Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: verschillen NS series 1600 1700 1800  (gelezen 11683 keer)

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
verschillen NS series 1600 1700 1800
« Gepost op: 07 October 2010, 00:35:20 »
Kan iemand eens uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen de NS series 1600, 1700 en 1800?
Ben benieuwd!
Erik

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2010, 00:39:44 »
ooit gehoord van  Google?  ;D


mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 08:29:07 door Bob Rodenburg. Reden: Link \"netter\" gemaakt »

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2010, 00:54:49 »
Dankjewel! vond via die goochel van jou onder meer  [www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm] 
Erik

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2010, 11:28:43 »
De verschillen zitten met name in de gebruikte technieken, zoals bv in de uitvoering van het remsysteem, bv ander type remkraan, compressor enz.
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden, 1700 met DDAR. Ook interieur cabine is iets anders, meters zitten bv op een andere plaats.
Op zich niet zo heel interresant voor ons als modelbouwer (lijkt mij)....

Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2010, 12:14:16 »
Laten we dan ook maar even melden dat een 1800 gewoon hetzelfde is als een 1600, behalve dat de eigenaar anders is, en er wat kleine verschillen zijn.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2010, 12:26:12 »
Dus als ik op marktplaats een Roco 1700 of 1800 koop dan kan ik die gerust omnummeren naar een 1600 zonder uiterlijke aanpassingen?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2010, 12:37:33 »
jep.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2010, 12:39:04 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
1701>1729 (rijden DDAR dus aut. koppeling) NSR,
1730>1781 (rijden alle getrokken reizigerstreinen) NSR

Rijdt je voor het railion tijdperk dan konden de nummers 1601>1658 alles trekken van de NS.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2010, 13:10:37 »
De 1729 rijdt op dit moment ook als solitaire loc.
De 1625 is ook van Railion geweest, maar is nooit voorzien van logos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2010, 19:03:31 »
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden,
En dat is dus alle 1800'n en niet een deel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2010, 19:19:31 »
Let bij het omnummeren ook op leuke details als de konijnenhokken bovenop: die hebben de 1700'en vanaf het begin. Daarnaast is er verschil in de fabrieksplaat: bij de 1600/1800 een sticker (Alsthom Francorail MTE), bij de 1700'en een plaat (en nog twee verschillende ook door de serie heen). De sticker is bij de grote revisie van de 1800'en niet meer teruggekomen. Daarnaast is de 1700 86 ton zwaar, de 1600/1800 84 ton.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2010, 19:28:09 »
En voor zover ik weet  ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2010, 19:47:37 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2010, 19:50:29 »
Dank voor de rechtzetting Illya Vaes  (y)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2010, 20:26:22 »
Nog twee uiterlijke verschillen: het zijwandrooster van 1600 en 1700 is niet helemaal gelijk en de luchtslangen op de bufferbalk zitten bij de 1700 anders dan bij de 1600.