Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 15:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 15:04:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:57:56
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 14:30:45
Minder wissels door henk
Vandaag om 14:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door odaoda
Vandaag om 12:48:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
  

Auteur Topic: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )  (gelezen 4105 keer)

Rupert van Swol

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
« Reactie #15 Gepost op: 04 September 2021, 13:48:39 »
Dit ga ik ook is in de gaten houden,engels doet me niet veel,maar ja t is wel spoor 0  (y)
Je hebt leuke plannen,zoals al gezegd als je een schuifbak zou maken voor het opstellen van je treinen,dan bespaar je wellicht spoor en win je wat extra opstelruimte.
Wat gaat er nou met al je duitse spullen gebeuren trouwens ?

Hoi Leuk dat je me in de gaten gaat houden.
Ik krijg veel opmerking met betrekking met het plaatsen van een schuifbak voor het opstellen van de treinen.
Ik ben van H0 overgestapt naar 0 voor zeer persoonlijke redenen  1e had  het circulair rijden met de het doorgaande stations wel gezien , met de daarbij de grote schaduw stations, vaak ruimte waar je al het mooie spul uit zicht gaat plaatsen meestal in het donker plaats. Ook daar zijn oplossingen voor.
De baan is hoofdzakelijk Point to Point en gaat naar Bodim en Wadebridge.

Wat gaat er met het Duitse spul gebeuren, Die worden langzaam uit dient genomen zodra ik in Train controller alles ingeprogrameerd hebt. Wordt spannend weet niet of de heer Freiwald de nieuwe Tams Mc2 gaat ondersteunen . Wantstow Rd kan op twee parralel systemen draaien met betrekking de bezetmelding ( BiDiB) en de RS bus van Lenz wat volkomen autonoom functioneert. Vandaar dat Fichtebahn een interface heeft van RS naar BiDiB , daarkunnen zonder enig probleem 2048 lenz melder ( zonder railcom ) worden geplaatst , naast de BiDiB terugmelders van Fichtelbahn.

Achterzijde Tams;


 

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2759
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2021, 09:06:50 »

Ik krijg veel opmerking met betrekking met het plaatsen van een schuifbak voor het opstellen van de treinen.
Ik ben van H0 overgestapt naar 0 voor zeer persoonlijke redenen  1e had  het circulair rijden met de het doorgaande stations wel gezien , met de daarbij de grote schaduw stations, vaak ruimte waar je al het mooie spul uit zicht gaat plaatsen meestal in het donker plaats.


Hoi Rupert,

Uiteraard is het jouw baan dus vat eventuele opmerkingen alleen als tips op :-). Ik weet niet of het principe van een schuifbak bekend is? Het is eigenlijke een grote lade waarop het inkomende spoor in het midden aansluit. Doordat je het schaduwstation (de lade) kan schuiven, kan je op elk ander spoor komen. Vaak wordt er aan het eind nog een of meerdere losse opstelsporen geplaatst, zodat je makkelijk kan kopmaken. De loc kan dan via een ander spoor (na het schuiven) retour. Op deze manier kan je met een kleine baan makkelijk rangeren, staat al het materieel in zicht, maar heb je extra rijlengte omdat je geen wissels nodig hebt.

Even een plaatje gemaakt om e.e.a. te verduidelijken, uiteraard schematisch gemaakt. Bovenaan een regulier schaduwstation, onderstaand een schuifbak. Doordat je niet vast zit aan wissels kan wordt je schaduwstation korter, kan je makkelijk extra opstelspoortjes toevoegen (zie bv de rode lijnen), kan je de sporen dichter op elkaar leggen (en misschien wel 5 ipv 4 sporen kwijt) en meer scenery maken. Enig nadeel, je moet wel kunnen schuiven  ;D



Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2021, 16:33:45 »
Wat Rogier bedoelde is:





In mijn geval zijn het 3 opstel sporen van 97 cm. Net genoeg om 5 (krapjes) standaard 0 spoor wagonnetjes te plaatsen.

De schuiflade (schaduw station) is in mijn geval 121 cm lang en 60.5 cm breed met een binnenlagende lade. Als je geen rails wilt opofferen kun je als rails ook alu of messing strips gebruiken.

De rails is een lade rails (met kogellagers, die je bij elke bouwmarkt kan kopen.

Het geeft een heleboel ruimte winst en geen moeilijke wisselstraten. Sommige handige mensen hebben zo'n lade zelfs geautomatiseerd.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2021, 17:26:53 »
Hoi Rogier en alle anderen natuurlijk  :angel:

Ik vermoed dat de ruimte er wel is als ik het volgende uit 1 van z'n posts bekijk: de fydel Yard van lang 2.6 m bij 0.6 meter waarvan een lengte van 120 cm opklapbaar is
Mocht er een 10-15 cm breedte (ongeveer) bij te smokkelen zijn dan zie ik geen probleem.
De breedte van dat schuifbak spul bij mij is ook maar 75cm bij elkaar.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rupert van Swol

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2021, 21:14:05 »
Heel veel bedankt voor de deze tips, inderdaad er is voldoende lengte en ook ruimte voor zo een schuifbak.
Ik ben er nog niet uit , gezien ik de baan grotendeels gedigitaliseerd is.
Zo had Padstow zelfs geen lokloods of de mogelijkheid om kolen te laden. Het was gebruikelijk om de lok terug te rijden naar Wadebridge indien nodig. Het personeel van de lok overnachtte  in een afgedankte personen wagon . en ik heb nog 4 wissels liggen  :o

leuke informatie over niet meer bestaande stations op http://www.disused-stations.org.uk/

afgelopen Maandag is de Pizza doos van Kitwoodhill na 18 dagen in een sorteer detentie centrum van Post.nl gehangen te hebben,  eindelijk afgeleverd.
Moest toch nog afhandeling kosten betalen van 18 euro. Eigenlijk voor niks,  gezien de BTW accijnzen al vooruit betaald waren.
Heb bezwaar aangetekend bij de Douane , antwoord over 7 maanden.

Stond verbaasd van de kwaliteit van de aandrijving, conform Victoriaanse gedachten goed, gebouwd voor de eeuwigheid  (y).
zelf met een echt kogel lager; heel wat anders dan dat plastic gedoe van Lenz .

de aandrijving


binnenkant v.d aandrijving



Mijn test object ( de goederen loods ) heeft zijn eind stadium gekregen, ben nu gewend aan het bakbeest op de baan.



Ondertussen zijn in iTrain de 64 bezetmelders al ingevoerd en er wordt al " beperkt gereden " met name de stopafstand wil ik goed hebben. Daarna begint het het afkoppelen , omlopen , eventueel keren op de draaischijf , en weer aankoppelen.



Opmerking ( leeg kader waar Tams instaat ) Deze nieuwe Tams is al terug naar Hannover , Xpressnet en Easy net ging defect ( voeding probleem  ) .

Ik ga aan de hand van jullie bijdragen naar de Schuifbak kijken en neem ook met Fichtelbahn contact op,  die komt binnenkort met de stepcontrol op de markt  ( dan kan je iets iets met een stappen motor en terug melders gaan indexen.

Bedankt voor jullie bijdragen, zeer waardevol  dit allemaal

met vriendelijke groet,

Rupert