Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3720628 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #450 Gepost op: 14 July 2012, 17:17:03 »
De trieste resten van het ooit zo trotse Bw Lümmeln....:





Maar Lümmeln zal herrijzen! Of dat ten derde dage wederom zal lukken weet ik niet, dat was een eenmalige geschiedenis geloof ik, en bovendien heeft mijn geliefde echtgenote het op de heupen, de kamer is klaar geverfd en gesausd maar nu is geloof ik de keuken aan de beurt :-X

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:10:24 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #451 Gepost op: 14 July 2012, 19:47:05 »
De operatie is geslaagd en de opbouw weer in volle gang :)

« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:10:50 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #452 Gepost op: 14 July 2012, 22:22:43 »
Nog even een plaatje van de "ingreep":



Ook de dwarsribben onder het Bw zijn (deels) teruggebracht tot 5 cm. Op deze manier kan ik straks de hellingen beperken tot maximaal 3%, misschien zelfs minder.
De boel moet nog wel even worden afgewerkt 8)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:11:11 door 44 »

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #453 Gepost op: 16 July 2012, 14:10:14 »
Hoi Jan,
Het is met recht "Wat zijn we aan't (ver)bouwen".
Maar zoals ik het nu lees komt alles weer goed Jan.

M.vr.gr.Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #454 Gepost op: 16 July 2012, 16:35:21 »
Hoi Jan!

Nou, of alles goed komt..... :-\
Ben een beetje aan het fantaseren geweest, kijken hoe het één en ander zou kunnen komen uit te zien in de "ondergrond":



Conclusie: véél te complex en ontoegankelijk.

Maar we blijven gek doen!

Groet,
Jan

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7287
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #455 Gepost op: 16 July 2012, 18:01:32 »
Het tolt mij nu voor den ogen  ;D, wat een bogen en bochten Jan.
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #456 Gepost op: 16 July 2012, 23:22:50 »
Ja, ik word er ook niet goed van :-X

Johannes Herling is in de catacomben druk bezig met het herstellen van bedrading:



En Joachim Klätzmaier vermaakt zich uitstekend met het heen en weer raggen test de resulaten met behulp van zijn favoriete diesel:



Ondertussen vergeet Elisabeth Willnitz niet om zo af en toe wat verfrissingen te brengen. Liever geen Afri-cola of Bluna, maar gewoon water:



En Gerhard Ammeräth? Kweenie, die zal wel ergens in z'n magazijn omhangen.....

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:13:15 door 44 »

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #457 Gepost op: 17 July 2012, 19:16:04 »
Jan, ik denk dat Gerhard A. misschien wel wat sterkers onder de kurk heeft. Hik.

M.vr.gr. Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #458 Gepost op: 17 July 2012, 21:46:21 »
Gerhard kennende zal dat wel wat meevallen, Jan ;)

Nog even iets over de V60, waar Roco zo'n prachtig modelletje van heeft gemaakt. Beetje achtergrondinfo, zogezegd.

Na de Tweede Wereldoorlog zag de nog jonge DB (opgericht in 1949) zich voor het probleem geplaatst dat veel lokomotieven ofwel waren vernield/beschadigd door de oorlogshandelingen ofwel sterk verouderd waren.
Zaak was de boel zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. Daarom werd met man en macht gewerkt om zoveel mogelijk te repareren en ook werd, zodra men daarvoor toestemming kreeg van de bezettende machten, weer een nieuwbouwprogramma op te zetten. Hiervan zijn de Baureihen 23, 65 en 82 een paar voorbeelden. Echter, omdat, mede door de stijgende steenkoolprijzen, al gauw duidelijk werd dat stoomtractie zijn langste tijd gehad had, zette men ook in op dieseltractie:  de V80 en de V200 waren daarvan het resultaat.
Ook in de rangeerdiensten was behoefte aan een nieuwe lokomotief. Na de al genoemde V80 en V200 was de V60 de derde in lijn die van de tekentafels kwam. Na een analyse van de prestaties van de tot dan toe gebruikte stoomlokomotieven werd besloten in te zetten op een lokomotief met een vermogen van 650 PK.
Voorop stond de voorwaarde de aanschafkosten zo laag mogelijk te houden en bovendien moest de lokomotief eenvoudig te bedienen en te onderhouden zijn. Er werd afgezien van een installatie voor treinverwarming, aangezien de lok alleen dienst zou doen voor rangeerwerk. Wel werd een installatie ingebouwd om de lokomotief ook (met niet-draaiende motor)bij lage temeraturen enige tijd te kunnen laten staan, de zgn. DoFa-Ofen. Deze werd later vervangen door een oliegestookte warmwaterinstallatie.
Aangedreven werd de machine door een twaalfcilinder dieselmotor, die via een blinde as de drie assen aandreef.



De V60 werd in meerdere series gebouwd, in twee gewichtsklassen: 623 machines met een gewicht van 48,3 – 49,5 ton, de rest bracht met de versterkte framedelen en afdekplaten + ballast 53 ton op de rails. Qua uiterlijk was er tussen de beide versies geen verschil. Per 1.1.68 veranderde de aanduiding V60 in 260 voor de lichtere, en 261 voor de zwaardere versie.
Per 1 oktober 1987 werden alle V60/260/261 “gedegradeerd” tot “Kleinlokomotive” met de nummers 360/361, zodat ook rangeermachinisten, die tot dan toe alleen kleine loks zoals de Kö(f) I en Kö(f) II mochten bedienen, met deze lok op pad mochten. Nog weer later kwamen de nummeraanduidingen 364/365 in beeld, bij ex-V60ers die ook radiografisch gestuurd konden worden.

Al met al hebben deze loks, met ruim zicht rondom voor de machinist en aan alle kanten toegankelijk voor rangeerders, uitstekend voldaan, wat wel mag blijken uit het feit dat ze vandaag de dag nog in gebruik zijn, kijk maar eens in Plattlingen (wel even wachten tot het weer licht is).

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:13:41 door 44 »

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #459 Gepost op: 18 July 2012, 09:15:31 »
Dit was weer een nuttig lesje voor een Duitse spoorweg liefhebber.

Groet, Peter

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #460 Gepost op: 18 July 2012, 10:45:18 »
Leuk verhaal ;D kan je ook zoveel details over de kö(f) vertellen?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #461 Gepost op: 18 July 2012, 19:17:24 »
Ga je het uit je hoofd leren, Peter?  ;)

Auke, dat zal wel lukken denk ik, maar eens zien wanneer ik daaraan toekom :D
Vier stuks Kleinloks bevinden zich in het bestand van Lümmeln, twee stuks Köf II (open en gesloten cabine) en twee stuks Köf III (oude en nieuwe opbouw).
Een Köf I is in elk geval in Schwarzburg aanwezig, misschien moet je Ruud K. even vragen of hij het zeiltje eraf wil halen ;)



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:14:12 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #462 Gepost op: 20 July 2012, 16:00:39 »
Jan,

Ik zag jouw baanplan voorbijkomen. Zo kun je vrolijk rondjes rijden onder de baan, maar waar duikt de trein (of is het de metro? ;) ) nou boven het maaiveld?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #463 Gepost op: 20 July 2012, 19:36:49 »
Ha Bas,

dat groene, dat is boven maaiveld, zo'n beetje. Je ziet daar een in het niets eindigend wissel, het is de bedoeling dat dat het inrij/uitrijspoor naar het Bw wordt. Maar de plannen zijn alweer ingrijpend gewijzigd; door die twee spiralen is er eigenlijk geen plaats meer voor iemand om het geheel te bekijken, laat staan te bedienen. It is impossible to achieve the aim without suffering.

Overzichtsfotootje van de Lümmelneraner rangeermachines, de 290 is nog van de toekomst, en uit het verleden horen er eigenlijk nog een paar loks bij: één of twee 86ers en een handvol 55ers.



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:14:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #464 Gepost op: 21 July 2012, 18:08:08 »
Het gonst van de geruchten in Lümmeln. Rudi Krähland is al enkele keren bij Blaffhart op kantoor geweest, en gisteren nog is hij al struinend over het terrein van het Bw gesignaleerd, met een meetlat gewapend.... gaat er wat verbouwd worden? Is er al een Autoschütter geregeld?

Maar ondertussen gaat de dagelijkse gang van zaken gewoon door:



Groet,
Jan