Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 08:41:02
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 08:12:03
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij  (gelezen 158968 keer)

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Betriebswerk
« Reactie #270 Gepost op: 24 January 2014, 11:02:17 »
Iedereen heel hartelijk bedankt voor zijn op of aanmerkingen.

Ik heb alles zoveel mogelijk proberen te verwerken in het nieuw aan te leggen betriebswerk. Maar zoals bij iedereen zijn de plannen en ideeën  vaak te groot voor de werkelijkheid. Ruimte is en blijft een probleem (net als geld).

Als ik alles een beetje mee neem dan zou ik op het onderstaande schema komen.

@Bas het klopt dat er al een schema lag maar ook die blijkt dus niet geheel compleet te zijn.  (y)

@Gerard inderdaad is de bekolingsinstallatie groot, maar de ÖBB verwacht een behoorlijke groei van dit gebied dus zet men groot in  :)

Verder heb ik de meest gebruikte onderdelen op de doorvoer lijn gezet zodat er snel kolen en water kan worden ingenomen.

« Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 11:04:46 door a.moonen »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #271 Gepost op: 24 January 2014, 11:40:01 »
Nr 12 verplaatsen naar het onderste spoortje aan het eind van het spoor
(zoals al gezegd pijpen raggen was een smerige en tijd rovende aangelegenheid  ;) )
Nr 7 over de sporen plaatsen (dat werkt beter om een loc van zand te voorzien)  ;)
Nr 4 op de plek van nr 1 plaatsen,dat werkt beter.
Aangezien men vroeger vaak 1st de oude kolenresten uit de loc wilde hebben voor men water en kolen gingen bijvullen
En ik zou kijken of je goederen sporen niet boven je verzorgings sporen kunnen komen.
Je hebt nu "het probleem" dat als er een goederentrein wil vertrekken of aankomen,dat er geen stoomlocs verzorgt kunnen worden omdat die dan in de weg staan van de goederentrein die naar het hoofdspoor wil/er vanaf wil.
Zomaar wat ideetjes/tips  ;)
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #272 Gepost op: 24 January 2014, 13:11:14 »
Middag Floris,

Bedankt voor de tips  (y). Voor mijn gevoel wordt het zo behoorlijk compleet.

Wat je verder aan stipt met de goederensporen is idd waar. Probleem wordt echter de ruimte om nog extra sporen kwijt te kunnen. Ik ga eens kijken of ik bij de grote kraan nog wat kan doen.

Het schema na aanpassingen zou er dan zo komen uit te zien (ps de bezandingsinstallatie moet nog aangeschaft worden):

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #273 Gepost op: 24 January 2014, 13:48:01 »
Arnold,

Pijpenreiniger aan het einde van het spoor. De rookkastdeur aan de voorkant gaat open, en dan worden de vlampijpen (die in de lengterichting van de loc lopen) van voren af schoongemaakt.
Ziet er verder goed uit, alleen de zandinstallatie tussen de sporen thv de kuilen. Zo kan een loc zonder al te ver het Bw op te rijden volledig van water, kolen en zand worden voorzien.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Betriebswerk
« Reactie #274 Gepost op: 24 January 2014, 15:30:11 »
Gerard bedankt!  (y)
Floris ik heb een kruising toegevoegd met een gewone wissel erna voor sneller af en toevoer van goederen treinen (cirkel)  :D

Dan gaat hij er als volgt uit zien:

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #275 Gepost op: 24 January 2014, 16:40:04 »
Alleen werkt het dan nog niet.
(kan je dus beter weglaten/elders gebruiken)
Het spoor naar de hoofdbaan kan enkel worden bereikt door het korte spoortje tussen je draaischijf en het toegevoegde wissel.
Waar je (en dat is nog niet ideaal) meer aan hebt is dan een wissel(s) plaatsen vanaf het begin van je goederen sporen die aan je verzorgings spoor zit,zodat men van je goederen spoor met een trein gelijk naar je bovenste verzorgings spoor kan en dus naar de vrije baan.
Wat me nu ook pas opvalt is dat de zaken op je onderste verzorgings spoor iets missen,namelijk een aansluiting richting de vrije baan  :o
Een loc onderzoeken en eventueel bekolen en water geven als deze uit je loods komt en een dienst moet gaan draaien op dat spoor is redelijk zinloos als deze vanaf dat spoor niet naar de vrije baan kan komen.
Beter zou het zijn als je  nr 6 en 15 met spoor en al verhuizen naar het spoor erboven aan het einde thv nr 4 en dan wat schuiven met  de zaken die daar liggen.
(je zou op dat bovenste spoor misschien de onderzoeks kuil laten vervallen zodat de rest daar wat kan verschuiven naar rechts ?)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #276 Gepost op: 24 January 2014, 16:43:40 »
Tja dat wordt idd dan passen en meten aankomend weekend (lekker klusje)

Ik hou jullie op de hoogte!
« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:35:23 door guest7823 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #277 Gepost op: 24 January 2014, 20:54:49 »
Arnold,

Vervang het kruis en de 4 wisselsvdoor een kruiswissel (hosentrager). Dan heb je de ontvlechting al bereikt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Betriebswerk
« Reactie #278 Gepost op: 24 January 2014, 22:21:12 »
Poging 2 maar dan weer heel anders:









Schema volgt
« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:35:53 door guest7823 »

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Betriebswerk
« Reactie #279 Gepost op: 24 January 2014, 22:25:26 »
Met bijgaand schema:



Nu is er een mogelijkheid om de goederen ongehinderd aan- en af te voeren en ligt de verzorging van de locs ook direct aan de hoofdlijn.

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Verdwaald
« Reactie #280 Gepost op: 25 January 2014, 19:46:56 »
Verdwaald:
Als de 80 er de Steige voor Gösserbach is gepasseerd draaien de heren Bertrand en Heinrich uit Dönsdorf de laatste bocht voor Gösserbach door.

Zo nog even Bertrand en wij zien eindelijk Gösserbach.
Het zou eens tijd worden Heinrich, ik lust wel eens wat. De heren hadden wel eens kunnen zeggen dat de rit hierheen zo lang zou duren.
Gooi nog maar wat kolen op het vuur, dan halen wij het laatste stuk op onze sokken. De wagens achter ons zitten goed vol zeg.


Langzaam rijdt de 80er de bocht om en voor hun ligt het nieuwe Betriebswerk van Gösserbach.

Schau mal da Heinrich!

Verbaast kijken de mannen naar de werkzaamheden aan het nieuwe Betriebswerk.

Zo zo ze laten er hier ook geen gras over groeien zeg, wat zijn die lui hier allemaal van plan?
VORSICHT BERTRAND! Daar staat er een op de lijn met een stop vlag


Bertrand remt de 80er langzaam af tot vlak bij de aangegeven stop plaats en klimt dan uit de 80er.
De medewerker loopt langzaam op hem toe.

Da gruss di.

Bertrand fronst even.
Guten Tag, wij komen met de levering van goederen uit Dönsdorf

Tegelijk begint de medewerker in plat dialect tegen Bertrand te praten. Binnenmonds brabbelt de man er op los en flarden van het gesprek weet Bertrand op te pikken.
Problemen………………………………………………………Ruhig ….…………………………………………… weiter…………………….Arbeit……………………………drei……………………………..…Wechseln…………………
Wass sagen Sie?
probeert Bertrand nog eens.

Seppl en Bertrand in gesprek:


Maar de man gebaart al weer druk naar de loc en staat te zwaaien met zijn handen dat Bertrand verder moet.
Schouderophalend loopt Bertrand terug naar de loc en klimt weer in de cabine. Heinrich kijkt hem vragend aan.

En?? Wat had hij allemaal te vertellen?
Tja das nog al moeilijk te herhalen, iets met wissel, rustig aan, werk en weet ik nog veel meer. Begreep er niet veel van maar wat ik wel snap is dat wij hier via een aantal wissels worden omgeleid naar Gösserbach.
Dus vooruit maar.


Langzaam komt de 80er in beweging en wisselt van spoor naar spoor naar spoor.

Weet jij nog hoe wij nu gaan? vraagt Heinrich aan Bertrand.

Bertrand haalt zijn schouders op en houdt de rails scherp in het oog.

Nee niet echt maar wel nog altijd richting Gösserbach, dus laten wij maar door rijden.

Even later duiken ze de tunnel in.

Mhhh dat gaat in ieder geval goed want voordat wij in Gösserbach aankomen moeten wij een tunnel door. Gooi nog maar wat kolen op het vuur want het traject lijkt hier behoorlijk te stijgen.

Na een 10 minuten kijkt Bertrand Heinrich even aan.

Heinrich dit kan toch niet kloppen, volgens mij ligt er niet zo’n lange tunnel voor Gösserbach met zo’n stijgingspercentage.
Als dit zo lang gaat duren gaan wij het niet redden met de kolen om over de voorraad water maar niet te spreken. Maar kijk daar eens, kijk na die bocht zie ik licht schemeren.


Langzaam komt de 80er de tunnel uit rijden en de beiden mannen kijken stom verbaasd naar het schouwspel beneden hun.



Verrek Heinrich volgens mij ligt Gösserbach daar beneden, waar in godsnaam zitten wij nu? Heeft die onverstaanbare Heino daar beneden ons de verkeerde kant opgestuurd?

Bertrand neemt wat gas terug voor de brug en langzaam rolt de loc over de brug. Vlak voor de bocht staat er weer een man druk te zwaaien op het spoor.

Wass ist jetzt wieder loss??

Puffend en sissend komt de 80er tot stilstand voor de bocht.
Langzaam klimt Bertrand weer uit de loc.
De man komt rennend op hem toe.

Gruss di i bin der Peter, wass tunn Sie hier?
Ja ook Guten Tag, Bertrand
, zegt Bertrand terwijl hij de toegestoken hand van de man schudt.

Levering van materialen uit Dönsdorf voor het nieuwe Betriebswerk in Gösserbach.
Gösserbach sagen Sie?
Ja zeker Gösserbach, wieso?


De man begint te lachen.
Wat is er zo lollig aan een levering van spullen aan Gösserbach?



De man kijkt hem even aan en slaat Bertrand op zijn schouder.

Sorry collega sorry. Loop even mee de bocht om dan laat ik je zien wat het probleem is.

Schouder ophalend volgt Bertrand zijn Oostenrijkse collega en staat na de bocht voor een oude V60 met wagen. Hier is men druk bezig met een hekwerk langs het spoor te plaatsen.





FRITZ FRITZ! Ik heb hier iemand die je even moet spreken.

In de verte maakt iemand zich los uit het groepje werkers en loopt langzaam op de beiden mannen toe.

Gruss Gott, ich bin der Fritz.
Guten Tag, Bertrand.
Wat is er aan de hand hier Peter?
Fritz, collega Bertrand komt met een levering spullen voor het nieuwe Betriebswerk in Gösserbach.
Aberrrrr, wat doen ze dan op deze lijn? Gösserbach ligt daar beneden. Zo zijn ze op weg naar het volgende dorp.




Bertrand mengt zich op dat moment in het gesprek.

Tja, daar waren Heinrich en ik dus ook al bang voor. Maar daar beneden bij het nieuwe Betriebswerk staat iemand die ons tegen hield en deze kant op stuurde.

Aaaah dat is Seppl. Heeft die sukkel niet gezegd dat jullie de derde wissel moesten omgooien?
Is dat diegene die met zo een dialect praat en zo verschrikkelijk binnenmonds dat hij niet te verstaan is?
Ja ja dat is hem. Dat is onze Seppl. Goeie kerel maar het verstand van een walnoot en met net zo veel tanden in zijn mond als mijn grootmoeder.
Ok ok allemaal leuk en wel maar nu zit ik met het probleem dat ik hier vast sta.
Geen probleem collega, helemaal geen probleem.


Fritz klopt Bertrand even op zijn schouder.

Weet je ik rij even met jullie mee, als dat goed is? Het werk redt men hier toch wel.
Hoe staat jullie loc ervoor? Gaan jullie nog een half uurtje stomen redden of moet ik de V60 mee laten komen?

Heinrich!! Redden wij nog een half uurtje reistijd?

Jawohl kein Problem. Zo lang wij maar niet te veel moeten klimmen.
Nein vanaf hier gaat alles berg af, letterlijk dan.
glimlacht Fritz.

De beiden heren klimmen in de loc en langzaam zet de 80er zich in beweging achteruit. Na een tijdje laat Fritz de loc na een wissel stil zetten en gooit de wissel om.
Bertrand rijdt langzaam de wissel over waarna Fritz de wissel in de oude stand terug zet. Fritz klimt weer snel en behendig op de loc waarna deze zich weer vlot in beweging zet.
Na 10 minuten stoomt de loc de tunnel uit en zien de mannen het station van Gösserbach liggen.



Zo heren daar zijn we eindelijk. Ik laat de loc even naar het 1e spoor omlopen dan kunnen jullie daar gelijk kolen en water innemen. Ik regel dat meteen even voor jullie en haal ook even de rangeerder om de wagons mee te nemen. Ik neem aan dat jullie wel wat te eten en te drinken lusten, terwijl dat geregeld wordt?



Biertje en Schnitzel met sauerkraut?
Ja graag collega.
Bertrand kijkt Heinrich even aan die enthousiast op kijkt.

Een bier en een Schnitzel zouden uitstekend smaken!
Super Super, dan kom ik meteen mee want de Schnitzel van onze Frau Judith is de beste die je in Oostenrijk kan vinden. Met een beetje geluk is er ook nog wat Kaiserschmarn. Dat zou het feest echt compleet maken.


De 80er loopt langzaam over de wissels naar het 1e spoor en komt op het kleine zijspoortje tot stilstand.

Zo heren laat de loc maar staan dan regel ik dat jullie Oostenrijkse collega’s hem weer bedrijfsklaar voor jullie maken. Even een belletje om alles te regelen en dan op weg naar Gasthaus zum Ochsen.

Fritz loopt even weg om alles te regelen terwijl Bertrand Heirich op zijn schouders slaat.

Toch niet zo kwaad onze Oostenrijkse collega’s hier, al kan je sommige van hen absoluut niet verstaan. zegt hij lachend.

Fritz komt terug lopen.

Heren goed nieuws! Vanavond kunnen jullie genieten van de Oostenrijkse gastvrijheid. Ik sprak net jullie baas en jullie mogen hier een nachtje blijven. Op naar Gasthaus zum Ochsen mit Frau Judith en haar fameuze schnitzels!



Groet Arnold
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 12:46:26 door a.moonen »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #281 Gepost op: 26 January 2014, 11:57:28 »
Het had wat voeten in de aarde, maar de trein is aangekomen. :)

Groet,
Bas

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Dorp Gösserbach
« Reactie #282 Gepost op: 26 January 2014, 21:03:43 »
Het ontstaan van het dorpje Gösserbach

Blader mee door het fotoboek hoe Gösserbach is ontstaan:

Opzet van het dorp:




De bouw van de kerk:


Plaatsing kerk en Holzschnitzerei:


Plaats bepaling dorpskern (Holzschnitzerei is verplaatst_:


Aanleg terrein:


Plaatsing dorpskern:


Aanleg overige terreindelen:


Het dorpje:


Blik op de nieuw aan te leggen straat:










« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 13:37:00 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #283 Gepost op: 26 January 2014, 21:09:17 »
Ziet er nu al knus uit.
Die nieuwbouwwijk herken ik, die stond bijna 40 jaar geleden ook op mijn eerste baantje (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Dorp Gösserbach
« Reactie #284 Gepost op: 29 January 2014, 13:26:15 »
De kabels zijn getrokken en het grondwerk wordt gelegd voor de opbouw van het dorp: