Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)  (gelezen 23993 keer)

guest7823

  • Gast
MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Gepost op: 22 January 2014, 17:59:45 »
Hierbij de aankondiging dat er in ieder geval gewerkt wordt aan een drietal BNLS module bakken.

De exacte invulling is nog niet bekend, maar zodra de thema's van de individuele bakken bekend is zullen die hier verder uitgewerkt worden. Vooralsnog is er enkel een verslag van de bouw van de kale bakken en dat is hier te vinden.

Ik heb geprobeerd een zo uitgebreid mogelijk verslag te maken van de bouw van de bakken, zodat die eventueel ook als handleiding te gebruiken is.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 22:49:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel conform overige forumbaan titels. »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2014, 18:50:44 »
Leuk, weer een BLNS module bouwer! Ik ga dit volgen (y)!

Groet,
Chris

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2014, 19:06:03 »
Teaser / gedachtenspinsel:



Een module zal waarschijnlijk een demonstratiebak worden voor de diverse railprofielen.

De doorgaande sporen (en de aftakkende wissels daarin) in code 55, de sporen er buiten in code 40. Ik wil deze baan o.a. gebruiken om te laten zien dat code 40 in N gewoon bruikbaar is.

Het buitenliggende spoor aan de publiekskant zal gewoon een doorgaand spoor zijn in code 40, het spoor aan de achterkant zal een aantal code 40 wissels bevatten. Door dat deze wissels zelf gebouwd zijn en geleidende puntstukken bevatten verwacht ik dat ik daar makkelijk op kan rijden met kleine 2-assige locjes. Ik heb o.a. 2 Taco N sikken.

Qua aankleding zal deze module waarschijnlijk geen scenery bevatten anders dan wat verschillende materialen qua ballast, mogelijk wel een aantal panelen met verschillende wissels. Echter ..... het zit nog een beetje in het peins en piekerstadium.

Ik zit ik nog te spelen met het idee om een module te maken met een stoom depot, maar ook dat zit meer in het pieker stadium

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2014, 22:10:20 »
Hoihoi!

Weer een N-modulebaan erbij :D
Ben wel benieuwd naar dat code 40, lijkt mij erg mooi materiaal....
(aan mezelf:laat ik nu eerst die module met code 55 maar eens afbouwen 8))

Mvg,

Tis
********

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2014, 10:54:23 »
Haha, een drievoudig modulist.
Succes, maak er wat moois van (maar dat komt vast wel goed (y))

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2014, 11:10:18 »
 (y)

Paul, je heb me al overtuigt in Rijswijk met het code 40 verhaal. Toch blijf ik voorlopig maar bij 55.  ;)

Greetz, Jerome.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2014, 18:13:34 »
Goed, voor diegene die in de BNLS verslagen enkel maar de scenery bouwverslagen willen zien: even de ogen dicht, voor alle anderen hier weer wat voortgang:











en voor diegene die erg tegen de scenery opzien: fietsje pakken, naar Meijer en Blessing gaan, rolletje gras kopen en "Bob's your uncle (y)"









Helaas was de spuitbus 3M Remount z'n drijfgas kwijt geraakt dus het plakken van de (tweede) grasmat moet even in een later stadium.

Het enige, qua bakken, wat ik nu nog moet doen is de LED verlichting d'r in en dan kan ik beginnen aan het opbouwen van de eerste bak. Voordat er dan ook maar iemand enthousiast wordt: dit wordt de demobaan voor code 80/55/40, dus qua scenery zal dat nog wel magertjes blijven, maar ..... d'r zit nog steeds, zei het langzaam, beweging in  :)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2015, 20:32:35 »
"Waar is die kale nu weer mee bezig ..........."

"effe naar de houtspecht wezen luisteren" en wat krijg je dan .......













Ik ben d'r niet ongelukkig mee en ...... het was nog gezellig ook  (y) (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2015, 21:17:28 »
Ah! Je bent bij Martin geweest  (y)
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2015, 12:39:46 »
Voor ruige begroeiing kan het nog net in N als ik zo naar de foto's kijk  (y)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2015, 12:55:11 »
Ik op een proefstukje eens eigenwijs zijn. Dwz eerst de "struikvezels" aan brengen en dan pas grasvezels doen (zonder daar dus verder te lijmen / grasvezels aan te brengen). In N zitten de struiken gauw te hoog. Truccen die in h0 en groter werken, werken vaak niet even goed in N
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 16:17:40 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2015, 13:51:22 »
Fraai hoor. (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2015, 13:42:31 »


Meerdere doorgekoppelde modules




De messing strip van 30 [mm] breed die 10 [mm] uitsteekt om de zijwand te overbruggen



Vanuit een iets andere hoek




Bovenaanzicht




En dus de complete BB module, met rechts de N-spoor megabiels en links de (raillasloze) inbreng - BB overgang. (hier zit e.a. nog tijdelijk vast rechts, dwz in Rampamoeren ontbreken en zijn vervangen door kruiskopschroeven

Deze overgang kan ik door het totaal ontbreken van raillassen gewoon binnen een paar seconde aan de inbreng hangen en werkt bij gebruik van een los afneembaar zijpaneel (bij een vast zijpaneel, hetzij aan BB, hetzij aan inbreng kan e.a. veel simpeler).

De elektrische geleiding loopt via ST16 naar de inbreng. De overgang BB - BB kan zowel spanningsdoorvoerend als wel spanningsgescheiden zijn. Dit wordt gerealiseerd door NA de montage van de BB-BB overgang even de schroeven op te lossen en dan even een breekmesje tussen de megabiels te zetten en daarna e.a. weer vast te zetten.

Deze variant heeft inmiddels meerdere beurzen probleemloos gewerkt.

Strikt genomen is deze BB uitvoering in strijd met de aanbevolen praktijk (10 [cm] voor de megabiels) echter er, ook in deze variant, 10 [cm] recht spoor beschikbaar achter de BB-BB overgang. Verder zijn de raillassen op de megabiels - vast rails mechanisch spanningsvrij.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2015, 16:09:31 »
Waarom bevestig je eigenlijk niet gewoon net als ik onder die overstekende messing strip-met-rails een stuk hout wat je uit het afneembare zijpaneel hebt gezaagd?
Dan hangen die 10 mm ook niet meer over, zijn ze beter beschermd en kun je ze ook een beetje solide bevestigen.

Leen.

P.S. Ik ga ook naar de houtspecht hoor.  :D
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 17:43:47 door St00mboy »

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2015, 16:16:52 »
Thx voor de eye-opener  :-[

Moet ik inderdaad even iets aan doen  ;D Alleen is het 10 [mm] en geen 10 [cm]  ;)

Op zich gaat er met dat messing niks mis, maar de rails er boven is wel wat kwetsbaar. Verder is e.a. inderdaad wat extra opletten, met name tijdens transport. Wel moet ik dan even het gat in het zijpaneel vergroten want dat zit nu strak onder de messingstrip.

Echter indien ik jou voorstel (gemodificeerd) toepas kan ik op dat strookje multiplex ook een hoeklijntje van hout / plastic oid bevestigen wat tijdens het transploft over de rails heen zit en die op die manier beschermt.

Plaatjes volgen zsm

Maar ...... THANKS  (y)