Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 299079 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Gepost op: 09 October 2009, 00:18:19 »
Hoi,

Aangezien er afgelopen week flink is geinvesteerd in een mooi stuk vastgoed, waar een prachtige ruimte voor een nog prachtiger atelier in aanwezig is, heb ik me maar alvast voor zitten te bereiden op het afscheid van m'n 'eeuwige' test ovaal en de Digitale Demo Pendelbaan.

Nu maar eens serieus iets ontworpen. Alle zichbare bogen hebben een radius van 900 mm of meer.
Het is een modulair ontwerp geworden op modules van 81 x 122 cm.
Het ontwerp stelt een landelijk stationnetje voor aan een doorgaande, wat grotere, lokaalspoorlijn met daarbij een aftakking naar een kleinere lokaalspoorlijn.

Het geheel is gesitueerd ergens tussen 1950 en 1970 ( hoe we dat oplossen, vertel ik nog wel een keer ;) ) en moet zowel met NL als D materieel bereden kunnen worden. De aftakkende lijn zou dus ook zomaar een grensspoorlijn kunnen zijn. Vandaar ook de grote 26 meter draaischijf, waarop Duitse Jumbo's ( 042 en 043 )en een verdwaalde 012 kunnen draaien en terugkeren naar de Heimat.

Mogelijk wordt de doorgaande lijn ( linksboven naar rechtsboven, bovenste twee sporen ) van waslijn voorzien, maar het Nederlandse dienstdoende materieel zal toch voornamelijk het van mij bekende ( en nog onbekende ;) ) dieselgeweld worden.

Natuurlijk zijn de perrons en de opstelsporen dusdanig lang, dat ook een flinke 'Olieboot' hier even kan pozen. :)

Hiervoor is ook in de rechter bovenhoek gekozen voor een niet geheel strak geometrisch ontwerp, maar een wat speelsere sporenloop.

Goed, plaatje dan maar :)



Kenners zullen direct zien welk station als voorbeeld gedien heeft ;) Maar dat was zo'n 3 meter te lang om uit te beelden  :'(

Uitdaging wordt nog om alle drie de vetrekkende richtingen op te vangen in een schaduw station, dat zowel keerlus, pendelverkeer als door-/rondgaand verkeer ( dat laatste om wat testwerk te verrichten ) mogelijk maakt.

Het gebiedje rechts van de draaischijf is nog niet helemaal ingevuld.

Daar waar de grijze stippellijnen aansluiten op het bruine deel, komt  een meegebogen achtergrond, die zich over de volledige lengte voortzet. Het idee wat ik daar voor heb, is om te gaan werken met een stuk foto-realistische modelbouw en 'halve' c.q. gevel huizen.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 12:24:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel op verzoek aangepast »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2009, 00:32:18 »
Zou de lengte veranderen, als je de baan diagonaal in de ruimte bouwt? zeker geen 3 meter, maar een halve meter zeker..?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2009, 00:36:24 »
Dat zei iemand hier in huis ook al vanavond  ;D

Maar... er is nog een draaibank op komst, en een freesmachine en een inpaktafel en... en...
Dus de baan moet zich een beetje schikken ;)

Het is in eerste plaats atelier en dat daar een fraaie modulebaan in staat... is MOOI  ;D 8)

Maar zal eens kijken hoever ik de boel kan draaien zonder voor allerlei deuren en ramen uit te komen ;)

Grtzz en bedankt voor de tip,

Karst, beginner in baanontwerpen ;)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2009, 00:47:05 »
jij hebt gelijk, aan de wand lang zou beter zijn dan diagonaal, als je een schaduwstation onder de baan plaatst, heb je geen of minder kans naar de andere zijde van de baan te komen...

Groet

Bernd

NB; wat is een inpaktafel?

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2009, 00:50:58 »
Ja, da's het idee zoals je zegt langs de wand met een dubbellaags schaduwstation of misschien wel een 'Zughebewerk' ( vrij naar 'Schiffshebewerk' in Hamm ;) )

Een inpaktafel is een grote tafel waarop je pakketjes inpakt voor mensen die dingen besteld hebben, of voor het uitsorteren van onderdelen, of voor het laten drogen van gespoten modellen of... of... :)

Grtzz,

Karst


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2009, 01:11:13 »
Karst, vuistregel is toch dat doorgaande sporen niet over afbuigende wissels lopen. Ik snap dat het lastig uitkomt aan de rechterkant, maar wil je bewust afwijken van deze regel ?

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2009, 01:17:13 »
Klopt Sander, is idd ook zo :) Maar... Het voorbeeld ( NS ) station heeft ( had ;) ) dit precies net zo.

Is in de loop der jaren wel aangepast, maar in de periode waaruit het voorbeeld stamt dus niet.

Was ook niet nodig, aangezien elke personentrein stopte in dit station. Dit ivm de overstap functie. en de goederentreinen er zowiezo maar met 40 doorheen gingen.
Pas in de jaren 80 zijn er 'sneltreinen' op het traject ingevoerd. Toen ( 1984/85 ) is het doorgaande spoor van afbuigende wissels ontdaan.

Overigens is de 'tuin', rechts van het perron, drastisch optisch gecomprimeerd. De wisselcombinatie, inclusief station en perrons, zijn nagenoeg 1:87 weergegeven :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 09 October 2009, 01:19:18 door Karst Drenth »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8819
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2009, 09:14:23 »
Hallo Karst,

Een mooi baanplan! Alleen ik zit nu te kijken naar welk station als voorbeeld gediend heeft... Nog geen flauw idee trouwens. Ik ben alleen benieuwd hoe je het gaat oplossen met een overloopwissel in de overweg, dat zal wel een detail zijn.  :)

Gr. Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2009, 09:27:33 »
Ziet er uit als Marienberg ;)

Erg netjes. Alvast veel succes, maar jou kennende moet dat geen probleem gaan worden.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2009, 09:35:22 »
Ja, da's het idee zoals je zegt langs de wand met een dubbellaags schaduwstation of misschien wel een 'Zughebewerk' ( vrij naar 'Schiffshebewerk' in Hamm ;) )

Bij Müt hebben ze een mooie paternoster, maar dit zou denk ik niet jouw probleem oplossen...

Misschien zijn enkele modules als verlenging voor op tentonstellingen een optie?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2009, 13:35:34 »

Misschien zijn enkele modules als verlenging voor op tentonstellingen een optie?

Bernd

Een prakties probleem van de extra modules is meestal, waar laat ik het?
Je hebt er geen notie van hoeveel ruimte dat zo iets in neemt.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2009, 22:42:13 »
Hoi,

Ook maar even het schaduw station getekend vanmiddag onder een lange saaie vergadering  ;D ;D :P



Goed, het doel was:

- Keren vanuit elke uitrijrichting van het station
- Pendelen vanuit elke richting van het station
- Doorgaand rondrijden
- Flinke treinlengtes

Ik denk dat het gelukt is, misschien willen de baanplandeskundigen hier er eens een lichtje op werpen ;)

Onheroepelijk zit er 1 overduidelijke keerlus in. Ik denk zelfs twee. Kan me echter niet meer concentreren om het uit te zoeken... WIM !!!  ;D

Tussen BC-BC zit nog een ( of twee ) volle toer in de spiraal.

Net ook nog maar even het sporenplan toch netjes geometrisch gemaakt in de rechterbovenhoek.



... eigenlijk vind ik dit wel net zo mooi....  :-\

Oh ja, het is allemaal Piko A-rail in het ondergrondse.

@ Sobat,

Tja, is inderdaad wel veel opslag, in dit geval zijn de bakken niet zo groot, je zou er zo een tafeltje van kunnen maken ( 122 x 81 cm )

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2009, 23:22:30 »
Goed, het doel was:

- Keren vanuit elke uitrijrichting van het station
- Pendelen vanuit elke richting van het station
- Doorgaand rondrijden
- Flinke treinlengtes

Ik denk dat het gelukt is, misschien willen de baanplandeskundigen hier er eens een lichtje op werpen ;)
Oh ja, het is allemaal Piko A-rail in het ondergrondse.

Hoi Karst, mega fraai sporenplan wat de werkelijkheid behoorlijk dicht benadert!
Volgens mij heb je al je genoemde doelen voldoende verwezenlijkt, hooguit dat je misschien niet al teveel gelijktijdige treinbewegingen kunt creeeren, maar continue vanuit 3 richtingen aanrijden is ook weinig realistisch :D

Welke rails heb je bovengronds gepland, Roco Line of toch Tillig Elite?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2009, 23:29:34 »
Hoi JAB,

Ja,ben er nu al wel redelijk tevreden over. Enige wat ik jammer vind, is dat het allemaal parallel loopt en recht is in het station.... maar ja de werkelijkheid is nu eenmaal niet anders  :-\

Bovengronds uitsluitend Tillig Elite.

Ik denk dat het nog wel meevalt met die treinbewegingen. Er wordt behoorlijk veel afstand afgelegd voordat de wisselstraten van het schaduw station bereikt worden. Zeker als het 1 pendelende en 1 getrokken trein betreft ;)

Grtzz,

Karst

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2009, 00:01:40 »
@Karst: heb het sporenplan 1965 er even op nagekeken: ja dit is het wel ongeveer. Toch zou ik het kopspoortje uit 1965 in jouw plan niet direct op een draaischijf laten eindigen. Wat te heftig voor een doorschietende trein. Zou daar dus een rechter wissel in leggen naar de schijf. Verder: benieuwd naar het resultaat. Succes!
Groet, Frank