Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 9762 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #75 Gepost op: 17 februari 2022, 11:53:03 »
Kan iemand een ruwe schatting geven?
Kondigde 20 procent van de buschauffeurs ten minste altijd ongevraagd de belangrijkste haltes aan, of was het 70 procent van de chauffeurs die belangrijke haltes werden aangekondigd?
Hoe was het in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, enz.?
Heb je op veel reizen meegemaakt dat de buschauffeurs altijd de belangrijkste haltes aankondigden?
Waren er veel belangrijke haltes die altijd aangekondigd werden?

Ik hoop dat ik u niet stoor met mijn vraag.
Om met het laatste te beginnen: totaal niet! Ik vind het juist wel bewonderenswaardig dat een jong persoon over zo'n onderwerp zo grondig onderzoek doet ;)

Nu mijn eigen ervaringen, jaren '90 en de eerste 10 jaar van het nieuwe millennium, Amsterdam en omgeving en vooral Purmerend.

Haltes werden door de bus- of trambestuurder eigenlijk alleen nog maar op verzoek omgeroepen. Ik herinner me nog een keer dat we naar m'n grootouders in Amsterdam gingen en de bestuurder of conducteur in de tram alle haltes aankondigde, waarop mijn ouders nog iets zeiden als 'jeetje, wat netjes, alle haltes nog zelf omroepen'. Het was dus toen echt een bijzonderheid geworden als dat gebeurde.

Als je niet wist welke halte je moest hebben vroeg je het aan de chauffeur bij het instappen, die het dan, na verlaten van de halte vóór die van jou, wel voor je omriep.

In Purmerend is tot aan de overname door Arriva, busmaterieel blijven rijden waarbij geen automatische omroep aan boord was (en je een trapje op moest om binnen te komen). Alleen op de buslijn van Purmerend naar Alkmaar (127) reed zo nu en dan een gloednieuwe bus, waar mijn vader wel eens mee ging. Dat weet ik nog goed, want hij vertelde dan dat in die bus de vloer tot aan de achterdeuren vlak was en de haltes automatisch omgeroepen werden. Dat was wat in die tijd ;)

Leuker was het als je instapte op een lijn waar menigeen alleen maar van instaphalte naar eindpunt ging (voormalige 104 en 107, nu 304 en 307 in Purmerend, die van diverse plekken in Purmerend in Amsterdam eindigden, toen nog op CS).
Dat waren 6 strippen (5 zones dus) maar als ik naar IJmuiden ging, waren dat er, uit m'n hoofd, 12. Chauffeurs raakten altijd uit hun doen als je de strippenkaart neerlegde en '12 strippen alstublieft' zei, omdat vrijwel iedereen er 6 wou. In de bus waarmee ik overstapte zag je de chauffeur vaak alle lege strippen op de kaart voorbijgaan, niet echt voorbereid op 12 strippen in 1 keer (voor de duidelijkheid: met de strippenkaart mocht je binnen een bepaalde tijd, bepaald door het aantal gestempelde strippen, onbeperkt overstappen op een andere bus, tram of metro). Een enkele keer maakte een chauffeur dan wel eens een grap (ik zag, en zie, er nog altijd vrij jong uit): 'Zo... mag dat wel van je moeder?'

In de Amsterdamse metro worden (voor zover ik weet) al sinds het begin de haltes automatisch omgeroepen. Ik vind het jammer dat Philip Bloemendal dat niet meer is, die dat tot zijn overlijden is geweest. Het 'De volgende halte is: Amsterdam CS. Eindpunt' kan ik nóg horen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2022, 11:55:48 door Menno »

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #76 Gepost op: 20 februari 2022, 22:41:14 »
Hallo, dank u voor uw bericht.

Nu heb ik weer een indruk, natuurlijk.

GMA70 schreef dat 70 procent van de buschauffeurs belangrijke haltes aankondigde en de trambestuurders de meeste haltes.

Je zei dat bijna geen enkele bestuurder haltes aankondigde. Dit zijn weer verschillende verklaringen
Waren in uw ervaring belangrijke stopplaatsen ook niet aangekondigd?
Zou het gewoon zo kunnen zijn dat het in de jaren 1990 en 2000 slechter werkte dan in de jaren 1970/1980?

Hoe wisten je grootouders dat de chauffeurs de haltes aankondigden?
Was het vroeger gebruikelijker
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2022, 10:32:21 door Reinout van Rees. Reden: citaat van voorstaande bericht weggehaald »

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2022, 07:46:40 »
Ook n.a.v. je PB, Menno en ik spreken elkaar niet tegen. Het gaat om context en die hebben we je gegeven.
Wat Menno schreef kan ik zelfs bevestigen aangezien ik in de jaren 80 en 90 ook in Purmerend heb gewoond. Naar Amsterdam ging je met de 100, 104, 106 en later 107. Daarin werd zo goed als niets omgeroepen (ik stapte wel pas in bij een van de laatste haltes, dus ik kan daarvoor wat gemist hebben) zeker niet in de spits.

Tijdens de ochtendspits in Amsterdam, hetzelfde verhaal. En wat ik zeg over belangrijke haltes omroepen, er werden ook heel veel haltes niet omgeroepen..

We geven je twee/drie ervaringen en herrineringen uit een heel ver verleden, dat geeft een idee maar hooguit een stukje van de complete puzzel, waarvan je niet weet hoe de puzzel eruit ziet en waar onze stukjes liggen.

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 07:49:50 door GMA70. Reden: Toevoeging »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #78 Gepost op: 24 februari 2022, 20:47:52 »
GMA70 schreef dat 70 procent van de buschauffeurs belangrijke haltes aankondigde en de trambestuurders de meeste haltes.

Je zei dat bijna geen enkele bestuurder haltes aankondigde. Dit zijn weer verschillende verklaringen
Waren in uw ervaring belangrijke stopplaatsen ook niet aangekondigd?
Zou het gewoon zo kunnen zijn dat het in de jaren 1990 en 2000 slechter werkte dan in de jaren 1970/1980?

Hoe wisten je grootouders dat de chauffeurs de haltes aankondigden?
Was het vroeger gebruikelijker
Om even met een persoonlijk bericht te beginnen: als dat om iets individueels ging, had ik dat wel kunnen begrijpen, maar uw boodschap daarin hier weer herhalen, helpt niet echt om verwarring te voorkomen.

Om GMA70 te citeren: ook ik spreek zijn verklaring niet tegen.

Geen enkele halte werd aangekondigd, ook belangrijke niet en ook niet buiten de spits. Omdat ik voor 2007 vrijwel alleen maar buiten de spits reisde, kan ik wel stellen dat ik weet waar ik het over heb.

Ik denk dat het gewoon een soort 'verval' is geweest: de oude stempel, die niet beter wist en waarschijnlijk opgeleid was met dat dat nu eenmaal zo hoorde ging met pensioen en de jongere garde die dat alleen op verzoek deed.

Het waren niet m'n grootouders maar m'n ouders ;) Het was vroeger gewoon veel gebruikelijker, dus zij kenden dat nog uit hun kindertijd (jaren '50-60).
Daar komt zeker bij dat je in trams vroeger de halte aanvroeg bij de bestuurder: 'Mag ik de volgende halte van u?' omdat er geen knopjes waren.
Dan kan ik me voorstellen dat het omroepen van de haltenamen helpt/netjes is.
Ik heb dat zelf overigens 1 keer meegemaakt in 2012 of zo, in een moderne bus waarvan de knopjes niet meer werkten. Praktisch elke 25-plusser stapte zonder problemen op 'mag ik de volgende halte van u?' over, maar de jongere passagiers zaten in dubio wat ze nu moesten doen...

@ GMA70: nee hoor ;) ook mijn vader, die 25 jaar per bus naar Amsterdam geforenst heeft, heeft nooit iets omgeroepen horen worden en hij (en ik, ik woon nog op dezelfde plek) woont toch behoorlijk aan het begin van de lijnen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #79 Gepost op: 24 februari 2022, 23:28:32 »
Tram  en geen knopjes: dat ding stopte sowieso bij elke halte, net als de trein.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #80 Gepost op: 27 februari 2022, 20:43:18 »
Citaat
Dus de buschauffeurs kondigden slechts zelden de haltes aan
Waren er routes waar de buschauffeurs de haltes vaker aankondigden?
Op hun buslijnen, lijkt het erop dat er nooit iets is aangekondigd.

Over de trams:
Maar de trambestuurders kondigden de haltes consequenter aan, nietwaar?
Of was het hetzelfde als met de bus?
Waren de haltes op de trams net zo weinig aangekondigd

Even je PB gekopieerd,  dit zijn geen vragen voor een PB als je zelf de vraagstelling bent begonnen via dit draadje..

Als je alleen maar wilt trollen, gefeliciteerd, je bent geslaagd, ik ben nu geirriteerd.
Als niet, dan heb ik geen idee wat je wilt bereiken met meer vragen van hetzelfde. Zowel Menno als ik zijn toch redelijk duidelijk geweest. Meer informatie is alleen maar schijnnauwkeurigheid.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #81 Gepost op: 01 maart 2022, 21:37:27 »
In het begin ging het over bussen en nu ben ik na trams.

In het begin thematiseerde ik het busvervoer en nu en de meeste antwoorden betrekking hadden op het busvervoer wilde ik wat info over trams, werkte het daar beter?

Ik heb je al verschillende keren gezegd welk onderwerp het is.

Ik wilde net een gedetailleerde presentatie geven en het is alleen maar goed om het juiste onderzoek te doen.
Soms zijn de vragen vervelend, dat geef ik toe, en sommige vragen zijn dubbel.
Misschien zijn het ook de taalproblemen, ik kom uit Duitsland.
Het kan ook vreemd lijken dat ik zo geïnteresseerd ben in het onderwerp.

Dus laten we het kort en bondig houden, of heb ik het goed begrepen dat de haltes in de trams consequenter werden aangekondigd dan in de bussen?
Vooral in Amsterdam waren er veel toeristen
In de trams werden de haltes regelmatiger aangekondigd

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #82 Gepost op: 03 maart 2022, 21:36:49 »
Voor overleg gesloten..

Gr, Bert
Team moderatoren.