Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 21:50:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
  

Auteur Topic: ESU of Doehler&Haas  (gelezen 2117 keer)

Peter45

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
ESU of Doehler&Haas
« Gepost op: 20 September 2021, 14:19:29 »
Heb momenteel Uhlenbrock decoder in mijn analoge Roco baureihe 85 zitten die niet voldoed
Wat is volgens jullie de voorkeur? Een ESU Plux22 ( 59622 of 59612 ) of de Doehler & Haas Plux22 (DH22A-4)
Zijn beide ongeveer gelijk van prijs
met vriendelijke groet
Peter
Spoorse groeten

Peter

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2021, 16:03:43 »
Peter,

Laat ik voorop stellen dat ik niet bekend ben met D&H decoders. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een ESU decoder, tenzij het echt niet anders kan. Maar in 99% van de gevallen is het dus wel een ESU. Om diezelfde reden heb ik jaren geleden ook een LokProgrammer aangeschaft.

Zoals gezegd, het is een persoonlijke voorkeur. Je kunt ook Zimo overwegen. Dat is ook het merk dat Roco zelf gebruikt in soundlocs.

VvKan

  • Gast
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2021, 16:11:15 »
Ook ik ben niet bekend met D&H decoders, hoewel die ook (veel) voor andere merken hebben geproduceerd.
In navolging van vorige reactie gaat mijn voorkeur uit naar de Lenz Plux22 decoder.
Maar zo kunnen er nog wel x voorkeuren gemeld worden.

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2021, 17:55:41 »
Mijn ervaringen qua rij-eigenschappen met ESU zijn dat ze goed zijn en dat er wel heel veel instelbaar is als je weet wat je doet. Met DH heb ik ervaren dat ze zo uit de verpakking goed werken, zonder dat je naderhand iets in hoeft te stellen.
Dat kan overigens wel weer per type lok verschillen.

Uitgebreide mogelijkheden m.b.t. zwaailichten e.d. zijn bij kleinere decoders van DH (nog) niet aanwezig.


Groeten,
Pieter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8319
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2021, 17:58:19 »
Ik verkoop decoders van beiden en vind dat beiden fabrikanten voordelen hebben.

ESU heeft veel fijnere software om je decoder in te regelen. Bij DH wordt je van het ene venster naar het andere gestuurd. Dus als je je decoder met een computer wilt programmeren, zou ik ESU aanraden. Verder heeft ESU ook Powerpack aansluitingen, om een Powerpack van ESU, Lenz of Train-O-Matic aan te sluiten. Bij DH kan dat alleen met een Stay alive en daarvoor krijg je veel minder back up power voor veel meer ruimte. En in de praktijk zijn de Powerpacks gewoon gebruiksvriendelijker (vooral voor de leek). Verder hebben ze meer functionaliteiten. Dus je krijgt meer voor je geld bij ESU.

Maar als bovenstaande niet van toepassing is, dan zijn het allebei verder prima decoders. Ik zou overigens niet alleen naar die merken kijken. Ik noem maar Zimo, Train-O-Matic en Lenz, ook prima decoders en sommige zelfs goedkoper. Is er een reden dat je tussen die twee merken kiest?

Uhlenbrock vind ik zelf ook niet fantastisch. De enige decoders die brommen met mijn klokankermotortjes. Support, na een half jaar een antwoord met de vraag of het nog actueel is (maar goed, dat kan tijdelijk zijn geweest).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2021, 18:11:55 »
Beide decoders zijn gewoon goed. Onder Nspoor rijders is D&H erg populair en ook bij H0 krijgen we er vaak mooiere resultaten mee als met ESU.

Maar het is enorm per merk en model verschillend welke decoder daar het beste in past.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8319
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2021, 18:35:38 »
Dat komt toch ook omdat DH al kleinere decoders had voordat ESU daar een beetje mee kwam? ESU richtte zich eerst vooral op de H0 rijder. Ik ben het met je eens dat DH inderdaad uit de doos (als je dat bedoelt) vaak een beter resulaat heeft dan ESU.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2021, 18:41:44 »
Yup, correct.

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2021, 21:46:49 »
Op het buurforum staat een leuk draadje over het verschil tussen een ESU en een Doehler in een Liliput BR 56.

https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=189
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

oostspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #9 Gepost op: 22 September 2021, 11:16:22 »
Laat ik hier ook eens een ervaring aan toevoegen:

Ik heb zowel Esu (LP4) als D&H (DH10c) in meerdere loc's ingebouwd. Mijn ervaring is dat beide decoders in principe goed voldoen, maar dat de motorregeling van de D&H decoder iets fijngevoeliger is. Met name bij het (zeer) langzaam rijden is een betere loop en een betere snelheidsregeling merkbaar. De verschillen zijn overigens ook weer niet heel groot.
Van belang is nog wel te weten dat ik alle locs voorzien heb van een klokanker motor (Maxxon of Faulhaber).

Groet,

Bart