Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544563 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2009, 14:09:10 »
Ziet er allemaal zeer vakkundig uit!  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Dönsdorf
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2009, 14:51:30 »
 :o :-X :-[...dah wilk ook...
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

transmission

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2009, 20:25:47 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #33 Gepost op: 02 februari 2009, 20:17:07 »
Dönsdorf   -   Deel 11


Verder met de aanleg van de rails. Ik werk met flexrails. Dit heeft het voordeel, dat ik de boogstralen zelf kan bepalen. Ook kan ik zo vrij eenvoudig overgangsbogen maken. Met een speciale kniptang worden de rails op lengte afgeknipt. Tijdens de bouw heb ik maar weinig foto’s geschoten. In de onderstaande serie zie je de baan van links naar rechts.


Foto 46   Hier komt de grote stationsoverkapping.


Foto 47   Stationssporen.


Foto 48   Wisselstraten.

Achter de baan zie je een voorraadje bouwdozen. Op die plek zal in de toekomst een stukje (voor-)stad verrijzen. Hoe precies weet ik nog niet. Mijn fantasie speelt nog met ideeën, zoals een tram door de straat. Ik sta open voor andere ideeën.


Foto 49   Een deel van het Betriebswerk.

De loodsen staan nog tijdelijk. De lange loods moet nog deuren aan de linkerkant krijgen, zodat ik door de hele loods kan rijden. Je had natuurlijk met je timmermansoog allang gezien dat deze nog niet recht staat.


Foto 50   Draaischijf.

De ringloods is nu nog driesporig, maar zal in de toekomst negensporig worden. Het ruimtelijke effect wordt vooral de spiegel veroorzaakt…


Foto 51   Je moet het gereedschap ergens neerleggen…

Die opslagruimte zal ik in de toekomst moeten missen. Daar zullen een paar bedrijven zich gaan vestigen.
Op deze foto is goed het effect van de achtergrond te zien. Ik moet nog een paar platen aanbrengen.


Foto 52   De brug.

De brug is bedoeld voor wegverkeer. Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2009, 07:43:49 »
Dönsdorf   -   Deel 11

De brug is bedoeld voor wegverkeer. Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Een auto doormidden zagen (over de lengterichting) en dat tegen de spiegel aan zetten :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #35 Gepost op: 03 februari 2009, 08:58:42 »
Gaaf hoor Basil wat je hier aan het bouwen bent. Goed is op de foto's te zien wat indirecte verlichting achter een frieslijst doet! Zelf heb ik her en der nog een paar halogen-spots gebruikt om plekjes extra aan te lichten.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #36 Gepost op: 03 februari 2009, 12:26:14 »
@ Automatic-rock: Leuk idee, maar dan moet ik ook de brug in tweeën zagen en het verkeer gaat nog steeds in één richting.  ;)

@ Jaap: geen gek idee om hier en daar nog wat extra te verlichten. Samen met een dimmer kan dit ook leuke effecten geven als alleen deze extra verlichting brandt.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2009, 19:48:27 door Basilicum »

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dönsdorf
« Reactie #37 Gepost op: 03 februari 2009, 17:25:25 »
Indrukwekkend! :) een mooi goed verlichte (werk)plek..heel netjes  :D

Gr. Gerhard

jakop

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2009, 10:25:52 »
Zo kom je nog eens iets nieuws tegen... :D

Ik had deze draad nog niet gezien. Mooi plan en...mooie uitvoering ook!!

Dit blijf ik nog even volgen!!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2009, 16:25:09 »
Dönsdorf   -   Deel 12


Dank voor alle reacties. Heeft iemand nog een oplossing voor mijn spiegelprobleem van foto 52 uit de vorige aflevering? Ik heb er zelf ook nog eens over nagedacht, maar zie het licht nog niet…

In deze aflevering laat ik mijn sporenplan van het Betriebswerk Dönsdorf zien.


Foto 53   Detail van het baanplan.

De tafelbreedte is 81cm. Bij een tafelhoogte van 90cm kan ik alles nog goed bereiken. Alleen bij de draaischijf is de tafelbreedte groter. Voor het onderhoud niet erg handig, maar ik kan er mee leven. Een oude baan bouwde ik met een tafelhoogte van 1.35m. Deze hoogte vind ik erg mooi, maar ik kan er niet bij zitten. “Barkruk,” denk ik nu opeens. Hmmm, die oude baan is al jaren te ziele…


Foto 54   Het BW, kijkend naar rechts.


Foto 55   Als foto 54. Nu met verklarende lijnen. Hopelijk komen ze goed door.

De blauw gekleurde sporen zijn de hoofdsporen. Het groene spoor zal verlengd worden en aansluiten op de bedrijfsaansluitingen. Deze moeten nog aangelegd worden. Spoor geel zorgt voor de verbinding van de delen van het BW. De rode spoortjes zijn de verzorgingssporen van het BW. Waterkolommen, bezandingsinstallatie, bekoling en de ontslakkingsafdeling zullen hier verschijnen. Of diesellocs hier kunnen gaan tanken, weet ik nog niet precies.
In de hoofdbaan en het station liggen lange wissels. De rest van de baan moet het met korte wissels doen.


Foto 56   Het BW, kijkend naar links.


Foto 57   Als foto 56. Ook nu met de verklarende lijnen.

Voor de bekoling heb ik een bouwsetje van Faller gekocht in Houten. Deze set ben ik nog niet veel op banen tegengekomen. Het is weer eens wat anders dan een kolenbunker, die de kolen direct in de tenders kan laten storten.
Tussen de rode sporen en om de draaischijf komen nog lantaarnpalen te staan. Samen met de verlichting in de gebouwen en het "maanlicht" zal dit hopelijk een mooi beeld geven in de toekomst.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2009, 16:28:02 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #40 Gepost op: 07 februari 2009, 17:11:42 »
Jij kijkt niet op een spoortje meer of minder. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #41 Gepost op: 07 februari 2009, 17:24:37 »
Voorlopig kan ik wel even vooruit, ja. :P

genincr

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #42 Gepost op: 07 februari 2009, 17:58:01 »
Heeft iemand nog een oplossing voor mijn spiegelprobleem van foto 52 uit de vorige aflevering?

Ik heb eens een maquette gebouwd en een spiegel in de glazen stofkap laten plaatsen.

Het bouwplan bestond uit 2 identieke maar t.o.v. elkaar gespiegelde gebouwen.
De opdrachtgever wilde niet veel geld uitgeven en ik had niet veel tijd, dus vandaar de "oplossing" met de spiegel.

Voor de gebouwen geeft het een goed beeld maar het stratenplan en de auto's......
Dat ging dus niet helemaal goed, maar was van ondergeschikt belang.

Wat je zou kunnen doen met een vrachtwagen: aan één kant een andere reklame erop. Die kun je dus alleen zien in de spiegel. Die reklame moet je er dan ook gespiegeld op zetten zodat die normaal leesbaar wordt in de spiegel.

Maar ja..... de rijrichting van de auto's verander je er niet mee.

1: de maquette (schaal 1:100)


2: de maquette met de glazen stofkap met spiegel




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dönsdorf
« Reactie #43 Gepost op: 07 februari 2009, 18:19:12 »
Hoi Basil,

Ik volg dit draadje al langer met interesse. Leuk wat je doet!

Citaat
Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?

De spiegel alleen onder de brug plaatsen, boven de brug gewoon blauwe neutrale achtergrond. Werkt prima.

Andere vraag; nu bouw je zo een mooie baan. Waarom gebruik je dan bovengrondse wisselaandrijvingen? Is dit puur uit financieel oogpunt? Ondervloer zou bij dit sporenplan toch veel mooier zijn.

Hoor het! Verder; ga zo door!

Grtz,  8) Ronald 8)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #44 Gepost op: 10 februari 2009, 20:40:06 »

Wat je zou kunnen doen met een vrachtwagen: aan één kant een andere reklame erop. Die kun je dus alleen zien in de spiegel. Die reklame moet je er dan ook gespiegeld op zetten zodat die normaal leesbaar wordt in de spiegel.

Maar ja..... de rijrichting van de auto's verander je er niet mee.


De rijrichting blijft inderdaad gelijk, maar ik ga het wel uitproberen. :) Thanks.



De spiegel alleen onder de brug plaatsen, boven de brug gewoon blauwe neutrale achtergrond. Werkt prima.


Goed idee, Ronald. Ook dit zal ik eens gaan proberen. Dank je wel. :)



Andere vraag; nu bouw je zo een mooie baan. Waarom gebruik je dan bovengrondse wisselaandrijvingen? Is dit puur uit financieel oogpunt? Ondervloer zou bij dit sporenplan toch veel mooier zijn.


Niet alleen speelt geld een rol, ook het onderhoud. Soms moet een aandrijving vervangen worden. ik vind het makkelijker om dit boven de tafel te kunnen doen, dan me tussen de hoofdbaan en het schaduwstation te moeten vouwen. Ik ben het wel met je eens: een "onzichtbare" aandrijving is mooier.

Groet,
Basilicum