Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242133 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5328
  • Team Mitropa - OHMB
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Gepost op: 16 July 2008, 11:17:32 »
Ik heb mijn oude overgeschilderde metalen Fl* 1215 eindelijk eens aangepakt en hem kaal gemaakt. Ik had eens van iemand "een zeer bruikbaar spuitbusje turkoois" gekregen en de dop leek inderdaad wel in de goede richting.
Na het spuiten was dit het verblindende resultaat :P :


Nogal babyblauw vond ik, ook al deed FL* het zelf niet veel beter in 1989.
Ik heb reeds diverse draadjes gevolgd over turqoise in het algemeen, maar die geven ook niet veel hoop voor deze rampzalige kleur: heeft er iemand een concreet kleurnummer wat in elk geval als een aardige richtlijn gehanteerd kan worden?

Bessel
« Laatst bewerkt op: 17 March 2011, 14:27:00 door Bob Rodenburg. Reden: plaatje hersteld »
RETROBAHN A.G.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2008, 13:21:29 »
Nee, dit staat niet echt tussen de roco turquoise 1100 ed.. ;D

Ik wilde nog een 1300 overspuiten naar turquoise en wilde daar Kleinspoorverf voor gebruiken. zou die beter zijn? :)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2008, 13:26:27 »
Maar ja ... de Roco 1100 heeft ook helemaal niet de juiste kleur

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2008, 13:37:52 »
Maar ja ... de Roco 1100 heeft ook helemaal niet de juiste kleur

Hoe weet je dat? Niet rottig bedoeld hoor, maar volgens mij weet niemand meer hoe dat turquoise er oorspronkelijk uitzag. En juist daardoor laait de discussie over de juiste kleur elke keer weer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2008, 13:44:37 »
Je zou wel kunnen afspreken, dat we vanaf nu het  turquoise van het NSM als richtsnoer gebruiken, of het nou goed of fout is. Een ieder die naar het NSM gaat, ziet die Plan D en 1100 en een feest van herkenning.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2008, 13:44:47 »
Deze kleur doet sterk denken aan de THS-kleur. Ik heb daar ook wel eens spuitbusjes dieselbruin en dieselrood van gehad.

Ik begrijp overigens dat de werkgroep 1501 restanten turkooise heeft teruggevonden en die kleur heeft laten mengen voor hun 1200. Lijkt toch behoorlijk op de kleur die Philotrain gebruikte. Philotrain heeft nitrolak, maar dat gaat prima op die metalen Fleischmann.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2008, 13:57:33 »
Klaas,
Zoal Henk aangeeft heeft Werkgroep 1501 inderdaad restanten teruggevonden en het laten analyseren. Begrijp dat het NCS S 5010-G10Y betreft. Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.

Groet,

Jeroen

P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.
P.S. II: NCS staat voor Natural Color System
« Laatst bewerkt op: 16 July 2008, 14:06:59 door Spoors »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2008, 14:24:34 »
P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.

Graag, leuke info, want dan kan je even zoeken.

Ik weet dat beeldschermkleuren nooit helemaal correct kunnen zijn, maar het geeft toch een goede indruk.

http://www.resopal.de/kollektionen/dekor/451/17

Lijken Philotrain en Roco er toch niet ver naast te zitten.
Philotrain verf is tegenwoordig bij Phildie te koop.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2008, 14:33:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2008, 14:38:05 »
Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.
Met dit laatste ben ik het niet eens. Ik weet dat een kleur op een model donkerder lijkt dan in het echt. En ik denk ook dat fabrikanten daarop vaak corrigeren door een tint lichter te nemen. Maar dan krijg je weer interpretatieverschillen. Hoeveel lichter moet het dan zijn? Elke fabrikant zal daar zijn eigen invulling aan geven, en dan krijg je in de modelwereld ook weer verschillen tussen het ene en het andere merk.
Dus mijn opvatting is dat iedereen gewoon de originele kleur moet gebruiken. Dat die dan iets te donker lijkt, daar wennen we met zijn allen wel aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2008, 14:43:57 »
Henk,
De originele NCS gids geeft een beter beeld en dan zit Roco er wel naast. Ook zijn er van Histor (meen ik ... kan ook Flexa zijn) verfstrookjes bij de Gamma te halen waar de NCS kleuren op staan.

Klaas,
Denk dat ieder zo van mening verschilt. Ik maak de boel altijd net iets lichter omdat het mijns inziens meer waarheidsgetrouw overkomt.

Groet,

Jeroen

PS: En het grijs is achaatgrijs, en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs.  Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2008, 14:52:41 door Spoors »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2008, 14:54:32 »
Vergeet niet dat je een donkere kleur lichter moet maken. En een lichte kleur afzwakken.

Er zijn tabellen bekend die aangeven in welke schaal je hoeveel procent lichtere - of grijze tint moet toevoegen.

Die tabellen zouden fabrikanten ook kunnen/moeten gebruiken. Volgens mij gebeurt dat ook al wel.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2008, 23:01:17 door HuubvG. Reden: Een onwaarheidje verbeterd. »
Ik heb al een trein

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2008, 15:03:07 »

Dus mijn opvatting is dat iedereen gewoon de originele kleur moet gebruiken. Dat die dan iets te donker lijkt, daar wennen we met zijn allen wel aan.


Helemaal mee eens. ;D

Bart

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2008, 15:29:03 »
op de IPMS site is het volgende te lezen:

Het schaaleffekt is het verschijnsel dat een klein model, wanneer het in precies dezelfde kleuren geschilderd is als het origineel, veel te donker lijkt. Dit komt omdat op het kleine model minder licht valt en er dus ook minder licht kan weerkaatsen. Hierdoor lijken de kleuren onderling ook meer contrast te hebben. Het schaaleffekt is tegen te gaan door de originele kleuren iets te verzwakken, dat wil zeggen de kleurwaarde en de verzadiging aanpassen. Dit is te doen door bij donkere kleuren een lichte kleur te mengen, en bij hele lichte kleuren een beetje neutraal grijs.

De bedoeling is om de kleur te verzwakken zonder de kleur zelf te veranderen, vandaar dat het wel degelijk zin heeft om uit te zoeken wat de juiste originele kleuren zijn. Het gewenste effekt is bereikt als het model dezelfde kleuren heeft als het origineel op een afstand lijkt te hebben. De afstand moet dan zo gekozen zijn dat model en origineel even groot lijken. Door wit bij te mengen wordt de kleur vaak kouder (trekt teveel naar het blauw). Bij warme kleuren is het effekt beter wanneer een bleek geel mengseltje wordt toegevoegd in plaats van wit.

Hoeveel lichte kleur moet worden toegevoegd, hangt af van de schaal van het model. Een richtlijn:

 Schaal   Hoeveelheid
 
1/24 3 tot 5%
1/32 4 tot 7%
1/48 6 tot 10%
1/72 9 tot 15%
1/144 15 tot 23%
1/350 23 tot 32%

De speling zit in het verschil in kleuren. Er is geen rekening gehouden met het verbleken van de kleuren door veroudering, dit kan ook nog eens zo'n 10% of meer bedragen.

bron: www.ipms.nl

groet,

Erik

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5328
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2008, 16:26:59 »
Het leeft wel zeg, dat turqoise vraagstuk ;D
Als ik de link van Henk bekijk is Roco te groen en mijn creatie te licht, ik ga in elk geval eens de Philo kleuren bekijken.
Ik kreeg ook nog een foto van de Marklin SEWH800 uit 1952 (de NS1100) in het turqoise: dit model was nog een tint grijzer als de nu gebruikte turqoise tinten en leek meer op wat de werkgroep 1501 tevoorschijn heeft getoverd. De draaistellen waren een donkerder turqoise. Of dat helemaal correct was weet ik niet , maar die lok is gemaakt terwijl het origineel nog zo rondreed.

Bessel
RETROBAHN A.G.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2008, 16:33:13 »
Bessel, in algemene zin moet je voorzichtig zijn kleuren van foto's te veel op tint en kleurtoon te beoordelen. Sommige camera's zijn niet even lichtgevoelig voor alle kleuren waardoor onderlinge tintverschillen ontstaan. Als de foto is bewerkt (verkleinen voor internet) ontstaat vaak nogmaals een verschil.

Sander