Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 08:41:57
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Daan!
Vandaag
om 08:41:02
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 08:40:40
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 08:34:55
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:17:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:03
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's"
door
Jelmer
Vandaag
om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 07:14:31
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 02:58:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
44
Omlaag
Auteur
Topic: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij (gelezen 158968 keer)
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Betriebswerk
«
Reactie #270 Gepost op:
24 January 2014, 11:02:17 »
Iedereen heel hartelijk bedankt voor zijn op of aanmerkingen.
Ik heb alles zoveel mogelijk proberen te verwerken in het nieuw aan te leggen betriebswerk. Maar zoals bij iedereen zijn de plannen en ideeën vaak te groot voor de werkelijkheid. Ruimte is en blijft een probleem (net als geld).
Als ik alles een beetje mee neem dan zou ik op het onderstaande schema komen.
@Bas het klopt dat er al een schema lag maar ook die blijkt dus niet geheel compleet te zijn.
@Gerard inderdaad is de bekolingsinstallatie groot, maar de ÖBB verwacht een behoorlijke groei van dit gebied dus zet men groot in
Verder heb ik de meest gebruikte onderdelen op de doorvoer lijn gezet zodat er snel kolen en water kan worden ingenomen.
«
Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 11:04:46 door a.moonen
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #271 Gepost op:
24 January 2014, 11:40:01 »
Nr 12 verplaatsen naar het onderste spoortje aan het eind van het spoor
(zoals al gezegd pijpen raggen was een smerige en tijd rovende aangelegenheid
)
Nr 7 over de sporen plaatsen (dat werkt beter om een loc van zand te voorzien)
Nr 4 op de plek van nr 1 plaatsen,dat werkt beter.
Aangezien men vroeger vaak 1st de oude kolenresten uit de loc wilde hebben voor men water en kolen gingen bijvullen
En ik zou kijken of je goederen sporen niet boven je verzorgings sporen kunnen komen.
Je hebt nu "het probleem" dat als er een goederentrein wil vertrekken of aankomen,dat er geen stoomlocs verzorgt kunnen worden omdat die dan in de weg staan van de goederentrein die naar het hoofdspoor wil/er vanaf wil.
Zomaar wat ideetjes/tips
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #272 Gepost op:
24 January 2014, 13:11:14 »
Middag Floris,
Bedankt voor de tips
. Voor mijn gevoel wordt het zo behoorlijk compleet.
Wat je verder aan stipt met de goederensporen is idd waar. Probleem wordt echter de ruimte om nog extra sporen kwijt te kunnen. Ik ga eens kijken of ik bij de grote kraan nog wat kan doen.
Het schema na aanpassingen zou er dan zo komen uit te zien (ps de bezandingsinstallatie moet nog aangeschaft worden):
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #273 Gepost op:
24 January 2014, 13:48:01 »
Arnold,
Pijpenreiniger aan het einde van het spoor. De rookkastdeur aan de voorkant gaat open, en dan worden de vlampijpen (die in de lengterichting van de loc lopen) van voren af schoongemaakt.
Ziet er verder goed uit, alleen de zandinstallatie tussen de sporen thv de kuilen. Zo kan een loc zonder al te ver het Bw op te rijden volledig van water, kolen en zand worden voorzien.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Betriebswerk
«
Reactie #274 Gepost op:
24 January 2014, 15:30:11 »
Gerard bedankt!
Floris ik heb een kruising toegevoegd met een gewone wissel erna voor sneller af en toevoer van goederen treinen (cirkel)
Dan gaat hij er als volgt uit zien:
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #275 Gepost op:
24 January 2014, 16:40:04 »
Alleen werkt het dan nog niet.
(kan je dus beter weglaten/elders gebruiken)
Het spoor naar de hoofdbaan kan enkel worden bereikt door het korte spoortje tussen je draaischijf en het toegevoegde wissel.
Waar je (en dat is nog niet ideaal) meer aan hebt is dan een wissel(s) plaatsen vanaf het begin van je goederen sporen die aan je verzorgings spoor zit,zodat men van je goederen spoor met een trein gelijk naar je bovenste verzorgings spoor kan en dus naar de vrije baan.
Wat me nu ook pas opvalt is dat de zaken op je onderste verzorgings spoor iets missen,namelijk een aansluiting richting de vrije baan
Een loc onderzoeken en eventueel bekolen en water geven als deze uit je loods komt en een dienst moet gaan draaien op dat spoor is redelijk zinloos als deze vanaf dat spoor niet naar de vrije baan kan komen.
Beter zou het zijn als je nr 6 en 15 met spoor en al verhuizen naar het spoor erboven aan het einde thv nr 4 en dan wat schuiven met de zaken die daar liggen.
(je zou op dat bovenste spoor misschien de onderzoeks kuil laten vervallen zodat de rest daar wat kan verschuiven naar rechts ?)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #276 Gepost op:
24 January 2014, 16:43:40 »
Tja dat wordt idd dan passen en meten aankomend weekend (lekker klusje)
Ik hou jullie op de hoogte!
«
Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:35:23 door guest7823
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #277 Gepost op:
24 January 2014, 20:54:49 »
Arnold,
Vervang het kruis en de 4 wisselsvdoor een kruiswissel (hosentrager). Dan heb je de ontvlechting al bereikt.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Betriebswerk
«
Reactie #278 Gepost op:
24 January 2014, 22:21:12 »
Poging 2 maar dan weer heel anders:
Schema volgt
«
Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:35:53 door guest7823
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Betriebswerk
«
Reactie #279 Gepost op:
24 January 2014, 22:25:26 »
Met bijgaand schema:
Nu is er een mogelijkheid om de goederen ongehinderd aan- en af te voeren en ligt de verzorging van de locs ook direct aan de hoofdlijn.
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Verdwaald
«
Reactie #280 Gepost op:
25 January 2014, 19:46:56 »
Verdwaald:
Als de 80 er de Steige voor Gösserbach is gepasseerd draaien de heren Bertrand en Heinrich uit
Dönsdorf
de laatste bocht voor Gösserbach door.
Zo nog even Bertrand en wij zien eindelijk Gösserbach.
Het zou eens tijd worden Heinrich, ik lust wel eens wat. De heren hadden wel eens kunnen zeggen dat de rit hierheen zo lang zou duren.
Gooi nog maar wat kolen op het vuur, dan halen wij het laatste stuk op onze sokken. De wagens achter ons zitten goed vol zeg.
Langzaam rijdt de 80er de bocht om en voor hun ligt het nieuwe Betriebswerk van Gösserbach.
Schau mal da Heinrich!
Verbaast kijken de mannen naar de werkzaamheden aan het nieuwe Betriebswerk.
Zo zo ze laten er hier ook geen gras over groeien zeg, wat zijn die lui hier allemaal van plan?
VORSICHT BERTRAND! Daar staat er een op de lijn met een stop vlag
Bertrand remt de 80er langzaam af tot vlak bij de aangegeven stop plaats en klimt dan uit de 80er.
De medewerker loopt langzaam op hem toe.
Da gruss di.
Bertrand fronst even.
Guten Tag, wij komen met de levering van goederen uit Dönsdorf
Tegelijk begint de medewerker in plat dialect tegen Bertrand te praten. Binnenmonds brabbelt de man er op los en flarden van het gesprek weet Bertrand op te pikken.
Problemen………………………………………………………Ruhig ….…………………………………………… weiter…………………….Arbeit……………………………drei……………………………..…Wechseln…………………
Wass sagen Sie?
probeert Bertrand nog eens.
Seppl en Bertrand in gesprek:
Maar de man gebaart al weer druk naar de loc en staat te zwaaien met zijn handen dat Bertrand verder moet.
Schouderophalend loopt Bertrand terug naar de loc en klimt weer in de cabine. Heinrich kijkt hem vragend aan.
En?? Wat had hij allemaal te vertellen?
Tja das nog al moeilijk te herhalen, iets met wissel, rustig aan, werk en weet ik nog veel meer. Begreep er niet veel van maar wat ik wel snap is dat wij hier via een aantal wissels worden omgeleid naar Gösserbach.
Dus vooruit maar.
Langzaam komt de 80er in beweging en wisselt van spoor naar spoor naar spoor.
Weet jij nog hoe wij nu gaan?
vraagt Heinrich aan Bertrand.
Bertrand haalt zijn schouders op en houdt de rails scherp in het oog.
Nee niet echt maar wel nog altijd richting Gösserbach, dus laten wij maar door rijden.
Even later duiken ze de tunnel in.
Mhhh dat gaat in ieder geval goed want voordat wij in Gösserbach aankomen moeten wij een tunnel door. Gooi nog maar wat kolen op het vuur want het traject lijkt hier behoorlijk te stijgen.
Na een 10 minuten kijkt Bertrand Heinrich even aan.
Heinrich dit kan toch niet kloppen, volgens mij ligt er niet zo’n lange tunnel voor Gösserbach met zo’n stijgingspercentage.
Als dit zo lang gaat duren gaan wij het niet redden met de kolen om over de voorraad water maar niet te spreken. Maar kijk daar eens, kijk na die bocht zie ik licht schemeren.
Langzaam komt de 80er de tunnel uit rijden en de beiden mannen kijken stom verbaasd naar het schouwspel beneden hun.
Verrek Heinrich volgens mij ligt Gösserbach daar beneden, waar in godsnaam zitten wij nu? Heeft die onverstaanbare Heino daar beneden ons de verkeerde kant opgestuurd?
Bertrand neemt wat gas terug voor de brug en langzaam rolt de loc over de brug. Vlak voor de bocht staat er weer een man druk te zwaaien op het spoor.
Wass ist jetzt wieder loss??
Puffend en sissend komt de 80er tot stilstand voor de bocht.
Langzaam klimt Bertrand weer uit de loc.
De man komt rennend op hem toe.
Gruss di i bin der Peter, wass tunn Sie hier?
Ja ook Guten Tag, Bertrand
, zegt Bertrand terwijl hij de toegestoken hand van de man schudt.
Levering van materialen uit Dönsdorf voor het nieuwe Betriebswerk in Gösserbach.
Gösserbach sagen Sie?
Ja zeker Gösserbach, wieso?
De man begint te lachen.
Wat is er zo lollig aan een levering van spullen aan Gösserbach?
De man kijkt hem even aan en slaat Bertrand op zijn schouder.
Sorry collega sorry. Loop even mee de bocht om dan laat ik je zien wat het probleem is.
Schouder ophalend volgt Bertrand zijn Oostenrijkse collega en staat na de bocht voor een oude V60 met wagen. Hier is men druk bezig met een hekwerk langs het spoor te plaatsen.
FRITZ FRITZ! Ik heb hier iemand die je even moet spreken.
In de verte maakt iemand zich los uit het groepje werkers en loopt langzaam op de beiden mannen toe.
Gruss Gott, ich bin der Fritz.
Guten Tag, Bertrand.
Wat is er aan de hand hier Peter?
Fritz, collega Bertrand komt met een levering spullen voor het nieuwe Betriebswerk in Gösserbach.
Aberrrrr, wat doen ze dan op deze lijn? Gösserbach ligt daar beneden. Zo zijn ze op weg naar het volgende dorp.
Bertrand mengt zich op dat moment in het gesprek.
Tja, daar waren Heinrich en ik dus ook al bang voor. Maar daar beneden bij het nieuwe Betriebswerk staat iemand die ons tegen hield en deze kant op stuurde.
Aaaah dat is Seppl. Heeft die sukkel niet gezegd dat jullie de derde wissel moesten omgooien?
Is dat diegene die met zo een dialect praat en zo verschrikkelijk binnenmonds dat hij niet te verstaan is?
Ja ja dat is hem. Dat is onze Seppl. Goeie kerel maar het verstand van een walnoot en met net zo veel tanden in zijn mond als mijn grootmoeder.
Ok ok allemaal leuk en wel maar nu zit ik met het probleem dat ik hier vast sta.
Geen probleem collega, helemaal geen probleem.
Fritz klopt Bertrand even op zijn schouder.
Weet je ik rij even met jullie mee, als dat goed is? Het werk redt men hier toch wel.
Hoe staat jullie loc ervoor? Gaan jullie nog een half uurtje stomen redden of moet ik de V60 mee laten komen?
Heinrich!! Redden wij nog een half uurtje reistijd?
Jawohl kein Problem. Zo lang wij maar niet te veel moeten klimmen.
Nein vanaf hier gaat alles berg af, letterlijk dan.
glimlacht Fritz.
De beiden heren klimmen in de loc en langzaam zet de 80er zich in beweging achteruit. Na een tijdje laat Fritz de loc na een wissel stil zetten en gooit de wissel om.
Bertrand rijdt langzaam de wissel over waarna Fritz de wissel in de oude stand terug zet. Fritz klimt weer snel en behendig op de loc waarna deze zich weer vlot in beweging zet.
Na 10 minuten stoomt de loc de tunnel uit en zien de mannen het station van Gösserbach liggen.
Zo heren daar zijn we eindelijk. Ik laat de loc even naar het 1e spoor omlopen dan kunnen jullie daar gelijk kolen en water innemen. Ik regel dat meteen even voor jullie en haal ook even de rangeerder om de wagons mee te nemen. Ik neem aan dat jullie wel wat te eten en te drinken lusten, terwijl dat geregeld wordt?
Biertje en Schnitzel met sauerkraut?
Ja graag collega.
Bertrand kijkt Heinrich even aan die enthousiast op kijkt.
Een bier en een Schnitzel zouden uitstekend smaken!
Super Super, dan kom ik meteen mee want de Schnitzel van onze Frau Judith is de beste die je in Oostenrijk kan vinden. Met een beetje geluk is er ook nog wat Kaiserschmarn. Dat zou het feest echt compleet maken.
De 80er loopt langzaam over de wissels naar het 1e spoor en komt op het kleine zijspoortje tot stilstand.
Zo heren laat de loc maar staan dan regel ik dat jullie Oostenrijkse collega’s hem weer bedrijfsklaar voor jullie maken. Even een belletje om alles te regelen en dan op weg naar Gasthaus zum Ochsen.
Fritz loopt even weg om alles te regelen terwijl Bertrand Heirich op zijn schouders slaat.
Toch niet zo kwaad onze Oostenrijkse collega’s hier, al kan je sommige van hen absoluut niet verstaan.
zegt hij lachend.
Fritz komt terug lopen.
Heren goed nieuws! Vanavond kunnen jullie genieten van de Oostenrijkse gastvrijheid. Ik sprak net jullie baas en jullie mogen hier een nachtje blijven. Op naar Gasthaus zum Ochsen mit Frau Judith en haar fameuze schnitzels!
Groet Arnold
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 12:46:26 door a.moonen
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #281 Gepost op:
26 January 2014, 11:57:28 »
Het had wat voeten in de aarde, maar de trein is aangekomen.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Dorp Gösserbach
«
Reactie #282 Gepost op:
26 January 2014, 21:03:43 »
Het ontstaan van het dorpje Gösserbach
Blader mee door het fotoboek hoe Gösserbach is ontstaan:
Opzet van het dorp:
De bouw van de kerk:
Plaatsing kerk en Holzschnitzerei:
Plaats bepaling dorpskern (Holzschnitzerei is verplaatst_:
Aanleg terrein:
Plaatsing dorpskern:
Aanleg overige terreindelen:
Het dorpje:
Blik op de nieuw aan te leggen straat:
«
Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:37:00 door guest7823
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7195
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #283 Gepost op:
26 January 2014, 21:09:17 »
Ziet er nu al knus uit.
Die nieuwbouwwijk herken ik, die stond bijna 40 jaar geleden ook op mijn eerste baantje
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Dorp Gösserbach
«
Reactie #284 Gepost op:
29 January 2014, 13:26:15 »
De kabels zijn getrokken en het grondwerk wordt gelegd voor de opbouw van het dorp:
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
44
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij