Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
Rondom Charlois door Bor de Wolf
Vandaag om 13:57:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:43:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
  

Auteur Topic: Natuurlijke modulebakscheiding  (gelezen 9492 keer)

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2015, 09:34:52 »
Leuk bedacht die brug tussen de modules. Heb ik zelf ook al jaren.
Echter heb ik een beetje andere constructie toegepast.

Bij mij schuiven de raillasjes aan een kant geheel over de rails van de brug, je moet er even ruimte voor maken.
Aan de andere zijde zitten de raillasjes op de normale wijze op de rails van de brug geschoven en behoorlijk klemvast.
Je schuift deze zijde als eerste aan de modulezijde vast en laat de andere zijde indalen tot deze aanligt tot de rails.
Nu schuif je deze 2 railslasjes hiervan terug op de andere rails en zit het geheel goed klem zit.
Nu heb je de normale situatie als bij een gewone raillegging en de stroomdoorvoer is gegarandeerd.

Probeer het maar eens.
Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2015, 10:32:08 »
Moet dit ook naar beurzen  ???
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik heb hanteerbare delen nodig om makkelijk aan alle kanten er aan te kunnen werken. Daarvoor is het handig om deze baan uit elkaar te kunnen halen. Deze baan is qua opbouw en ontwerp niet geschikt voor een beurs.  Aan de linkerzijde komt nog een fidllyard en die steekt in de kamer.

@Gerrit: jouw systeem heb ik overwogen, maar ik kom er niet lekker bij om met de raillassen te schuiven. Aan één zijde is de aansluiting in de brug, je komt er dan ook moeilijk bij.

Dit is overigens de enige moduleovergang op de baan. De overgang bij de fidllyard wordt gemaakt met een scherpe grens.

Groet,
michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2015, 10:35:15 »
Zijn nette overgangen zo..

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2015, 10:43:32 »
Dank je. Ik betwijfel ook of dit wel stevig genoeg is voor beurzen. Met jouw kennis en vaardigheden kan jij dit idee misschien professionaliseren?  :)
Overigens komt het idee van Flintfield, van Vincent de Bode, waar hij de hele baan opbouwt uit landschapsdelen die de natuurlijke grenzen volgen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 11:06:57 door tothebeach. Reden: tekst bijgevoegd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7791
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2015, 11:30:55 »
Hi hi hi :) Toen je in het begin omschreef hoe je die rivier als natuurlijke overgang wilde gebruiken zat ik eraan te denken je naar Flintfield te verwijzen :)

Mooie baan, dat Flintfield. En de verschillende overgangen waren erg goed verstopt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2015, 14:14:20 »
Een fase verder:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #21 Gepost op: 30 June 2015, 18:57:18 »




Groet,
Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2015, 22:06:51 »
Leuke baan wordt het Michel! Goed bedacht die overgang.  (y)

Grtz,
Niels

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2015, 22:27:28 »
En een rivier met een behoorlijke diepte onder de brug, zie je ook niet zo vaak.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2015, 07:13:30 »
Oorspronkelijk was het idee nog zeker 5cm dieper. Maar dat werd een kloof in een glooiend Frans landschap. Dat werd um dus niet.
Het afdichten van dit deel is ook het laatste gat in de baan gedicht. De hele 240cm is nu bedekt met een soort landschap, zij het vlakke plaat of keukenpapier met al dan niet een kleurtje. Ik kan mij langzaam zorgen gaan maken over het type en de kleur gras.;)
Dank voor jullie complimenten!

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #25 Gepost op: 15 July 2015, 10:51:47 »
Eerste laag strooisel. Er zal nog zeker 1 laag volgen om meer stevigheid te krijgen. Daarnaast moet het ook nog een kleurtje krijgen:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2016, 15:36:27 »
De uitvoering met de gehalveerde railschoenen werkte op zich wel aardig, al bleven sommige loks er op hangen. De twee railstaven waren kennelijk net niet genoeg uitgebalanceerd, of er zat een andere kink in de rails waardoor de loks juist op de aansluiting bleef hangen:


Daar de wissels vervangen moesten worden, heb ik ook dit probleem onder de loep genomen.
In een onderliggende printplaat heb ik een 6-tal messingbusjes gesoldeerd van 2mm doorsnee, inwendig 1mm doorsnee. Aan de rails zit een metalen staafje gesoldeerd van 0.8mm doorsnede. Deze past ruim in het busje, ruim genoeg om eenvoudig te kunnen passen, krap genoeg om contact te maken en daarmee stroom door te geven aan de rails.

Aan de vaste kant heeft elke rail twee busje en twee stekkers. En is de verbinding ook geheel gesoldeerd. De rails kan niet uit deze busjes gehaald worden. De rail op de brug heeft slechts 1 stekker per kant. Deze verbinding tussen rail en busje kan je wel los halen. Daar is sprake van een stekkerverbinding
De busjes op de printplaat zijn onderling per kant met elkaar verbonden voor de stroomdoorvoer. De constructie was eigenlijk eenvoudige te maken, je soldeert eerst de busjes in de printplaat, vervolgens zet je de stekkertjes in de busjes en soldeert die vast aan de rail. Daarna kan je de rail doorzagen. Toen dat klaar was kon ik de bielsen leggen, waarmee ik de rails ook uitbalanceerde. Eindelijk kan ik, als ik eens tijd heb, gaan ballasten.

Enkele plaatjes. Bovenaanzicht


En twee zijaanzichten. In gesloten toestand:


In gedeeltelijk geopende toestand ter ilustratie:

Het blijft kwetsbaar, maar het werkt beter dan de vorige versie (die wel makkelijker was :-\)

Groet,
michel

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2016, 19:38:06 »
Mooi gedaan maar wel veel werk, ik ben een beetje lui en maak gebruik van de bekende compensatierails van Fleischmann, die schuif ik makkelijk in en uit elkaar en heb daarmee verbindingen die storingsvrij zijn. Nadeel is dat je overal een soort overweg krijgt, maar dat is wel te camoufleren.