Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
  

Auteur Topic: verschillen NS series 1600 1700 1800  (gelezen 12064 keer)

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
verschillen NS series 1600 1700 1800
« Gepost op: 07 October 2010, 00:35:20 »
Kan iemand eens uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen de NS series 1600, 1700 en 1800?
Ben benieuwd!
Erik

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2010, 00:39:44 »
ooit gehoord van  Google?  ;D


mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 08:29:07 door Bob Rodenburg. Reden: Link \"netter\" gemaakt »

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2010, 00:54:49 »
Dankjewel! vond via die goochel van jou onder meer  [www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm] 
Erik

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2010, 11:28:43 »
De verschillen zitten met name in de gebruikte technieken, zoals bv in de uitvoering van het remsysteem, bv ander type remkraan, compressor enz.
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden, 1700 met DDAR. Ook interieur cabine is iets anders, meters zitten bv op een andere plaats.
Op zich niet zo heel interresant voor ons als modelbouwer (lijkt mij)....

Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2010, 12:14:16 »
Laten we dan ook maar even melden dat een 1800 gewoon hetzelfde is als een 1600, behalve dat de eigenaar anders is, en er wat kleine verschillen zijn.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2010, 12:26:12 »
Dus als ik op marktplaats een Roco 1700 of 1800 koop dan kan ik die gerust omnummeren naar een 1600 zonder uiterlijke aanpassingen?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2010, 12:37:33 »
jep.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2010, 12:39:04 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
1701>1729 (rijden DDAR dus aut. koppeling) NSR,
1730>1781 (rijden alle getrokken reizigerstreinen) NSR

Rijdt je voor het railion tijdperk dan konden de nummers 1601>1658 alles trekken van de NS.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2010, 13:10:37 »
De 1729 rijdt op dit moment ook als solitaire loc.
De 1625 is ook van Railion geweest, maar is nooit voorzien van logos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2010, 19:03:31 »
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden,
En dat is dus alle 1800'n en niet een deel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2010, 19:19:31 »
Let bij het omnummeren ook op leuke details als de konijnenhokken bovenop: die hebben de 1700'en vanaf het begin. Daarnaast is er verschil in de fabrieksplaat: bij de 1600/1800 een sticker (Alsthom Francorail MTE), bij de 1700'en een plaat (en nog twee verschillende ook door de serie heen). De sticker is bij de grote revisie van de 1800'en niet meer teruggekomen. Daarnaast is de 1700 86 ton zwaar, de 1600/1800 84 ton.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2010, 19:28:09 »
En voor zover ik weet  ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2010, 19:47:37 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2010, 19:50:29 »
Dank voor de rechtzetting Illya Vaes  (y)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2010, 20:26:22 »
Nog twee uiterlijke verschillen: het zijwandrooster van 1600 en 1700 is niet helemaal gelijk en de luchtslangen op de bufferbalk zitten bij de 1700 anders dan bij de 1600.