Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland  (gelezen 3759 keer)

Eriktrein

  • Online Online
  • Berichten: 67
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Gepost op: 21 september 2021, 15:00:00 »
Beste iedereen,

nu ik al ruim 44 van mijn 52 jaar besmet ben met het treinenvirus wil ik gaan beginnen met een baan die uitdaging biedt op het gebied van rijden en rangeren maar, veel belangrijker, een baan die verder komt dan een goed aangelegd sporenplan zonder landschap. Om dat te doen wil ik een drietal modules koppelen die in de lengte passen in de beschikbare ruimte. Dat is concreet 3,49m. Qua diepte wil ik het houden op maximaal 60 cm. Ik heb dan nog ruimte om daarachter een schaduwstation te creëren om een attractief pendelverkeer aan te houden.

Nadat ik via via (project Groterdam --> Lange Zij) bij de Buitenlust van Huib Maaskant ben uitgekomen is mijn idee om het emplacement van station Baarn te gebruiken voor een jaren 90 eindstation (fictief geplaatst in het rivierenland). Het reizigersverkeer zal worden verzorgd door materieel als de Plan U en Plan V, DDM, Plan E. Het goederenverkeer verzorgt leveringen aan het stadje en een klein bedrijf. Verder wordt de werkgelegenheid vergroot door de aanwezigheid van een NS werkplaats.

Ik ben in het bezit van voldoende Fleischmann Profi rails maar overweeg dit project uit te voeren met Rocoline rails. In Anyrail heb ik 3 varianten uitgewerkt: Fleischmann Profi rails, Rocoline met korte wissels en Rocoline met lange wissels.

Ik zou graag feedback willen ontvangen op het ontwerp en de railskeuze. Ik neig het meest naar de Rocoline met lange wissels maar moet dan wel zorgen dat er voldoende perronlengte overblijft voor een stam Plan E met 4 rijtuigen en in de toekomst mogelijk een stam ICR (ook 4 voertuigen.


Ontwerp 1 met Fleischmann profi rails


Ontwerp 2 met Rocoline korte wissels


Ontwerp 3 met Rocoline lange wissels

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2021, 16:07:36 »
Hoi,

Interessant plan.

Heb zelf een plan Station Tiel al heel lang in de koelkast staan en zelfs van Peard een fotoreplica van het station (Sneek) omgegebouwd
Ik kwam ook uit op minimaal 3 modules.
Station Tiel vind ik nog steeds een leuk plan mede door het begin en eindpunt van een elektrisch en diesel bedrijf.

Bij Fleischmann heb je ook slanke wissels.
Miss kun je dat overwegen.

Voor goederenverkeer miss een extra derde omloop spoor.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 16:10:17 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2021, 16:09:32 »
Aardig ontwerp.
Ik zou in ieder geval gaan voor de slanke variant, ontwerp 3 dus. Tevens het rechter korte kopspoor wat mee laten buigen met het inrijdspoor. Staat eleganter en lijkt de boog van dat spoor nog wat minder scherp te maken.
Met Plan E moet je omlopen; is daar ruimte voor?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2021, 16:16:06 »
Tja, de keuze is altijd zeer persoonlijk. Ook ik vind die slanke Roco wissels erg fraai, maar heb vanwege de nuttige spoorlengte en de mij zelf opgelegde opdracht min of meer Weert exact na te bouwen qua sporenplan gekozen voor Profi. Je ziet dat ook in je plannen, die ook niet gelijk zijn. Je houdt bij nummer 1 ruimte in de lengte over (als je rechtsboven zo dicht mogelijk bij de rand eindigt) en bij de nummers 2 (in ieder geval) en 3 (is niet helemaal duidelijk) kom je buiten je beschikbare ruimte uit. Omdat je aangeeft met vier ICR te willen kunnen rijden, heb je daarvoor alleen al 4 x 30,4 cm nodig = 121,6 plus een loc van pakweg 23 cm (1200/1300): minstens 145 cm.
Toch kun je ook met de slanke wissels uit de voeten. Ik heb even een ontwerp gemaakt. Uit de artikelnummers kun je aflezen dat ruime boogstralen zijn gehanteerd. Het raster is weer 50 cm en ik heb de standaard rechte rail gebruikt zodat je makkelijk de nuttige lengte van het spoor kunt bepalen
De wisselverbinding linksonder zou je zelfs kunnen weglaten als je op spoor 2 de Zandvoortse methode hanteert: getrokken trein loopt binnen, loc koppelt af, van het bovenste kopspoortje rechts komt een verse loc, koppelt aan, trein vertrekt weer, oorspronkelijke loc zoekt het kopspoortje op, enzovoort. Zelfde methode voor de buurtgoederentrein die op het onderste spoor binnenloopt. Van rechts komt de Sik of de 600 en die gaat, via even uithalen op het hoofdspoor, de goederensporen bedienen. De treinloc gaat naar het kopspoor. Bij het bedienen van de goederensporen is aankomst van een Plan U of een Plan V op het andere perronspoor mogelijk, omdat tijdens het rangeren dat toeleidende wissel vrij kan blijven. Na het rangeren gaat de Sik/600 weer even het hoofdspoor op, duwt de vertrekwagens naar het onderste spoor, gaat zelf even naar het bovenste kopspoor rechts (dat lang genoeg is om er samen met de loc van de getrokken trein te staan) en verdwijnt dan na het vertrek van de buurtgoederentrein naar het onderste kopspoor. Op dat onderste kopspoor kun je leuk ok iets van een of twee wagens (zand en/of ballast) voor spooronderhoud kwijt en er eventueel een ploegbergplaats naast zetten. 




Groet, Frank

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2021, 16:41:21 »
Hoi,

Ter vergelijk plan Tiel uit de archieven van Bnls opgeduikeld.



Plaatje van bouwwerk zal ook ff opzoeken.



Relatief klein station.
Maar zie of je er wat aan hebt.  ;)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 17:13:30 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2021, 07:03:51 »
Leuk simpel sporenplan.. Niet te druk; altijd prettig.

Mijn tips:
- slanke wissels zijn heel mooi, maar als je voor een 'realistische' baan wilt gaan: de boogradius van de wissel bepaalt de toegelaten snelheid ter plaatste. De slanke roco wissels hebben een afbuigende radius van 1946mm, maar de zichtbare bocht of de meegebogen 42477 heeft een radius onder de 600mm.. Da's dan niet heel consequent en onnodig duur; dus boogradius wissels maximaal die van de vrije baan, of vrije baan niet krapper dan wissels. Overigens zit je met 1946mm pas bijna aan een 1:9 wissel van het grootbedrijf; werken in schaal heeft zo z'n uitdagingen.. :angel:
- een meegebogen wissel oogt mijns inziens minder NS; die hebben ze volgens mij ook niet zo veel. Gezien de lage snelheden bij het eindpunt kan je ook binnenkomen op een aftakken wissel. Dit bouwt waarschijnlijk ook efficienter.
- gezien de lage snelheid voor het stootblok, kan je de wissels aan de linkerzijde ook krapper kiezen. Hierbij ook: wel eerste regel in acht nemen!
- de 'Zandvoortse methode' voor een dergelijk formaat station... Zou verklaren waarom de NS in '90 geprivatiseerd is  ;D Ben daarom ook wel benieuwd naar de werkplaats; een loods voor een sik is hier al erg veel, voor de paar sporen die bediend moeten worden. Mijns inziens ook leuker om binnen te komen met een 2200 of 2400 die vervolgens alles parkeert, maar da's een persoonlijke voorkeur: dat zijn gewoon mooiere loks dan de sik... ;)

Toevoeging #1: als je met een 2de trein binnen wilt komen, en als de eerste trein door rijdt tot het stootblok, zou je voor flankescherming het omloopspoor links ook van een beveiligingswissel moeten voorzien.

Groet en succes met bouwen!   

Toevoeging #2: op zich is er wel het een en ander mogelijk binnen de genoemde afmetingen.. :) met roco line 15 graden, rood = geelectrificeerd, en alles natuurlijk zonder Baeselers  ;D bovenin is overigens een eventueel fictieve private aansluiting; als je ruimte hebt, zou ik er nog een kort stukje spoor achter leggen.


« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 09:29:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eriktrein

  • Online Online
  • Berichten: 67
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2021, 09:39:22 »
Iedereen hartelijk dank voor de reacties tot zover. Ik heb het ontwerp van spoorzeven in grote lijnen overgenomen. De sporen (genummerd in het ontwerp) worden als volgt gebruikt:
1: Inkomend en vertrekkend spoor voor Lingeburg
2: Perronspoor 1 voor de langere treinen
3: Omloopspoor
4: Kopspoor voor het kunnen omlopen van de loc van de getrokken passagierstrein op “2”
5: Perronspoor 2 voor bv. Plan V en Sprinter
6: Kopspoor voor het wegzetten van een loc om te kunnen koppelen aan een passagierstrein op “2”
7: Goederenspoor naar bv. loods of andere kleinschalige handel
8: Kopspoor voor werkplaats
9: Goederenspoor naar bv. industrie of andere kleinschalige handel
10: Kopspoor voor handel/industrie spoor 9
11: Kleinschalige werkplaats, niet alleen gebonden aan dit emplacement. Bv. de nieuwe loods van Tilly Models.

Spoor 6 is meegebogen met het inrijspoor

@Benelux795, ik begrijp jouw redenering maar voor mij ligt de nadruk op het emplacement en minder op de bocht rechts. De lange wissels geven voor mij het mooiste beeld al zou dat minder realistisch zijn t.o.v. de boogstraal rechts. Ook de boogwissel is een compromis (toevallig ligt er in Lingeburg één van de weinige boogwissels van Nederland  ;)).


nb. 1: Station en perron ter illustratie  ingevoegd.
nb. 2: Spoor 4 zou ook zomaar eens een doorlopend spoor kunnen worden.

Volgende stap is het ontwerp 1:1 printen en op de beschikbare ruimte leggen. Dan volgen mogelijk nog wat aanpassingen. Later dit jaar (eerst volgen wat verbouwingen in huis) beginnen met de modulebakken.

Met vriendelijke groet, Erik
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2021, 10:01:02 »
toevallig ligt er in Lingeburg één van de weinige boogwissels van Nederland  ;)

Dit vind ik altijd een goeie reden  (y) en over je plan; nog steeds niet te druk, altijd prettig!

Voor de exploitatie is het wellicht leuk om je perron door te trekken tot het stootblok; dan moet de trein iets terug worden geduwd voor het omlopen, en tot blok worden geduwd om langs perron te komen. Moet daar wel een reden voor zijn; wellicht spoor 5 met wissel diect na boogwissel bedienen? Dan wordt goederen emplacemen ook iets minder 'krap'.
Kan je hier ook de enige baeseler van Nederland leggen  ;D [EDIT: voor de 'rust' deze eruit gehaald]



« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 10:39:26 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eriktrein

  • Online Online
  • Berichten: 67
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2021, 10:41:13 »
Vincent, dank voor de aanvulling. De stationsinrichting ga ik zeker proberen toe te passen. Van de Baeseler ben ik nog niet overtuigd. Heeft ook weer puur met smaak te maken. Als het niet anders kan dan komt die er wel maar als het met een slanke Engelse wissel kan dan heeft dat mijn voorkeur. Voor het kopmaken ga ik 2 mogelijkheden toepassen. Vóór de wissel ontkoppelen, omrijden en direct aankoppelen of na de wissel ontkoppelen (voor extra lange treinen) en dan een loc vanaf spoor 6 aankoppelen. Nadat de trein is vertrokken kan de achtergebleven loc van spoor 4 naar 6 rijden. Ik ga een en ander is binnenkort uitproberen met een combi van print en deels de Profirails die ik nog heb.

Mvg. Erik
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2021, 15:30:07 »
Als je kan altijd in het zicht slanke wissels gebruiken.
Zo’n mooie DDM op schaal, door een standaardwissel vind ik altijd jammer
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2021, 15:48:23 »
Als je kan altijd in het zicht slanke wissels gebruiken.
Zo’n mooie DDM op schaal, door een standaardwissel vind ik altijd jammer

Mee eens, maar ook als t'ie ervoor of daarna door een R1 'achtbaan' bocht zwenkt..?
Dan kan je je geld mijns inziens beter besteden... Aan een extra DDM!
Uiteraard persoonlijk! Voor mij; dat kan mijn autistische ik niet aan...  ;D

Volgens mij wilde je de boogwissel houden, maar met kleine aanpassing ben je die scherpe bocht kwijt. Kan je zelf ook verzinnen, maar schetsen is leuk!
Kan je met een trein van 1,5m nog steeds omlopen:



« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 16:01:51 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2021, 15:54:20 »
[...]Qua diepte wil ik het houden op maximaal 60 cm. Ik heb dan nog ruimte om daarachter een schaduwstation te creëren om een attractief pendelverkeer aan te houden.[ ...]

Tip: maak ook een tekening met je schaduwstation erbij. Dan krijg je een beter inzicht in de eisen aan de boog rechts.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Eriktrein

  • Online Online
  • Berichten: 67
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2021, 17:02:33 »
Vincent, Peter, zowel het idee met de rechte wissel aan de rechterkant als het uittekenen van het schaduwstation ben ik aan het doen. Ik zal proberen vanavond het resultaat te posten. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!

Mvg. Erik
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2021, 17:21:11 »
Mee eens, maar ook als t'ie ervoor of daarna door een R1 'achtbaan' bocht zwenkt..?



Ikzelf heb geen R1,
Maar ja.
Als het uit het zicht gebeurd en het model kan er technisch door, waarom niet?
Oogt zoveel mooier.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Eriktrein

  • Online Online
  • Berichten: 67
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2021, 18:28:47 »
Hier ook geen R1 en R2 (al is die laatste geen probleem voor mijn treinen).

Onderstaand plan is gebaseerd op diverse input hierboven. Ik heb nog wat twijfel over spoor 12. Deze zou ook weggelaten kunnen worden met als voordeel dat hierdoor wat meer ruimte ontstaat. Dat is iets om nog eens uit te proberen. mijn beschikbare diepte is 122-125 cm. De rails achter de achterwand zijn Fleischmann profi rails. De bochten hebben een boogstraal van 483,5 mm (FL6131).  De inrichting aan de achterkant kan je zo gek maken als je wilt (incl. de mogelijkheid van een keerlus) maar ik wil mij eerst focussen op de voorzijde om de valkuil van de nooit afgemaakte baan te ontwijken.

De loop van spoor 9, 10 en 11 worden uiteindelijk bepaald door de keuze van de te bedienen industrie/handel/werkplaats.

Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain