Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Au bord de la Cèze door Jelmer
Vandaag om 16:34:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 16:10:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
  

Auteur Topic: seinbeeld 2200.  (gelezen 2598 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
seinbeeld 2200.
« Gepost op: 08 May 2009, 19:45:11 »
Heb gelezen dat een 2200 als seinbeeld onder
twee gele lampen en boven 1 witte heeft waarom,
is dit iemand een idee?? groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8588
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 20:00:19 »
Om een driepuntsfrontsein te kunnen tonen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 20:22:51 »
Dat kan toch ook met 3 witte of 3 gele
lampen. groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8588
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 21:41:39 »
Ow, ik las over het geel en wit heen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2009, 00:01:30 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2009, 00:38:37 »
Bij de 1000 serie, die in het NSM heb ik in de cabine eens gekeken hoe het zit met de te tonen kleiren van de bovenste seinen en die hebben zowel links-boven als rechts boven een mogelijkheid om met een kleurenschijf wit, geel & rood te tonen. dus alles is mogelijk bij zo'n lok. Het zou mij niets verbazen als het bij een 2200 en een hondekop hetzelfde werkt. Maar idd meestal voerde men bij (omgekeerd) L-sein, onder geel en boven wit.
De groeten van Rob

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2009, 20:37:19 »
Ook geel? Da's wel bijzonder.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2009, 22:37:26 »
Ik vermoed dat dat de 1010 betreft. De 1125 in het NSM is namelijk niet open voor publiek. En daarbij weet ik van de 1010 zeker dat er inderdaad nog gele glazen in zitten.

mvg,

Robin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2009, 00:27:21 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.

Alleen gaat dat voor de 2200 die Bram denk ik bedoelt (het bruine model uit het Amerpoort draadje) niet op. Die heeft een hoog A-sein, waarbij de bovenste pit nooit icm glaasjes gebruikt is, want deze hoefde nooit rood te tonen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2009, 07:29:00 »
Ja ik bedoel de 2200 uit het Amerpoort draadje.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2009, 10:12:54 »
De reden dat de sluitseinen van al het materieel (incl rijtuigen) tot 1964 witte lampen hadden met kleurwisselaars (kleurlenzen) zit hem in de verschillende seinbeelden die getoond moesten worden.

Bij een normale trein toonden beide sluitseinen rood
Bij een extra trein (buiten de normale diensregeling) toonde de linkse lamp geel en de rechtse rood.
bij een normale trein die een extra trein aankondigde toonde de linker rood, en de rechter wit.
Dit waren de nachtseinen, overdag waren de sluitborden voorgeschreven.

Waarschijnlijk is de reden dat het extra middensein ook wit is heel simpel, er waren maar twee type reservelampen in de trein aanwezig. gele duplo voor de frontseinen (dimmen/normaal) en de enkele witte voor de sluit en midden lamp. hiermee voorkom je ook dat er een gele lamp in de sluitseinen terechtkomt.

wil je meer lezen over de sluitseinen, in de railhobby, railmagazine en het boekje seinen voor treinen van van wijck jurriaanse staat veel meer.
of de seinregelementen opzoeken in het utrechts archief

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2009, 10:19:48 »
Arjen,

Geheel mee eens, je was me net voor.

Grot,
Bas