Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 117353 keer)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #75 Gepost op: 15 November 2009, 17:29:16 »
Deel 13

Inmiddels aan de andere zijde van de brug begonnen met de aansluiting van de sporen boven de trap (zie deel 4) aan de brug





Inmiddels is het ballasten van dit gedeelte afgerond  en ga ik eens werken aan een “probleem” wat ik al een tijdje aan het negeren/ontkennen ben.
De sporen richting schaduwniveau hebben (te) weinig ruimte zodat ik wat moet bedenken om dit op te lossen.
De sporen lager leggen gaat niet (meer). Eerst maar een bekijken wat er minimaal voor hoogte nodig is om het materieel met de stroomafnemer omhoog nog te kunnen laten paseren.
Hieronder zijn “portalen” gemaakt van vd-draad met een vastgesoldeerde rijdraad met een hoogte van 60 mm boven het spoor. Meer ruimte heb ik ook niet bij de doorgang door de muur.



Hoe verder het spoor lager komt te liggen, kan deze bovenleiding hoger boven het spoor komen en uiteindelijk is de stroomafnemer volledig op.



Het werkt (voorlopig) goed….boven de trap gaat de stroomafnemer weer helemaal omhoog terwijl hij 60 cm. verder weer om laag moet voor de volgende doorgang door de muur. Niet handig! Daar moet dus ook een doorlopende leiding boven.

Ik kan nu wel precies bepalen waar deze portalen nog onder het niveau van het zichtbare gedeelte liggen en waar dit wel een probleem is. Op die plaatsen moet ik dan maar een smoes verzinnen waarom de grond hoger ligt..
« Laatst bewerkt op: 15 November 2009, 19:56:11 door Jakop de Bruin »

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:Station Waldijk
« Reactie #76 Gepost op: 20 December 2009, 20:07:07 »
Misschien een beetje domme vraag maar ik zie op je foto's dat je de rails aan de buitenkant geschroefd hebt, Is dit om hem tijdelijk vast te zetten? En dan terwijl je aan de betreffende rails aan het ballasten bent dat je ze dan verwijderd?

mvg John

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #77 Gepost op: 20 December 2009, 20:40:14 »
Klopt, is tijdelijk.
Als ik tussen de rails zou schroeven is het spoor niet te berijden omdat de sleper dan kortsluiting maakt op de schroefjes die met de ringetjes de railstaven raken. Nu kan het spoor wel getest worden voor er ballast gestrooid wordt.

Groet,

 Jakop

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:Station Waldijk
« Reactie #78 Gepost op: 20 December 2009, 21:33:57 »
bedankt voor je antwoord, mag ik vragen welk merk ballast je gebruikt

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #79 Gepost op: 21 December 2009, 10:22:16 »
JEWEHA Graniet split middel. Via google vind je hun site wel.
Ze staan op beurzen maar je kan ook per mail bestellen.

Groet,

Jakop

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Station Waldijk
« Reactie #80 Gepost op: 21 December 2009, 10:26:31 »
Site vinden was geen probleem. Helaas geen overzicht van prijzen :(
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 14:06:07 door Peter van der Leek »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #81 Gepost op: 21 December 2009, 10:29:09 »

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Station Waldijk
« Reactie #82 Gepost op: 21 December 2009, 12:23:34 »
Kijk eens even op die nieuwe Sceneryshop site onder ballast veel meer keus en veel goedkoper
voor 250 gr.á € 1,90 in Spoor N, TT, HO, I en O van poeder tot zeer grof van de firma Polák.

Groeten, marc
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 14:06:14 door Peter van der Leek »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #83 Gepost op: 01 January 2010, 15:25:29 »
Nu er nog 2 Corails B zijn binnengekomen is mijn D284 compleet. Geinspireerd op de foto op blz. 97 van "De moderne tractie bij de NS in kleur" zal deze trein straks zo nu en dan worden omgeleid via Station Waldijk.



Hij lijkt wel erg lang zo, als je scherp stelt op de lok. Misschien wordt de (oude) Märklin nog wel eens vervangen door een roco. In elk geval is deze nog niet gedigitaliseerd, dus rijden zit er nog niet in.


Ivan92

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Bob. De Held Der Helden
Re:Station Waldijk
« Reactie #84 Gepost op: 05 January 2010, 23:44:40 »
mooi werk! (y)
NS '80-'90-'00

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #85 Gepost op: 17 January 2010, 12:25:55 »
Deel 14

De Brughoofden

Voor de brughoofden gebruik ik (gedeeltelijk) brughoofden afkomstig van mijn vorige baan. Hieronder zichtbaar het brughoofd zoals het dienst deed op die baan. Door hem verhoogd te plaatsen kan hij ongewijzigd gebruikt worden. De tussenpilaar (tussen aanbrug en de boogbrug) is nog te laag en ook nog niet verweerd. Rechtsonder zijn de Märklin bruggen zichtbaar die gebruikt gaan worden om de aanbrug te maken.



De tussenpilaar moet dus verhoogd worden en er moet nog een geheel nieuw brughoofd gemaakt worden voor de overzijde van de boogbrug. Ik gebruik hier voor steenplaat nr. 21 47 54-51 van Conrad. Deze is niet helemaal gelijkmatig en lijkt daardoor ongeverfd al een beetje oud. Helaas zij deze platen slechts 200 x 105 mm waardoor ik 2 stukken op elkaar moet plaatsen om de vereiste hoogte te halen.
Hieronder het uitsnijden van de benodigde onderdelen.



Om de torens mooi sluitend achthoekig te kunnen maken moeten de delen schuin worden geschuurd. Een langdurig werkje…. Maar met wat Pink Floyd op de achtergrond en het forum als afleiding maar 2 – 3 uurtjes…



Van het in elkaar zetten geen foto’s gemaakt… het werkt het beste als je alle delen met de zichtzijde omhoog precies zo neerlegt als ze aan elkaar moeten. Dan plakband er op en daarna “ombuigen” in de 8-hoek. Om de vorm te houden zijn er diverse verstevigingen in de torens gelijmd. Even passen of hij past…



Als ornamenten op de torens heb ik 8 hoekige plaatjes styreen op maat gesneden en bij de Praxis houten “kogels” gekocht Ø 26 mm en volledig glad en rond. Deze met een schroefje gemonteerd aan de plaatjes en geverfd met Heki Strassenfarbe Beton (6600) geeft nog een iets te clean beeld. Ook hier zichtbaar de steunmuren van de spoordijk, deze moeten nog geschilderd worden



Dan het verweren van de stenen. Op onderstaande foto lijkt alles wel erg rood…. Komt door de foto. Eerst is alles dekkend geschilderd met Humbrol 70 en daarna met Humbrol 73 maar niet overal en en niet gelijkmatig.



Het eindresultaat. De stenen hebben nog een wash gehad met Revell 75 en als laatste met Revell 302 om te vervuilen. De ornamenten zijn ook wat verouderd met Revell 75.
 
Het oudste brughoofd met steunmuur.



De verhoogde tussenpilaar



Het hoge brughoofd aan de overkant


« Laatst bewerkt op: 18 January 2010, 10:17:48 door Jakop de Bruin »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Station Waldijk
« Reactie #86 Gepost op: 17 January 2010, 12:27:15 »
Netjes gedaan Jakop (y)

Gr. Remco.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Waldijk
« Reactie #87 Gepost op: 17 January 2010, 12:29:05 »
De brughoofden zien er zeer strak uit, en lekker verouderd.
Het detail met de houten kogels is ook leuk, geeft het net even
wat meer uitstraling  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #88 Gepost op: 17 January 2010, 14:07:36 »
Thanks Guys!! Ik doe m'n best...

Groet,

Jakop

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #89 Gepost op: 01 February 2010, 20:13:46 »
Deel 15

Zoals al eerder vermeld wordt de aanbrug  gemaakt uit 2 oude Märklin bruggen en styreen profielen van Plastruct en Evergreen. De Märklin bruggen zijn elk 18 cm lang en de nieuwe brug moest minimaal 28 cm zijn. Om mooi uit te komen met de vakwerk zijkanten kom ik uiteindelijk uit op 30 cm.
Twee zijkanten worden tot één zijkant samengevoegd zodanig dat dit het minst opvalt maar ook nog een beetje stevig wordt.



Alleen het middendeel van de oude bruggen wordt niet hergebruikt. Ook de zijkanten waar het vakwerk aanvast zit worden elk met 3 cm ingekort en dan tot één deel verbonden. Hieronder de 2 vakwerk zijkanten.



Het middendeel is verwijderd en de zijkanten bijgeschuurd zodat ze in een I-profiel van plastruct passen van 8 x 4 mm.



Deze I-balk komt dan exact onder de spoorstaaf.
In totaal krijgt de brug 4 van deze balken, elk precies onder de spoorstaven. Tussen deze balken komen dwarsverbanden van I-balken van 6 x 3 mm.



Een kunststof bindband (waar dozen en pakketten mee worden gebonden) doet dienst al een looppad in het midden. Het lijkt precies traanplaat.
Aan de onderkant nog kruisverbanden (Evergreen 2,5 x 2,5 mm) en een schilderbeurt laat de witte profielen verdwijnen.



Het is een behoorlijke (schilder)klus maar het begint op een brug te lijken.



Volgende keer het vervolg van deze brug.