Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 136716 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Plankendam
« Reactie #285 Gepost op: 17 January 2013, 21:33:50 »
Leuke bank overigens.  8). Mat '46? 

En fraaie helix uiteraard.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #286 Gepost op: 17 January 2013, 21:34:47 »
Nee, uit België. 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Plankendam
« Reactie #287 Gepost op: 17 January 2013, 21:45:57 »
Ah, nu je het zegt. Tof.
No dress rehearsel, this is our life.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #288 Gepost op: 17 January 2013, 22:36:01 »
gefeliciteerd met je spiraal ;D
hopelijk is je lok snel gefixed :)
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #289 Gepost op: 18 January 2013, 21:12:40 »
Vandaag de lok eens onderzocht. Uiteindelijk bleek er niks mis met de lok, maar van alles mis met de trafo.
Leuke puzzel.
Piko-trafo uit een startset (analoog)
Draai ik em rechtsom, geeft ie ineens 16, 17 volt.
Draai ik linksom, geeft ie niks.
Tot ik em een klein tikkie terug draai.
Dan geeft ie ineens -16, -17 volt.

Affijn, met trots presenteer ik: de volgende testtrein op de helix: br103 met gemengd sleepje aan de haak:


De aussichtswagen dient als inspectiewagen voor de preiser-ingenieurs, uiteraard.

Nog een plaatje, op het middelste nivo:


Er is geen ruimte voor bovenleiding.
En dat treft, want ik bouw in meerdere nivo's op 4 modules. Meer dan 30 railovergangen tussen de modules, zou betekenen dat ik bij elke rijsessie een heleboel losse eindjes bovenleiding moet plaatsen of verwijderen.
daar begin ik niet aan. T.Z.t wel portalen plaatsen.Maar daartussen dus geen waslijn.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #290 Gepost op: 19 January 2013, 17:31:25 »
Zo`n trafo heb ik ook.. Best irritant, maar prima mee te werken als je het eenmaal weet
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #291 Gepost op: 20 January 2013, 13:03:22 »
Vooral irritant, als je denkt dat het aan de lok ligt :-\
Meten is ook in dit geval weten

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #292 Gepost op: 21 January 2013, 19:14:09 »
Vandaag de basis gelegd, om binnenkort de helix te plaatsen.
Plaatjes volgen later, zo dadelijk eerst maar es BBC kijken: Michael Portillo reist per trein met Bradshaws Railway Guide door Schotland.
Deze week elke avond om 19.30 Nederlandse tijd op BBC 2.
Even wat anders dan dat gedoe met de fyra 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #293 Gepost op: 24 January 2013, 11:16:05 »
De helix hangt, min of meer, op zijn plaats.
Hij hangt nog wel scheef,omdat de boel nog niet vastzit.
Het wreekt zich nu vooral, dat de helix nog niet aan de voor-bovenkant vastzit.
Er is ook nog niets om aan vast te zitten, want de bovenste steunconstructie is nog niet gebouwd.

Plaatjes:

De helix van bovenaf. Naar rechtsonder de spoorlijn vanuit Kleinburg im Preisergau (D)
Rechtsboven loopt de lijn verder richting de bietschtalbrug.


Van opzij.
Hier zie je, hoe de helix ongeveer 20cm hoogte wint.


Van ondereeuuh!
Vanaf de 'Plankendamverdieping' kijk je naar boven tegen de helix.

Volgende uitdaging: een draagconstructie verzinnen waar de helix aan hangt. En waar het bovenste schaduwstation aan hangt.
Probleempje hierbij is dat er een stuk van 2,85m overspannen moet worden. Dit lijkt me niet te doen met hout.
Ik denk zelf aan aluminiumprofielen, buis, rechthoek, van ca 60×30mm. Geen idee of dit stevig genoeg is.
Ik hou me aanbevolen voor goed advies.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #294 Gepost op: 28 January 2013, 20:37:07 »
And now for something conmpletely different:
mijn eigen grassmaster, gemaakt uit vliegenmepper, theezeef stukkie draad en een messing spijker.
ik noem hem: DE GRASMATSER®
Kosten ca €5,-

Hier zie je de benodigdheden voor het zaaien:
-houtlijm
-water
-kwastje
-grasmatser®


Zojuist ff proefstukkie gras gezaaid.
Hier zie je het van dichtbij:


de haren rijzen mij te berge.
Binnenkort maar es een stukkie op de baan planten, want dit is enorm verslavend.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Plankendam
« Reactie #295 Gepost op: 28 January 2013, 23:28:55 »
Hendrikjan,

Op mijn baan heb ik een wasmachine en wasdroger overspannen met 2 zijkanten van wat ooit een lattenbodem was (nu bedenk ik maximaal 2,10 meter). De reden hiervoor: het was beschikbaar en het zijn bewezen hele stijve latten die ook niet echt doorbuigen ( deze lattenbodem hing ooit in een hoogslaper slechts op de kopse kanten ondersteund).
Dus met het juiste hout kan hel wel, alleen lastig om het op jouw benodigde lengte te vinden.
Anders I balken in aluminium.

Ronald

Ronald Brandt

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #296 Gepost op: 29 January 2013, 10:31:29 »
ik dacht zelf aan een paar rechthoekige buizen van aluminium.
2 halve lengtes met daarin een kleinere buis om de boel te koppelen.
Het geheel vastgezet met bouten en (vleugel)moeren.
Dit lijkt me stevig genoeg om 2,85 meter te overbruggen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #297 Gepost op: 29 January 2013, 17:26:39 »
Ondertussen, in Zwitserland.....

u bevindt zich hier....


We zien hoe het bergtraject vorm krijgt.
Op 2 nivo's de bergbaan.
Eerst , laag, de stenen boogbrug.
Dan,helemaal links de helix (deze verdwijnt straks in de berg)
Hogerop loopt het traject over de bietschtalbrug, naar het station.
De sporen op dit traject zijn nu gelegd.
Kijk maar:



En vanaf een iets ander standpunt:


Achter ons verdwijnt de baan straks in de "Scheiteltunnel" naar het zuiden.
Of eigenlijk naar het schaduwstation, dat boven de rest van de baan hangt.
Als ik dat constructief voor mekaar krijg tenminste.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #298 Gepost op: 29 January 2013, 18:09:50 »
ziet er goed uit (y)
wat een opgave dit grote plan op t kleine oppervlak, maar het loont zeker ;D
groeten,
Auke

Bls-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Plankendam
« Reactie #299 Gepost op: 29 January 2013, 19:04:11 »
Ja leuk, de Bietschtall brucke!

Je baanontwerp is wat mij betreft heeeel bijzonder; schaduwstation boven de baan het ik nog nooit eerder gezien. Hoe kom je erop.

Er is overigens een draadje met de vraag naar banen met die brug!
Gr.
Paul
Groeten
Paul