Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
  

Auteur Topic: Wiener Linien Typ M pimpen  (gelezen 10108 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Wiener Linien Typ M pimpen
« Gepost op: 05 December 2012, 22:55:00 »
Nu mijn Trambaantje bijna af is  8), wordt het tijd om ook eens wat aan het rollend materieel te gaan doen.
Voor de 'gewone' dienst zijn er 3 dubbelgelede Roco's die rijvaardig en deels al gedigitaliseerd zijn. Daarnaast heb ik nog een verzameling trams die niet rijvaardig zijn; een tweetal Liliput KSW-stellen, een Prefo-bouwpakket, een Gog-tramstel en een Weens Typ-M tramstel van Wiener Linien. Met die laatste wil ik gaan beginnen. De modellen van Wiener Linien zijn 100% plastic, aan de buitenzijde redelijk gedetailleerd en verder interieur- en motorloos. Het motorrijtuig heb ik ooit eens met nog wat andere oude tram-meuk op de kop getikt, het bijpassende aanhangrijtuig op de bekende beurs in Poortugaal.
Bij Halling heb ik ooit al eens een motortje, wielen en stroomafnemer besteld en bij een internethandelaar decals. Doel van de pimpactie is om een rijdend, verlicht en gedigitaliseerd model op de baan te krijgen.


De hele santekraam uitgestald. Er ligt nu nog een schaarbeugel bij, dat wordt een sleepbeugel (had ik ook al bedacht ik me ná de foto).


Het model gedemonteerd. Dak, ruiten, onderstel, plastic wielen (geklemd in het onderstel), en de Halling aandrijving ernaast.


En de Halling aandrijving erin geschoven. Past perfect, is er namelijk voor gemaakt... zit alleen los.

Wordt vervolgd. Eerst eens nadenken over de te nemen stappen.
No dress rehearsel, this is our life.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2012, 10:21:07 »
Goh, je lijkt de Burgemeester wel!



Groetjes!

Niek


Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2012, 11:36:39 »
Hallo Marc,

ga je dit model met de Halling motor ook digitaal maken, of is deze reeds voorbereid hiervoor?

Groeten,

Christoph

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2012, 11:49:45 »
Ik wil deze ook digitaal gaan maken, al ben ik er nog niet uit hoe dat moet. Deze Halling aandrijving ziet redelijk 'blokkerig' uit dus ik kan niet helemaal zien hoe de bedrading en aandrijving loopt, bovendien zit er nog ergens een condensator (denk ik) tussen gefrot.
De Vario-antrieb van Halling oogt wat makkelijker... We gaan het zien.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2012, 12:20:17 »
Deze aandrijving is identiek aan de varioaandrijving qua bedrading, want er lopen alleen een paar lipjes vanaf de stroomafname naar de motoraansluiting. Als je de motor eruit haalt, dan zie je het gelijk. De condensator kan je er dan ook makkelijk afknippen of tussenuit solderen.

Halling heeft tegenwoordig ook interieurs voor deze modellen als reserveonderdeel leverbaar en ook heldere beglazing. Maar dit is ook zelf simpel te maken. Ga je de bijwagen ook van stroomafname voorzien?

Ik ben toevallig nu bezig met een Weense G te digitaliseren en deze heeft dezelfde type M aandrijving.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2012, 14:00:13 »
Mooi werk, komt er ook reclame op? Er is een boek over dit type verschenen en daar staat veel nuttigs in, ook al is het zwartwit; 'Die Type M der Wiener Verkehrsbetriebe' Pospischil Verlag. Heb ik ook trouwens.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2012, 18:29:46 »
Kijk, dat is dan weer info die ik nog niet heb. Dank Gert en Mark.
Reclame had ik nog niet aan gedacht. Ik heb altijd het beeld dat er in Wenen redelijk reclameloos wordt gereden.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2012, 19:40:34 »
Decoder inbouw in een weense type H.
Zie voor een foto dit item, iets naar beneden scrollen.
http://mtsa.webklik.nl/page/techniek

Henk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2012, 21:32:38 »
Ik heb ook zo'n model, bagger gemotoriseerd want zelf, maar wel met reclameborden. Ik zal es kijken of ik nog een fotootje heb.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2012, 23:01:09 »
Marc,

Moet het per sé een Weense tram worden?
Ik heb eens met de computer aan een Weense M zitten prutsen, om te zien of het model een wat meer 'Nederlandse' raampartij zou kunnen krijgen.
Ik heb mijn wagens nog niet omgebouwd, maar het staat wel op de (eeuwige)  to-do list....  8)
In Waelstede wordt het dan natuurlijke wel een crème tram met een groene bies.....



Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • Dieselpower rules!
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2012, 23:25:56 »
Messing onderdelen om Weense trams zijn hier goed te verkrijgen:
http://www.sedlacek-modellstrassenbahnen.at/zubehoer.html

Heb zelf nog het e.e.a. liggen voor een Weens tramstel van de EMA/RETM.

Ben ook benieuwd hoe het digitaliseren vergaat. Suc6
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2012, 06:12:40 »
Marc,

Ik weet niet of je al een decoder hebt voor de Weense M, anders een zo klein mogelijke aanschaffen, bijv. Kuhn N045 (9x12 mm).
van het Halling motorstel de contactveren lossolderen van de motor, condensator verwijderen.
Aan één zijde van de bodemplaat wat ruimte (sleufjes) naast het motorblokje vijlen om de draden vrij door heen te halen.
Zo kun je de decoder op een balcon plaatsen.
Vergeet niet om het halling motortje een behoorlijke tijd in te laten lopen.
In het begin kunnen ze vrij veel lawaai maken maar na een tijd inlopen wordt het minder.

Groet

Henk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2012, 08:33:56 »
Om van een type M een gelijkende NL tram te maken is nog niet zo makkelijk, ik zou niet weten welk type. Ik vind ze daarentegen eerder wat hebben van één van de trams uit Budapest ( jaja, van mijn  to do - lijst) maar dan moet deze 5 ramen krijgen en een korter balkon. Met dezelfde raampjes-om-de hoek en dezelfde naar achter hellende ruit in het front.

Oh ja; reclame kan op het dak geplaatst zijn (bron; Drehscheibe-foren), maar ook opzij aan de balkons
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 08:40:28 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2012, 09:42:04 »