BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 07 February 2025, 19:20:52
-
(Ik wilde iets schrijven bij het draadje over de overbrenging van TEE materieel ,
maar dit werd afgeraden.
Dus hier een nieuw draadje.. ;) )
In het blad ERRI van febr. lees ik dat het Ned. Transport Museum grote problemen heeft. Er is blijkbaar nog geen nieuwe plek gevonden ,en nu kunnen ze de huur van het huidige gebouw en het transport van het materieel w.o. het TEE treinstel niet meer betalen.
Sloop dreigt nu.
Groeten ,
Peter
-
Ik heb ergens op een forum gelezen dat het bijna rond was , maar later dat het toch niet door kon gaan ,waarom weet ik niet (meer )
Peter
-
Ik zal hier wel gekielhaald worden, maar ergens zou het ook wel rust brengen wanneer die TEE bakken gewoon gesloopt werden. Dan is het tenminste duidelijk en is het klaar met eindeloos zeulen, parkeren en onderhandelen over steeds verder wegrottende rijtuigen.
-
Ja, er was een mooie locatie gevonden vlak naast station Hoofddorp:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329312/goed-nieuws-voor-liefhebbers-nederlands-transportmuseum-blijft-in-haarlemmermeer
En op de eigen website:
Museum start fondswervingsactie
Nu er zicht is op een nieuwe locatie is een fondsenwervingsactie gestart die een bijdrage moet leveren aan de realisatie van de ambitieuze plannen van het museum.
Er is een nieuwe plek gevonden op loopafstand van Station Hoofddorp op een terrein in het ‘Schiphol Trade Park’. Daar wil het museum een nieuw museum bouwen van zo’n 5.000m2 groot. De huidige collectie, aangevuld met stukken van collega-musea en zelfs objecten uit de Rijkscollectie, moeten daar een plek gaan krijgen. Zo wordt het verhaal over 2.000 jaar transport in Nederland nóg beter verteld.
Niet alleen binnen is er van alles te beleven, het museum krijgt ook een buitenterrein waar objecten staan en waar activiteiten georganiseerd worden. Het museum wil de samenwerking met vele lokale, regionale én landelijke vrijwilligersorganisaties die iets met het Thema ‘Transport’ doen doorzetten en uitbreiden. Zo ontwikkelt het museum zich óók als een sociaal-culturele plek waar mensen samenkomen die mee willen helpen de doelen van het museum te realiseren.
Help óók mee de doelen van het museum te realiseren en doneer. Dat kan via de bankrekening NL91 RABO 0325 2015 87 of via de go-fund-me-site https://gofund.me/4cba4e15
Maar toen had de gemeente ineens een ander plan met de grond daar:
https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/streep-door-nieuwe-locatie-transport-museum/13210355.html (betaalmuur...)
En eind vorig jaar moest de tijdelijke locatie verlaten worden:
https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/transportmuseum-wil-tijdelijk-naar-waddinxveen-verhuizen-collectie-moet-voor-het-einde-van-het-jaar-uit-nieuw-vennep-weg/24039979.html (betaalmuur...)
En nu is het stil...
-
Of gewoon botte pech. Waarschijnlijk had de gemeente een voorkeursrecht op de grond gevestigd. Ja, wanneer je dat als eigenaar niet weet is natuurlijk niet heel snugger.
Ach, zonder naadje en kous is het allemaal speculatie natuurlijk
-
En, zonder heel veel feiten te kennen, heeft het voor mij allemaal ook wel een zweem van een flinke dosis naïviteit.
Een locatie op loopafstand van station Hoofddorp is een hoop geld waard en gewilde grond. Als je daar ook nog 5.000 m² willen bouwen dan moet je over serieus geld beschikken en dus ook een grondpositie hebben.
Ik krijg op geen enkele manier de indruk dat het museum over diepe zakken beschikt dus dan ben je wel erg afhankelijk van de goedgevigheid van anderen en tijdelijke locaties. En gezien de financiële positie van veel gemeenten zullen die niet zomaar miljoenen aftikken om een museum als dit te realiseren.
Maar nogmaals, aannames mijnerzijds.
-
Ik zal hier wel gekielhaald worden, maar ergens zou het ook wel rust brengen wanneer die TEE bakken gewoon gesloopt werden. Dan is het tenminste duidelijk en is het klaar met eindeloos zeulen, parkeren en onderhandelen over steeds verder wegrottende rijtuigen.
Ongeveer zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250207-213716-67a6718aa61b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250207-213716-67a6718aa61b4.jpg)
Maar ff zonder gekheid, zou toch jammer wezen van al het werk wat erin gestoken is. Gaat Waddinxveen ook niet door?
Mvg Koen
-
En, zonder heel veel feiten te kennen, heeft het voor mij allemaal ook wel een zweem van een flinke dosis naïviteit.
Een locatie op loopafstand van station Hoofddorp is een hoop geld waard en gewilde grond. Als je daar ook nog 5.000 m² willen bouwen dan moet je over serieus geld beschikken en dus ook een grondpositie hebben.
Ik krijg op geen enkele manier de indruk dat het museum over diepe zakken beschikt dus dan ben je wel erg afhankelijk van de goedgevigheid van anderen en tijdelijke locaties. En gezien de financiële positie van veel gemeenten zullen die niet zomaar miljoenen aftikken om een museum als dit te realiseren.
Maar nogmaals, aannames mijnerzijds.
Dit gevoel kreeg ik ook. Het lijkt een stuk logischer om uit te zien naar een locatie ver buiten de randstad, maar wanneer het bestuur woonachtig is in Nieuw Vennep dan zal dat om due reden wel niet als aantrekkelijk worden gezien
-
Hoofddorp was toch al ergens afgelopen zomer afgeblazen en volgens mij was Waddinxveen nu in beeld volgens dit bericht van november 2024 (https://nederlandstransportmuseum.nl/verhuizing/) notabene een bericht van het museum zelf.
-
Tragisch en triest dat het allemaal zo loopt... voor dit soort initiatieven is in Nederland geen ruimte meer. Verenigingen worden uit hun locaties geknikkerd en huren worden zonder pardon na langere tijd opgezegd. BV Nederland verdient veel liever heel veel geld aan bv opvanglocaties die ze aan een COA verhuren voor veel meer geld dan de huur van een vereniging van met treintjes spelende mannetjes ;) Het is de harde realiteit en helaas gaan al dit soort mooie initiatieven verloren.
Ik hoop oprecht dat ze toch ergens een mooie locatie krijgen voor hun collectie. Want dat is veel meer dan een zoals eerder vermeld half verroeste TEE.
-
Een overkoepelend museum voor allerhande kleine clubs is gewoon een geweldig idee, het is jammer dat het nu zo loopt. Nu moeten al die kleine en grotere clubs zelf weer op zoek naar eigen locaties. Het gevolg is versplintering en vaak locaties die niet altijd voor bezoekers toegankelijk zijn. Heel jammer.
-
Ja, dat dus.... er valt weinig aan te verdienen voor de commerciële partijen dus staan velen nu momenteel met lege handen. Als ik lees dat een vereniging in Velp haar locatie na 40(!!!) jaar kwijtraakt stemt mij dat droevig.
-
Helaas stoppen ze er definitief mee, collectie gaat naar andere museums en bruikleen (zover dat dat nog niet gebeurd was) gaat terug naar de eigenaars.
Waddinxveen is definitief van de baan.
Persbericht 20 februari 2025: Het doek valt voor het Nederlands Transport Museum De afgelopen twee jaar is het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep druk bezig geweest met het vinden van een nieuwe locatie voor haar activiteiten. Maar helaas; alle pogingen om een doorstart te maken zijn vruchteloos gebleken.
De collectie wordt ontmanteld, bruiklenen gaan terug naar de eigenaren en de inboedel wordt te koop gezet. Het museum zoekt naar onderdak voor enkele collectiestukken, het archief en een werkruimte voor haar vrijwilligers. De afgelopen 2 jaar heeft het museum maar liefst 30 potentiële (bouw)locaties in heel Nederland onderzocht. Elke keer speelden dezelfde problemen; de locatie was té duur, het duurde té lang voordat ruimte beschikbaar kwam, of er waren andere ambtelijke, politieke, of wettelijke barrières die té groot waren.
“We betreuren de situatie” zegt voorzitter Arno van der Holst, “maar we hebben geen andere keuze. Nu hier op het Bolsterrein gebouwd gaat worden moeten wij plaatsmaken voor de bouw van huizen, waar zoveel behoefte aan is”. De collectie, bestaande uit zo’n 150 grote en 500 kleine objecten, duizenden boeken en tienduizenden foto’s (en meer), valt uit elkaar; bruiklenen gaan terug naar de eigenaren, medio maart/april vindt een ‘garageverkoop’ plaats van al het overtollig en verkoopbare materiaal, en overig zaken worden weggegooid. Deze processen zijn inmiddels in gang gezet en zullen de komende maanden zijn beslag krijgen.
Het museum zoekt nu in de regio met spoed een werkruimte van 200m2 tot 400m2 voor haar vrijwilligers. De trouwe club enthousiastelingen, veelal woonachtig in de regio, werken nog wekelijks door aan projecten.
“Het zou mooi zijn als deze sociale functie vóór en ín de Haarlemmermeer doorgezet kan worden tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden” aldus Van der Holst.
Het museum is veel dank verschuldigd aan de eigenaar van het pand, vastgoedmakelaar Paul Brandjes van De Raad Vastgoed uit Katwijk. Door zijn steun en geduld heeft het museum alle ruimte gekregen om uit te zien naar iets nieuws. Het heeft echter niet mogen baten. Ook op de website van het museum zal overtollig materiaal binnenkort worden aangeboden. Tafels, stoelen, gereedschap, stellingen en zelfs heuse objecten worden te koop gezet.
-
Jammer dat het initiatief stopt, want het idee van een nationaal transportmuseum is zeker een mooi idee. Knap ook dat de bestuur nu deze keuze maakt.... ik zou niet graag in hun schoenen staan.....
Groeten,
Rogier
-
Even los van regels en ambtenaren; ik heb de indruk dat er vooral (uitsluitend?) in de randstad gezocht is.
Ik snap die keuze wel, volgens mij hielden de bezoekersaantallen niet over en men vreest waarschijnlijk dat dat in de regio helemaal tegenvalt. Maar ja, in de randstad is ruimte schaars en duur.
Wild idee: wat zou een combi met het openlucht museum fantastisch zijn!
grtz Gerard
-
Gerard even het hele bericht van Rob lezen doet wonderen:
De afgelopen 2 jaar heeft het museum maar liefst 30 potentiële (bouw)locaties in heel Nederland onderzocht
-
Even wat onnodige berichten opgeschoond. Politieke discussies enzo.
Reinout-als-moderator
-
Even los van regels en ambtenaren; ik heb de indruk dat er vooral (uitsluitend?) in de randstad gezocht is.
Ik snap die keuze wel, volgens mij hielden de bezoekersaantallen niet over en men vreest waarschijnlijk dat dat in de regio helemaal tegenvalt. Maar ja, in de randstad is ruimte schaars en duur.
Wild idee: wat zou een combi met het openlucht museum fantastisch zijn!
grtz Gerard
Nog een wilder idee: een pop-up locatie op vliegveld Lelystad. Dat staat toch braak
-
Braak is een groot woord. Voor de grote luchtvaart nog steeds niet in dienst maar voor andere luchtvaart gewoon in dienst.
-
Ze hebben echt overal gezocht, inderdaad ook Lelystad maar ook in Noord Brabant.
Probleem is natuurlijk wel dat je dan bijna alle vrijwilligers kwijt bent, en ook een hoop bruikleen kan dan niet mee.
-
Maar goed, even terug naar ons topic of interest: wat zou de toekomst zijn van de TEE bakken? Het transport museum was eigenaar geworden toch? Dus dat kan niet terug naar iemand anders.
-
Misschien Luzern interesse?
Lijkt mij wel op z n plaats.
Mvg Johan
-
Dacht ik ook al aan. De rijtuigen zijn honderd procent Zwitsers
-
Is het niet zo dat het Spoorwegmuseum een optie heeft (of eigenaar is) van een stuurstand- en één van de drie rijtuigen?
-
De TEE is een Nederlands idee, de karakteristieke kop is een Nederlands ontwerp, toentertijd door een vrouw ontwerpen wat in die periode revolutionair was. Ook al zijn deze rijtuigen in Zwitserland gebouwd, dit icoon MOET in Nederland in een museum terecht komen!!!
Het is al erg genoeg dat we in dit land geen onderdak kunnen (lees: willen) bieden aan zo’n mooi museum, laat de TEE alsjeblieft in Nederland behouden blijven.
Jeroen
-
De Vrienden van het Spoorwegmuseum hebben ooit aangeboden twee bakken over te nemen en te restaureren. De toenmalige eigenaar wilde alles of niets en koos ervoor alle bakken aan het Transportmuseum over te doen. Misschien begrijpelijk, maar het plan van de Vrienden was wel het meest concreet.
-
Volgens mij wordt er gewerkt (o.a. HRN is er mee bezig) aan een centrale stalling voor museummaterieel. Hoever dat is weet ik niet, maar mogelijk zou dat een optie zijn voor de TEE? Vraag is wel of je de hele trein + reserverijtuig daar kan stallen, dat is toch weer 100 meter plus schat ik zo in? En.... dat gaat om stallingsruimte, dan is het niet een ruimte waar je bezoekers kan ontvangen.
Groeten,
Rogier
-
Mij lijkt het realistisch als drie unieke rijtuig bewaard blijven (dus een complete trein excl. motorwagen) en de andere twee gewoon helemaal plukken om de andere compleet te maken of in de toekomst reserve delen te hebben. En die twee casco’s naar de sloop. Alle vijf is gewoon niet realistisch, drie is al lastig, maar dan behoud je wel één ‘complete’ trein. Ik hoop dat de vrienden van het spoorwegmuseum misschien weer aan willen schuiven met hun plan nu er misschien een redelijkere partij eigenaar is, die wel wil luisteren.
Groeten Edwin.
-
Voor wat de TEE betreft, ik heb er alle vertrouwen in dat die club blijft bestaan en zich blijft richten op een zo compleet mogelijk herstel van de in Nederland aanwezige bakken. Het is heel jammer dat dit nu niet meer onder het dak van het NTM kan.
-
Wie is er nu eigendom van het TEE treinstel. Want de Stichting TEE Nederland bestaat niet meer.
-
Het zou mooi zijn als dit ergens vóór 2027 geregeld zou kunnen zijn, omdat het dan 70 jaar geleden is dat de eerste TEE ging rijden (én, ik herhaal het nog maar een keer: het was een Nederlands idee van de toenmalige PD van de NS: de heer F.Q den Hollander). Ik denk dat er bij het Spoorwegmuseum op dit moment al nagedacht wordt hoé hier bij stil te staan.
-
Is er al een crowdfunding gestart voor de TEE-RAm?
-
Wie is er nu eigendom van het TEE treinstel. Want de Stichting TEE Nederland bestaat niet meer.
Wat ik zo snel kan vinden is dat het Nederlands Transport Museum (NTM zelf dus) geld in heeft gezameld voor de koop van het TEE treinstel. Ik vermoed dus dat het NTM zelf eigenaar is.
Groeten,
Rogier
-
Is er al een crowdfunding gestart voor de TEE-RAm?
Hoe goed bedoeld ook, ik denk dat het veel belangrijker is om eerst stallingsplek voor dat treinstel te hebben. Want aankopen is één, maar waar laat je dat ding? Het is exact het probleem waar Stichting TEE en het NTM ook al mee zaten......
Zou de VSM nu maar een soort historische driehoek willen gaan rijden. Met stoom van Apeldoorn via Beekbergen naar Dieren en vervolgens met de TEE, 766 of ander museummaterieel vanuit Dieren via Zutphen en Deventer weer naar Apeldoorn..... Maar ook dat zal vast niet kostendekkend te exploiteren zijn :'( :'(
Jeroen
-
Die TEE is van het spoor af en zo eenvoudig is het niet om die weer ingeschreven te krijgen en ergens op de openbare infra te krijgen. Een koprijtuig in het museum is realistisch en een motorwagen bouwen is al helemaal niet meer te doen.
-
Heren, onderstaand bericht staat op de Facebook van het Nederlands Transport Museum:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/FB-IMG-1740059206116-67b7325ca5bb6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/FB-IMG-1740059206116-67b7325ca5bb6.jpg)
Mvg,
Matthijs
-
Dat is hetzelfde tekstje wat ik vanmorgen geplaats heb... ;D
De vrijwilligers kregen het persbericht gisteren.
-
Zeer spijtig. Jammer dat ze niet buiten de Randstad naar ruimte hebben gekeken, dan was de kans van slagen veel groter geweest. Het argument dat de vrijwilligers niet te ver willen reizen is leuk om mee te nemen in je overwegingen, maar als daardoor je museum ten onder gaat heb je niets. Buiten de Randstad zijn er immers een heleboel andere vrijwilligers te vinden waarmee je de afhakers kunt vervangen?
Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat zo belangrijke factor was. Ben ik te kort door de bocht? Is er hier iemand die weet hoe het zit?
-
Lees de eerste regel van de tweede (2e!) alinea nog eens goed en kijk dan wat je hierboven schrijft….
-
Bij het Spoornieuws van Somda kan je nu lezen dat het NTM er echt mee gaat stoppen.
De eigenaren krijgen hun materieel terug ,er komt een garage verkoop in April.
Wat er met het TEE stel gebeurd is op dit moment nog niet bekend .
Peter
-
Ik had al geprobeerd wat ruimte in de schuur te maken maar ik kom nog een meter of 20 tekort ;D
-
Zeer spijtig. Jammer dat ze niet buiten de Randstad naar ruimte hebben gekeken, dan was de kans van slagen veel groter geweest.
Noord Brabant is geen Randstad volgens mij...
Elke uithoek is bekeken, maar de wortels van de organisatie zit in de luchtvaart, al het andere kwam er later bij.
Oorspronkelijk zou er in park 21 (tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep) een soort pretpark komen, daar zagen ze kansen.
De gemeente zag die ook, maar in de loop der jaren veranderde dat en veel inversteerders haakte af.
Zo zou er een openlucht museum komen met als thema Amsterdam... om Schiphol overstappers te verleiden NIET naar Amsterdam te komen.
Maar van al die plannen bleef uiteindelijk alleen het NTM over... en die moest in haar eentje verder.
Haarlemmermeer bleef aantrekkelijk omdat er luchtvaart is, spoorlijnen lopen en havens in de buurt zijn.
In andere streken buiten de Randstad ben je daar een stuk beperkter in.
Waarom is het Nationaal Busmuseum in Groningen? Waarom is het spoorwegmuseum in Utrecht? Etc etc.
Je hebt bezoekers en vrijwilligers nodig met binding met het onderwerp.
Maar nogmaals, er is overal gekeken naar mogelijkheden...
-
Ik zal ongetwijfeld een open deur intrappen als ik zeg ‘Eindhoven e.o.?’
-
En dan? Het is voorbij. Weinig zin om naar verdere locaties te gissen.
-
Eindhoven? Er is zelfs naar Glanerbrug gekeken....
-
En dan? Het is voorbij. Weinig zin om naar verdere locaties te gissen.
Dat is niet helemaal waar.
Het NTM heeft zelf in een online kranten artikel gezegd dat ze naarstig opzoek zijn naar een ruimte tot 400m2 waar men de TEE in elk geval zou willen stallen + wat andere objecten en machines en gereedschap,dit alles op voor hun zo gunstig mogelijke wijze.
Lees,zo goedkoop mogelijk.
Dit om e.e.a. te kunnen bewaren en verder te kunnen werken aan div projecten,zei het niet publiekelijk toegankelijke panden,maar dat neemt men desnoods ook voor lief.
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11017/nederlands-transport-museum-maakt-geen-doorstart.html (https://www.treinenweb.nl/nieuws/11017/nederlands-transport-museum-maakt-geen-doorstart.html)
-
In het artikel wat je linkt, staat nergens genoemd dat die 400m² bedoeld is voor die TEE.
Het NTM draait ook niet primair om die TEE, dat is maar een louter onderdeel van het geheel.
-
En op 400m2 raak je ook geen 5 rijtuigen kwijt denk ik zo.
Grofweg lengte x breedte = 25 x 3 = 75 m2 per rijtuig, maakt voor 5 al 375m2.
-
Ik denk, dat de TEE op dit moment in gedeeltes moet worden ondergebracht, zoals bijvoorbeeld de twee bakken voor het Spoorwegmuseum. Er kan dan worden gelet op verval in de onzekere afwachting van onwaarschijnlijke betere tijden. Wie weet is er over een jaar of twaalf bij de nadering van 200 jaar Spoorwegen geld.
-
We kunnen gissen wat we willen, maar dat heeft uiteindelijk 0% zin. Ik ga er van uit dat de mensen achter de TEE gerust met een mededeling gaan komen zodra zij duidelijkheid hebben aangaande de nabije toekomst van het stel.
-
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/346064/vrijwilligers-op-dood-spoor-door-sluiting-transportmuseum-ruimte-voor-trein-gezocht
-
Deze is leuk:
"Een woordvoerder verwijst daarnaast naar het vrijwilligersplatform van de gemeente. "We hopen dat de vrijwilligers [...] weer een passende vrijwilligersfunctie kunnen vinden."
Allereerst was het meedoen aan het NTM vooral om je hobby uit te voeren, daar hoort "vrijwilligerswerk" ook bij.
Maar als de gemeente denkt dat het om vrijwilligerswerk gaat... (uitzonderingen nagelaten) dan hebben ze het niet echt begrepen... ::)
Vrijwilligerswerk kan heel veel voldoening geven (maar ook veel frustratie...) maar daar los je het probleem van het NTM niet mee op.
-
Eh ja, dan zit je op het verkeerde spoor. Mensen die aan vliegtuigmotoren sleutelen in hun vrije tijd gaan niet ineens pannen soep rondbrengen of een bingo organiseren in het buurthuis. Ook dat is heel belangrijk, maar wel een ander soort motivatie
-
Gemeente Haarlemmermeer is een ster in het saneren van museums... (https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/gratis-op-te-halen-een-kerk-een-school-een-smidse-en-andere-historische-gebouwtjes-uit-haarlemmermeer.-wel-zelf-demonteren/41491569.html)
blijft ook bijna niets meer van over..
-
Eh ja, dan zit je op het verkeerde spoor. Mensen die aan vliegtuigmotoren sleutelen in hun vrije tijd gaan niet ineens pannen soep rondbrengen of een bingo organiseren in het buurthuis. Ook dat is heel belangrijk, maar wel een ander soort motivatie
Desondanks zijn er een hoop mensen die zich bij musea aansluiten, niet primair omdat ze wat met de collectie hebben maar simpelweg omdat ze wat willen doen, en voor die mensen geldt deze opmerking wel.
-
Vergeet niet dat het overgrote deel van de betrokkenen helemaal niet in Haarlemmermeer wonen (zelfs de directeur niet).
Punt is dat het NTM niets heeft aan zo'n dooddoener van de gemeente.
-
Wat had het NTM eigenlijk aan spoormaterieel staan? Ik lees vooral over de TEE maar er staat ook nog een zilvermeeuw metrostel, een diesellok, enkele losse wagons (?) en een deceauville spoorweg op de inventaris. Of mis ik dan nog wat? Is er ergens een foto overzicht te vinden?
-
Alles stond in of voor het museum, alleen de Utrechtse sneltram niet (ook nooit daar geweest)
Overzichtje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-9-67bc6403c328c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-9-67bc6403c328c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-33-67bc6403c5cde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-33-67bc6403c5cde.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-44-67bc64041ffa0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-44-67bc64041ffa0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-55-67bc640431040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-55-67bc640431040.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-66-67bc6404481f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-66-67bc6404481f1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-77-67bc640458c68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-77-67bc640458c68.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-8-67bc64048f8e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/New-8-67bc64048f8e0.jpg)
-
Oh jee! De 1006 ook nog. Blijkbaar toch niet zo op zijn plek bij de kusttram. Hopelijk kunnen ze hem bij het HOVM naar binnen schuiven. Al is het maar tijdelijk.
Ik zou hem zo willen hebben, maar ik verhuis binnenkort naar een bovenwoning. Weliswaar met uitzicht op de keerlus van de voormalige lijn 10 in Voorburg, maar om hem daar nou zomaar neer te zetten...... ;D
-
is toch een probleem geval?
"Wegens gevonden asbesthoudende delen in de tractie installatie is de voormalige Haagse tram aan de kant gezet en raakte deze in de opslag in België."
-
Hij heeft toch gereden? Of kregen ze er een hardnekkige storing niet uit? Zoiets staat mij bij. Zomaar neerzetten gaat overigens niet. Zo te zien staat hij nog steeds op metersporige B6 draaistellen
-
De reden dat die bij het NTM staat is juist dat die niet meer mag rijden.
-
Dat asbest probleem zouden ze bij het HOVM dan ook in tienvoud moeten hebben. Of in ieder geval bij de 1022. Enfin, hopelijk krijgt deze (net als alle andere objecten) weer een goed onderdak.
Overigens: wanneer met de tractie installatie alles binnen de draaistellen wordt bedoeld, laten dat nou de enige onderdelen zijn die niet origineel van de 1006 afkomstig zijn. ;)
-
Dankjewel Bob!
Op Google streetview zie ik nog een tweetal extra wagons:
(https://i.imgur.com/2VvUl5p.jpeg)
en het gebouw zelf ziet er hier ook niet zo florissant uit...,.
-
Ik ben vooral erg benieuwd wat er met de Rollecate gaat gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Rollecate-in-TransportMuseum-67bc9a1338bf1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Rollecate-in-TransportMuseum-67bc9a1338bf1.jpg)
Deze door mijn opa gebouwde locomotief heeft al heel wat omzwervingen gemaakt de laatste tijd...
De enige rails in Nederland waar hij zo op kan ligt in het Linnaeushof in Bennebroek, de plek waar hij zijn "commerciële carrière" begon.
-
Deze is leuk:
"Een woordvoerder verwijst daarnaast naar het vrijwilligersplatform van de gemeente. "We hopen dat de vrijwilligers [...] weer een passende vrijwilligersfunctie kunnen vinden."
Vond ik ook een vreselijke irritante en ook nog eens domme opmerking. Die aangeeft dat iemand daar de plank behoorlijk mis slaat.
-
Hij heeft toch gereden? Of kregen ze er een hardnekkige storing niet uit? Zoiets staat mij bij. Zomaar neerzetten gaat overigens niet. Zo te zien staat hij nog steeds op metersporige B6 draaistellen
Zal voornamelijk wel gaan over vonkkappen van schakelaars en andere isolatiematerialen in schakelkasten, en daar kom je met onderhoud dan wel mee in aanraking.
Ondanks dat ie rijdend was, zal je hem toch moeten onderhouden natuurlijk.
-
Bij het HOVM zijn ze momenteel een PCC (1227) rijvaardigheid aan het maken die 40 jaar stil heeft gestaan. Ik denk dat ze daar de 1006 tussen twee koffiepauzes weer in orde hebben. Ze hebben in ieder geval de kennis en de capaciteit.
-
Sorry als ik OT ga/ben:
Opmerkingen, gemaakt door Gemeentewoordvoerders, zéker in de Haarlemmermeer, zijn PER DEFINITIE dom & irritant!
Wees blij, dat deze levensvorm 'de plank missloeg'; de plank had ernstig beschadigd kunnen raken :angel:
Maar even serieus: Eeuwige zonde (en schande) dat het museum sneuvelt en de collectie dus wellicht uit elkaar valt of zelfs verloren gaat! Binnen RoMeO/ROVM ervoer ik dat het in de jaren '90 zelfs de bedoeling was om dit museum te huisvesten op het RDM-terrein, mét een aansluiting op het RET-tramnet (y)
Voor zover ik mij kan herinneren is dat NTM (zoals zoveel initiatieven) begonnen met een groepje enthousiastelingen, die óók in 'ons wereldje' wel werden bekeken als Licht Wereldvreemde Hemelbestormers... Toch brachten zij het VÉR; zéker vérder dan menig cynicus verwachtte! Daarbij vergaarden zij een collectie, die niet verloren mag gaan! Alleen al de Nederlands/Zwitserse TEE ; het ultieme eerbetoon aan Ir. Den Hollander!!!
Bedenk dat in Duitsland óók het Straßenbahnmuseum in Hannover/Wehmingen van een "Superschrottplatz", waarvandaan menigeen Exponate wilde 'redden' inmiddels een ordentelijk Museum werd...
En denk aan MiniaturWunderLand in Hamburg: Ik woonde nog in de BRD toen de eerste aanzet daarvoor kwam (uitgebreid bij de NDR gebracht) Een van de eerste initiatieven om iets van die "Speicherstadt" te maken en inmiddels kennelijk één van Hamburg's topattracties!
Laten we in Nederland dus zuinig zijn op en verstandig omgaan met RAILZ-Miniworld, het HOVM, het ROVM, RETM/EMA, RTM-Ouddorp, Madurodam en al die andere instellingen of clubs die ik maar even niet noem!
Frans
-
Desondanks zijn er een hoop mensen die zich bij musea aansluiten, niet primair omdat ze wat met de collectie hebben maar simpelweg omdat ze wat willen doen, en voor die mensen geldt deze opmerking wel.
Ik denk dat er (zéker in de techniek) bést veel mensen zijn, die vreugde vinden in sleutelen aan "iets dat hun oude werkgever ooit bouwde"... Bedenk bijvoorbeeld, dat Kromhout óók Dieselmotoren bouwde; in eerste aanleg voor hun schepen, maar die dingen belandden dus óók in bussen! (Die stampende 5-cilinder in de GVBA 157 bijvoorbeeld...) En later werd dat verfijnd en die 'tak-van-sport' afgestoten. Kromhout werd Stork-Diesel en nu dus Wartsila (sorry, dat ik even niet alle 'juiste accenten' weet te plaatsen :-*)
-
Dankjewel Bob!
Op Google streetview zie ik nog een tweetal
Ja, klopt die komen uit Frankrijk, bak en platte wagen.
-
Ik ben vooral erg benieuwd wat er met de Rollecate gaat gebeuren.
Deze door mijn opa gebouwde locomotief heeft al heel wat omzwervingen gemaakt de laatste tijd...
De enige rails in Nederland waar hij zo op kan ligt in het Linnaeushof in Bennebroek, de plek waar hij zijn "commerciële carrière" begon.
Ik heb het net gevraagd, is terug naar de eigenaar in Nijmegen.
-
Dankjewel Bob!
Op Google streetview zie ik nog een tweetal extra wagons:
(https://i.imgur.com/2VvUl5p.jpeg)
en het gebouw zelf ziet er hier ook niet zo florissant uit...,.
USATC wagens
-
Rollecate zal waarschijnlijk ook nooit meer rijden.
Gemeente Nijmegen vindt het maar vervuilend zo'n stoomlocomotief.
De Zilvermeeuw staat in Aalsmeer in de opslag van RETM/EMA en BRAM.
Hebben ze de laatste Utrechtse SUNIJ SIG sneltram niet bij het NTM bewaard?
Benieuwd wat daar mee gaat gebeuren. Verwacht niet veel positief.
-
Die SIG tram heeft het NTM nooit gehaald, staat ergens bij een bevriende ondernemer.
-
Ik denk dat er (zéker in de techniek) bést veel mensen zijn, die vreugde vinden in sleutelen aan "iets dat hun oude werkgever ooit bouwde"... Bedenk bijvoorbeeld, dat Kromhout óók Dieselmotoren bouwde; in eerste aanleg voor hun schepen, maar die dingen belandden dus óók in bussen! (Die stampende 5-cilinder in de GVBA 157 bijvoorbeeld...) En later werd dat verfijnd en die 'tak-van-sport' afgestoten. Kromhout werd Stork-Diesel en nu dus Wartsila (sorry, dat ik even niet alle 'juiste accenten' weet te plaatsen :-*)
Zeker, maar het ene type vrijwilliger, sluit het andere type vrijwilliger niet uit natuurlijk
Mijn uitspraak kwam danook vanuit het oogpunt van een vrijwilligers organisatie.
-
Ik heb het net gevraagd, is terug naar de eigenaar in Nijmegen.
Bedankt Bob (y)
-
Heel jammer.
Maar als ik de balans en V en W over 2023 lees dan werd er € 20.000 verlies geleden op de exploitaite. Het jaar er voor zelfs € 100.000,--.
De Algemene Reserve (het vermogen) was eind 2023 bijna € 150.000 negatief.
Als ik die cijfers zie dan zeg ik: rijp voor een faillisement.
Hoe kun je met zulke cijfers zelfs maar denken aan nieuwbouw of huur? Een bank geeft geen hypotheek met zulke cijfers en een verhuurder heeft ook geen behoefte aan een failliete huurder.
Ik zie ook een prachtig Buisnessplan met daarin een aanname dat de gemeente € 11.000.000 bijdraagt aan de toekomstplannen en anderen nog eens € 2.570.000.
Maar onder 9.1 komt ineens een investeringsbegroting van € 3.500.000 om de hoek kijken. De (bouw?) kosten zijn wel erg laag.
En onder 9.4 een exploitaite met een een subsidie die er niet om liegt.
Als ik eerlijk ben zie ik veel optimisme en weinig realiteitszin.
-
Dat klinkt niet best.... Ik denk dat er nu eigenlijk alleen nog maar moet worden nagedacht hoe het pronkstuk nog gered kan worden.
De rest is reddeloos verloren, zo te horen.
Bor
-
Tja en dan zagen we zojuist op het RegioJournaal dat de koninklijke bus van vm koningin Beatrix met kenteken AA-81vanaf morgen te zien is in het Nationaal Bus Museum in Hoogezand-Sappemeer.
De directeur hoopt dat het een publiekstrekker wordt.
-
Dat klinkt niet best.... Ik denk dat er nu eigenlijk alleen nog maar moet worden nagedacht hoe het pronkstuk nog gered kan worden.
De rest is reddeloos verloren, zo te horen.
Bor
Nou, een groot deel van de stukken is kennelijk bruikleen van een derde partij of van één van de deelnemende stichtingen. Die moeten dan wel op zoek naar alternatieve stalling.
https://nederlandstransportmuseum.nl/collectielijst/ (https://nederlandstransportmuseum.nl/collectielijst/)
Maar de TEE is dan weer wel eigendom van het museum voor zover ik weet.
-
Ik ben bang dat ze van welke gemeente dan ook geen subsidie hoeven te verwachten, zeker als het de laatste jaren slecht ging ,zpals mijn voorganger schrijft.
Volgend jaar is het " Ravijn jaar "en dat betekent dat de gemeentes nog meer moeten doen maar er minder geld voor krijgen vanuit Den Haag.
Peter
-
Ik kan de PCC 1006 niet terugvinden op de collectielijst. Helemaal volledig is deze dus niet
-
De lijst is inderdaad niet volledig, want ook de NS 162 en het bijbehorend rollend materieel (ex USTC) zie ik niet op de lijst staan.
Het geeft echter wel een beeld, als ik zo inschat is het grootste gedeelte wel in bruikleen. Dan is het wel de vraag of de eigenaar er ergens plek voor heeft. En bv een kwart van de collectie neemt alsnog veel ruimte in......
Groeten,
Rogier
-
Ik was vorig jaar op een festivalcamping in de Noordoostpolder. Daar staat over het terrein heen een verzameling transportmiddelen. Een grote legerhelicopter, een Mig en een Rotterdamse tram. Wellicht hebben ze daar nog wat plekjes over. Dan wordt het buitenlucht, maar dat is altijd nog een stapje beter dan recyclen tot schemerlampen
-
En dan hebben we nog de bekende boerderij in Hoogwoud. Die staat trouwens te koop, compleet met een bak de2, een MIG, wat trams en bussen, etc. :D
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/345331/te-koop-unieke-bb-met-trams-trein-en-gevechtsvliegtuig-in-de-tuin (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/345331/te-koop-unieke-bb-met-trams-trein-en-gevechtsvliegtuig-in-de-tuin)
Lang niet alles in het pand van het NTM is/was even uniek.
-
Die staat trouwens te koop,
Voor een beste prijs..... duur oud ijzer! ;D Volgens mij staat dat ding trouwens al heel lang te koop.
-
@Henk: overigens is het geen mat46-bak, maar helft van een DE-2 ;)
-
Ah ja, even aangepast.
Het klopt trouwens dat het spul ruim 10 jaar geleden ook al te koop stond.
-
Wat al aangeeft dat het niet echt iets is voor een doorsnee koper.... je moet wel echt liefhebber zijn. En even ergens 1,1 miljoen euro hebben liggen wat m.i. een beetje erg overpriced is. Maar goed, ik ben dan ook geen makelaar ;D
-
Je koopt een bedrijf hè... een actieve B&B op zo'n 3500m2 eigen grond ;D
-
Krijg je dan alle voertuigen er bij? Ik vind de prijs nog niet eens zo gek.
-
Zou Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten al benaderd zijn?
-
Inderdaad Paul, alles in één koop. En dat voor €1.111.111,11 ;D
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1944278364/peters-tuin-ligt-drie-meter-lager-maar-haarlemmermeer-eist-toch-dat-hij-zijn-trap-weghaalt-hoe-moeten-we-er-straks-komen-springen
Oke, de gemeente Haarlemmermeer is niet het scherpste mesje in de besteklade. Betaalmuurartikel, ik weet het helaas....
-
Inderdaad Paul, alles in één koop. En dat voor €1.111.111,11 ;D
Een carnavalesk bedrag ;)
-
Iemand schreef hier een paar dagen terug over een festival terrein in de N.O. polder ,waar ze o.a. zelfs een MIG en een RET tram hebben ; zou het Openlucht Museum in Arnhem geen plek hebben voor het TEE stel ?
Peter
-
TEE naar Nederlands Openlucht Museum?
Ik denk dat het te kolossaal is.
De meeste objecten in Arnhem zijn kleinschalig.
Maar waarom het treinstel niet opstellen bij een van de vele museum spoorlijnen; Groningen, Limburg, Rotterdam-Crooswijk?
-
Ik vermoed dat alle museumlijnen kampen met ruimtegebrek en al een hele werkvoorraad aan eigen materieel wat al nodig moet worden aangepakt. Daarnaast is een TEE lastig om ergens tentoon te stellen (immers, aardige lengte) en niet (echt) bruikbaar zonder motorwagen..... Kortom, het staat in de weg en kost heel veel geld om er iets mee te kunnen. Hoe jammer het ook is.
Groeten,
Rogier
-
Er is gewoon simpelweg geen TEE trein. Dat is het pas met een motorwagen. Die is er niet en die komt er waarschijnlijk ook nooit meer. Wat rest is een aantal grote, ruimteverslindende bakken. Ik denk dat we blij mogen zijn wanneer er 1 kopbak een mooi plekje krijgt en dat is het dan
-
:)
Lijkt me prima plan.
Hoeveel Nederlanders zal het treinstel wat zeggen?
In die tijd elite vervoer, twee maal daags via de "oude lijn" richting Moerdijk.
Ik zag de trein 60 jaar geleden even na elven wel passeren, als we buiten-pauze hadden. Lagere school..
-
Op de volgende wiki pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwitsers_TEE-treinstel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwitsers_TEE-treinstel) hebben ze het over 5 rijtuigen (twee stuurstandrijtuigen, een restauratierijtuig en twee zitrijtuigen)
Misschien een idee om bijvoorbeeld 3 rijtuigen (1x stuurstand rijtuig, 1x restauratierijtuig en 1x zitrijtuig) te behouden.
Zou misschien nog een leuke horeca gelegenheid kunnen worden ergens.
mvg,
Matthijs
-
Op de volgende wiki pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwitsers_TEE-treinstel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwitsers_TEE-treinstel) hebben ze het over 5 rijtuigen (twee stuurstandrijtuigen, een restauratierijtuig en twee zitrijtuigen)
mvg,
Matthijs
https://nederlandstransportmuseum.nl/trans-europ-express/
Klopt, een stuurstand in TEE keluren en de andere in Northlander kleuren.
-
Even denkend aan transportmogelijkheden per rail, ik weet niet hoe de koppeling tussen de bakken is (volgens mij met 1 middenbuffer?) maar dan is misschien een stam van 4 rijtuigen (2 koprijtuigen en 2 tussenrijtuigen) praktisch, dan kan je namelijk makkelijker verslepen middels een hulpkoppeling.
Maar goed, als de TEE niet bewaard blijft, heeft bovenstaande afweging geheel geen zin.....
Groeten,
Rogier
-
De bakken zijn onderling inderdaad met middenbuffers gekoppeld. Al kan niet alles zomaar aan elkaar gehangen worden i.v.m. de positie van de buffer (hoog/laag) en positie van de bakovergang (midden/link-rechts).
De koppelingen op de stuurstanden zijn gewone scharfenbergkoppelingen op standaardhoogte. Alles vanaf plan V kan dus zonder hulpkoppelingen het stel slepen. Daarnaast is er een hulpkoppeling met luchtaansluiting beschikbaar zodat ook in principe elke loc het stel zou moeten kunnen slepen.
Maar voordat er weer gereden gaat worden moet er toch nog best het een en ander gebeuren hoor ::)
-
Ik denk eerder dat alles tót Plan V gebruikt kan worden om te slepen... toch? Die TEE is van 1957...
-
Ja, maar de TEE heeft al de automatische koppeling op UIC-hoogte, dus vanaf Plan V/T is alle treinstellen met Scharfenbergkoppeling te gebruiken. ;)
-
Slepen is geen probleem, maar dan kun je er verder nog niets mee, want die rijtuigen hebben ook nog flink wat stroom nodig voor wat zaken, en dat kwam ook allemaal uit de motorwagen geleverd ;)
-
En zijn toch 2 koprijtuigen?
In de tweede is vast ruimt voor een genaratorset, accu's, of een brandstofcel etc. etc.
Waarom is er in een land wat miljarden `over de balk gooit` aan onzinnigheden, geen geld om een stuk industrieel erfgoed te bewaren?
-
Er zijn inderdaad 2 koprijtuigen. Met 1 van de 2 is vast wel iets te maken voor de energievoorziening, maar de motorwagens waren wel anders gebouwd (korter, 2x 3 assige draaistellen etc), ik vermoed ivm gewicht motoren etc.
Als je een "stammetje" maakt van 2 kop- en 2 tussenrijtuigen, kan je het geheel tenminste verplaatsen. Bv als mobiel museum langs diverse museumclubs. Alleen tja, voordat het zover is zal er nog veel gedaan moeten worden.....
Groeten,
Rogier
-
De motorwagen is op zich niet korter, die meet net als de andere rijtuigen 23,9 meter over de koppeling.
Wel is de vouwbalg aan de achterzijde langer dan bij de andere rijtuigen, waardoor die wellicht wat korter lijkt.
Maar inderdaad verder totaal anders gebouwd
-
Een stuurstand is helemaal niet geschikt qua constructie om motoren te dragen. Ik heb wel eens het hersenspinsel gehad om de twee stuurstand uiterlijk met bestickering op een motorenwagen te laten lijken. Dan heb je een kloppende stam, moet je alleen een locomotief ervoor zetten voor het slepen en de stroomvoorziening en vier rijtuigen met zitplaatsen. Maar ik weet uit eigen (museum) ervaring dat dit ook niet perse haalbaar is.
Groeten Edwin.
-
Maar goed, stap 1 is onderdak vinden voor de rijtuigen.
Overigens vind ik een fantasiesamenstelling in de vorm van een vierdelig geheel met twee koprijtuigen weinig met het bewaren van erfgoed te maken hebben. Daadwerkelijk rijden met het spul heeft wat mij betreft sowieso de laagste prioriteit.
-
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.
De cabine zou je mogelijk wel van een stuurstand kunnen afhalen. Die lijkt mij ook het lastigste (na) te bouwen.
-
En dan ben je wat nieuws aan het bouwen, en mag je ook direct voldoen aan alle huidig geldende TSI normen.
Daar ga je niet vrolijk van worden, en ook zeker geen motorwagen meer mee kunnen bouwen die op een TEE lijkt.
-
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.
Vergeet niet dat de Class 37's gebouwd zijn naar de Britse PVR, welke kleiner is dan de Nederlandse (vergelijk maar tussen de 1500 en ICR, de 1500 zou theoretisch gezien "in" de ICR passen). Als je een goed matchende motorwagen wilt hebben, moet je het hele frame opnieuw bouwen wil je deze qua grootte laten matchen met de rijtuigen, en op dat punt kan je beter een compleet nieuwe motorwagen bouwen ipv een bestaande loc modificeren.. :-\
-
Dat is meer een kwestie van een smallere cabine dan van de draaistellen. Tenslotte rijdt het op dezelfde spoorbreedte.
Bij auto's was het altijd zo dat je een derde mocht vernieuwen zonder dat het originele kenteken in gevaar kwam. Wanneer de motorwagen als een deel van het treinstel wordt beschouwd kan je de nieuwbouw er misschien bij sjoemelen, maar ik ken de regelgeving natuurlijk niet. En deze kwestie was nog nooit zo hypothetisch, dat ook.
-
Op het spoor is het zo dat alles wat je nieuw bouwt, of aanpast- of wijzigt aan bestaand materieel moet voldoen aan de actuele eisen.
-
En ook een Class 37 in originele vorm zal (vermoed ik) eerst toegelaten moeten worden in Nederland, dus wat dat betreft maakt het niet uit als je die (zoveel mogelijk) origineel houdt.
Maar de grootste uitdaging is nu zorgen dat de huidige TEE wordt bewaard, anders heeft het weinig zin om ooit eens een motorwagen te bouwen.
Groeten,
Rogier
-
Nieuwbouw plegen in China met het originele Werkspoor fabrieks nummer. Naar Canada verschepen. Daar een half jaar in de regen laten staan en hem dan spontaan 'vinden' dus ;D
-
Vraag die dan bij mij op komt is hoe dat met die NZH 319/320, het RTM Backertje en de rijtuigen voor Bello wordt geregeld?
-
Zoals Paul zegt:
Laten nabouwen in China, in een veld laten staan, en na een jaar of 3 "ontdekken" ;D ;D
Groet,
Tjalling
-
Vraag die dan bij mij op komt is hoe dat met die NZH 319/320, het RTM Backertje en de rijtuigen voor Bello wordt geregeld?
NZH tweelingstel 619/620...
-
Volgens mij gaan die geen van allen het hoofdspoor op.
Maar de plannen met de TEE waren ook totaal anders dan het origineel. Niemand zou ooit geloven dat je iets historisch aan het herbouwen bent.
-
NZH tweelingstel 619/620...
Ja, te Noordelijk om ècht verstand van te hebben. ;D
(Mooi project overigens (y))
Denk dat het probleem van die TEE is dat je er weinig mee kunt. Over het hoofdspoor rijden gaat te weinig betalende bezoekers opleveren om serieuze inkomsten te krijgen schat ik in. Op een museumlijn rijden mensen liever achter een Duitse stomert dan in dit apparaat. Iconische trein inderdaad maar vooral voor de liefhebber en fijnproever. Kortom, kopbak restaureren en bewaren, de rest omsmelten.
-
Luxe nostalgische ritten naar de oorspronkelijke bestemming. Beetje als er ook 'Orient Express' treinen rijden. Geen flauw idee of dat een sluitende businesscase zou worden overigens.
-
Vraag die dan bij mij op komt is hoe dat met die NZH 319/320, het RTM Backertje en de rijtuigen voor Bello wordt geregeld?
Die rijden inderdaad niet op Prorail sporen, dus daar gelden andere regels. Ik weet het niet precies, maar dacht dat de spoorwegwet onderscheid maakt naar soort gebruik. Voor hoofdspoor is de regelgeving anders dan voor Tram/lokaalspoor en voor smalspoor idem.
Groeten,
Rogier