Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:07
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door kar
Vandaag om 15:32:48
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door borotof
Vandaag om 15:29:47
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 15:25:58
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 14:59:12
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Jeronimos
Vandaag om 14:43:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3792938 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8880 Gepost op: 25 November 2015, 09:53:04 »
Oja, als je dan toch nummerbordjes gaat bestellen, let er dan op dat je wel het juiste lettertype invult op het bestelformulier. Op de 44 231 zit het verkeerde type, dat zijn de zgn "Spitz Ep. 2/3", ik had de "Rund Ep. 4" moeten hebben, ook al is de lok wel degelijk in Ep. III gedacht.
Staat ook nog op het "nog te doen-lijstje".

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8881 Gepost op: 25 November 2015, 11:05:37 »
Oké, oké, oké! Ik ga al op zoek naar betere. Weinert heeft ze ook wel. Hobbytrade? Hebben die losse remluchtslangen? Weer iets geleerd... :D
Of je maakt ze zelf ;)
(al is dat meer voor degene die de hobby minder serieus nemen :P :-X)

Groet,
michel

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8882 Gepost op: 25 November 2015, 11:14:31 »
....degene die de hobby minder serieus nemen

Hobby serieus nemen? Dat heb ik nog noooooit gedaan..  ;)
Mvh Steef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8883 Gepost op: 25 November 2015, 11:27:03 »
:D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8884 Gepost op: 25 November 2015, 15:38:36 »
Citaat
Hobby serieus nemen? Dat heb ik nog noooooit gedaan..

Ik ook niet. M'n werk, dat neem ik wel serieus, maar zelfs daar neem ik het meeste met een serieuze korrel zout.

Now that's serious business, those impressive industrial buildings all along the horizon!
Well, at least a part of it, then.



Grratverdakke, wat een ku*taaltje, dat engels!

Meteen mooi te zien: de te laaghangende boekenplank en de opgesloten boekenplankenrails.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8885 Gepost op: 25 November 2015, 15:43:32 »
En als we dan toch zo bloedserieus bezig zijn: het schijnt dat dit apparaat van Jouef binnenkort op de markt gaat komen:



2'D1'... wat is 't, h2, h3, h3v, h4 of h4v? Wauw, daar zou je toch bijna zwak van worden...
Gezien op DSO.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8886 Gepost op: 25 November 2015, 16:03:37 »
Ni echt mijne smaak hoor :)
Groetjes
Johnny

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8887 Gepost op: 25 November 2015, 17:19:24 »
h4v, de echte viercilinder dus, met het mooie geluid

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8888 Gepost op: 25 November 2015, 17:45:57 »
Dus toch!
Magnifique... quelle dommage que c'est une locomotive française!

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8889 Gepost op: 25 November 2015, 19:35:25 »
Hallo Jan.

Gave loc hoor. Ik zou hem ook wel willen hebben. Wat een Machine.

gr Sebas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8890 Gepost op: 25 November 2015, 20:11:50 »
Hobby serieus nemen? Dat heb ik nog noooooit gedaan..  ;)

Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet..........
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8891 Gepost op: 25 November 2015, 22:39:46 »
Tja...

Citaat van: Sebas
Gave loc hoor.

Inderdaad. De Fransen (en de Verenigde Staters van Amerika) deden allerlei uitvindingen op het gebied van stoommachines (lokomotieven) en ontwikkelden hier vrolijk op door, maar R.P. Wagner, de man die de facto besliste wat en hoe er voor de DRB gebouwd werd, moest er niks van hebben. Vooral de verbrandingskamer (die zijn nut al dubbel en dwars bewezen had) stuitte op zijn eigenwijze afwijzing daarvan. Daardoor bleven de Duitse lokomotieven, althans die voor de DRB, nogal achter op de 'buitenlandse' exemplaren. Hoewel deze ook wel door de Duitse industrie werden geproduceerd - voor het buitenland dan, wel te verstaan.
Pas toen Wagner, in feite gedwongen, het veld ruimde en er ruimte kwam voor de 'nieuwe' ideeën, kon er iets van de grond komen. Helaas kwam toen WOII een beetje roet in het eten gooien, en daarna was het te laat.

Onder andere daardoor was zelfs de BR 01.10, vergeleken met de buitenlandse evenknieën, maar een krukkebeen, die pas na de oorlog bij de Deutsche Bundesbahn, na veel moeite en in verbeteringen geïnvesteerd geld tot de succesvolle lok werd zoals wij die nu (nog) kennen.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8892 Gepost op: 25 November 2015, 22:43:00 »
De SNCF 241.....

In mijn ogen een van de mooiste stoomlocomotieven op aarde 8)

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8893 Gepost op: 26 November 2015, 08:33:00 »
Wagner wees de verbrandingskamer af? Eh, elke lok heeft toch zo'n ding? Of zie ik onterecht "verbrandingskamer" als "vuurkist"?

Hm... Even googlen. Dan vind ik onder andere in een PDFje dit over de br 45:

Citaat
De keteldruk, die men in het begin op 20 atm. Had vastgelegd,, moest naar 16 atm. Worden gereduceerd ten gevolge van lekken tengevolge van het te hoog belasten van de wand tussen ketel en vuurkist. Overigens werd dit ook veroorzaakt door de enorm lange vlampijpen en –buizen. Men had door het inbouwen van een verbrandingskamer deze te lange buizen kunnen voorkomen, maar zo’n verbrandingskamer was tegen het zere been van Richard P. Wagner, die destijds bij de DRG de regie over de lokomotiefbouw in handen had.

Dus... het is iets anders, maar ik vind nog geen goede uitleg wat de verbrandingskamer nou precies is. Heeft er iemand een linkje?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8894 Gepost op: 26 November 2015, 09:15:45 »
Hier staat wat uitleg: http://dlok.dgeg.de/212.htm