Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 15:46:50
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 15:21:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:29:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 600234 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1815 Gepost op: 25 March 2013, 23:01:03 »
Hoi,

Ik heb geen slechte ervaringen voor wat betreft betrouwbaarheid van de motor. Die van de DE 82 heeft er o.a. 3 x 8 = 24 uur continuebedrijf op de DDPB in Leipzig opzitten... ( En de nodige uurtjes thuis ;) ) De DDPB is natuurlijk wel een vlakke baan met maar 1 haakse bocht. Heb jij misschien steile hellingen in je baan ??

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 25 March 2013, 23:03:28 door Karst Drenth »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #1816 Gepost op: 25 March 2013, 23:21:09 »

Nu las ik iets over dat er een te kleine motor is gebruikt in combinatie met ASB-en. Dus is voor mij nu de vraag of het dan wijs zou zijn de ASBen er af te halen, of decoderinstellingen zo in te stellen dat die het niet weer begeeft.

Klaas-Jan

Een te kleine motor icm asb-tjes wat tot problemen leidt? Waar staat dat?

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1817 Gepost op: 25 March 2013, 23:23:42 »
Nergens ;)

Volgens mij had ik geschreven: Hoogtoerig motortje met weinig koppel en daardoor weinig trekkracht.

Grtzz,

K

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1818 Gepost op: 26 March 2013, 00:34:20 »
Ik lees hier iets over een ASB ? Is dat een speciale DE-2 of eentje met een speciale voorziening  ??? :-[

Ja, ook ik heb iets heel mysterieus meegemaakt afgelopen september met mijn DE-2 (93).
Dat was vlak voordat ik de BigBoy opstuurde naar Apeldoorn.
Ik zette hem op de analoge (DC) layout, gaf "gas" maar er gebeurde helemaal niets naks nada !
Geen geluid, geen verlichting, geen beweging, morsdood was ie >:(
Ook deed hij niets op het andere spoor en wat normaal voor mij leuk entertainment is viel nu grandioos in het water ook al dankzij de falende BigBoy.
Ik besloot het 10 minuten te geven en al die tijd geen enkele sjoege.
Met dat ik het voor gezien hield en z'n doos wilde pakken (voor eveneens een lange reis naar Apeldoorn), hoorde ik als donderslag bij heldere hemel het bekende oude vertrouwde motorgeronk van de layout komen  ??? ;D
Ik had hem ook de rug toegekeerd .........
Verlichting ging aan en daar kwam ie zowaar nog in beweging ook net alsof ie WIST dat ie anders in een donkere doos een retourreis van 40.000 kilometer zou moeten ondergaan.

Een week later en daarna een maand later weer geprobeerd : niks aan de hand !
Geen flauw idee waarom hij morsdood was en gelukkig heb ik het ook niet meer meegemaakt.
Het was ook niet iets geleidelijks, het was "alles of niets".

Door het soms zeer tropische warme en benauwde klimaat met soms tot 90% vochtigheid gaat wel de ATB leiding in een lichte slalom op het dak van de motorbak (op het andere dak blijft hij wel keurig recht).
Ook op dit moment is dat het geval (75% luchtvochtigheid).
Zodra die luchtvochtigheid en ook de temperatuur daalt, trekt hij gelukkig weer netjes recht hetgeen eindelijk binnenkort weer het geval zal zijn.
Ik vermoed dat het NIET de leiding is, die uitzet maar de bak die heel lichtelijk inkrimpt.
Met de ATB-loze 101 was dit nooit opgevallen maar nu wel dankzij die leiding.

Zaterdag ook eens de DE-1 samen met de DE-2 op de analoge layout van de club laten rijden.
Die (niet airconditioned) club is 50 kilometer bij mij vandaan en ik kom er niet zo gauw aan toe.
Het viel mij op dat ook het geluid van de DE-1 toch iets lichtelijk verschillend is van het geluid van de DE-2.
Was het geluid van de DE-2 al niet slecht, de DE-1 overtreft dit nog.

Beide laten bij stilstand stationair het typische karakteristieke geronk horen maar zodra de DE-2 gaat rijden wordt dat geronk als het ware wat meer "gladgestreken" terwijl het ronken ook duidelijk aanwezig blijft bij de rijdende DE-1 hetgeen ik mooier vind.
In allebei de dozen zit een briefje waarop staat dat er een "Decoder 89.402 Loksound V4.0 AEC/AH" in zit, maar kennelijk zijn ze toch niet helemaal identiek.

De DE-1 heeft ook een iets "voller" motorgeluid maar dat kan ook verbeelding zijn, het is gewoon een genot om naar te luisteren, en moet digitaal NOG beter klinken volgens mij.
Als ik ze een cijfer zou geven voor Sound krijgt de DE-2 een 8 en de DE-1 een 9.5
De DE-1 gaat ook bijna tweemaal zo snel als de DE-2, die een meer realistischer topsnelheid heeft.
Het koppelen ven beide stellen kan dus analoog uiteraard vergeten worden, maar digitaal kan het geloof ik geregeld worden per stel.

Het afdekglaasje voor de koplamp van de DE-1 kan ook elk moment hier in de bus vallen dus is deze jongen weer helemaal happy  (y)

Ik weet dat ik in geval van problemen met het Artitec spul het hier uiteraard volledig kan schudden maar ik ben Artitec bijzonder dankbaar dat ze de stellen NIET van metaal hebben gemaakt ! Ze zijn gelukkig dermate licht dat ze in geval van nood de wereld over gezonden kunnen worden.
Australia Post is helaas een van de allerduurste couriers ter wereld.
De terugreis van Apeldoorn naar hier van de BigBoy (ook nog in een doos samen met de DE-1 !) was 35 Euro ......
En de heenreis met alleen de BigBoy kostte mij ......... meer dan 100 Euro  >:( >:(

Groet,

Jan

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #1819 Gepost op: 26 March 2013, 02:28:38 »
Hallo Jan,

Ik heb net jouw berichtje hier in het draadje gelezen en ik kan je vertellen dat met ASB antislipbandjes bedoel worden.

Ook las ik dat jouw DE2 een ander geluid maakt dan de DE1. Welke uitvoering van de DE2 heb je dan ? Bij de DE2's is later in werkelijkheid een andere dieselmotor ingebouwd en dit heeft Artitec ook in model nagebootst, ik weet niet of jouw de2 ook al het nieuwe motortype heeft. Maar met Google kun je dit zelf ook even uitzoeken.

Met vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1820 Gepost op: 26 March 2013, 03:02:56 »
Hallo Ruud,

Mijn DE-2 is de rode 93 met NS logo en ATB leiding op het dak.
Ik kocht hem van Wentink in Apeldoorn in Juni 2011.
Die is afkomstig van de vorige Chinese fabrikant van Artitec.
De DE-1 is de rode 40 zonder logo, reclamebanen of ATB leiding.
Ik weet ook dat de DE-1 van een andere (nieuwe) Chinese fabrikant is.

De verschillen in geluid zijn uiteraard niet wereldschokkend en bij stilstand en stationair draaiende motor klinken de DE-1 en DE-2 eigenlijk precies eender.
De verschillen worden pas lichtelijk hoorbaar zodra ze gaan rijden en in beweging zijn.
Bij de DE-2 rijgt het geronk zich dan min of meer aaneen terwijl bij de DE-1 het geronk meer op zichzelf blijft zoals bij stationair draaien.
Maar mijn gehoor is helaas ook niet meer helemaal wat het 5 jaar geleden was en geen geluidsdecoder ter wereld die daar wat aan kan verbeteren >:( :(.

Ook op YouTube heb ik (oudere) DE-2's en ook DE-1's gehoord die hetzelfde klinken als mijn 93, dus treinstellen van de oorspronkelijke Chinese fabrikant.
Van de nieuwe DE-1 (zoals mijn 40) of de nieuwere DE-2's (71 of 82) heb ik nog geen YouTube filmpje kunnen ontdekken.
Maar ik zal mijn 93 eens Googelen.

Met Vr. Gr.

Jan

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #1821 Gepost op: 26 March 2013, 17:15:37 »
Het idee van de hoogtoerige motor met weinig koppel zou volgens mij een zware belasting op de decoder kunnen zijn. Met name bij lagere snelheden/kruipen en optrekken in combinatie met de ASB-en. Zou dat niet voor een te groot stroomverbruik (Ampere's) voor de decoder kunnen zorgen? Mijn ervaring is dat wanneer je een stroom door een electromotortje stuurt en de as tegenhoudt, dat het stroomverbruik soms dramatisch toeneemt. Bij een hoogtoeren motor in combinatie met ASB heb je een beetje hetzelfde effect. Zeker wanneer je van kruipende treinstellen houdt.
Dit was een beetje de strekking van het verhaal wat ik ook uit het draadje van de slecht lopende DE-1 dacht te lezen. Tevens in het commentaar van Karst Drenth op de aandrijving van de nieuwere DE-2's in het draadje nieuwe aanwinsten. Als jullie kunnen aangeven dat ik met zorgen maak om niks, ben ik alleen maar gerustgesteld. Misschien moet ik ze minder laten kruipen, en sneller optrekken.

Het gekke is dat de decoder of de motor in mijn 179 gesneuveld is terwijl deze stilstond. Bij het weer aanzetten van de baan na een paar dagen deed alleen het geluid het nog. Op het rechte stuk reed de DE 2 heel langzaam. Het geluid deed het als normaal. Bij de minste of geringste bocht leek deze helemaal vast te lopen. Qua stijgen en dalen kwam deze niet boven de 2% stijging uit.

Verder natuurlijk al bedankt voor de reacties. Ik had niet eerder de tijd te reageren.

Klaas-Jan
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 20:17:20 door Klaas Jan. Reden: toevoeging »

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #1822 Gepost op: 27 March 2013, 20:52:20 »
Van de nieuwe DE-1 (zoals mijn 40) of de nieuwere DE-2's (71 of 82) heb ik nog geen YouTube filmpje kunnen ontdekken.

En deze dan.... ;D

https://www.youtube.com/watch?v=e3PDukRriXo

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #1823 Gepost op: 27 March 2013, 23:12:56 »
En deze dan.... ;D

https://www.youtube.com/watch?v=e3PDukRriXo
Mooi dat er geluid bij zit, maar naar mijn herinnering van vroeger wijkt dit erg af van het karakteristieke geluid van de rode DE2's. Het lijkt het gelid van de gemoderniseerde.

De rode DE2's ronkten naar mijn beleving veel meer dan de meer geluids-geïsoleerde gele versie. Bij de rode hoorde je de uitlaatgassenstroom meer. Bij de gele hoorde je vooral het rauwe geluid van de Cummins-motoren. De latere Wadlopers waren van binnen voor de passagiers stiller dan de gele DE2's, maar aan de buitenzijde waren de hoogtoerige Cummins motoren van de Wadlopers luidruchtiger.

Enfin, terug on topic:  het geluid past volgens mij niet bij de rode versie.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2013, 00:02:22 door BlauweEngel-fan »

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1824 Gepost op: 28 March 2013, 00:24:34 »
Bedankt Panam101 !

Het starten lijkt identiek aan mijn rode 93 en inderdaad "rijgt" het geronk zich aan-een als hij in beweging komt.
Ik moet zeggen dat ik er wel happy mee ben, zoals gezegd geef ik het een "8".
Kan me niet zo goed herinneren of het geluid wel klopt met vroeger maar er zitten helaas ook minstens 40 jaar tussen.
In dit land zijn de DE-2's (zowel echte als modellen) ook "far and few" between om naar te luisteren.

Het geluid van mijn DE-1 (40) zou weleens dichter in de buurt kunnen komen van wat jij bedoelt.
Als we een movie kunnen vinden van zo'n 40 of de nieuwe blauwe 45 van Artitec zou dat mooi zijn !
Kan er ook zelf een uploaden maar daarvoor moet ik naar de club en eigenlijk weet ik niet goed hoe dat moet.
De (oudere) DE-1's van de oorspronkelijke fabrikant klinken weer meer als deze 71.

Groet,

Jan

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1825 Gepost op: 28 March 2013, 07:30:09 »
Jongens, maak jezelf niks wijs. Het geluid van de DE1 en DE2 is precies dezelfde, alle decoders hebben dezelfde soundfile. Alleen de laatste levering rood/reclamebanen heeft een versie waarin meer geluidseffecten is ingebouwd. Maar het rijgeluid is daar ook dezelfde.

dirkjan

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #1826 Gepost op: 28 March 2013, 07:35:46 »
't is net High End Hifi.  Stekker andersom in het sotpcontact en je hoort ook een andere sound....   :P

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #1827 Gepost op: 28 March 2013, 13:34:08 »
Vziw. is het geluid opgenomen bij de 41 van het museum.
Dat is dus per definitie anders dan van een DE-2.
En het geluid uit de uitlaat was echt iets anders dan dat van de motor zelf en juist bij de DE-2 en (zeker met drie tegelijk) reikte dat enorm ver (een diepe rommel, zeg maar), in de Huet klonk het (afhankelijk van wind) alsof ze elk moment over de overweg konden komen terwijl ze net uit Wehl vertrokken...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #1828 Gepost op: 23 April 2013, 21:47:36 »
Www.artitec.nl

Voorpagina.

Voor de handige mens, een DE2 voor 100 eurooooo.
Geel met snor, zo te zien zonder nummer verder.

De handige spuitert kan er wel iets leuks van bakken denk ik zo.

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #1829 Gepost op: 23 April 2013, 21:54:21 »
Hoe is de afwerking? Verder netjes gespoten? Of zitten in het spuitwerk ook schades?

Als dat allemaal zo is, lijkt het me een kwestie van transfers en een decoder....