Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Stopsectie maken in Ecos 2  (gelezen 1831 keer)

Jole

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Stopsectie maken in Ecos 2
« Gepost op: 18 augustus 2021, 16:42:05 »
In voorbereiding van het automatiseren van mijn hoofdbaan heb ik een  proefbaan gemaakt, gebruikte materialen:
Ecos 2,  2x Viessmann 5233 bezet/terugmelders en 2x Digikeys 4018 schakel.
HO 2 railsysteem.
In bestelling 2 x Esu 50098 ( 4 x bezet/terugmelders met Railcom)

Wat werkt is het volgende:
Op Ecos baanplan gemaakt met wissels en diverse rijwegen, dit werkt naar behoren.
Waar ik me nu echter suf naar loop te zoeken is hoe ik stopsecties moet maken, ik zie een hele hoop met gebruik koploper maar daar kan ik niet vanwege de ruimte niet samen met de Ecos mee aan de gang.
Heeft er iemand een oplossing cq verwijzing die op mijn situatie van toepassing is?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2021, 16:55:00 »
Citaat
... ik zie een hele hoop met gebruik koploper maar daar kan ik niet vanwege de ruimte niet samen met de Ecos mee aan de gang.
Deze zin klopt niet. Ik vermoed dat je probeert te zeggen dat je geen koploper kan gebruiken omdat de ruimte te klein is?? Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dus kan je deze zin opnieuw neerkalken zodat we allemaal snappen wat je hiermee bedoelt?

Het is ook niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken? Wil je volledig automatisch rijden op de ecos? Of wil je dat de ecos bijhoudt waar welke trein is en ze automatisch stopt op de te maken stopsecties?

En een algemene vraag die ik moet stellen:
Heb je wel of niet de handleiding doorgespit voor de antwoorden op jouw vragen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2021, 17:15:05 »
Stopsecties kun je maken door de bezetmelders te identificeren in je Ecos en dan pendeltreinen maken.
Je kunt zelfs aan de hand van de bezetmeldingen de diverse wisselstraten schakelen.

Zie hiervoor de handleiding: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS50200-nl.pdf hoofdstuk 17

Dit is een vorm van (beperkte) automatisering, mijn advies is als je verder wilt toch te kijken naar een (computer)software oplossing.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

VvKan

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2021, 17:30:09 »
Of voor het ABC systeem te kiezen.

Jole

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2021, 18:59:59 »
Reactie op de reacties:
Naast de Ecos is er geen ruimte om ook een laptop of computer te plaatsen, derhalve is Koploper geen optie.
De bedoeling is het laten stoppen van de treinen in vooral het schaduwstation, (ook het station zelf zou een optie zijn) dit met behulp van het creëren van een stopsecties.  Dus pendelen is niet de bedoeling.
De handleiding van Esu heb ik doorgenomen, een stopsectie wordt echter niet benoemd en ik kan niets vinden (buiten Koploper of aanverwant) wat in  mijn situatie toepasbaar zou zijn.

Middels het invoeren van rijwegen kan ik wel aansturen naar welk deel van het schaduwstation de trein moet gaan, dat werkt goed.
Op dit moment heb ik ook wel zichtbaar of een sectie bezet is of niet, met de aanvulling van de Digikeys 50098 icm met Railcom zal ik dan ook de betreffende trein kunnen identificeren. Vooral in het schaduwstation van belang omdat ik daar niet goed zicht op heb.

Ik ga me wel registreren bij Esu met de Ecos, ook daar is een forum, echter dat gaat nu niet omdat ze met vakantie zijn. Ook wil ik gebruik blijven maken van de huidige apparatuur, wellicht een aanvulling maar niet geheel opnieuw een stevige investering doen.
Met het ABC systeem van Lenz lijkt het of ik niet met de Ecos enzovoort kan blijven werken, misschien heb ik het mis.
Zo duidelijker?
gr, Leo

VvKan

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2021, 19:26:02 »
Met het ABC systeem van Lenz lijkt het of ik niet met de Ecos enzovoort kan blijven werken, misschien heb ik het mis.
Ja, dat heb je mis.  Ecos en ABC gaan uitstekend samen. Wel heb je decoders nodig die het ABC systeem "verstaan", dus heel oude zijn  dan niet bruikbaar.  Ik zal nog even opzoeken welk draadje daar over gaat, dan kun je er je licht eens opsteken.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2021, 19:53:34 »
Als het gaat om de ruimte voor een laptop te plaatsen, het is prima mogelijk om de ecos op te nemen in een netwerk met ook WiFi en dan te werken met een draadloze laptop of zelfs tablet icm iTrain.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

VvKan

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2021, 19:59:10 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2021, 20:39:53 »
Een korte samenvatting van het lenz abc systeem:

Het is niks meer dan een schakeling van 6 diodes. 5 stuks in serie en de 6e staat anti parallel. Deze diodes lopen naar een geisoleerde rails toe. Als een trein dan over deze rails komt te rijden, dan ervaart hij een spanningsverschil van ~2.8V op de rechter rail tov de linker rail.

Decoders die het ABC systeem hebben zoals een lenz decoder of de gemiddelde esu lok pilot die remmen dan af tot stilstand. Dit systeem is ook directioneel, dwz dat de trein alleen stopt als het de rechter rail is die 2.8V lager ligt. Als een trein dan stilstaat dan kan je hem in de andere richting laten wegrijden. <- handig voor kopspoortjes te beveiligen.

Als je trein verder moet rijden in dezelfde richting dan kan je met een relais (die je dan op je ecos kan bedienen) de diodes kortsluiten. Het spanningsverval is dan weg en de trein rijdt verder.

In een plaatje


Nu verkoopt lenz deze abc modules voor moeilijk veel geld namelijk 12€, maar je kan ze ook voor en nou moet ik niet overdrijven... voor ~10 cent zelf in elkaar solderen.
https://www.modellbahnunion.com/HO-OO-spoor/remmodule-Bremsmodul-BM1.htm?shop=dm-toys-nl&SessionId=&a=article&ProdNr=Lenz-22600&p=802&CATARGETID=120096200000022749&CADevice=c&gclid=CjwKCAjw3_KIBhA2EiwAaAAlig6AXxex-3jfGbwdE_rIVJ9FyhKHSUIOuhvOxS1HGn57XL2dkuIX5BoC9g8QAvD_BwE

Ik heb er hier eentje liggen en nog een paar in bouwpakket als je hem wilt proberen, kost je 1 postzegel. (zit wel een 5V relais op, maar die kan je bypassen)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2021, 21:00:56 »
Bovenstaande is slechts ten dele waar en werkzaam, maar absoluut zeker erg goedkoop. Wil je wat meer ?

- treinen met wagons met verlichting ?  Niet werkzaam
- trek/duw treinen met de stuurstand voorop ?  Niet werkzaam
- dubbeltractie ? alleen onder bepaalde voorwaarden, voorste loc schiet verder door
- multitractie met loc(s) tussen de wagons ?  Niet werkzaam
- nauwkeurigheid stopplaats verschillende loc's ?  Niet, elke loc zal zijn eigen stopplaats hebben

Neem het verhaal over ABC eens helemaal door en blijf niet steken in wat Lenz de BM1 noemt (5 diodes), maar kijk ook eens naar de BM2 en BM3.  Die hebben geen problemen met de genoemde 5 punten
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 21:03:08 door VvKan »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2021, 11:33:52 »
Citaat van: VvKan
Of voor het ABC systeem te kiezen.

Zuuuccchhhttttt.....   ::)



denobis

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2021, 12:10:25 »
ik heb hier een aantal stopsecties gemaakt met sensors.



enig nadeel is dat deze sensors er gevoelig zijn en daardoor heb ik een soort schakelvertraging moeten maken om dat ze anders elk asje detecteren.
heb ik simpelweg met een bc 547 en een 450 uf elco gedaan waardoor het schakel moment even vast gehouden word tot dat de hele trein voorbij de sensor is.
richting bepalen doe ik simpel weg door de voeding van de sensor aan of uit te zetten. je hebt dus 2 sensors per perron nodig.
deze sensors zijn zo klein dat ze precies in de bedding van mijn rails passen en er maar 1 bielsje per sensor af geknipt hoeft te worden.
werkt werkelijk voortreffelijk.
sensors komen uit china kosten bijna niks .
wel rekening houden dat ze in de min schakelen en een 5volt voeding nodig hebben.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2021, 12:41:19 »
Ik realiseer me iets belangrijks. Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, kunnen de ABC secties problemen geven met de bezetmelding. Dit is afhankelijk van hoe de bezetmelding precies werkt.

@Karst
Ik vind het zelf wel een mooie oplossing, het is goedkoper dan overal maar bezetmelders inbakken :-P

@Jole
Ik denk wel dat je gelukkiger wordt van oplossingen met bezetmelders in de ecos 2 ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7805
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2021, 12:46:18 »
Waar ik me nu echter suf naar loop te zoeken is hoe ik stopsecties moet maken, ik zie een hele hoop met gebruik koploper maar daar kan ik niet vanwege de ruimte niet samen met de Ecos mee aan de gang.
Dat is wel de meest bijzondere reden om Koploper niet te gebruiken die ik ooit gezien heb.  :angel: ;D
Hoeveel ruimte neemt een laptop nou in.

Ik neem aan dat je nu de treinen bestuurd middels de knoppen op de ECOS.
Die zal je dan voor je hebben staan. Wellicht op een plankje aan de baan of op een tafeltje?
Dan kan je toch ook een wat groter plankje maken waar de laptop bij past  :D

Dan kan je zowel handmatig als automatisch rijden.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Stopsectie maken in Ecos 2
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2021, 12:54:16 »
Zuuuccchhhttttt.....
Verklaar je nader wat je daarmee bedoelt, de mooie spreuk maakt het mij niet duidelijker.
Weet je wanneer ik begin te zuchten ?  Als er meteen naar een computer en een programma gewezen wordt, terwijl dat in een aantal gevallen, zoals hier, helemaal de bedoeling niet is.
Het verschil tussen programmagestuurd (PC +) en stand-alone zal voorlopig nog wel blijven bestaan, met een scala aan mogelijkheden daar tussen in.

Zo is een combinatie van de mogelijkheden van een Ecos met het ABC systeem prima toe te passen, zie ook andere draadjes zoals van RBlok.