Als je dat allemaal wil gaan bewaren, dan moet je inderdaad plaats gaan maken.
Wat staat er verder in de voorwaarden? Is het museum ook weer de partij aan wie het in eerste instantie opnieuw moet worden aangeboden bij latere verkoop?
-
Er staat op de genoemde pagina niet dat de loc naar de SGB gaat.
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
-
er komt waarschijnlijk ook nog een 1200 op de lijst :o
-
Bronvermelding?
-
Ruilen binnen het museum: een 2200 in het spookhuis en de 6300 in het zicht.
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
kleine kanttekening: De vrijwilligers staan buiten dit besluit.
-
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
Volgens mij komt die in Goes...
-
Wat me opvalt is dat iedereen denkt dat alles verdwijnt. Er gaat alleen een herverdeling plaatsvinden, waarbij (denk ik) een aantal museumorganisaties best wel blij gaan worden en er verdwijnt nog helemaal niets.
Het zou natuurlijk wel van de gekke zijn als de 1312 ineens als statisch monument midden in Zoetermeer neergezet zou worden ;)
-
Dat laatste vind ik helemaal geen gek idee. Maar gaat niet gebeuren, ze wilden ook geen Sprinter, terwijl die toch bijna 30 jaar lang gezichtsbepalend voor de stad geweest is.
Maar iedereen snapt wel dat het om een (poging tot) herverdeling gaat. Men vind het gewoon jammer dat het NSM bepaald materieel afstoot.
-
De vraag is, wat willen ze in de toekomst allemaal bewaren? Een Lint in de Syntus uitvoering? Een Vectron in Flow kleuren?
Bij een Vectron of G1206 is het natuurlijk makkelijker, ieder jaar in een andere livrei stickeren. :)
Ruilen binnen het museum: een 2200 in het spookhuis en de 6300 in het zicht.
Of (tijdelijk) buiten het museum, de 1656 met DDM-rijtuigen naar CREW2454 en hun plan U in het museum. Plan D en K naar de VSM om met enkele opgeknapte eigen Bolkoppen ingezet te worden terwijl de Whitcomb in het NSM tentoongesteld wordt.
Ik droom even verder :laugh:
-
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
Wel iets meer dan een suggestie: ik wéét dat de 2264 niet naar de SGB gaat. Borsele is groter dan de SGB en de SGB heeft z'n materieel trouwens in Goes staan, waar ook de treinenfabriek komt te staan.
-
Borsele omvat 15 dorpen. Dus keuze genoeg. Ik ben wel benieuwd waar dat monument Borsele dan komt te staan, want dat kan ik nog niet vinden.
-
Onzin, kijk maar eens bij de SHM.
Nee, onzin is het helaas niet. Hoe het er bij de genoemde organisaties aan toe gaat die het tegendeel zouden moeten bewijzen weet ik niet, maar ik zie diverse verenigingen voor historisch erfgoed kampen met vergrijzing (ik zie ook een paar jongeren rondlopen hoor). Dat geldt ook voor goede doelen. Hartstichting heeft bijvoorbeeld een zo groot tekort aan vrijwilligers dat tegenwoordig studenten betaald worden om te collecteren. Dat is niet de enige organisatie. Er zijn meer goede doelen die hun collectanten betalen. Afnemende belangstelling geldt ook voor onze hobby. De jongere generaties hebben nu eenmaal andere interesses dan wij.
-
Wie zegt dat alleen jongeren vrijwilliger kunnen/moeten zijn..? ;D Misschien dat juist 'ouderen' het laten afweten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piramide-682d88cfe2788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piramide-682d88cfe2788.jpg)
-
Fascinerende grafiek. Duidelijke daling na de babyboom generatie, dan weer een duidelijke stijging in de jaren negentig en weer een flinke afname sinds 2010. Op een piekje na het coronajaar na. Het binnenzitten heeft duidelijk een geboortegolfje opgeleverd ;D
-
Inderdaad, Eelco. Lachen ;D
Op zich snap ik die actie wel van het NSM, maar bij DDM-1 maken ze m.i. de foutieve keuze. Ik zou de Bvk bewaren: veel meer gezichtsbepalend dan de ABv van DDM-1 die ze uiteindelijk overhouden en bovendien voorzien van de naam Olifant. Die actie van NS/WNF is uniek geweest. Kortom: gooi die ABv in de aanbieding, naast de ABv DD-AR.
Ik ben trouwens benieuwd wat ik als Vriend van het NSM gecommuniceerd krijg binnenkort en of dat nog meer verheldering bij de keuzes geeft.
-
De 114 wordt niet eigendom van de SHM.
-
Want…?
-
De terugloop van actieve (jonge) vrijwilligers herken ik bij onze stichting (Gelders Smalspoormuseum) ook niet. Juist relatief veel jongeren die geïnteresseerd zijn in techniek etc. Misschien komen er meer jongeren bij omdat ik steeds ouder wordt? ;D. Maar elke leeftijdsgroep is goed vertegenwoordigd.
Ik snap dat je als museum soms keuzes moet maken wat je wil bewaren en wat niet. Dit ivm ruimte, tijd en geld. Niet alles kan je bewaren/opknappen etc. Dus enkele dubbele exemplaren opruimen kan ik vanuit dat oogpunt wel snappen. Dus een overbodige sik of hippel afstoten snap ik, mits er een goed exemplaar en voldoende reserveonderdelen beschikbaar is. Ik vind het jammer dat er unieke objecten worden afgestoten, je weet nooit hoe daar in de toekomst naar gekeken wordt. Dus de plan U, de 1600, de Dubbeldekker DDM vind ik zeker jammer.
Groeten,
Rogier
-
Want…?
niks want, maar een feit ;D
-
Maar waar gaat ie dan heen, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik hoop wel dat een goed baasje krijgt wat goed voor ´m gaat zorgen... ;)
-
Kan zijn dat het treinstel alsnog naar de SHM gaat, maar bv in bruikleen. Het Spm blijft dan eigenaar, maar beheer gaat over naar SHM.
Groeten,
Rogier
-
Het is aan de ene kant wel te begrijpen vanuit NSM gezien. Een trein neemt nu eenmaal meer ruimte in dan een postzegel of vingerhoedje.
Wellicht zouden ze een keer een extra locatie van één van hun loodsden kunnen openen voor alleen spoorliefhebbers o.i.d. Genereert ook weer extra inkomsten wellicht?
Maar er staat ook nog redelijk wat rollend materieel waarvan ik soms weleens dacht van, leen het lekker uit aan andere rijdende musea, zodat het daar te bezichtigen is.
-
Hier gaat de 2200 naartoe:
https://www.borsele.nl/gepensioneerd-ns-werkpaard-vindt-rustplek-bosgaardhoek-dankzij-spoorwegmuseum
-
:)
Zonde. Wie zou er echt blij mee zijn?
Over 20 jaar weer terug?
-
Mwah, er zijn er genoeg van bewaard.
-
Kan zijn dat het treinstel alsnog naar de SHM gaat, maar bv in bruikleen. Het Spm blijft dan eigenaar, maar beheer gaat over naar SHM.
De 114 gaat naar CREW 2454 en dan bij de SHM rijden. Vanaf 21:20 https://www.youtube.com/watch?v=EPI6PIeUJ8U
Iets eerder gaat het over het slaaprijtuig dat uit de collectie gaat, de reden is dat die niet 'echt' van de NS is geweest. Een WLAB30 (https://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ab30) zou juist wel in de collectie passen.
-
Mwah, er zijn er genoeg van bewaard.
Het zou toch nog wel eens leuk zijn om een viertje een erts - of kolentrein te laten trekken van de Botlek richting Duitsland of een lege trein als retour.
-
Moet kunnen, de 2205, 2215, 2225 en 2278 zijn sowieso rijvaardig naast de VSM exemplaren en de 2296 die opgeknapt wordt.
-
De 114 is inmiddels opgehaald door de Stichting 2454 CREW (https://treinposities.nl/materieel/2454CREW)
(https://treinposities.nl/tn/ae/5c/be/2171580_362130_5_ae5cbe632cd36027e0503db4f503f10ac6a180030674a924c6453c37cb07a382.jpg)
(https://treinposities.nl/tn/2d/73/34/2172240_362240_5_2d7334f708bfc4ce13acf152daa56af52457bb7b8f59a74e841e545be9247ef3.jpg)
-
:)
Waar zijn de foto's genomen?
-
Op het lijntje vanaf het Spoorwegmuseum naar de aansluiting Ri. Amersfoort vlakbij Blauwkapel. Op de onderste foto zie ik de twee torentjes van het voormalige Ooglijdersgasthuis.
-
In Utrecht, helaas niet door mijzelf (https://treinposities.nl/voertuig/2454crew_PlanU_114).
-
:)
Thxs.
Die torentjes doen het ook wel!
-
De afstand tussen de sporen op de tweede foto geeft aan dat hier de voormalige halte Biltstraat was.
-
Overduidelijk de Maliebaan, ter hoogte van het oude station De Biltstraat :)
-
Nee, daar is het geen Maliebaan meer. De tweede foto is genomen bij de overgang in de Biltstraat.
-
De tweede foto is gemaakt vanaf de Buys Ballotstraat, ongeveer hier (https://www.google.nl/maps/@52.0961149,5.1395665,3a,75y,303.58h,74.05t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjnMzp2-WTZOAZNR56-8z3A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D15.95141365374677%26panoid%3DjnMzp2-WTZOAZNR56-8z3A%26yaw%3D303.58455200454057!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcxNS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D)
-
En de hippel is die al verkocht ? En zo ja waar gaat die dan heen?
-
Als je de 512 bedoeld, die is naar Kwaalburg overgebracht. Zie o.a.: https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/nieuwe-bestemming-ns-512/
Martijn
-
Ja die Ja gaat hij ook nog rijden daar en kan hij uberhaupt nog rijden (het zou zonde zijn dat een van de laatste ns 500 verloren gaat)
-
Ik ben benieuwd of de lokale opgeschoten jeugd de waarde van dit historische item inziet … :-X
-
Ik zie het nog wel in ik heb net mijn 4 de hippel gekocht
-
Volgens mij is de 512 al een tijd niet bedrijfsvaardig, ik betwijfel of deze ooit bedrijfsvaardig is geweest bij het SpM. Er zijn wel meerdere 500 bewaard, en ook bedrijfsvaardig. In elk geval bij de SGB en volgens mij ook bij de VSM.
Groeten,
Rogier
-
Yep, zoek op YouTube maar eens op "vsm hemelvaart 2025 532" (als ik 1 filmpje zou linken doe ik andere te kort).
-
Ik was zelf ook bij stoomtrein dag van de vsm met de 532
Ook was ik bij 50 jaar vsm rit met de 636 was ook heel mooi
-
Is die 1312 al verkocht..? Die stond toch ook als overtallig..?
PS of is het boventallig... ???
-
Nee hoor, overtallig is correct. Je mag toch hopen dat de 1300 ook een goed onderkomen vindt. De Treinfabriek van de SGB? Met een trio 1100/1200/1300 kunnen ze goed voor de dag komen.
-
Wat gaan ze eigenlijk in Utrecht nog doen? Geen treinen meer? Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden voor zo'n gebouw, vooral als je die lastige sporen weghaalt :laugh:
Groet Hans
-
Er gaan een aantal objecten weg, maar lang niet alles natuurlijk.
-
Tja, dat uitdunnen krijgt een aparte lading als je de e-mail van het bestuur van de Vrienden van het museum van vanmiddag leest. Het museum zegt iedere samenwerking per 1 januari a.s. op, want de doelgroep bestaat voortaan alleen uit families met kinderen en niet uit (al dan niet grijze) spoorwegliefhebbers (ik chargeer een weinig). Ik houd mijn hart vast als het gaat om ons erfgoed op spoorweggebied. Er was al (veel te) veel weg door de houding van NS in het verleden, maar als het museum nu ook de koers verlegd, weg van het zijn van SPOORWEGmuseum...
Als ik naar de Efteling wil, ga ik daar wel naar toe en niet naar Utrecht.
Gelukkig hebben we de museumlijnen en -organisaties nog.
-
Ben wel benieuwd naar de hele mail.
-
Van Somda https://vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu/web/yxv3attknm/qdvxrvy8fb/slyafbfmlk/cml53yvkrv?lp-t=1760004879 (https://vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu/web/yxv3attknm/qdvxrvy8fb/slyafbfmlk/cml53yvkrv?lp-t=1760004879)
Vast niet het hele verhaal, wel erg zorgelijk
-
Zorgwekkend? ... meer "Zum Kotzen!" naar mijn mening >:(
Voor de rest ga ik even op mijn handen zitten.
-
Dit lijkt me uiteindelijk het gevolg van beleidskeuzes die een niveau hoger liggen dan bij het Spoorwegmuseum.
De culturele sector heeft de afgelopen 15 jaar ongenadig op zijn donder gehad van diverse kabinetten.
Best gek, want cultuur is uiteindelijk geen linkse hobby, maar datgene dat ons bindt.
Als je blijft bezuinigen op cultuur, hou je uiteindelijk enkel de Efteling over.
Nou vind ik de Efteling best leuk, maar cultuur behelst meer dan Holle Bolle Gijs.
Groeten
Hendrik Jan
-
Ik vind het steeds meer op een speeltuin lijken :'(
-
maar als het museum nu ook de koers verlegd, weg van het zijn van SPOORWEGmuseum...
Er staat nergens dat dat het geval is. Er wordt gericht op een andere doelgroep. Het Spoorwegmuseum blijft een Spoorwegmuseum.
Maar los daarvan, een erg zorgelijke ontwikkeling. Ik was ook toen zeerste verbaasd toen ik deze melding vanúit het museum las.
Bericht vanuit het museum:
"Beste collega's,
Onlangs heeft er een gesprek plaatsgevonden met het bestuur van de Vereniging van Vrienden over het beëindigen van onze samenwerking per 1 januari 2027. Graag licht ik toe waarom dit besluit is genomen.
Zoals jullie weten, vaart het museum een nieuwe koers die noodzakelijk is om het museum financieel gezond en toekomstbestendig te maken. De koers en visie van het museum sluiten niet meer goed aan bij visie en doelgroep van de Vrienden. Zij richten zich primair op volwassenen die geïnteresseerd zijn in (cultuur)geschiedenis en (historische)treinen. Het museum blijft zich primair richten op gezinnen met kinderen en op educatieve groepen.
Daarnaast wordt de focus bij de werving van additionele financiële middelen verlegd naar thematische geefkringen en fondsen die breed maatschappelijk worden ingestoken. De huidige Vrienden kunnen het museum natuurlijk ook rechtstreeks blijven steunen door een donatie, schenking of legaat. Meer informatie daarover is te vinden op onze website.
Last but not least is er al geruime tijd geen sprake (meer) van een gezonde balans tussen de prestaties (baten) en tegenprestaties (lasten) die voor het Spoorwegmuseum voortvloeien uit de samenwerking met De Vrienden. De Vrienden versterken het museum daardoor onvoldoende. Dit heeft mij - in overleg met de Raad van Toezicht - doen besluiten de samenwerking met de Vereniging van Vrienden te stoppen per 2027.
De liefde voor het spoorse erfgoed van de Vrienden is groot en altijd groot geweest. Wij zijn blijven de Vrienden dankbaar voor projecten in het verleden die onder meer met financiële steun van de Vrienden tot stand zijn gekomen. Vanuit diezelfde liefde slaan we als Spoorwegmuseum echter een nieuw ‘spoor’ in om ook voor toekomstige generaties een relevante plek van beleving, verdieping en verwondering te zijn."
-
Van Somda https://vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu/web/yxv3attknm/qdvxrvy8fb/slyafbfmlk/cml53yvkrv?lp-t=1760004879 (https://vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu/web/yxv3attknm/qdvxrvy8fb/slyafbfmlk/cml53yvkrv?lp-t=1760004879)
Vast niet het hele verhaal, wel erg zorgelijk
Bedankt, nee sympathiek klinkt het niet.
Het komt ook weer niet uit de lucht vallen. Ik lees daar ook dat de vereniging momenteel 800 leden heeft. Tien jaar geleden waren dat er nog 1300. En ook toen was er al twijfel of de bijdrage van de vereniging nu zo groot was.
-
Ik ken het systeem niet dat bestond en weet dus niets over de baten én de lasten, al ben ik dan dus wel benieuwd wat dan precies die lasten waren dat je zoiets op deze manier meent te moeten doen.
Of is het gewoon wéér iets van deze ronduit harteloze tijd waarin we leven?
-
Bedankt, nee sympathiek klinkt het niet.
Het komt ook weer niet uit de lucht vallen. Ik lees daar ook dat de vereniging momenteel 800 leden heeft. Tien jaar geleden waren dat er nog 1300. En ook toen was er al twijfel of de bijdrage van de vereniging nu zo groot was.
Toch hebben ze mooie giften aan het museum gedaan, recent nog een mooie bijdrage aan het terugbrengen in het Berlijns blauw van de 1302. En recenter nog een inrichting voor de HSM D1920 om er groepen te kunnen onderwijzen.
Ik vind het een rare manier om "dankjewel" te zeggen.
-
Ik krijg zelf het idee dat men een andere weg in wil met het museum, vaak zie je dit soort zaken als het hart van de bestuurders bij andere zaken ligt!
-
@Henk: En waar komt die terugval door? Aan de ene kant verwacht ik door vergrijzing/sterven, maar dat het tevens te maken heeft met het beleid van het museum in de afgelopen 10 jaar zou mij persoonlijk ook niet verbazen.
@hmmglaser: Dat dus, wanbeleid is momenteel schering en inslag in Nederland, zowel privaat als (semi)publiek.
-
Ik denk dat het beleid van de overheid op het gebied van scholing ook niet heeft geholpen, toen ik nog naar school ging deed de helft van de scholieren nog een technische opleiding!
Een paar jaar later was daar niks meer van over iedereen moest door leren want dat was beter!
-
"Dit is het meest democratische museum van Nederland", zegt juffrouw Lems bij haar aantreden in de NUK van 7 februari 2024.
De Nieuwe Utrechtse Krant.
-
@Henk: En waar komt die terugval door? Aan de ene kant verwacht ik door vergrijzing/sterven, maar dat het tevens te maken heeft met het beleid van het museum in de afgelopen 10 jaar zou mij persoonlijk ook niet verbazen.
@hmmglaser: Dat dus, wanbeleid is momenteel schering en inslag in Nederland, zowel privaat als (semi)publiek.
Denk eerder de wijziging in de contributieregeling. Destijds was de contributie €30 per jaar en daarmee hadden de leden tevens onbeperkt toegang tot het museum. De vereniging deed ook toen dingen voor het museum, maar per saldo leverde dat het museum weinig op wegens gederfde entree. Die regeling is een jaar of tien geleden afgeschaft. De mensen die vooral lid waren vanwege die vrije toegang zullen vaak zijn afgehaakt. Momenteel is er een minimumcontributie van €30 zie ik. Geen idee wat de vereniging werkelijk kan bijdragen per jaar. De jaarrekening is alleen zichtbaar voor leden. Volgens die mail maakt het museum nog altijd kosten om de vereniging te faciliteren. Dus ik 'denk' dat het financieel voordeel voor het museum nog altijd beperkt of niet aanwezig is.
De totale inkomsten van het museum liggen rond de 10-miljoen.
https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/static_resource/12aac900-9fdf-4d73-b51f-4a85916d73e9.pdf (https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/static_resource/12aac900-9fdf-4d73-b51f-4a85916d73e9.pdf)
-
Op de hele begroting van het museum is het een klein deel waarschijnlijk.
De opbrengsten van de huidige 800 leden zijn wel een stuk hoger dan de 1300 leden in het verleden.
Bijdrage aan museum is vooral in vorm van projectgelden. Kosten voor museum wellicht in de gemiste entreegelden, die worden voor zover ik weet niet verrekend aan de vereniging. Maar alleen leden die 100 of meer betalen hebben onbeperkt toegang, en een deel daarvan gebruikt ook een museumjaarkaart
-
Ik weet er weinig van, maar dit zijn geen positieve berichten. Ik vraag mij af wat de "vrienden" het Spm nou werkelijk kost, zeker nu ik lees dat de entreegeldregeling niet meer van toepassing is (en ook: hoeveel leden hadden een museumkaart?).
Ik snap dat het Spm zich (vooral) richt op gezinnen met kinderen, maar hoe wil je educatie geven zonder het onderwerp, namelijk de trein. Bij een museum hoort ook een verantwoordelijkheid, namelijk over collectiebeheer.
Rustig afwachten, maar het klinkt niet best....
Groeten,
Rogier