Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
Vandaag
om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Granitwerk J. Köppl
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Granitwerk J. Köppl (gelezen 30514 keer)
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Granitwerk J. Köppl
«
Gepost op:
22 May 2011, 22:00:22 »
De kiel is gelegd en beloofd is beloofd, dus hierbij de eerste foto’s van Granitwerk Josef Köppl, Göttleinsberg.
Maar eerst een kleine introductie van het plan. Het doel is om op twee bakken een
Schotterwerk
aan een Duitse enkelsporige lijn te bouwen. Het is bedoeld om ingezet te worden bij Fremo-bijeenkomsten, waarbij de aansluiting vanuit een naburig station wordt bediend met enkele (3-6) wagens per keer. Er moet enige restcapaciteit zijn voor het geval er meer wagens komen, maar het is zeker niet de bedoeling dat er hele bloktreinen in verdwijnen.
Het
Granitwerk
is een variant op
een aansluiting die ooit in de groene Hp1
heeft gestaan, die op zijn beurt een variant is op het schotterwerk van Heberndorf (zie
>hier<
en
>hier<
). In tegenstelling tot het voorbeeld, komt er bij mij geen
schiebebühne
; te complex, te gevoelig. Bovendien is het niet de bedoeling om de grote hoeveelheden wagens weg te zetten die het voorbeeld aankon. De sporen op mijn aansluiting zijn daarom gewone kopsporen.
De grootste lengtemaat is 2,4 meter (1,2 m per bak), de breedte uiteraard 50 cm, en de groep heeft B profielen aan de uiteinden. Het hoogteverschil tussen de aansluiting en de vrije baan is ongeveer 2 cm. De vrije baan ligt vlak
dat is tenminste de bedoeling
Nu dan enkele foto’s:
De rails en de bunker zijn provisorisch neergelegd om een indruk te geven van het doel. Die komen later (als ze aan de beurt zijn) nog wel een keer uitgebreid langs.
Oh ja: de planning. Het duurt nog wel even. De volgende stap is schilderen van het hout, daarna kan het hardschuim erin om het landschap vorm te geven (dan worden de voor- en achterwanden ook op maat gezaagd). Pas daarna komt de rails in zicht. Dat schilderen lukt waarschijnlijk volgende week nog wel, maar verder zal het niet snel gaan, want de zomer staat voor de deur. We zullen zien.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #1 Gepost op:
23 May 2011, 20:13:03 »
Kijk, leuk met wat gebouwen erop. Alleen kaal hout werd een beetje saai ;-)
Is dit het gebouw van je bunker of is dit nog een standin?
dirkjan
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #2 Gepost op:
23 May 2011, 21:39:18 »
De bunker is de uiteindelijke, maar nog lang niet af. Het is zelfbouw uit styreen met wat onderdelen uit de knutseldoos. Als ik een stukje verder ben, zal ik er wat meer van laten zien.
Edgar
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #3 Gepost op:
23 May 2011, 23:50:40 »
dit lijkt me ook een leuk draadje om te blijven volgen
, dus bij deze blijf ik deze topic ook met plezier volgen
groet stefan
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #4 Gepost op:
29 May 2011, 21:28:20 »
Het weekeinde was weer opgeslokt door andere dingen, maar toch heb ik nog een stapje kunnen maken: de modules staan op poten.
3 paar poten in totaal. In het midden rusten beide modules op 1 paar poten. De bovenkant van het spoor komt straks op 1,30 m
Deze keer heb ik ervoor gekozen de plaat die de poten bij elkaar houdt in de modules te laten vallen en de poten zelf eronder te houden. Bij eerdere modules heb ik dat vaak andersom gedaan, maar dat gaf vaak problemen met de uitwisselbaarheid van poten; die vuren latten zijn vaak zo krom als een hoepel, maar ze zijn wel allemaal anders krom. Hierbij maakt dat minder uit en bovendien kunnen zo beide modules in het midden op 1 paar staan.
Aan de onderkant uiteraard draaipoten om de hoogte bij te kunnen stellen als de vloer niet vlak is. De schoefpoten zitten in een
Rampa inschroefmoer
. In het verleden heb ik ook wel inslagmoeren gebruikt, maar die vallen er steeds uit. Dit is veel robuster.
Volgend weekeinde weer verder
Groeten
Edgar
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #5 Gepost op:
05 August 2011, 20:06:57 »
Zo, dat was een lang weekeinde
Nou ja, zomervakantie en meer van dat soort onderbrekingen liggen weer achter me, dus we kunnen weer verder.
Vandaag is 90% van het spoor gemonteerd. Hieronder een fotootje de module met de wissels:
Het railmateriaal is van Tillig. De eerste twee wissels zijn EW5, de derde EW6, beide met een boogstraal van ca. 2 meter. De rest is flexrails, waarbij steeds de dwarsliggers zonder railklemmen ertussen uit zijn gesneden (deze vind ik niet zo fraai). De rails en wissel zijn verbonden met gehalveerde raillasjes (gehalveerd omdat ze anders niet tussen de dwarsliggers met railklemmen passen).
Het spoor op de moduleovergangen is gefixeerd door ze aan messing schoefjes te solderen. Eerst wordt het spoor op proef gelegd en de plaats van de schroefjes tussen de dwarsliggers afgetekend. Dan worden de schroefjes erin gedraaid:
Vervolgens de kop afgezaagd, met een schuifmaat de hoogte gecontroleerd en zo nodig met een tangetje op hoogte gedraaid. Dan de ondergrond insmeren met lijm, spoor erover, en vastsolderen:
Daarna netjes op de bakovergang met een rocozaagje de spoorstaven loszagen en de overgang is klaar.
En dat kun je natuurlijk ook doen met een wissel.
Of beter nog: laten doen
Volgende week weer verder
hoop ik
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 22:48:34 door Edgar. Reden: typo
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #6 Gepost op:
05 August 2011, 20:29:45 »
Goed bezig!
Die spijkertjes neem ik even op m'n eigen bakken mee.
vrgr Steef
Gelogd
Mvh Steef
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 17688
Modelrailroading is fun!
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #7 Gepost op:
05 August 2011, 22:21:25 »
Mooi Edgar, je hebt mijn volle aandacht! Die rampa moer is een goed idee, moet ik eens naar kijken waar ik die dingen kopen kan.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #8 Gepost op:
05 August 2011, 22:30:55 »
Die van mij komen van de Fabory. Daar waren ze wegens de strafheffing op kleine orders niet goedkoop, maar wel te krijgen. En dat laatste gaf dan toch de doorslag
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 17688
Modelrailroading is fun!
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #9 Gepost op:
05 August 2011, 22:39:15 »
Oke, dank je!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #10 Gepost op:
06 August 2011, 15:06:18 »
Net even gekeken , er staat geen prijs bij , en ze gaan per 100 stuks.
Mooi item om gezamelijk in te kopen dus.
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #11 Gepost op:
06 August 2011, 15:57:28 »
Ik heb ze een jaar 4 geleden gekocht. Op een vrijdagmiddag naar de balie gegaan (als de profis al weekend hebben) en er een handvol gekocht. Geen idee of ze nog steeds aan de balie doosjes splitsen. De 'kleine bestellingen toeslag' was een euro of 6, dus dat viel wel mee.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #12 Gepost op:
04 September 2011, 17:27:35 »
Al weer een maand (dus 4 donderdagavondjes*) verder, dus hoogste tijd voor een update.
De laatste sporen zijn nu ook gemonteerd en het landschap is in ruwe vorm aangebracht. Eerst maar eens wat plaatjes.
Het landschap is uit hardschuim platen opgebouwd. De platen zijn op maat gesneden met een mes en met een hete-draadsnijder. De platen zijn vastgelijmd met montagekit. Met name de platen aan de voorzijde zijn iets onder spanning gezet om de boog in het landschap te volgen. Bij het drogen zijn de platen gefixeerd met spelden en spijkertjes. Na het drogen, houdt de kit dit prima op z'n plek.
Het achterste spoor wordt straatspoor, zodat ook vrachtwagens steenslag kunnen komen halen. Het spoor is opgebouwd uit tramprofielen die ik bij weichen walter heb gekocht. Van Zweedse makelij, als ik het goed heb. Eenvoudig te monteren op pertinax stripjes (waarvan ik niet moet vergeten die nog even te isoleren
)
De komende klusavonden zullen eerst de bedrading worden afgemonteerd en de wisselstellers geplaatst. Daarna is de aansluiting technisch gereed. Dat is nodig ook, want over 2 maanden moet het inzetbaar zijn.
* klussen lukt bij mij alleen op donderdagavond.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #13 Gepost op:
06 September 2011, 02:05:09 »
dit ziet er echt super uit , en slimme aanpak voor een straatspoor
, super
groet stefan
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 17688
Modelrailroading is fun!
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #14 Gepost op:
06 September 2011, 22:13:31 »
Edgar, ik vind 't mooi wat je tot nu toe neergezet hebt. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Granitwerk J. Köppl