Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:42
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]  (gelezen 118707 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]
« Reactie #315 Gepost op: 02 January 2016, 23:44:07 »
Ik denk ook dat het verreweg het eenvoudigst is om de scharnieren bovenop te monteren, en dan met het draaipunt net boven de spoorstaven. Er bestaan langwerpige scharnieren die naast de sporen passen.

Wat de stroomvoorziening betreft, die hoeft toch niet via de opklapplank te lopen? De plank zelf voorzie je van stroom via draden aan de scharnierzijde. De draden naar de overkant kun je laten omlopen langs de muur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

freekvo

• Offline Offline
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
« Reactie #316 Gepost op: 03 January 2016, 13:35:53 »
Zoals ik al eens gezegd heb moet het draaipunt van het scharnier BOVEN de bovenkant spoorstaaf liggen.

Ik denk ook dat het verreweg het eenvoudigst is om de scharnieren bovenop te monteren, en dan met het draaipunt net boven de spoorstaven. Er bestaan langwerpige scharnieren die naast de sporen passen.

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk! Dat had ik mezelf ook kunnen bedenken (achteraf praten is altijd makkelijk). Het fijne van deze nieuwe scharnieren is dat er een veer ingebouwd zit zodat de opklapplank rechtop blijft staan. Eigenlijk zou ik deze dan wel aan de bovenkant willen maken (met de extra plaatjes van Jandcargo) maar dan moet ik de vaste plaat aan de voorzijde en de opklapplank aan beide zijden verbreden. Aan de andere kant: lange smalle scharnieren zijn wel wat makkelijker weg te werken in de scenery.

Wat de stroomvoorziening betreft, die hoeft toch niet via de opklapplank te lopen? De plank zelf voorzie je van stroom via draden aan de scharnierzijde. De draden naar de overkant kun je laten omlopen langs de muur.

Dat laatste ga ik natuurlijk sowieso doen. Daarvoor moet ik nog wel iets bedenken (iets van een kabelgoot oid) want om alles onder de plank vlak boven de kachel laten lopen, lijkt mij geen goed idee (nog afgezien van het feit dat ik daar niet bij kan komen).
Het aan beide zijden voorzien van stroom aan de opklapplank was meer bedoeld als extra zekerheid voor de stroomvoorziening van de opklapplank maar is bij nader inzien inderdaad overbodig.

Bij het wijzigen van mijn baanplan heb ik het aparte programmeerspoor nu onderdeel laten uitmaken van het baanplan. Omdat ik nog een railbus had liggen, leek het me wel leuk om daar een pendeltreintje van te maken van het programmeerspoor naar het station en weer terug. Zie onderstaand filmpje waarbij de wachttijd bij het station (alleen even voor het filmpje) op 5 sec. is gezet). Uiteraard verstoort deze pendeldienst het rijverkeer op de hoofdbaan maar door (in Rocrail) de pendeltrein een hogere prioriteit mee te geven dan de andere treinen, is die ook weer zo snel mogelijk van de hoofdbaan verdwenen.

<a href="https://www.youtube.com/v/yqiS0Fg64uA&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yqiS0Fg64uA&amp;feature=youtu.be</a>
« Laatst bewerkt op: 03 January 2016, 13:37:33 door freekvo »
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 04 January 2016, 20:16:44 »
Ik heb er toch maar voor gekozen om de vaste plaat en de opklapplank te verbreden om de scharnieren met ingebouwde veren te kunnen blijven gebruiken. Dat ziet er dan zo uit:

Misschien een beetje een vreemde constructie zo maar met een lik verf en wat gras (of iets anders) zie je straks alleen maar de beweegbare delen van de scharnieren en dat mag ook best.

Uiteraard heb ik het draaipunt van de scharnieren nu ook boven de rails gebracht met een extra stukje hout.

Er blijft dan genoeg ruimte tussen de rails om te kunnen draaien.

En in geopende toestand is er helemaal genoeg ruimte tussen de rails.

NB De rails heb ik nu even provisorisch vastgespijkerd. In neergeklapte toestand is de afstand tussen beide stukken rails de dikte van mijn slijpschijf(je).
Uiteraard ga ik straks de rails vastmaken (en doorslijpen) op de manier zoals Jandcargo hiervoor heeft beschreven.
Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #318 Gepost op: 04 January 2016, 23:05:58 »
los stukkie landschap over het scharnier- of een baanwachtershuisje oid en je ziet er niks meer van. (y)

salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 04 January 2016, 23:09:58 »
hallo Freek,

Mooi dat het gelukt is en het ziet er goed uit toch!!!
je hoeft dat niet allemaal weg te werken in scenery??
Aan de rand van je plaat houdt je wereld toch gewoon op.
dan kan het toch ook net voor het scharnier/klapbrug ophouden.
Ik had het destijds ook gewoon grijs geverfd en verder niets

succes/groeten jandcargo

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 05 January 2016, 21:27:29 »
Ik heb (net als bij de andere tafel) de zijkanten + poot van het vaste deel zwart geverfd. De opklapplank en de vaste plank aan de achterkant zijn nu ook zwart.
Om te voorkomen dat er bij een botsing o.i.d. een trein van de opklapplank afvalt (op een tegelvloer, dus kapot) wil ik aan de zijkanten zoiets bevestigen:

Dat is een ventilatieprofiel voor in de nok van een pannendak.
Nooit van gehoord, maar het zal de treinen wel beschermen en het geeft dan tegelijk iets meer het idee van een brug.
Is van pvc en 2,5 m kost iets van een tientje, dus voor de prijs hoe ik het niet te laten  ;)
Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 07 January 2016, 21:50:55 »
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en het oude deel van de baan afgebroken en het nieuwe deel gelegd. De rails moeten uiteindelijk door de muur heen gaan lopen maar voorlopig kan ik nog een bocht kwijt op het nieuwe deel van de tafel in mijn treinruimte. Toen rails eenmaal gelegd was, was het een kleine stap naar het doorslijpen van de rails op de opklapplank. Omdat ik FM profirails gebruik waarbij de railstaven stevig aan de bedding vastzitten, heb ik toch niet gekozen voor een bevestiging aan beide zijden aan een stukje printplaat. Ik heb de rails aan beide zijden stevig vastgespijkerd en daarna de rails doorgeslepen (na eerst goed te hebben gekeken dat de vaste tafel en de opklapplank qua hoogte exact gelijk zijn). En dan is het resultaat:

Omdat de opklaprails nog geen stroom heeft, heb ik de overgangen getest met een losse wagon. Voor zover ik het nu kan beoordelen, zijn die perfect (maar je moet natuurlijk nooit te vroeg juichen).

In neergeklapte en opgeklapte stand ziet het er dan nu zo uit:

Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 07 January 2016, 22:29:46 »
hallo,

Ziet er goed uit.
Inderdaad bij rail met vaste bedding hoef je geen printplaatconstructie toe te toepassen.

succes verder

groet jandcargo

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #323 Gepost op: 08 January 2016, 11:31:02 »
Mooie oplossing.

Vergeet niet om stukjes spoor voor de openstaande brug stroomloos te maken met een schakelaartje in de aanslag van de brug.
Gewoon om ongevallen te voorkomen als de brug niet helemaal op zijn plek zit.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #324 Gepost op: 08 January 2016, 11:42:31 »
Inderdaad, dat is heel belangrijk.

Op mijn vorige baan had ik ook een klapbrug en heb een eenvoudige maar veilige schakelaar beveiliging gemaakt.
Zie: http://baan3.hanulveen.nl/spoorbouw/spoorbouw-02.html

Het deel spoor wat geschakeld werd was aan weerszijden van de brug +/-2m. Dit om  trek/duw treinen ook veilig te houden. Anders blijft bij een geduwde trein alleen de loc boven.

Mvg. Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #325 Gepost op: 08 January 2016, 13:38:32 »
@Frans en Martijn: ja, zo'n beveiliging moet er nog komen. Duwtreinen komen bij mij niet voor en omdat mijn brug omhoog klapt, hoef ik dat maar aan 1 kant te doen.
Door de bevestiging van de opklapplank kan deze eigenlijk nooit verkeerd zitten maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik ben alleen nog op zoek naar een geschikte schakelaar; ik dacht dat ik er nog eentje ergens had liggen maar als je iets nodig hebt, kun je het natuurlijk nooit vinden :-)
Ik zat te denken aan een eenvoudige drukschakelaar die ik dan aan de zijkant van de treintafel kan bevestigen. Als de plank goed neergelaten is, wordt die schakelaar dan stroomdoorlatend.
Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #326 Gepost op: 08 January 2016, 13:43:18 »
Even dwars doen: ik vind zo'n schakelaar volslagen overbodig. Als je de klap omhoog zet kijk je eerst of het treinverkeer stilstaat. En als je hem weer naar beneden doet kijk je of hij goed op zijn plek ligt.
Weer een probleem opgelost zonder iets te doen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 08 January 2016, 13:54:48 »
Even dwars doen: ik vind zo'n schakelaar volslagen overbodig. Als je de klap omhoog zet kijk je eerst of het treinverkeer stilstaat. En als je hem weer naar beneden doet kijk je of hij goed op zijn plek ligt.

Daar heb je wel een punt. Ik had als oplossing al een kastschakelaar bedacht. Ik wacht daar toch eerst nog maar even mee. Het risico dat er iets mis gaat, is toch bijzonder klein en als het misgaat is de schade (financieel) te overzien. Mijn treinen zijn allemaal xx-dehands en relatief goedkoop weer te vervangen.
Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 08 January 2016, 18:23:30 »
Vanmiddag de stroomvoorziening van de uitbreiding klaar gemaakt. En omdat het stuk van de oude tafel waar ik de rails heb weggehaald, er wel erg haveloos uitzag, heb ik daar maar direct gras ingezaaid. En met dit schitterende weer is dat ook direct opgekomen. De mega-grote koeien van mijn kleinzoon hebben nu ook een nieuwe plek gekregen.

In onderstaand filmpje kun je zien dat de trein nu ook echt rond rijdt.

<a href="https://www.youtube.com/v/33es5gO6xFk&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/33es5gO6xFk&amp;feature=youtu.be</a>
Groet Freek

La Vie de la Reine - Fr.

stoomtreinen gek

• Offline Offline
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
« Reactie #329 Gepost op: 08 January 2016, 19:37:27 »
Ziet er goed uit Freek  (y)
Ben benieuwd hoe het verder word bij jou  ;D
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html