Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 00:08:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
Piko 2025 door Huup
12 September 2025, 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
12 September 2025, 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
12 September 2025, 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 344846 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1050 Gepost op: 05 September 2024, 19:31:00 »
Hey Jeroen, een gezellige straat heb jij gemaakt met de 30er jaren woningen. Een erg leuk detail zijn de openstaande ramen. Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.






Vriendelijke groet  klein Bruntendijk  Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1051 Gepost op: 06 September 2024, 10:01:58 »
Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Hoi Rogier,

De Roco AC 1100 heeft drie aangedreven assen in plaats van vier. De loc kwam een heel eind de helling op, maar net het laatste stukje begon hij te slippen. Het vreemde is dat de Märklin 1100 maar twee aangedreven assen heeft en geen moeite heeft met de helling. Na de ombouw kwam ik er ook achter dat de winkelier waar ik deze VAM-wagens heb gekocht verkeerde AC assen had toegepast, waardoor de wagens minder soepel reden. Na plaatsing van iets kortere asjes, reden de wagens meteen wat lichter, dus wellicht dat de Roco 1100 de helling nu wel zou halen. Maar de loc is dus al verbouwd en:


Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.

Dat ga ik niet doen. Ik heb om de Roco kap op het Märklin onderstel passend te maken, aan de binnenzijde van de kap styreen strips gelijmd. en de kliknokjes weggesneden. Met een andere Roco 1100 heb ik ervaren dat de kap in de loop van de jaren bros wordt, doordat de weekmakers uit het kunststof zijn getrokken. Toen ik bij onderhoud van die loc de kap terugplaatste op het onderstel scheurde de kap van onder tot boven toen de nokjes van de kap over de nokjes van het frame schoven. Als ik nu met enig geweld die styreen strips uit de kap van de Roma moet halen, dan ben ik bang dat er niet veel overblijft van de kap.....

Het scheuren van de Roco kap van die andere 1100 was overigens ook de reden dat ik toen de blauwe Piko 1157 heb gekocht.

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.


Precies! Ideaal die Kleinspoor transfers! Soms is het lang wachten op een loc met N S vignetten, maar zonder A-sein, dus dan creëer ik ze zelf wel  ;D ;D ;D

Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Ik snap je gedachte, Kees. En vaak is het inderdaad ook zo. Echter, mijn straatje is de doorgaande weg vanuit de binnenstad naar het station. Daarom zie je ook dat de bus in deze straat komt. Omdat het een doorgaande weg is, leek mij asfalteren logischer (en dat zie je in praktijk ook vaak). Ik wil in mijn binnenstad wel klinkers toe gaan passen. Zijn deze klinkers op kunststofplaat te koop, want kartonproducten ben ik niet heel erg happig op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1052 Gepost op: 06 September 2024, 10:11:46 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ik vind het straatje erg leuk worden met mooie details. Wat ik me wel afvroeg is hoe je het spoor gaat verwerken bij die huizen en de straat. Het lijkt er namelijk erg kort op te liggen en ook wat hoger.

Grt,
Niels

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18036
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1053 Gepost op: 06 September 2024, 11:59:25 »
Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?


Het antwoord is even simpel als kort; nee  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1054 Gepost op: 04 October 2024, 19:54:15 »
Ik vond een bedrijfsfilm van de RET uit 1975 die ik heel interessant vind vanwege het straatbeeld dat erin getoond wordt. Misschien heb jij er ook wat aan.

<a href="https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM</a>