Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 12:39:58
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:39:12
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
Plan E - 2023 oplage door Wilma1970
Vandaag om 12:25:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 11:57:09
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Deetrein
Vandaag om 11:32:27
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 596283 keer)

Falkenberg

• Offline Offline
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1800 Gepost op: 14 February 2013, 15:15:05 »
Het is op dit moment Chinees Nieuwjaar. Dus is het lastig info uit het oosten te krijgen.

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #1801 Gepost op: 14 February 2013, 15:55:21 »
zal wel van de zomer worden denk ik  :)

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #1802 Gepost op: 17 February 2013, 20:42:23 »
De ombouw van de echte DE-2's van rood naar geel is begin jaren '80 ook nog op TV geweest in een prachtige, informatieve documentaire.

Weet iemand of deze ergens op het internet is na te kijken?

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #1803 Gepost op: 02 March 2013, 16:02:17 »
wanneer word de DE2 met blauwe dak koelers eigenlijk uitgeleverd ?
Vandaag vernam ik van een vakhandelaar dat die versie waarschijnlijk niet in 2013 beschikbaar komt.
Persoonlijk vind ik een versie met blauwe dakkoelers meer op de kermis thuis horen dan op de rails...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #1804 Gepost op: 02 March 2013, 16:04:52 »
Heeft Faller, dus zetten we die er toch gewoon bij :)

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #1805 Gepost op: 06 March 2013, 22:54:33 »
Afgelopen weekend de DE2 165 aangeschaft, ondanks een gering kleurveschil tussen beide bakken. Wou het niet riskeren om in de toekomst mis te grijpen.

Af en toe wordt hier geschreven over treinstel 161, ofwel de 88.

Met dit stel en ook de andere gele en rode exemplaren heb ik destijds als scholier veel mee gereisd tussen Franeker en Harlingen. Wat waren we trots met het collectors- item "het rode treinhamertje" uit de gemoderniseerde serie... bloos, bloos, schaam...

Een verschil dat de 161 (behalve de dakkolers en het front, wat ik me beide niet herinner) had was volgens mij:
- de raampjes bij de 161 had de vergrendeling aan de onderzijde van het raamkozijn.
- de raampjes bij de latere gemoderniseerden had de vergrendeling aan de zijkant van het raamkozijn.

Midden jaren '80 ben ik op een open dag te Haarlem nog (illegaal) in mijn oude liefde geweest. Het lukte me om binnen te komen tussen de twee bakken in. Ergens in mijn archieven heb ik van die open dag nog foto's.

Een ander avontuur heb ik meegemaakt op de terugweg van een meeting van de AutobusDocumentatieVereniging te Arnhem toen alle Blauwe Engelen bij ons al waren vervangen dor de Wadlopers. Reizend met de trein terug ging ik via Zutphen. Te Zutphen ben ik uitgestapt, want ik zag een gele Blauwe Engel staan; de 180. Ik heb de machinist en conducteur die buiten stonden gesproken of zij ook met dit stel terugkeerden en hoeveel tijd een retourtje in beslag nam, bij hen mijn tas gedumpt en snel een kaartje gekocht voor een retour Apeldoorn. Te Apeldoorn adviseerde de conducteur me om naar voren te lopen naar de machinist. Het leek wel alsof bij "Heb je een wens, vraag het de VARA", maar ik mocht plaatsnemen op de stoel van de machinist. Een pedaal intrappen en een hendel langzaam verdraaien. Iets geweldigs gebeurde: de Cummins motoren begonnen iets te brommen en wij reden blijkbaar richting rangeerterrein om op een ander spoor op te stellen voor de retourreis naar Zutphen. Een spontane en onvergetelijke en ervaring! (y)
« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 21:45:31 door BlauweEngel-fan »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1806 Gepost op: 12 March 2013, 05:29:49 »
Zo,

Lang gewacht, toch gekregen !

Mijn DE-1 no 40 met Sound en ook de TRIX BigBoy hebben de reis inmiddels volbracht, met de BigBoy bijna 40.000 km achter de rug !
Dit ding heeft heel wat meer van de wereld gezien dan ik.
Gelukkig goed hersteld met nieuwe decoder etcetera etcetera ........
Hij zit nog steeds op z'n transportplank geschroefd en in z'n beschermende houten doos.
Een vluchtige inspectie leerde mij dat hij zo op het eerste gezicht de wereldreis zonder verlies/beschadigingen van onderdeeltjes had doorstaan.
Ik laat hem daar nog maar even zitten, daar kan er ook niks mis mee gaan  :)

De DE-1 deed het ook goed, ziet er zeer gelikt uit maar mist alleen een knullig kunststof afdekrondje voor een koplamp zoals je wellicht op de tweede foto kunt zien.
De technische man van de winkel uit Apeldoorn heeft mij beloofd er een paar bij Artitec te bestellen en aan mij op te sturen. Zou alleen een kwestie moeten zijn van dat rondje in te koplamp te drukken, dus geen drama.
Wil het toch wel graag hebben want de koplamp is merkbaar donkerder zonder dat afdekrondje.
Wordt waarschijnlijk weer een kwestie van geduld oefenen maar daar ben ik wel goed in geworden  ;)

Er is ook wat verschil in lak met de (eveneens rode) DE-2, deze DE-1 heeft een meer "crisp" rode kleur, de lak van de DE-2 is wat doffer. Artitec is overgegaan naar een andere Chinese fabrikant hetgeen ook de reden was, dat ik meer dan een jaar heb moeten wachten op deze DE-1. Ook de snor loopt meer door naar het midden toe, het zou kunnen dat NS daarmee heeft ge-experimenteerd met dit stel nummer 40. De afwijking van de DE-1 snor met die van de DE-2 is TE groot dat dit een tolerantie in de productie zou kunnen zijn. Ook op de Artitec site zelf staat hij met deze zichtbaar afwijkende snor. Dat kan volgens mij geen toeval zijn.

Ik had dit lakverschil (en snorverschil) natuurlijk kunnen vermijden door een originele blauwe DE-1 te nemen maar, maar ik vind toch beide treinstellen er wel goed uitzien, ook bij de DE-2.

Gr, Jan

De kop van de DE-2 naast die van de DE-1 (rechts op de foto), Het verschil tussen de snorren is duidelijk zichtbaar

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1807 Gepost op: 12 March 2013, 08:09:43 »
[..], met de BigBoy bijna 40.000 km achter de rug !

Dat is, zeg maar, via een omweg bij de buren vandaan. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1808 Gepost op: 12 March 2013, 09:54:25 »
Klopt Peter,

Zeer duur geintje trouwens maar er mankeerde nogal wat aan die BigBoy.
Hij was niet uitwendig beschadigd maar had een kapotte verbinding tussen lok en tender, een kapotte decoder en nog wat dingen.
En net zomin als je een Bentley in onderhoud geeft aan een Hyundai monteur besloot ik diep in te ademen en de zeer hoge postale kosten te slikken (hij is geheel van metaal) om het ding naar de juiste TRIX experts in Apeldoorn te sturen.
Terug was trouwens maar 35 Euro, ongeveer driemaal zo weinig als de heenreis !!
Maar liever een 200 Euro meer uitgeven en een perfecte BigBoy terugkrijgen waar ik weer aardigheid aan heb dan een goedkope maar halfbakken reparatie, dat was absoluut zinloos geweest !
Ik kan hem trouwens niet echt aanbevelen, het is een monster om te hanteren laat staan als er iets mis mee is.
Ik raak hem eigenlijk liever niet aan.

Ook de DE-1 en DE-2 komen bij deze winkel in Apeldoorn vandaan.
Ze zijn niet zo goedkoop maar wel goed en dat is wat telt.
Ben toch benieuwd hoe dat nou zit met die afwijkende snor van die DE-1 ........

Groet, Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1809 Gepost op: 13 March 2013, 11:02:33 »
Nou, die wijkt gewoon af, van de werkelijkheid wel te verstaan. Ik heb het boek 'Blauwe Engelen en Rode Duivels' eens doorgebladerd, en alle snorren hebben dezelfde vorm. Op blz. 66 staat een foto van de 40, genomen op 23 juli 1966, en die is ook standaard. De snor op het Artitec model is naar mijn mening dan ook fout.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 14:05:19 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1810 Gepost op: 13 March 2013, 16:19:23 »
Klopt Klaas, en ik heb er ook een draadje over gevonden.

En om heel eerlijk te zijn heeft mijn DE-2 (93) inderdaad de snor zoals ik mij herinner van vroeger !
Ik geef dan ook de voorkeur aan de snor van de DE-2.
Het blijft voor mij een raadsel waarom Artitec deze afwijking heeft toegelaten  ???
Ook hebben ze een blauwe DE-1 met gele snor uitgebracht die precies dezelfde afwijking heeft als mijn DE-1 (zie foto).
It just doesn't make sense ........
Ze leveren nu tevens een blauwe (82) en een rode (71) DE-2 met wel correcte snorren !
Maar ok, ondanks dat ik die snor nu toch liever anders had gezien, het is en blijft toch een verdomd mooi treinstel, die iedereen meteen herkent als DE DE-1.
Ook zit hij verder perfect in elkaar zonder verdere ergernisjes.
Een verbetering zijn ook de trapjes die nu veel natuurlijker zwart zijn ipv. grijs (zoals bij mijn DE-2).
Artitec heeft mij dat afdekrondje in die ene koplamp per email bevestigd, dus ook dat komt nog goed.
Ondanks de afwijkende snor (die er an sich wel netjes op zit) ben ik toch nog wel happy met deze DE-1  (y)
Daarom krijgt deze DE-1 van mij nog steeds een 8.5 of een zelfs een 9, dus GEEN spijt.

Overigens heb ik ook aan Artitec die vraag gesteld over dat verschil met die snor en ik kreeg het volgende (beleefde doch enigszins ontwijkende) antwoord :

De laatste productie DE1's komt van een andere fabriek. Daarom duurde het ook zo lang voor het vervolg op de eerste serie beschikbaar kwam.
Dat verklaart ook de kleine verschillen in uitvoering tussen de oude en de nieuwe DE1's.

Gr, Jan,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1811 Gepost op: 13 March 2013, 16:42:21 »
Ik ben onlangs een heel ander probleem tegengekomen bij mijn beide DE-2'en.
Omdat op mijn spoorbaan zelfgespijkerd spoor en zelfgebouwde wissels liggen heb ik op sommige plekken te weinig diepte voor NEM-flenzen. Daarom heb ik de flenzen van deze treinstellen afgedraaid naar 0,6 mm. Op mijn eigen spoorbaan geen centje pijn, ondanks dat de bogen verkant liggen.

Maar op de clubbaan liepen ze er allebei uit op onverwachte plaatsen. Aan het spoor was op het eerste gezicht geen ongerechtigheid te zien, maar nader onderzoek liet zien dat de overgangen tussen vlak spoor en verkant spoor tamelijk abrupt zijn. Als het ene draaistel nog vlak staat, staat het andere draaistel al op 1 mm verkanting. Bij andere rijtuigen en wagens waarvan de flenzen 0,6 mm hoog zijn had ik dat probleem nog niet meegemaakt.

Onderzoek van de DE-2 bracht aan het licht dat de draaistellen in de rolrichting nauwelijks kunnen bewegen, waardoor bij een twist in het spoor de flenzen gewoon over de spoorstaf worden getild. Anders gezegd, de treinstellen zijn letterlijk zo stijf als een plank.
Op mijn eigen spoorbaan gelukkig geen probleem, omdat daar de verkantingsovergangen veel geleidelijker verlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-1
« Reactie #1812 Gepost op: 17 March 2013, 00:31:27 »
De laatste productie DE1's komt van een andere fabriek. Daarom duurde het ook zo lang voor het vervolg op de eerste serie beschikbaar kwam.
Dat verklaart ook de kleine verschillen in uitvoering tussen de oude en de nieuwe DE1's.

Dat is het antwoord op een andere vraag: het verschil tussen de DE-1's onderling. Die verschillen ook inderdaad maar daarbij moet aangetekend worden dat op geen enkele DE-1 (47, 32, 50, 40 en 45) de snorren goed zijn. Het viel mij vanmiddag in de winkel op dat de bovenkant van de snorren van de 40 en 45 ook nog eens vanaf de koplampen naar de uiterste zijpunten scheef aflopen bij de rode 40. Het is gewoon geen gezicht... de snorren van de 71 of 82 er op en het model zou perfect zijn. Ik heb vanmiddag de frontramen uitgebreid zitten bekijken en deze zijn een enorme verbetering t.o.v. de eerder uitgebrachte modellen. Ook erg belangrijk: de kap is mooi strak (recht dus! (y))... Nu nog de snorren goed zien te krijgen en hij is 100%... Misschien iets voor de volgende twee (rood + vignet + Tedleiding op het dak en rood + blauwe banen vignet + Tedleiding op het dak)?

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #1813 Gepost op: 17 March 2013, 12:29:11 »
Heer Poes,

wilt U mijn naam niet verkeerd gebruiken  ;D ;D

ATB
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #1814 Gepost op: 25 March 2013, 22:54:44 »
Al lezende in het draadje nieuwe aanwinsten en over een mogelijke miskoop van een DE 1 viel op dat er dus blijkbaar meer mensen een probleem hebben met de nieuwe DE treinstellen.
In Oktober kocht ik een 179 met sound, die een maand geleden ineens niks meer deed dan de geluiden maken en het licht laten branden. Na overleg met MTE heb ik hem op mogen sturen naar Artitec. Hij is daar keurig gerepareerd onder de garantie. Hierbij is eerst de motor vervangen, daarna de decoder. Hij doet het nu dus wel weer prima.

Nu las ik iets over dat er een te kleine motor is gebruikt in combinatie met ASB-en. Dus is voor mij nu de vraag of het dan wijs zou zijn de ASBen er af te halen, of decoderinstellingen zo in te stellen dat die het niet weer begeeft.
Mede omdat ik ook nog een rode heb met reclamebanen (onder geluid) , waarbij je soortgelijke problemen zou kunnen krijgen. Graag jullie advies.

Klaas-Jan