Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:30:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Stootjuk
Vandaag om 20:30:53
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen  (gelezen 17929 keer)

Peter Kleton

• Offline Offline
Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Gepost op: 07 February 2025, 19:20:52 »
(Ik wilde iets schrijven bij het draadje  over  de overbrenging van TEE materieel ,
maar dit werd afgeraden.
Dus hier een nieuw draadje.. ;) )

In het blad ERRI  van febr.  lees ik  dat het Ned. Transport Museum grote problemen heeft. Er is blijkbaar nog geen  nieuwe plek gevonden ,en nu kunnen ze de huur   van het huidige gebouw en het transport van het materieel w.o. het TEE treinstel niet meer betalen.

Sloop dreigt nu.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2025, 20:04:32 »
Ik heb ergens op een forum gelezen dat het  bijna rond was , maar later dat het toch niet door kon gaan ,waarom weet ik niet (meer )
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2025, 20:20:09 »
Ik zal hier wel gekielhaald worden, maar ergens zou het ook wel rust brengen wanneer die TEE bakken gewoon gesloopt werden. Dan is het tenminste duidelijk en is het klaar met eindeloos zeulen, parkeren en onderhandelen over steeds verder wegrottende rijtuigen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2025, 20:57:57 »
Ja, er was een mooie locatie gevonden vlak naast station Hoofddorp:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329312/goed-nieuws-voor-liefhebbers-nederlands-transportmuseum-blijft-in-haarlemmermeer
En op de eigen website:

Museum start fondswervingsactie

Nu er zicht is op een nieuwe locatie is een fondsenwervingsactie gestart die een bijdrage moet leveren aan de realisatie van de ambitieuze plannen van het museum.

Er is een nieuwe plek gevonden op loopafstand van Station Hoofddorp op een terrein in het ‘Schiphol Trade Park’. Daar wil het museum een nieuw museum bouwen van zo’n 5.000m2 groot. De huidige collectie, aangevuld met stukken van collega-musea en zelfs objecten uit de Rijkscollectie, moeten daar een plek gaan krijgen. Zo wordt het verhaal over 2.000 jaar transport in Nederland nóg beter verteld.

Niet alleen binnen is er van alles te beleven, het museum krijgt ook een buitenterrein waar objecten staan en waar activiteiten georganiseerd worden. Het museum wil de samenwerking met vele lokale, regionale én landelijke vrijwilligersorganisaties die iets met het Thema ‘Transport’ doen doorzetten en uitbreiden. Zo ontwikkelt het museum zich óók als een sociaal-culturele plek waar mensen samenkomen die mee willen helpen de doelen van het museum te realiseren.

Help óók mee de doelen van het museum te realiseren en doneer. Dat kan via de bankrekening NL91 RABO 0325 2015 87 of via de go-fund-me-site https://gofund.me/4cba4e15

Maar toen had de gemeente ineens een ander plan met de grond daar:
https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/streep-door-nieuwe-locatie-transport-museum/13210355.html (betaalmuur...)

En eind vorig jaar moest de tijdelijke locatie verlaten worden:
https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/transportmuseum-wil-tijdelijk-naar-waddinxveen-verhuizen-collectie-moet-voor-het-einde-van-het-jaar-uit-nieuw-vennep-weg/24039979.html (betaalmuur...)

En nu is het stil...
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2025, 21:41:17 »
Of gewoon botte pech. Waarschijnlijk had de gemeente een voorkeursrecht op de grond gevestigd. Ja, wanneer je dat als eigenaar niet weet is natuurlijk niet heel snugger.

Ach, zonder naadje en kous is het allemaal speculatie natuurlijk

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2025, 21:47:58 »
En, zonder heel veel feiten te kennen, heeft het voor mij allemaal ook wel een zweem van een flinke dosis naïviteit.
Een locatie op loopafstand van station Hoofddorp is een hoop geld waard en gewilde grond. Als je daar ook nog 5.000 m² willen bouwen dan moet je over serieus geld beschikken en dus ook een grondpositie hebben.
Ik krijg op geen enkele manier de indruk dat het museum over diepe zakken beschikt dus dan ben je wel erg afhankelijk van de goedgevigheid van anderen en tijdelijke locaties. En gezien de financiële positie van veel gemeenten zullen die niet zomaar miljoenen aftikken om een museum als dit te realiseren.
Maar nogmaals, aannames mijnerzijds.
No dress rehearsel, this is our life.

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2025, 21:51:38 »
Ik zal hier wel gekielhaald worden, maar ergens zou het ook wel rust brengen wanneer die TEE bakken gewoon gesloopt werden. Dan is het tenminste duidelijk en is het klaar met eindeloos zeulen, parkeren en onderhandelen over steeds verder wegrottende rijtuigen.

Ongeveer zo?

Maar ff zonder gekheid, zou toch jammer wezen van al het werk wat erin gestoken is. Gaat Waddinxveen ook niet door?

Mvg Koen

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2025, 22:09:40 »
En, zonder heel veel feiten te kennen, heeft het voor mij allemaal ook wel een zweem van een flinke dosis naïviteit.
Een locatie op loopafstand van station Hoofddorp is een hoop geld waard en gewilde grond. Als je daar ook nog 5.000 m² willen bouwen dan moet je over serieus geld beschikken en dus ook een grondpositie hebben.
Ik krijg op geen enkele manier de indruk dat het museum over diepe zakken beschikt dus dan ben je wel erg afhankelijk van de goedgevigheid van anderen en tijdelijke locaties. En gezien de financiële positie van veel gemeenten zullen die niet zomaar miljoenen aftikken om een museum als dit te realiseren.
Maar nogmaals, aannames mijnerzijds.

Dit gevoel kreeg ik ook. Het lijkt een stuk logischer om uit te zien naar een locatie ver buiten de randstad, maar wanneer het bestuur woonachtig is in Nieuw Vennep dan zal dat om due reden wel niet als aantrekkelijk worden gezien

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2025, 23:44:07 »
Hoofddorp was toch al ergens afgelopen zomer afgeblazen en volgens mij was Waddinxveen nu in beeld volgens dit bericht van november 2024 notabene een bericht van het museum zelf.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2025, 11:00:29 »
Tragisch en triest dat het allemaal zo loopt... voor dit soort initiatieven is in Nederland geen ruimte meer. Verenigingen worden uit hun locaties geknikkerd en huren worden zonder pardon na langere tijd opgezegd. BV Nederland verdient veel liever heel veel geld aan bv opvanglocaties die ze aan een COA verhuren voor veel meer geld dan de huur van een vereniging van met treintjes spelende mannetjes ;) Het is de harde realiteit en helaas gaan al dit soort mooie initiatieven verloren.

Ik hoop oprecht dat ze toch ergens een mooie locatie krijgen voor hun collectie. Want dat is veel meer dan een zoals eerder vermeld half verroeste TEE.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2025, 11:15:52 »
Een overkoepelend museum voor allerhande kleine clubs is gewoon een geweldig idee, het is jammer dat het nu zo loopt. Nu moeten al die kleine en grotere clubs zelf weer op zoek naar eigen locaties. Het gevolg is versplintering en vaak locaties die niet altijd voor bezoekers toegankelijk zijn. Heel jammer.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2025, 11:22:21 door Eelco Storm »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2025, 11:28:57 »
Ja, dat dus.... er valt weinig aan te verdienen voor de commerciële partijen dus staan velen nu momenteel met lege handen. Als ik lees dat een vereniging in Velp haar locatie na 40(!!!) jaar kwijtraakt stemt mij dat droevig.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2025, 08:09:59 »
Helaas stoppen ze er definitief mee, collectie gaat naar andere museums en bruikleen (zover dat dat nog niet gebeurd was) gaat terug naar de eigenaars.
Waddinxveen is definitief van de baan.

Persbericht 20 februari 2025:  Het doek valt voor het Nederlands Transport Museum De afgelopen twee jaar is het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep druk bezig geweest met het vinden van een nieuwe locatie voor haar activiteiten. Maar helaas; alle pogingen om een doorstart te maken zijn vruchteloos gebleken.
 De collectie wordt ontmanteld, bruiklenen gaan terug naar de eigenaren en de inboedel wordt te koop gezet. Het museum zoekt naar onderdak voor enkele collectiestukken, het archief en een werkruimte voor haar vrijwilligers.  De afgelopen 2 jaar heeft het museum maar liefst 30 potentiële (bouw)locaties in heel  Nederland onderzocht. Elke keer speelden dezelfde problemen; de locatie was té duur, het duurde té lang voordat ruimte beschikbaar kwam, of er waren andere ambtelijke, politieke, of wettelijke barrières die té groot waren.

“We betreuren de situatie” zegt voorzitter Arno van der Holst, “maar we hebben geen andere keuze. Nu hier op het Bolsterrein gebouwd gaat worden  moeten wij plaatsmaken voor de bouw van huizen, waar zoveel behoefte aan is”.  De collectie, bestaande uit zo’n 150 grote en 500 kleine objecten, duizenden boeken en tienduizenden foto’s (en meer), valt uit elkaar; bruiklenen gaan terug naar de eigenaren, medio maart/april vindt een ‘garageverkoop’ plaats van al het overtollig en verkoopbare materiaal, en overig zaken worden weggegooid. Deze processen zijn inmiddels in gang gezet en zullen de komende maanden zijn beslag krijgen.
Het museum zoekt nu in de regio met spoed een werkruimte van 200m2 tot 400m2 voor haar vrijwilligers. De trouwe club enthousiastelingen, veelal woonachtig in de regio, werken nog wekelijks door aan projecten.
“Het zou mooi zijn als deze sociale functie vóór en ín de Haarlemmermeer doorgezet kan worden tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden” aldus Van der Holst.     
Het museum is veel dank verschuldigd aan de eigenaar van het pand, vastgoedmakelaar Paul Brandjes van De Raad Vastgoed uit Katwijk. Door zijn steun en geduld heeft het museum alle ruimte gekregen om uit te zien naar iets nieuws. Het heeft echter niet mogen baten. Ook op de website van het museum zal overtollig materiaal binnenkort worden aangeboden. Tafels, stoelen, gereedschap, stellingen en zelfs heuse objecten worden te koop gezet.   
« Laatst bewerkt op: 20 February 2025, 08:25:08 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2025, 09:27:05 »
Jammer dat het initiatief stopt, want het idee van een nationaal transportmuseum is zeker een mooi idee. Knap ook dat de bestuur nu deze keuze maakt.... ik zou niet graag in hun schoenen staan.....

Groeten,
Rogier

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2025, 09:42:00 »
Even los van regels en ambtenaren; ik heb de indruk dat er vooral (uitsluitend?) in de randstad gezocht is.
Ik snap die keuze wel, volgens mij hielden de bezoekersaantallen niet over en men vreest waarschijnlijk dat dat in de regio helemaal tegenvalt. Maar ja, in de randstad is ruimte schaars en duur.
Wild idee: wat zou een combi met het openlucht museum fantastisch zijn!

grtz Gerard