Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 61596 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #45 Gepost op: 08 August 2009, 21:46:40 »
Ja, da's het waardeloze van plamuren, je blijft bezig. Ik soldeer die lipjes lekker vol, beetje vijlen, beetje schuren, klaar. Alles metal... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #46 Gepost op: 10 August 2009, 20:46:51 »
Aan de groentewagen ben ik nog lekker aan het schuren - plamuren - schuren, zucht ;).

Maar intussen zal ik de methode Ewout eens toepassen. Mijn HSM groentewagen kocht ik destijds in een set van 4: groentewagen met remmershuis, veewagen met remmershuis en 2 CHD zonder remmershuis.

Eens snel een CHD in elkaar gezet (hok volgens Floris :))

Een avond voorbereiden: delen uit de etsfret halen en een en ander vast voorbuigen
Een avond chassis solderen
Een avond bak solderen en dan:



Dak met lipjes


Met een ander messing broertje


Nu nog de handgrepen op de deuren, de deuren vastzetten, de geleiding voor de deuren boven, de rangeerdershandgrepen en sluitseinijzers en deze mag ook in de soda.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #47 Gepost op: 10 August 2009, 22:19:30 »
Ivo,

Toch ben ik jaloers op jouw bouwsnelheid.
Bij mij is de bout alweer een maand uit :'((veel werken,klussen,feestweekenz,enz)

Ik hoop de komende tijd weer wat meer vrije tijd te hebben, want dit ziet er zo lekker uit ;D
Ga zo door, ik denk dat je een hoop mensen kan motiveren tot messing bouw.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #48 Gepost op: 17 August 2009, 21:28:57 »
Dakenupdate:

Bakken in goederengrijs en dak in Philotrain dakgrijs voor goederenwagons.

De voorste is behandelt met de plamuurmethode en de achterste met de soldeer-vijl methode. Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.





Let niet op de exacte kleur. De bovenste foto is geflitst, de onderste 2 niet. Ik zie nu op de foto dat de groentewagen inmiddels dakgrijs op de bak heeft zitten. Het was super lastig af te plakken met uitstekende trappen, leuningen en sluitseinijzers. Dus waarschijnlijk plak ik het dak nog een keer af en loop ik de bak met goederengrijs na.

Ik overweeg de details als de sluitseinijzers en trappen zwart te schilderen. Het zou me eigenlijk verbazen als dat allemaal goederengrijs was.

Vanavond maar eens beginnen aan de waterslide transfers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #49 Gepost op: 17 August 2009, 21:52:45 »
dan es een raar idee: dak eerst spuiten, dan dak afplakken en de bak spuiten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #50 Gepost op: 17 August 2009, 22:30:41 »
Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.

Werk voor de zandstralert. Dat doe je toch ook?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #51 Gepost op: 18 August 2009, 00:53:08 »
Floris,

Heel goed idee, alleen doe ik dat tot op heden nooit. Die gewoontes ook altijd ;D ;D

Stig,

Stralen doe ik ook, in dit geval ook op beide modellen, maar ik ben daar toch niet echt tevreden over in die zin dat het toch wel heel lang duurt voordat het tin voldoende verdwijnt. Bovendien is mijn reservoir met straalmiddel altijd om de haverklap weer leeg. Daarom dacht ik aan een straalcabine, maar daarvoor heeft mijn compressor weer onvoldoende capaciteit. Druk zat, maar geen 200 à 300 liter per minuut.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #52 Gepost op: 20 August 2009, 00:43:38 »
Echt opschieten doet het nog niet. De laklaag is inmiddels in orde, maar nu komen de transfers. En Maykel heeft altijd waterslide transfers. Ze zijn prima, heel dun, maar het goed aanbrengen blijf ik superlastig en tijdrovend vinden. Met kleinspoor afwrijftransfers waren de CHD en groentewagen al af geweest.

Wat bedoel ik nu met aanbrengen van waterslides:

Ten eerste knip je het gewenste plaatje uit het vel en je legt het in een schoteltje water. Men zegt lauw water, maar met een model ben ik al gauw anderhalf uur bezig, dus dat lauw wordt al gauw koud (behalve nu dan met tropische hitte ook binnenshuis ;D)

Dan begin ik met een druppel Micro Set, dat de hechting verbetert en de transfer (in de vliegtuigbouw heet dat decal) een beetje week maakt:



Na een minuut of 2 in het water haal ik de decal eruit en probeer ik of deze los (lees schuifbaar) zit op het papier. Zoja, dan schuif ik een randje los en leg ik het geheel naast de plek waar deze moet komen:



Dan pak ik met een pincet het randje papier vast waar de decal net is afgeschoven en probeer met een zacht stokje (cocktailprikker, acherkant van een penceel oid) de decal op de plek te schuiven. Die ligt dan geheid scheef:



Dat geeft verder niks, want nu schuiven we met hetzelfde stukje de decal exact op de goede plaats. Wel een beetje opschieten, want anders maakt de Micro set er een niet bruikbaar propje van. Het hoeft dan niet perfect op het model te liggen, dat komt later, maar de plek moet exact goed zijn.

Dan laat je de Micro Set rustig indrogen en dan krijg je uiteindelijk een dergelijk plaatje:



Dat mag je vervolgens met een zacht doekje voorzichtig aandrukken en in principe zit het geheel dan goed:



Maar af is het dan nog allerminst. Tenslotte is het de bedoeling dat je alleen de tekst en de plaatjes ziet en niet het dragervel daarvan.

Daarvoor komen nu de volgende wapens in de strijd:



Micro Sol of het potje rechts daarvan, dat er in verschillende sterktes is. Dit spul gaat ervoor zorgen dat het dragervel alle contouren van het model gaat volgen. Dus daarmee maak je de decal weer nat:



Helaas is een keer niet voldoende en moet je deze handeling een paar keer herhalen. Maar als je dat hebt gedaan ziet het er uiteindelijk zo uit:




Dit is het resultaat op de groentewagen. Hier is inmiddels ook al een laag matte Philotrain lak overheen gespoten.

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat bovenstaande werkwijze pas tot een goed resultaat leidt op glanslak. Dus ik heb na de bak op kleur te hebben gebracht er ook nog een glanzende laklaag op gespoten. Daaroverheen komen dan de decals en uiteindelijk werk je het af met de uiteindelijke (meestal matte) laklaag, ook nog ter bescherming van de transfers.

Tussendoor kun je aan de slag met het andere klein grut:



De buffers moeten er nog in en de schroefkoppelingen. De buffers en de schroefkoppelingen heb ik chemisch zwart gemaakt met potjes van Carr's. Helaas voor elk soort metaal een. Ik gokte dat de buffers van nieuwzilver waren gedraaid en de koppelingen zijn van messing. Het zwarten lukte. Nu met de miniscule veertjes (diameter kleiner dan 1mm) op de buffersteel en duw je deze buffers vervolgens in het chassis en op de juiste lengte buig je de steel onder het chassis om. Dan heb je mooie verende buffers.



Ik vind de bufferschalen wel wat klein in diameter, maar het oogt goed. De buffers zijn alleen bol, dus per kant moet je er een plat vijlen:

Tot zover.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #53 Gepost op: 20 August 2009, 12:02:01 »
Ivo,

Die potjes Micro sol en set, waar zijn die verkrijgbaar?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #54 Gepost op: 20 August 2009, 12:03:30 »
Wapstad heeft ze zo op voorraad, GMenS ook en ik dacht ook Jophispoor.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #55 Gepost op: 20 August 2009, 12:08:27 »
HenH, 't Oude Station, enz.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #56 Gepost op: 20 August 2009, 12:34:17 »
Okidoki

iets voor Houten in oktober  :)

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #57 Gepost op: 20 August 2009, 16:49:33 »
Dave,

In Belgie kun je het vast ook bij menige modelspoorwinkel krijgen of winkels met plastic modelbouw. Daco is een belgisch bedrijf en is hier te vinden. Ik zie niet direct een dealerlijst. Microscale (o.a. van sol, set en crystal clear) wordt ook op veel plaatsen verkocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #58 Gepost op: 20 August 2009, 16:59:42 »
Ik heb tijd ;D

Genoeg projecten

zal Houten in oktober worden.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #59 Gepost op: 21 August 2009, 10:27:41 »
Heel duidelijk zo met al die plaatjes, Ivo!

Bedankt voor delen van je kennis.

Grt Erwin