Bij Silvolde zie je op die plek wel een "afgezaagde" schoorsteen staan met een klein pijpje naar het dak. Maar dit is een heuse schoorsteen. Wie kan dit verklaren?
@Paul: Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's. Die informatie is leerzaam en bruikbaar. Ook op deze foto's lijken de wasluiken rond, door de hoek waarop de foto genomen is. Het is ook niet erg ovaal, maar "een beetje ovaal", lijkt me zo.
Ik heb geen idee wat ik nu eigenlijk gemaakt heb, maar ik heb zo het vermoeden dat het antwoord snel volgt. Dit draadje wordt gewoon "onderdelen van een stoomtram benamen en leren kennen". Het lijkt me de controle van de watertoevoer naar de dom/ketel. Dan zou de druk er dan voor zorgen dat het water opgezogen wordt, klopt dat? Dit onderdeel is helemaal naar foto's van de Ooievaar gemaakt (voor zover ik het kon zien op de foto's).Edit: ik bedacht me net dat die parallel lopende buizen aan de onderzijde vast naar andere watervoorraden gaan.Dan vraag ik me ook af of de twee waterbakken onderling verbonden zijn, want ik zie geen toevoer van de andere kant. Lijkt me ook een beetje zinloos, als je ze laag bij de grond kan verbinden.
Ziet er gelikt uit Sven.