Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 07:58:34
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618682 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #450 Gepost op: 14 July 2012, 17:17:03 »
De trieste resten van het ooit zo trotse Bw Lümmeln....:





Maar Lümmeln zal herrijzen! Of dat ten derde dage wederom zal lukken weet ik niet, dat was een eenmalige geschiedenis geloof ik, en bovendien heeft mijn geliefde echtgenote het op de heupen, de kamer is klaar geverfd en gesausd maar nu is geloof ik de keuken aan de beurt :-X

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:10:24 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #451 Gepost op: 14 July 2012, 19:47:05 »
De operatie is geslaagd en de opbouw weer in volle gang :)

« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:10:50 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #452 Gepost op: 14 July 2012, 22:22:43 »
Nog even een plaatje van de "ingreep":



Ook de dwarsribben onder het Bw zijn (deels) teruggebracht tot 5 cm. Op deze manier kan ik straks de hellingen beperken tot maximaal 3%, misschien zelfs minder.
De boel moet nog wel even worden afgewerkt 8)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:11:11 door 44 »

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #453 Gepost op: 16 July 2012, 14:10:14 »
Hoi Jan,
Het is met recht "Wat zijn we aan't (ver)bouwen".
Maar zoals ik het nu lees komt alles weer goed Jan.

M.vr.gr.Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #454 Gepost op: 16 July 2012, 16:35:21 »
Hoi Jan!

Nou, of alles goed komt..... :-\
Ben een beetje aan het fantaseren geweest, kijken hoe het één en ander zou kunnen komen uit te zien in de "ondergrond":



Conclusie: véél te complex en ontoegankelijk.

Maar we blijven gek doen!

Groet,
Jan

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #455 Gepost op: 16 July 2012, 18:01:32 »
Het tolt mij nu voor den ogen  ;D, wat een bogen en bochten Jan.
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #456 Gepost op: 16 July 2012, 23:22:50 »
Ja, ik word er ook niet goed van :-X

Johannes Herling is in de catacomben druk bezig met het herstellen van bedrading:



En Joachim Klätzmaier vermaakt zich uitstekend met het heen en weer raggen test de resulaten met behulp van zijn favoriete diesel:



Ondertussen vergeet Elisabeth Willnitz niet om zo af en toe wat verfrissingen te brengen. Liever geen Afri-cola of Bluna, maar gewoon water:



En Gerhard Ammeräth? Kweenie, die zal wel ergens in z'n magazijn omhangen.....

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:13:15 door 44 »

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #457 Gepost op: 17 July 2012, 19:16:04 »
Jan, ik denk dat Gerhard A. misschien wel wat sterkers onder de kurk heeft. Hik.

M.vr.gr. Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #458 Gepost op: 17 July 2012, 21:46:21 »
Gerhard kennende zal dat wel wat meevallen, Jan ;)

Nog even iets over de V60, waar Roco zo'n prachtig modelletje van heeft gemaakt. Beetje achtergrondinfo, zogezegd.

Na de Tweede Wereldoorlog zag de nog jonge DB (opgericht in 1949) zich voor het probleem geplaatst dat veel lokomotieven ofwel waren vernield/beschadigd door de oorlogshandelingen ofwel sterk verouderd waren.
Zaak was de boel zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. Daarom werd met man en macht gewerkt om zoveel mogelijk te repareren en ook werd, zodra men daarvoor toestemming kreeg van de bezettende machten, weer een nieuwbouwprogramma op te zetten. Hiervan zijn de Baureihen 23, 65 en 82 een paar voorbeelden. Echter, omdat, mede door de stijgende steenkoolprijzen, al gauw duidelijk werd dat stoomtractie zijn langste tijd gehad had, zette men ook in op dieseltractie:  de V80 en de V200 waren daarvan het resultaat.
Ook in de rangeerdiensten was behoefte aan een nieuwe lokomotief. Na de al genoemde V80 en V200 was de V60 de derde in lijn die van de tekentafels kwam. Na een analyse van de prestaties van de tot dan toe gebruikte stoomlokomotieven werd besloten in te zetten op een lokomotief met een vermogen van 650 PK.
Voorop stond de voorwaarde de aanschafkosten zo laag mogelijk te houden en bovendien moest de lokomotief eenvoudig te bedienen en te onderhouden zijn. Er werd afgezien van een installatie voor treinverwarming, aangezien de lok alleen dienst zou doen voor rangeerwerk. Wel werd een installatie ingebouwd om de lokomotief ook (met niet-draaiende motor)bij lage temeraturen enige tijd te kunnen laten staan, de zgn. DoFa-Ofen. Deze werd later vervangen door een oliegestookte warmwaterinstallatie.
Aangedreven werd de machine door een twaalfcilinder dieselmotor, die via een blinde as de drie assen aandreef.



De V60 werd in meerdere series gebouwd, in twee gewichtsklassen: 623 machines met een gewicht van 48,3 – 49,5 ton, de rest bracht met de versterkte framedelen en afdekplaten + ballast 53 ton op de rails. Qua uiterlijk was er tussen de beide versies geen verschil. Per 1.1.68 veranderde de aanduiding V60 in 260 voor de lichtere, en 261 voor de zwaardere versie.
Per 1 oktober 1987 werden alle V60/260/261 “gedegradeerd” tot “Kleinlokomotive” met de nummers 360/361, zodat ook rangeermachinisten, die tot dan toe alleen kleine loks zoals de Kö(f) I en Kö(f) II mochten bedienen, met deze lok op pad mochten. Nog weer later kwamen de nummeraanduidingen 364/365 in beeld, bij ex-V60ers die ook radiografisch gestuurd konden worden.

Al met al hebben deze loks, met ruim zicht rondom voor de machinist en aan alle kanten toegankelijk voor rangeerders, uitstekend voldaan, wat wel mag blijken uit het feit dat ze vandaag de dag nog in gebruik zijn, kijk maar eens in Plattlingen (wel even wachten tot het weer licht is).

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:13:41 door 44 »

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #459 Gepost op: 18 July 2012, 09:15:31 »
Dit was weer een nuttig lesje voor een Duitse spoorweg liefhebber.

Groet, Peter

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #460 Gepost op: 18 July 2012, 10:45:18 »
Leuk verhaal ;D kan je ook zoveel details over de kö(f) vertellen?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #461 Gepost op: 18 July 2012, 19:17:24 »
Ga je het uit je hoofd leren, Peter?  ;)

Auke, dat zal wel lukken denk ik, maar eens zien wanneer ik daaraan toekom :D
Vier stuks Kleinloks bevinden zich in het bestand van Lümmeln, twee stuks Köf II (open en gesloten cabine) en twee stuks Köf III (oude en nieuwe opbouw).
Een Köf I is in elk geval in Schwarzburg aanwezig, misschien moet je Ruud K. even vragen of hij het zeiltje eraf wil halen ;)



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:14:12 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #462 Gepost op: 20 July 2012, 16:00:39 »
Jan,

Ik zag jouw baanplan voorbijkomen. Zo kun je vrolijk rondjes rijden onder de baan, maar waar duikt de trein (of is het de metro? ;) ) nou boven het maaiveld?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #463 Gepost op: 20 July 2012, 19:36:49 »
Ha Bas,

dat groene, dat is boven maaiveld, zo'n beetje. Je ziet daar een in het niets eindigend wissel, het is de bedoeling dat dat het inrij/uitrijspoor naar het Bw wordt. Maar de plannen zijn alweer ingrijpend gewijzigd; door die twee spiralen is er eigenlijk geen plaats meer voor iemand om het geheel te bekijken, laat staan te bedienen. It is impossible to achieve the aim without suffering.

Overzichtsfotootje van de Lümmelneraner rangeermachines, de 290 is nog van de toekomst, en uit het verleden horen er eigenlijk nog een paar loks bij: één of twee 86ers en een handvol 55ers.



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 19:14:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #464 Gepost op: 21 July 2012, 18:08:08 »
Het gonst van de geruchten in Lümmeln. Rudi Krähland is al enkele keren bij Blaffhart op kantoor geweest, en gisteren nog is hij al struinend over het terrein van het Bw gesignaleerd, met een meetlat gewapend.... gaat er wat verbouwd worden? Is er al een Autoschütter geregeld?

Maar ondertussen gaat de dagelijkse gang van zaken gewoon door:



Groet,
Jan