BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Rick op 19 May 2025, 14:32:29
-
Toevallig kwam ik de site https://www.afstotingsdatabase.nl/ tegen waar musea kunnen aankondigen dat ze een objecten uit hun collectie willen afstoten en daarin staan ook delen uit de collectie van het NSM (zie Historie, verkeer en vervoer) vanwege een reorganisatie van de depots. Het gaat daarbij onder andere om:
- DDM-1 Bvk (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27085&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D) en DDAR ABv (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27079&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D)
- loc 1312 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27078&s=&pf=14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D)
- plan U 114 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27081&s=&pf=1%2C14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D), gaat naar de SHM
- loc 1656 (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27095&s=&pf=1%2C14&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D), gaat naar Werkgroep 1501
daarnaast staan ook dingen als kaarten, asbakken en theedoeken op de lijst.
-
Is dat de enige 1600 van het Spoorwegmuseum? En de plan U vind ik ook wel bijzonder eigenlijk..... Daar hebben ze toch geen ander object van?
Groeten,
Rogier
-
Gelukkig gaat de Plan U 114 naar de SHM die er wél de waarde van inziet. Zij willen het treinstel op termijn in gaan zetten als museumtrein tussen Hoorn en Enkhuizen, zodat de Historische Driehoek eindelijk ook echt een historische driehoek wordt. Ik hoop dat de 114 daar net zoveel "liefde en zorg" krijgt als de overige museumstukken, want hoe het NSM ermee omgegaan is, is gewoon te triest voor woorden.
Wat de 1656 betreft: bijzonder dat deze naar de Werkgroep 1501 gaat. Deze Werkgroep was toch opgeheven nadat de 1201 en 1501 naar het NSM gingen, of heb ik het nu verkeerd?
Jeroen
-
De Stibans was opgeheven nadat de 1010 en 252 naar het NSM waren gegaan, ben je met hun in de war?
Is dat de enige 1600 van het Spoorwegmuseum?
Ja, maar het NMS heeft nog wel de 1768 in de collectie. Dat de plan U een rijvaardige toekomst bij de SHM heeft vind ik mooi maar met de 1600 en Bvk had een mini-dubbeldeksstam op de baan gebracht kunnen worden. Nu gaat een niet-passende DDAR met de loc en stuurstand uit de collectie. ???
-
Tja, een 1600 of een 1700 is toch wat anders...... Hoewel ze qua uiterlijk op elkaar lijken. Jammer dat de 1600 nu eruit moet. De Werkgroep 1501 is online weinig meer actief (wat ik kan vinden). Het meeste materieel is ook overgegaan (bv de 1201 en de 1501). En met de rest zie ik momenteel weinig gebeuren. Ik dacht ook dat de werkgroep opgeheven was, maar dat was (bij mij) een aanname.
De plan U zou inderdaad mooi zijn als die goed terecht komt en dat zal in Hoorn zeker zijn. Maar ook dat vind ik een vreemde move, immers een plan U is van een andere orde dan een DE3 of DE1.
Groeten,
Rogier
-
Een gaswagen, en een CHA, daar zal toch wel een museum stichting interesse voor hebben ?
-
Die CHA (https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27084) komt uit een boomgaard bij Andelst, waar het een schuur was. Waarom is die dan destijds opgehaald? Kennelijk was het destijds wèl de moeite? Ik ben wel benieuwd naar de achtergronden eigenlijk, vooral, na zo'n historie, naar de reden van vertrek nu. Geen waardeoordeel hoor, gewoon nieuwsgierig.
-
De 2264 naar de SGB?
https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27082&s=Spoorwegmuseum&pf=1%2C14&cf=%7B%22Categories%22%3A%7B%7D%7D
-
De link zal zijn dat de 2264 gebouwd is door Allan en de te bouwen treinfabriek het oude fabriekscomplex van Allan is.
Martijn
-
Er staat op de genoemde pagina niet dat de loc naar de SGB gaat.
-
Nee, alleen dat het object als Monument naar Borsele gaat.
-
Jammer om dit te lezen, voor mij persoonlijk zijn de DDM, DD-AR en Plan U iconen van de (soort van) moderne spoorwegen. Het is sowieso jammer om te zien dat veel van dit soort materieel verpietert op zo'n opstelterrein van een museum. Wellicht wat eenvoudig gedacht, maar als je ziet hoeveel geld er in ons land verspilt word is het toch zonde dat er geen budget beschikbaar is om onze nationale rail geschiedenis wat beter in ere te houden.
-
Voor de 1312 is interesse vanuit Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,11128367
-
Ik heb vernomen dat de 1302 in het Berlijnsblauw gereviseerd wordt. Als de 1312 uit de collectie verdwijnt, heeft het Spoorwegmuseum dus geen gereviseerde 1300 meer in de collectie. Er zijn er nog wel 2 bij KLOK (aldus de NMLD), maar beide zijn momenteel in een andere kleurstelling.
Ik vind die gereviseerde 1300 kleurstelling wel erg fraai, jammer dat die uit het Spm verdwijnt.
Groeten,
Rogier
-
Bijzonder dat de 3737 niet op de lijst staat :-X
Groet Hans
-
Voor de 1312 is interesse vanuit Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,11128367
Op zich goed dat zo'n initiatief bestaat maar het is natuurlijk jammer dat een in wezen rijvaardige locomotief naar het buitenland zou verdwijnen waar deze dus echt niet kan rijden.
-
Vet, je kan een sik kopen! :)
-
Vet, je kan een sik kopen! :)
Heb je de voorwaarden gezien?
-
Bijzonder dat de 3737 niet op de lijst staat :-X
Groet Hans
En daar gaan we weer....... :-X
-
Toch apart dat het museum geen interesse heeft in die CHA. Als die naar een club als SHM, MBS of SGB zou gaan, komt die ook weer in een lange wachtrij voor restauratie...
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Als je bij de SSN en de VSM rondkijkt weet je beter, volop jongeren die als vrijwilliger actief zijn. Bij de ZLSM wat minder jongeren denk ik, maar ook daar veel mensen die zich inzetten. Zit meer in de organisatie van het museum dat ze de zaken niet rond krijgen.
Groet Hans
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Onzin, kijk maar eens bij de SHM.
-
Heb je de voorwaarden gezien?
Ja, dat ze 'm eventueel schenken! ;D En ja, gezien mijn schuur en boekenkast vind ik dat ik een museum, dan wel een erfgoedinstelling, archief of bibliotheek ben met een collectie die aansluit bij het te ontvangen object.
PS die 1312 zou helemaal gaaf zijn...!
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
Wel mee eens!
In deze veranderde samenleving heeft de expat of medelander niets met oude bussen, trams, treinen
of postzegels.
Het is niet anders.
-
Ik vind het erg om dit te zien... ik vraag me toch af wie dit allemaal heeft bedacht... maar ik vind het zelf een erg rare actie van dit soort dingen... kan je beter het spoorwegmuseum opdoeken en alles vestigen in Amersfoort in de loodse die er toen en nu nog deels staan opslaan..
mooie ruimte daar maar goed... we gaan dit volgen. zelf dus erg jammer voor de 1312 dubbeldekkers en de plan u.. en wat er gaat volgen.... :'(
-
Kunnen ze niet beter de locatie van het spoorwegmuseum verplaatsen, ergens in het midden van het land buitenaf in de buurt van een spoorlijn.
De grond waar het nu allemaal op staat zal 10 talle miljoenen waard zijn zo midden in Utrecht.
-
Opdoeken? Omdat ze de collectie opschonen met een paar exemplaren..?
Hangt er een beetje vanaf waar de focus dan ligt, maar blijft dat je geld maar 1 keer kan uitgeven en dus keuzes moet maken... Ja, spijtig; maar ik geef ook minder/niets om postzegels, Delfs aardewerk of oude auto's... Bovendien, laten we wel wezen; de 1600 en 1300 zijn aangekochte Franse loks met een ander kleurtje... Uietaard de mooiste jasjes ooit, maar vraag is of dat echt iets toevoegd aan je industrieel erfgoed. In Frankrijk zijn nog 6 CC7100's... ;D Maar blijft spijtig :angel:
-
En een nieuw museum kost niks en wordt vast even mooi als het huidige museum en gaat vast evenveel bezoekers trekken.
De laatste tien jaar is een vloot aan treinstellen en nog zo wat binnengestroomd. Ik vind het zeer logisch dat er wordt gekeken of echt alles moet worden bewaard en zo ja door wie eigenlijk.
-
De vraag is, wat willen ze in de toekomst allemaal bewaren? Een Lint in de Syntus uitvoering? Een Vectron in Flow kleuren?
Het is vooralsnog wel een NS feestje natuurlijk, krijgen de particuliere vervoerders zo ook een plek? Ik heb het gevoel dat de snelheid waarmee het spoormaterieel wordt vervangen hoger is geworden en er dus steeds meer en sneller potentieel museum spoorwegmaterieel bij komt.
Als je dat allemaal wil gaan bewaren, dan moet je inderdaad plaats gaan maken.
Wat staat er verder in de voorwaarden? Is het museum ook weer de partij aan wie het in eerste instantie opnieuw moet worden aangeboden bij latere verkoop?
-
Er staat op de genoemde pagina niet dat de loc naar de SGB gaat.
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
-
er komt waarschijnlijk ook nog een 1200 op de lijst :o
-
Bronvermelding?
-
Ruilen binnen het museum: een 2200 in het spookhuis en de 6300 in het zicht.
-
Dat is m.i. een gevolg van een algemene trend waar we tegenwoordig mee kampen: de generatie die zich als vrijwilliger voor dit soort zaken inzet sterft langzaamaan uit en de volgende generaties interesseert het allemaal geen fluit. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en vind dat bijzonder spijtig.
kleine kanttekening: De vrijwilligers staan buiten dit besluit.
-
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
Volgens mij komt die in Goes...
-
Wat me opvalt is dat iedereen denkt dat alles verdwijnt. Er gaat alleen een herverdeling plaatsvinden, waarbij (denk ik) een aantal museumorganisaties best wel blij gaan worden en er verdwijnt nog helemaal niets.
Het zou natuurlijk wel van de gekke zijn als de 1312 ineens als statisch monument midden in Zoetermeer neergezet zou worden ;)
-
Dat laatste vind ik helemaal geen gek idee. Maar gaat niet gebeuren, ze wilden ook geen Sprinter, terwijl die toch bijna 30 jaar lang gezichtsbepalend voor de stad geweest is.
Maar iedereen snapt wel dat het om een (poging tot) herverdeling gaat. Men vind het gewoon jammer dat het NSM bepaald materieel afstoot.
-
De vraag is, wat willen ze in de toekomst allemaal bewaren? Een Lint in de Syntus uitvoering? Een Vectron in Flow kleuren?
Bij een Vectron of G1206 is het natuurlijk makkelijker, ieder jaar in een andere livrei stickeren. :)
Ruilen binnen het museum: een 2200 in het spookhuis en de 6300 in het zicht.
Of (tijdelijk) buiten het museum, de 1656 met DDM-rijtuigen naar CREW2454 en hun plan U in het museum. Plan D en K naar de VSM om met enkele opgeknapte eigen Bolkoppen ingezet te worden terwijl de Whitcomb in het NSM tentoongesteld wordt.
Ik droom even verder :laugh:
-
Nee, als monument naar Borsele. En wie zitten daar (en hebben de onderdelen van de Allan fabriek waar de 2264 is gebouwd)? Juist! 1+1 =2. En ik kan me voorstellen dat ze daar naast een “2000” en 2400 ook graag een 2200 zouden willen (of heb je een andere suggestie?).
Wel iets meer dan een suggestie: ik wéét dat de 2264 niet naar de SGB gaat. Borsele is groter dan de SGB en de SGB heeft z'n materieel trouwens in Goes staan, waar ook de treinenfabriek komt te staan.
-
Borsele omvat 15 dorpen. Dus keuze genoeg. Ik ben wel benieuwd waar dat monument Borsele dan komt te staan, want dat kan ik nog niet vinden.
-
Onzin, kijk maar eens bij de SHM.
Nee, onzin is het helaas niet. Hoe het er bij de genoemde organisaties aan toe gaat die het tegendeel zouden moeten bewijzen weet ik niet, maar ik zie diverse verenigingen voor historisch erfgoed kampen met vergrijzing (ik zie ook een paar jongeren rondlopen hoor). Dat geldt ook voor goede doelen. Hartstichting heeft bijvoorbeeld een zo groot tekort aan vrijwilligers dat tegenwoordig studenten betaald worden om te collecteren. Dat is niet de enige organisatie. Er zijn meer goede doelen die hun collectanten betalen. Afnemende belangstelling geldt ook voor onze hobby. De jongere generaties hebben nu eenmaal andere interesses dan wij.
-
Wie zegt dat alleen jongeren vrijwilliger kunnen/moeten zijn..? ;D Misschien dat juist 'ouderen' het laten afweten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piramide-682d88cfe2788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piramide-682d88cfe2788.jpg)
-
Fascinerende grafiek. Duidelijke daling na de babyboom generatie, dan weer een duidelijke stijging in de jaren negentig en weer een flinke afname sinds 2010. Op een piekje na het coronajaar na. Het binnenzitten heeft duidelijk een geboortegolfje opgeleverd ;D
-
Inderdaad, Eelco. Lachen ;D
Op zich snap ik die actie wel van het NSM, maar bij DDM-1 maken ze m.i. de foutieve keuze. Ik zou de Bvk bewaren: veel meer gezichtsbepalend dan de ABv van DDM-1 die ze uiteindelijk overhouden en bovendien voorzien van de naam Olifant. Die actie van NS/WNF is uniek geweest. Kortom: gooi die ABv in de aanbieding, naast de ABv DD-AR.
Ik ben trouwens benieuwd wat ik als Vriend van het NSM gecommuniceerd krijg binnenkort en of dat nog meer verheldering bij de keuzes geeft.
-
De 114 wordt niet eigendom van de SHM.
-
Want…?
-
De terugloop van actieve (jonge) vrijwilligers herken ik bij onze stichting (Gelders Smalspoormuseum) ook niet. Juist relatief veel jongeren die geïnteresseerd zijn in techniek etc. Misschien komen er meer jongeren bij omdat ik steeds ouder wordt? ;D. Maar elke leeftijdsgroep is goed vertegenwoordigd.
Ik snap dat je als museum soms keuzes moet maken wat je wil bewaren en wat niet. Dit ivm ruimte, tijd en geld. Niet alles kan je bewaren/opknappen etc. Dus enkele dubbele exemplaren opruimen kan ik vanuit dat oogpunt wel snappen. Dus een overbodige sik of hippel afstoten snap ik, mits er een goed exemplaar en voldoende reserveonderdelen beschikbaar is. Ik vind het jammer dat er unieke objecten worden afgestoten, je weet nooit hoe daar in de toekomst naar gekeken wordt. Dus de plan U, de 1600, de Dubbeldekker DDM vind ik zeker jammer.
Groeten,
Rogier
-
Want…?
niks want, maar een feit ;D
-
Maar waar gaat ie dan heen, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik hoop wel dat een goed baasje krijgt wat goed voor ´m gaat zorgen... ;)
-
Kan zijn dat het treinstel alsnog naar de SHM gaat, maar bv in bruikleen. Het Spm blijft dan eigenaar, maar beheer gaat over naar SHM.
Groeten,
Rogier
-
Het is aan de ene kant wel te begrijpen vanuit NSM gezien. Een trein neemt nu eenmaal meer ruimte in dan een postzegel of vingerhoedje.
Wellicht zouden ze een keer een extra locatie van één van hun loodsden kunnen openen voor alleen spoorliefhebbers o.i.d. Genereert ook weer extra inkomsten wellicht?
Maar er staat ook nog redelijk wat rollend materieel waarvan ik soms weleens dacht van, leen het lekker uit aan andere rijdende musea, zodat het daar te bezichtigen is.