Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?  (gelezen 2435 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2022, 15:26:34 »
Zou op zich vreemd zijn als de centrale vol zit. In de handleiding in hoofdstuk 8.1 staat dat er een database is met 256 entries.
En ik gebruik adressen tussen 1 en 99, dus dan zou ik prima onder de 256 moeten blijven.
In dat hoofdstuk staat dat je een fout krijgt als je er overheen gaat. Heb nooit een fout gehad. en resent toegevoegde loks werken prima.

Het is ook niet zo dat de treinen die fout gaan als laatste toegevoegd zijn aan mijn layout. Die zitten er al langere tijd in, maar er zijn loks die er al langer in zitten en loks die na die tijd op de baan gekomen gekomen zijn met nieuwe adressen die wel gewoon goed werken.

Heb geprobeerd de centrale te resetten, daarover wordt gesproken in hoofdstuk 6.1 en 7.2 van de centrale, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Heb inderdaad ook de handleiding van de LH100 bekeken, en set 5, voor het verwijderen van adressen uit de database gevonden. Maar dat nog niet geprobeerd. In princiepe wil ik juist een adres toevoegen, niet verwijderen :).

Het is intussen wel duidelijk dat dit wel echt bij de centrale weg komt voor een aantal adressen.
Heb dus ook een workaround, lok op ander adres, maar dat geeft toch geen goed gevoel, want hoeveel nummers kan ik dan niet gebruiken?
En is ook wel handig als het adres van de lok een beetje in de buurt van het echte loknummer kan blijven.

Ga nog eens wat dingen proberen, en anders Lenz eens een berichtje doen wat ik hier aan kan doen.

Groet,
Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2022, 18:15:08 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat bepaalde nummers niet meer zouden kunnen werken. Misschien om andere redenen nummer 13.
Wat je zou kunnen proberen is een andere loc het "foute" nummer te geven en kijken wat die doet.  Doet die het wel goed, dan is de kans het grootste dat het aan de decoder (instelling) van de foute loc ligt.   Doet die het ook niet goed, dan zit het hoogstwaarschijnlijk in de centrale (of regelaar).   Dan kan ik ook niks beter meer bedenken dan Lenz te vragen.  Maar mijn gevoel zegt me:  dit bestaat niet.  Dus de decoder.  Of professor Murphy, want die kan ik altijd nog de schuld geven.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2022, 18:31:21 »
Zou op zich vreemd zijn als de centrale vol zit. In de handleiding in hoofdstuk 8.1 staat dat er een database is met 256 entries.
En ik gebruik adressen tussen 1 en 99, dus dan zou ik prima onder de 256 moeten blijven.

Heb geprobeerd de centrale te resetten, daarover wordt gesproken in hoofdstuk 6.1 en 7.2 van de centrale, maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Aantal klopt niet volgens mij.  Volgens Lenz 99 voor de 2-cijferige en 128 voor de 4-cijferige (Te vinden bij Datenspeicher)

Resetten zal mogelijk niet werken heb ik even nagekeken, want dan blijft de centrale op "niet mogelijk te verwijderen" staan. Of die toch alles in maagdelijke toestand heeft teruggezet zou je aan het oproepen van een andere loc kunnen controleren.

Overigens:  over welke software versie van de LZV 100 en de LH100 praten we ?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2022, 20:55:37 »
Ik had de handleiding online opgezocht:
https://www.dccconcepts.com/manual/lenz-owners-manual-lzv100-command-station/
en daar word dit aantal genoemd, maar op zich maakt het niet zo veel uit, want onder de 99 kunnen er nooit meer dan die 99 zijn, en dat zijn de adressen die ik gebruik. dus dat kan nooit meer dan die 99 zijn lijkt me.

Ik heb voorlopig maar voor de workaround gekozen en de betreffende adressen die ik nu weet overgeslagen.
Het resetten van de centrale is me nog niet gelukt in elk geval.

Wil het nog wel verder uitzoeken, want het moet toch op een of andere manier op te lossen te zijn, zeker nu we weten waarom de desbetreffende decoders niet goed werken.

Wat betreft versie, LZV 100 is versie 3.6.
de LH100 is ouder, versie 1.2 geloof ik dat het was. Maar die gebruik ik normaal bij mijn buitenbaan, waar ik nog een oudere centrale heb.
De versie van de roco muizen is 1.3.

Groet,
Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #19 Gepost op: 08 maart 2022, 19:27:57 »
Helaas lijkt dit toch een lastig probleem te zijn. Ik krijg de foute adressen niet meer goed in de centrale.
Heb Lenz hier een berichtje over gestuurd, maar ook die weten blijkbaar niet wat te doen.

Enige oplossing die eigenlijk een workaround is, is de foute adressen niet meer gebruiken, hoop ik alleen dat er geen nieuwe bij gaan komen, want dan loop ik toch wel snel uit het beschikbaar aantal. En lastig wordt het toch al omdat nog meer loks een niet zo logisch adres gaan krijgen. Maar dat is even niet anders. ( en ja ik weet dat er meer dan 99 adressen zijn, maar de loks moeten ook naar de baan van mijn zoon kunnen en die heeft nog een lokmuis 2. )

Groet,
Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #20 Gepost op: 08 maart 2022, 21:07:09 »
Heb je misschien ook een "moderne" decoder om in te prikken ?  Zou de moeite lonen om te kijken of die op  precies dezelfde adressen ook fout reageert.  Ik zou je er ook eentje toe kunnen sturen om te lenen, want ik ben wel heel benieuwd wat er aan de hand is.
Overigens waren er vroeger wel meer decoders die niet zo goed waren. Ik herinner me, dit in tegenstelling tot jouw probleem, dat je ook decoders had die, na een stroomonderbreking, weer direct op volle snelheid wilden doorrijden. Kun je nagaan:  na een abrupte stop meteen weer volle kracht.  Koste veel koppelingen en ontsporend materieel met valpartijen.
Vervolgens, en daar lijkt jouw probleem verdacht veel op, bleven loc's stilstaan na stroomonderbreking.  En pas een stuk later kwamen de decoders, die na stilstand weer langzaam optrokken volgens ingestelde versnelling.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #21 Gepost op: 09 maart 2022, 08:54:21 »
Ik heb wel moderne loks die af fabriek van een decoder zijn voorzien, dus die zou ik op de foute adressen kunnen testen, dat heb ik nog niet geprobeerd. Wel een moderne lenz decoder, maar die had ik hier ook al wel weer een jaar of 2 liggen.

Ik heb zelf inderdaad ook loks gehad die na een stop op volle snelheid vertrokken. Of die eerste de verkeerde kant op gingen.
In de meeste gevallen kon ik dit echter oplossen door de analoge mode uit te zetten in CV29. Leek mij toen een probleem van de decoders dat ze het als een analoge spanning zagen en daar op reageerde.

Op dit moment doen al mijn loks en dus al mijn decoders op de baan het goed. Eenvoudig door bepaalde adressen niet te gebruiken.
Heb nog wel wat loks in de kast staan die fout gaan, die moet ik eerst nog naar een ander adres zetten alvorens ze de baan weer op mogen. Het probleem is dus dat deze loks het prima doen als ik CV3 b.v. op 77 zet.
Maar niet als ik CV3 op b.v. 76 zet. Dan blijven ze stil staan, denk dat ik 1 lok tot bijna 10 minuten heb laten staan zonder dat er beweging in kwam. En zo heb ik dus intussen een lijstje van een 4 tal adressen die niet gebruikt kunnen worden.

Groet,
Roelco

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #22 Gepost op: 09 maart 2022, 09:42:29 »
Lenz centrale 3.6
LH100 oudere versie

Dit gaat niet goed samen oudere versie van de LH firmware bevatten nog enkel fouten.
Het is niet voor niets dat LENZ Versie 3.6 heeft uitgebracht voor Centrale en LH100.
Bij de update naar versie 3.6 diende tevens de PC Interface firmware te worden aangepast.
Dit had ook te maken met de Railcom Implementatie in de software versie 3.6
Software versie 3.6 heeft 28 Functie toets mogelijkheden en Update van Xpressnet versie 3.0 naar 3.6.
Software versie 1.2 had maar 4 functie toets mogelijkheden.
Software versie  2 /m 3.5 had er als ik me goed herinner 10

LZV100 LH100 met software versie 1 en 2 had ander Hardware componenten, deze zijn niet meert updaten.
Software versie 3.0 t/m 3.6 had een geheel nieuw ontworpen hardware design,
misschien levert LENZ hiervoor nog wel de update op verzoek

Bij de update van LH100 van 3.5 naar v3.6 diende zelfs een hardware aanpassing gedaan te worden in de LH100

De Multimaus versie 1.3 is Xpressnet 3.0 laat deze is updaten naar de laatste versie (1.5 meen ik)is dan ook Xpressnet 3.6
Zou misschien het probleem wel eens kunnen oplossen wat U nu Heeft.

LH100 Versie 1.2 is niet meer te update.
deze blijven gebruiken bij de buiten set als deze LENZ Centrale ook Software versie 1.2 .
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2022, 10:35:00 »
Ik zou zeker die oude LH100 in deze software vorm niet gebruiken met een 3.6 centrale... LH100 dient opgestuurd te worden maar ik denk dat de update + hardware aanpassing niet loont. Beter omruilen tegen de LH101, dan krijg je een leuke bedrag voor je oude 100 terug  ;)