Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 17:47:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:38:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door saskia
Vandaag om 17:08:53
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
  

Auteur Topic: RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt!  (gelezen 2922 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt!
« Gepost op: 07 October 2021, 09:06:15 »


Fast ferry DE NIEUWE PRINS aan het ponton in Hoek van Holland
Photo : Piet Sinke www.maasmondmaritime.com (c)

EBS gaat per 1 januari 2022 het busvervoer verzorgen naar en van de Maasvlakte. Daarmee komt een einde aan het personenvervoer van de Fast Ferry van de RET. EBS zal het vervoer over land gaan verzorgen tussen metrostation Vlaardingen Oost en een drietal vaste halteplaatsen aan de Antarcticaweg en in de Pistoolhaven op de Maasvlakte elk half uur in de spits en sluit daarbij aan op de bestaande Maasvlakte-hopper. Het is ook mogelijk om in Brielle op- en uit te stappen. Het is vraagafhankelijk vervoer: reizigers dienen zich van tevoren te melden. EBS zal niet in het weekend rijden. De totale reistijd is, met uitzondering van de directe omgeving van Hoek van Holland, vergelijkbaar of beter dan de huidige reistijd met de Fast Ferry. Dit alternatief biedt ook de potentie om nieuwe locaties op de Maasvlakte aan te doen. Daarnaast is het vervoer over land bijna de helft goedkoper dan varen tussen Hoek van Holland en Transferium Maasvlakte. Bron : Dagblad 010 De


« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 09:23:00 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22607
Re: RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt !
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2021, 09:20:03 »
Ah jammer.
Het zal wel doelmatiger zijn. Maar het is een leuk vaartochtje naar Futureland en Rozenburg, langs de kranen en de zeehondenkolonie op het strand van de strategische oliereserve.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt!
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2021, 10:43:58 »
Mogelijk komt er toch nog een bootverbinding tussen Hoek van Holland en Maasvlakte

Een deel van de gemeenteraad van Rotterdam wil dat er snel onderzocht wordt of er toch nog een waterverbinding van Hoek van Holland naar de Maasvlakte kan blijven. Verleden week werd bekend dat de Fast Ferry, die nu vaart op de Nieuwe Waterweg, per 1 januari verdwijnt en vervangen wordt door een busverbinding. Dat heeft in Hoek van Holland veel kritiek opgeleverd. De Fast Ferry werd in 2008 in het leven geroepen voor het vervoer van en naar de Berghaven in Hoek van Holland. De boot voor fietsers en voetgangers vaart op werkdagen één keer per uur en op zaterdag en zondag zes keer per dag. De gemeente Rotterdam was sinds 2019 bezig om een nieuwe exploitant te vinden voor de Fast Ferry. Twee openbare aanbestedingen hebben volgens wethouder Judith Bokhove niets opgeleverd.' Een slechte zaak voor Hoek van Holland' Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad vindt het een slechte zaak dat deze vorm van vervoer in Hoek van Holland verdwijnt. Juist omdat de Fast Ferry veel gebruikt wordt door recreanten en toeristen. Zo'n 75 procent van de 60 duizend gebruikers reist niet voor woon- en werkverkeer. "Zoals een gebiedscommissielid in Hoek van Holland ook al zegt: ze begrijpen het niet in Rotterdam. Ze willen van ons (Hoek van Holland) een vier seizoenen badplaats maken. We hebben hier een hele populaire Fast Ferry die dat voor een deel kan verzorgen en dan wordt 'ie de nek omgedraaid." "Kennelijk lukt het ons dus niet om het vervoer over water succesvol in stand te houden en ook breed toegankelijk te houden voor de mensen in de Rijnmond. We vragen ons na het schrappen van de Fast Ferry naar de Maasvlakte wel af of er goed gesproken is met de bewoners in Hoek van Holland. Zij lijken toch boven al de dupe te zijn van dit besluit." Bart van Drunen van Leefbaar Rotterdam verwees ook naar de situatie voor de bewoners op Heijplaat, die hun fiets niet meer mee kunnen nemen bij vervoer over water. De waterbus wordt vervangen door de kleinere watertaxi's. "Die mensen zijn daar gaan wonen omdat je daar zo’n geweldige verbinding hebt om met je fiets naar het centrum te gaan. Ze hoeven dan niet met de auto naar de stad. Volgens mij kunnen we hier wel de conclusie trekken dat iedereen dat een goed idee vindt", zegt Van Drunen. "Wat er nu dus dadelijk gebeurt is dat ze naar Schiedam gaan en dan maar deelscooters moeten gebruiken. Hoe je het ook wendt of keert; voor Rotterdammers is dit gewoon een hele slechte ontwikkeling", aldus het raadslid van Leefbaar Rotterdam. De Verkeerswethouder zegt dat het vervoer over water super belangrijk is. Het is een aanvulling van het OV-netwerk en een alternatief voor gebieden die moeilijk te ontsluiten zijn. Bijvoorbeeld de Maasvlakte, waar je nu nog moeilijk kan komen. Maar als straks de Blankenburgtunnel er is, dan is de ontsluiting ineens veel beter. Dat betekent dat het vervoer over water waarschijnlijk minder zal worden. Volgens de wedhouder waren er bij de aanbesteding voor een nieuw contract geen marktpartijen die voldoende toekomstperspectief zagen in zo’n bootverbinding. Daarom is er nu gekozen voor een busverbinding met ingang van het nieuwe jaar. De wedhouder zegt dat de nieuwe bus voor forenzen veel voordelen heeft. De verbinding wordt snel en de frequentie van het aantal ritten gaat ook omhoog. Als straks de Blankenbrugtunnel er ligt, dan zal dat nog verder toenemen en kunnen ook meer bedrijven op de Maasvlakte op de verbinding aangesloten worden. Belangrijk is ook dat een busverbinding uiteindelijk veel goedkoper is. Die nieuwe bus is er dus voornamelijk voor het woon- en werkverkeer. Voor de toeristenstroom van Hoek van Holland naar de Maasvlakte wil het stadsbestuur samen met het Havenbedrijf kijken of daar toch een bootverbinding kan komen. Daar is geld voor, maar hoeveel precies kon de wethouder niet zeggen. Het wordt dan geen reguliere dienstregeling voor de hele dag en mogelijk worden de kaartjes ook iets duurder. De raad stelt voor om nog vóór 1 januari naar dit voorstel te kijken. Als het allemaal lukt, dan kan die waterverbinding naar de Maasvlakte snel van start gaan. De raad vroeg zich in het debat ook al of de RET dat watervervoer eventueel zou kunnen doen. Dat bedrijf heeft nu al een schip en personeel en dat zou dat veel kosten kunnen besparen. Ook willen enkele raadsleden weten hoe de gesprekken met de RET zijn geweest. Het vervoersbedrijf heeft gezegd verrast te zijn door het besluit om er een busverbinding van te maken. "De RET was nog over het contract in gesprek en is niet officieel geïnformeerd over de beëindiging", was dit weekend de reactie van een woordvoerder. Wethouder Bokhove heeft gezegd dat twee jaar geleden al het contract per 2022 is beëindigd. Bron : WOS
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt!
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2022, 14:14:09 »



Nieuwe DE NIEUWE PRINS ?
Zag de melding over de Nieuwe Prins in de vorige Zeebrief. Het bericht op zich is juist maar er komt een vervolg. De R.E.T. had op grond van vervoerscijfers geconstateerd dat de stekker eruit moest. Vervolgens werd dat naar buiten gebracht zonder dat het personeel er iets van wist. En eveneens zonder dat in Hoek  van Holland iemand er iets van wist; ook de Gebiedscommissie niet. Nu is Hoek van Holland en de Gemeente Rdam al enkele jaren bezig met het upgraden van Hoek van Holland als jaarrond badplaats en daar is enkele maanden terug een uitgebreid rapport over gepubliceerd met allerlei op te starten initiatieven. In die studie is het bestaan van de Fast Ferry als onderdeel van toeristisch Hoek van Holland ook gewoon meegenomen. De doortrekking van de Metrolijn naar het strand heeft daar ook mee te maken. De Fast Ferry is ook van inmiddels bewezen belang i.v.m. toeristische fietsroutes e.d. De Fast Ferry is destijds begonnen met de verwachting van woon- werkverkeer vanuit Hoek van Holland en nabije Westland naar de Maasvlakte ivm bouw- en industrie activiteiten. En ook voor het toerisme als een soort bijvangst. De diensttijden van de ferry waren ook enigszins afgestemd op de aflostijden van de bedrijven op de Maasvlakte. Maar dat woon/werkverkeer is nooit echt op gang gekomen al was het maar omdat noch in het Westland en al zeker in Hoek van Holland geen woningen te krijgen zijn. Verder kun je bij de Fast Ferry helemaal niet grootschalig parkeren (alsof iedereen met de fiets of lopend komt). In ieder geval bij het besluit te stoppen blijkt de RET helemaal niet de cijfers van het toeristenvervoer en bijvoorbeeld fietsvervoer te hebben meegenomen. Dat was men even vergeten. En die cijfers zijn wel hoog. Dus de Gemeente Rotterdam en de R.E.T. hebben het boetekleed aangetrokken en gaan op zoek naar een andere exploitant. Bedoeling is dat er dus een herstart komt maar niet van de R.E.T. Die stelt een vervangende busdienst in maar dat lijkt niet vergelijkbaar met het product / de dienst die de Fast Ferry leverde. Het is dus onduidelijk of de NIEUWE PRINS terugkomt. Deze is te koop aangeboden via een makelaar. Overigens voldoet deze boot wel aan de speciale eisen die destijds gesteld zijn in relatie tot vaargebied, route en aanlegplaatsen. (Bron: Job van Eijk https://tugezine.com/). (Foto DE NIEUWE PRINS: Teun van der Zee, 2-9-2009, Europoort).
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: RET Fast Ferry naar Maasvlakte stopt!
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2022, 17:17:06 »
Echt nieuw is de prins dus niet meer.

Zo'n verhaal als destijds over de Connexion fastferry van Amsterdam richting Beverwijk

Weer schitterend geregeld dus. Zoals het natuurlijk ook met de metroaanleg in deze contreien ging, gaat. Ik ben benieuwd wanneer de verlenging geopend wordt.

Geen parkeerplaats.
Zouden er ingeval van veel parkeerruimte veel reizigers met de auto naar de boot gaan om vervolgens aan de overzijde te voet hun bestemming bereiken?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 17:24:16 door hrp »
Groet,
      Ronald