Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642506 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #135 Gepost op: 13 April 2012, 23:00:50 »
Hallo?
..........
"Ja, hier Ammeräth. Ammeräth aus Lümmeln".
..
"Na, wasn da los? Gooit ze de hoorn derop!"
.......
"Ja, hallo, bitte nicht wieder aufhängen. Zo heet ik echt, kan ik ook niks aan doen. U komt zeker vaak in Nederland!"
.......
"Oh, geboren in Dillenburg, vandaar! Wat ik vragen wou, is Klätzmaier bereikbaar?"
......
"Aha, bier drinken op het terras. Zeker op kosten van de post onvoorzien. U roept hem even aan het apparaat? Fijn! Ja, ik wacht wel even."
......
"Pompompom, pomtiedo... Ah! Joachim!"
..........
"Ja, nee, je moet de mensen eens met rust laten als je niks zinnigs te zeggen hebt!"
...!!!....
"Ach Quatsch! Ik heb het even nagekeken. Moet je  horen, dat staat hier zwart op wit!"
...!...
"Onder andere, ik heb meer voorbeelden gelezen. En foto's bekeken en vergeleken, en veel verschil is er niet te zien."
.....
"Ja, zal wel, ga maar iemand anders de stuipen op het lijf jagen, aber lässt mich in Ruhe, verstanden?"
..
"Ja, auf wiederhören. Al hoop ik wel dat het voorlopig bij horen blijft!"

Gruß,
Amme... euh, Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #136 Gepost op: 13 April 2012, 23:15:41 »

bron: http://www.bahnwahn.de/rocodb150/Ubersicht/ubersicht.html

Er is inderdaad een versie geweest met te grote lampen. De lok die nu gedemonteerd voor me ligt is gelijk aan de meest linkse.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 18:47:02 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #137 Gepost op: 14 April 2012, 16:04:49 »
Sorry, het berichtje over die overwegboompjes staat toch daar

Misschien kom ik er hier nog eens op terug.

Plaatje als troost:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #138 Gepost op: 15 April 2012, 20:00:32 »
Dat er na de oorlog 216 lokomotieven BR41 op het West-Duitse grondgebied werden aangetroffen klinkt rooskleuriger dan het in werkelijkheid was.
Door de oorlogshandelingen lag zowat heel Duitsland in puin, en ook het spoorbedrijf lag compleet plat: bruggen, emplacementen en gebouwen waren verwoest of in elk geval zodanig beschadigd dat van een veilig treinverkeer, of überhaupt van treinverkeer, geen sprake kon zijn. Ook de 216 41ers, die weliswaar in het westelijk deel gebleven waren, waren al dan niet in ernstige mate beschadigd door bommen of aanvallen door jachtvliegtuigen, die zeker in de laatste maanden fanatiek op elk stoomwolkje schoten wat ze maar in het vizier kregen.
De bezettende macht was er alles aan gelegen een snel herstel te bewerkstelligen (zie ook het Marshallplan), dat was goed om de economie van Europa weer op de rails te krijgen. Een bijkomende gedachte was natuurlijk, dat een welvarend land, of liever, een welvarend Europa, in staat zou zijn om weer een strijdmacht op te kunnen bouwen teneinde het Rode Gevaar op afstand te houden (voor jongere lezers: misschien herinner je je van de geschiedenislessen op school nog de term "Koude Oorlog").


Bron: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Die schoene Mikado

Vanuit die motivatie werd ook uit  alle macht gewerkt om het transportsysteem, waar destijds de spoorwegen nog een aanzienlijke rol in speelden, weer op poten te krijgen. Al gauw was het mogelijk om, weliswaar met vaak geïmproviseerde middelen, weer een min of meer regelmatige dienstregeling te onderhouden. Wat maar enigszins in aanmerking kwam om te kunnen rijden, werd met spoed opgeknapt en ingezet.
Zo ook de 41ers. Deze loks werden ingezet voor zo ongeveer alle mogelijke diensten. De maximum snelheid van 90 km/h speelde nauwelijks een rol, van snelle D-treinen en sneltreinen was voorlopig toch geen sprake.

Andere keer weer verder.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 19:08:51 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #139 Gepost op: 16 April 2012, 15:52:54 »
De E50 wil ik eigenlijk even laten voor wat het is, al twijfel ik nog wel een beetje over de zelfgemaakte handrailingen bij de deuren:





Alhoewel..... 8)

Maar wat vinden jullie?

Groet,
Jan
PS het voorbeeldplaatje heb ik van deze site geplukt.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 19:09:11 door guest7823 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #140 Gepost op: 16 April 2012, 16:17:39 »
Met die handrailingen lijkt me niets mis, Jan. Maar als je toch blijft twijfelen, kun je natuurlijk altijd dit onderdeel nabestellen bij Roco via je winkelier.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #141 Gepost op: 16 April 2012, 17:26:19 »
Ha die Ruud,

ik twijfel een beetje omdat de handrailingen bij de echte lok wat verder naar buiten lijken te steken.
Bestellen kan natuurlijk altijd. Maar zelf maken is ook leuk werk ;D

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #142 Gepost op: 16 April 2012, 17:35:54 »
Dat is een heel ander verhaal, Jan. Het Roco-model heeft een meer 'verzonken' deurpartij dan de loc uit de werkelijkheid waarvan jij de foto laat zien. Ik heb mijn model even geïnspecteerd, met de originele handrails van Roco. Ook die liggen zo verzonken. Dus als dat je twijfel is: niet nodig.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #143 Gepost op: 16 April 2012, 17:40:21 »
Hmmm... oké, dank je. Ik was al bezig een E41 uit te graven om te vergelijken, maar dat hoeft dus niet meer ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #144 Gepost op: 17 April 2012, 17:59:55 »
Als je op een bepaald moment redelijk snel moet gaan verhuizen, ben je niet al te kieskeurig met inpakken. In het geval van mijn hobbyspullen resulteerde dat, zo’n 12, 13 jaar geleden, in een tiental verhuisdozen vol met treinspullen, gereedschap en wat dies meer zij, die dan op de vliering van de nieuw betrokken woning terechtkwamen. Na verloop van tijd, nu twee jaar geleden, werden die dozen zonder meer meegenomen naar de huidige locatie, waar ze dan op mijn “hobbykamer” werden opgestapeld.
En nu ben ik al een week of wat bezig om ze één voor één uit te pakken en deels weer om te pakken, maar nu zodanig dat ik weet wat waar in zit en zodanig dat ik er met goed fatsoen ook weer bij kan.
Maar het leuke is dat het wel wat lijkt op cadeautjes uitpakken. Je komt dingen tegen waarvan je niet wist dat je ze had.
Zo heb ik enkele keren de Nürnberger Spielzeugmesse bezocht en daar wat souvenirtjes aan overgehouden:




En ik wist het niet, maar ik ben zelfs eigenaar van materieel in spoor Z!



En ook een complete, ongeopende bouwdoos van een goederenloods:



Maar eens kijken wat ik daarmee moet, niet zo logisch om dat op een depot te plaatsen.
Misschien is er wel iemand met een wilde suggestie ;D
« Laatst bewerkt op: 26 March 2022, 22:44:23 door ex44 »

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #145 Gepost op: 17 April 2012, 18:12:19 »
Hoi

Nog even terugkomen op de E50.
Bij het origineel steken de greepstangen langs de deur net buiiten de kast uit op het zwarte gedeelte.
Boven iets meer omdat de kast boven smaller is, de handgrepen echter verticaal staan.

Oh ja, 0,3mm is echt te dun. In het echt is zon stang gemakkelijk 4 tot 5 cm. Dus 0,5mm draad is reeel.

Bart
« Laatst bewerkt op: 17 April 2012, 18:21:38 door Lokpaint »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #146 Gepost op: 17 April 2012, 20:13:06 »
Hoi Bart,

dank je voor de tip. 0,5 mm heb ik ook wel liggen en het malletje heb ik ook nog, dus koud kunstje om het even over te doen. Kan ik meteen wat gaan experimenteren hoever ze uit (zouden) moeten steken :P

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #147 Gepost op: 17 April 2012, 21:28:45 »
Elisabeth Willnitz heeft vandaag een vrije dag en Gerhard Ammeräth heeft besloten na werktijd eens bij haar langs te gaan. Misschien, als de gelegenheid zich voordoet, kan hij haar uitnodigen om ergens een hapje te gaan eten, hij heeft het gevoel dat er sinds de "balkonscene" iets is blijven hangen, iets waarover hij het nog wel eens zou willen hebben.
Maar ook na de derde keer bellen wordt niet opengedaan.



Elisabeth echter ligt op het dakterras in de zon, ze past op haar neefje en de teckel van haar zuster. Of liever, dat zou ze moeten, want ze is in slaap gevallen.
"Tante Lisa, Tante Lisa! Klingel! Klingel!" roept Peter, haar neefje, en ook de teckel Hermann laat zich niet onbetuigd: "Bell! Bell!"

Maar Elisabeth slaapt....



"Nächstes Mal besser!" denkt Gerhard en zet maar weer af....
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 19:10:06 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #148 Gepost op: 18 April 2012, 21:41:37 »
Tja.... was ich noch zu sagen hätte, dauert nur 'ne Zigarette.... Und ein letztes Glas im Stehen ;D

Deel.... euh, laatste deel van de neverending story of de BR41:

Omdat men nog steeds worstelde met de problemen opleverende ketels, werd vanaf 1957 102 loks BR41 voorzien van een zogenoemde Neubaukessel. Van deze 102 loks werden 40 stuks omgebouwd op oliestook. De lokomotieven werden ingezet in bijna alle soorten verkeer, variërend van snelle goederentreinen vanuit de havensteden naar de industriegebieden in het Ruhrgebied en aan de Rijn, in het personenverkeer en de sneltreindienst en ook een enkele keer in het hoogwaardigere D-treinverkeer.
Aardig om te vermelden is dat, omdat sommige loks met een kortere tender dan de standaard 2’2’T34 tender waren gekoppeld (2’2’T30 en 2’2’T32), deze vooral werden ingezet in Oostfriesland en naar Nederland (oa Venlo)vanwege de daar aanwezige kleinere 20-meter draaischijven.


Bron: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Die schoene Mikado

Zoals ongetwijfeld bekend bij vele lezers, werd het voertuigenpark van de DB per 1 januari omgenummerd naar het computernummersysteem. De kolengestookte 41ers heetten voortaan 041, de oliegestookte exemplaren kregen als BR-nummer 042 mee.
In begin jaren ’70 was de diesellok inmiddels zodanig sterk vertegenwoordigd, dat de kolengestookte 41ers overbodig werden, deze werden dan ook meer en meer terzijde gesteld, in 1971 was het dan gebeurd met onze “Ochsenlok”. Alleen de oliegestookte zusters konden zich noch handhaven. In het laatst werden deze ingezet vanuit Bw Rheine, waar ze beroemd geworden zijn als trekkracht, samen met de BR43, voor de “Lange Heinrichs”, de ellenlange treinen die vanuit de Emshaven erts brachten naar het Ruhrgebiet. In 1977 viel definitief het doek voor de stoomlok bij de Deutsche Bundesbahn, en moest de liefhebber zich behelpen met diesels en elektrische loks die,althans volgens velen, tot overmaat van ramp ook steeds vaker in het beige/ozeanblau voor de lens kwamen.

Bij het schrijven van deze kleine serie heb ik me gebaseerd op informatie zoals die te vinden is in de Special  8/95 van Eisenbahn Journal en het boek “Die Baureihe 41” van Peter Konzelmann, uitgegeven door Eisenbahn-Kurier Verlag GmbH Freiburg, 1979, alsmede wat flarden parate kennis.

Mocht iemand de behoefte gevoelen aan mijn beschrijvinkje van dit boeiende lokomotieftype aanvullingen of correcties toe te voegen, dan hoop ik geenszins dat diegene zich, om wat voor reden dan ook, gehinderd voelt dat ook daadwerkelijk te doen; hij of zij is van harte daartoe uitgenodigd!

Groet,
Jan

De BR41 leeft voort in model, en zeker mijn exemplaar, waar dit fraadje mee begon, lijkt welzeker een neverending story te zijn  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 19:10:18 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #149 Gepost op: 20 April 2012, 11:04:29 »
Vanmorgen in alle vroegte gespot in Bw Lümmeln:

« Laatst bewerkt op: 26 March 2022, 22:44:44 door ex44 »