Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 18:50:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 18:11:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 40234 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Spuitcabine
« Gepost op: 14 October 2010, 10:27:05 »
Hallo,

Mijn naam is Jos of beter bekent bij sommigen als het "Jolly-Ontwerp"!

Ik heb zomaar een tekening gemaakt van een spuitcabine, misschien dat iemand hier iets mee kan doen.
Maten heb ik er bewust niet bij gezet, zodat ieder voor zich de maten zelf in kan vullen, het is meer als voorbeeld bedoeld..................succes!


   De grondplaat heb ik demontabel gemaakt ivm het makkelijk schoonmaken.











Groetjes Jos.

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2010, 10:39:33 »
Met alle respect, maar dit ontwerp is VEEL te gecompliceerd voor het meeste spuitwerk...
Gewoon een oude wasemkap, paar platen MDF, "luchtdichte" TL-bak erin en klaar.
Zo was ik voor nog geen 40 euro klaar (2e hands wasemkap van MP, goedkope TL bij de bouwmarkt, halve MDF plaat was genoeg)

Een aangedreven draaiplateau lijkt mij trouwens een drama; liever iets dat ik zelf beweeg, zodat ik alles precies in de hand heb.

Voor voorbeelden
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25510&start=10
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=306733
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-truckers/83575-scania-r-470-wijsen-logistics.html

De mijne is nog iets 'simpeler' maar voldoet voor spuiten van een autootje, rijtuig of lok ruimschoots.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2010, 10:43:42 »
Dat mag JAB, ieder zijn eigen!

Wat het draaiplateau betreft..................je kan het ook uit/stil zetten, zie schakelaar.


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Spuitcabine
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2010, 11:08:48 »
Mooie tekening, maar ik denk dat je in de praktijk erg weinig ruimte hebt om goed zicht op je werkstuk te krijgen. Dit omdat je het plateau ongeveer in het midden hebt zitten.

Een alternatieve cabine van karton, was in een half uur klaar, ik kan hem zo op het fornuis zetten. Bovenkant is open en sluit aan op de afzuigkap.

Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur.

Ik heb al een trein

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2010, 11:21:50 »
Hoi HuubvG,

Ook een idee, maar ik zie me al aankomen in de keuken..............kweet niet wat voor schat jij hebt,  mijn schat zal dat zeker niet toestaan! (we hebben zojuist alles verbouwd.......dus  :-[ )

Het plateau zou je nog iets naar voren kunnen zetten.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2010, 11:23:31 »
Of de voorkant inkorten!
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2010, 12:10:44 »
Gewoon een raampje open doen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2010, 12:28:37 »
@Huub; loop je niet het risico dat je wasemkap door de nevel permanent 'gekleurd' wordt?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:Spuitcabine
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2010, 14:10:55 »
"Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur" En dan kom je onderweg de hond of de kat tegen en struikel je over de hond of kat en valt alles op de grond Huib inclusief  :)
Groetjes
Johnny

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Spuitcabine
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2010, 15:45:51 »
Nog steeds verbazingwekkend dat mensen schijnbaar zonder enige vorm van kennis met spuitnevels gaan werken waar ook onbeschermde electra aanwezig is (electromotoren in afzuigkappen).....

Boemmmmmm... :-\

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Spuitcabine
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2010, 15:57:34 »
Boemmmmmm... :-\

Bert,

Hoeveel verfnevel moet er in de lucht zitten voordat de 'brandstofdichtheid' voldoende is voor het door jou geschetste effect?
Is het te verwachten dat een beetje airbrushhobbyist deze dichtheid weet te produceren, dwars door het evt. nog aanwezige filter heen?

Ik heb wel eens een 'boem' gezien van een wolk melkpoeder die neerdaalde op een brandende aansteker. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel de benodigde 'brandstofdichtheid' als de temperatuur daarbij aanzienlijk hoger was dan wat in een afzuigkap achter een model-airbrush te verwachten is. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Spuitcabine
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2010, 16:08:59 »
. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Ik hoop het niet Hans.. :)

Maar we hebben onlangs op het werk toch een aantal aanpassingen moeten maken aan verlichting en afzuiging van de spuitcabine. Spuitwaterdichte TL verlichting omdat dat de enige was die werd toegelaten (arbeidsinspectie) voor spuitcabines. En ik denk niet dat thuissituaties anders zijn qua dichtheid, ontvlambaarheid.

Vergeet niet dat filters juist het gevaar vergroten door brandbare materialen "op te slaan".

(tijdens het lassen aan een bodemplaat van een auto gebruikte ik een beetje anti-spatter uit een spuitbus, in het deel waar je je voeten plaatst. Het was echt maar een heel klein beetje... Bij de eerstvolgende laspoging klonk het niet als boem..., maar het stonk daarna wel naar verschroeide haren.. :) )

Het is voornamelijk dat men zich niet realiseert dat het kan gebeuren, je hebt alle ingredienten bij de hand: hitte, zuurstof en brandbare materialen..

Gr, Bert


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2010, 16:44:18 »
Ik denk dat er vaker een frituurpan in de hens gaat dan een afzuigkap door de spuitnevel...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2010, 16:55:27 »
nee, dat is natuurlijk niet waar he. Met treintjes spelen moet je PROFESSIONEEL aanpakken, anders loopt t met jou net zo af als met die redacteur die schreef over een koppeling die niet paste, de amateur.
Maar goed, wat deze hele paniekzaaierij betreft, als je weer es je airbrush pakt, kijk eens hoeveel verf en oplosmiddel je feitelijk de lucht in jaagt.... Ja, als je t hele filter van de afzuigkap doordrenkt met 2 liter wasbenzine wil ik geloven dat je gevaar loopt. de rest is interessantdoenerij.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Spuitcabine
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2010, 16:57:58 »
. de rest is interessantdoenerij.

Nee, de rest is naiviteit!