Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Lima WR4üm en ARD4üm  (gelezen 3433 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Lima WR4üm en ARD4üm
« Gepost op: 04 augustus 2021, 22:40:30 »
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik mag me graag verbeelden dat ik geen favoriete loks of wagens heb. Toch zijn er bepaalde loks en wagens die ik vaker tevoorschijn haal dan andere, hoewel ik moet zeggen dat dat ook nog wel eens kan wisselen.

Maar de beide Lima-wagens WR4üm en ARD4üm haal ik toch altijd met groot plezier uit hun respectievelijke dozen. Elke keer geniet ik weer van de kleuren beige en purperrood, de gedistingeerde huisstijl van de TEE. Ook de vormgeving van de wagens kan mij bekoren - de gehele kap is gevormd uit transparant (getint) kunststof, waar de kleuren en opschriften op gespoten (of gedrukt) zijn. Daardoor heeft men naden tussen bijvoorbeeld ramen en wagenbak, of dak en wagenbak kunnen vermijden.
Helaas is er van het interieur niet zo bijster veel te zien vanwege het getinte "glas" in de ramen. Voor zover ik kan beoordelen zijn stoelen, banken, wanden en dergelijke in één vorm gegoten. Niet dat dat storend werkt, zoals ik al zei is er niet echt veel van te zien.
De opschriften plaatsen de wagens in Epoche III, dat wil dus zeggen dat de wagennummers niet EDV-geschikt zijn. Dat klopt wel met de REV-data, die luiden namelijk resp. 13.5.66 en 7.6.66. Toch heb ik daar zo mijn vraagtekens bij, want je zou zeggen dat bij dit (in 1966 nog splinternieuwe) materieel de EDV-gerechte nummers al zouden zijn aangebracht, zoals dat bij de Kakadu ARmh217) het geval was.

De wagens kennen ook een nogal irritant nadeel, overigens geldt dat voor zo'n beetje alle wagens van deze Lima-generatie, en dat is dat de onderdelen die op de wagenbodem en draaistellen moeten worden aangebracht zich niet laten lijmen. Tenminste, ik heb nog geen lijm ontdekt waarmee bijvoorbeeld de dynamo's aan de draaistellen blijven zitten als zo'n wagen uit de doos gehaald wordt.

Maar verder... prachtige wagens die zich, ondanks hun leeftijd, nog steeds kunnen meten met het beste wat op dit gebied verkrijgbaar is. Jammer dat Hornby de lijn niet heeft doorgezet.

WR4üm:





ARD4üm:




Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2021, 23:13:01 »
Mooie wagens  :)  Hoewel ik ooit met Lima ben begonnen aan deze verslavende hobby, heb ik na de jaren '80 eigenlijk nooit meer serieus naar dit merk gekeken. Toch wel wat onterecht als ik de verschillende latere modellen voorbij zie komen.

Vr. groet, Martijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:10:38 »
Dat is zeker onterecht, Martijn. Natuurlijk, de Lima-treinen zoals we die kennen van vroeger worden door practisch geen enkele hobbyist echt "serieus" genomen, al was het maar vanwege de eenvoudige techniek met bijpassende "pannekoekmotor". Toch maakte Lima ook in die tijd, afgezien van die techniek, best aardige modellen. Niet alleen de NS-1200, die zelfs beter op schaal was dan die van Fleischmann, maar ook een aantal FS-lokomotieven. Het accutreinstel ETA150 was nogal verkort, maar toch wist Lima de karakteristieke vorm best goed te benaderen. En dan, niet te vergeten, de "Hondekop", die ook onder het HEMA-merk werd verkocht.
Maar, zoals ik al zei, de techniek was niet al te best en de rijeigenschappen navenant.

Op een gegeven moment heeft men blijkbaar bij Lima het licht gezien, want er verscheen een hele nieuwe lijn modellen, waaronder dus de beide hierboven beschreven wagens, die door een groot aantal modellen werden vergezeld, deels ook in sets verkrijgbaar, van Silberlinge via Touropa- en/of Scharnovwagens tot Rheingold en Rheinpfeil en van alles wat daar nog tussendoor verscheen.
Lokomotieven werden er ook gemaakt, zo herinner ik me in elk geval een model van de E03 of de BR 103, ik meen me ook iets van een voorserie-E 10 te herinneren en ik heb ooit eens een V36 onder handen gehad. Voor zover ik me kan herinneren liepen beide loks erg netjes. Of Lima er destijds nog meer maakte weet ik niet.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:33:51 »
Ik heb iig twee lima E03 (twee verschillende nummers). Zwaar, middenmotor met vliegwiel, goed gedetailleerd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2021, 16:52:29 »
Ik heb heel wat Lima modellen met centrale motor gehad van het bouwjaar rond het millennium.
Er waren knappe modellen bij. Alleen de wielen vond ik een ramp. Die gebruinde wielen geven slecht contact.
Dat is nu sterk verbeterd met de modellen die terug uitgebracht worden door Hornby.
De nieuwe Jouef, Rivarossi, Lima, Electrotren hebben een vernieuwde aandrijving met blinkende wielen, de modellen kunnen echt kruipen over de rails, dat lukte me niet met de gebruinde wielen eronder.
Ik heb zelf nieuwe wielen onder een oud setje van Rivarossi gezet, was wel moeilijk aan te geraken. En dan moesten de wielen nog uitgeboord worden om op de oude wielassen te passen, want ook de bogie met tandwielen zijn vernieuwd.
Ook van de wagons van Lima heb ik er nogal wat staan, die vind ik nog steeds ok.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2021, 20:05:23 »
Ja, hier ook een "Blauwe Dozen" fan. Want als je spreekt over de verbeterde modellen dan zitten die in een blauwe doos.
En niet te vergeten, ze zijn uitgerust met KKK en netjes op lengteschaal 303 mm.
Ook de de Jan genoemde ETA 150 schijnt netjes op schaal te zijn(530 mm), zie ==>>http://www.rivarossi-memory.it/LIMA/Cataloghi/Lima_1989-90_De/Lima_1989-90_De.htm(Ergens halverwege de pagina)

Meer is hier te zien == >> http://www.rivarossi-memory.it/LIMA/Cataloghi/Lima_Cataloghi.htm
Grt, Ronald.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2021, 20:20:23 »
Dat zijn mooie rijtuigen Jan, heb ze vanuit een Rivarossi set. Ik zoek er nog steeds 2 stuks Avm van om mijn trein compleet te maken. Zoekopdrachtjes op Ebay en marktplaats lopen al een tijdje. :)


VvKan

  • Gast
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2021, 20:47:10 »
De wagens kennen ook een nogal irritant nadeel, overigens geldt dat voor zo'n beetje alle wagens van deze Lima-generatie, en dat is dat de onderdelen die op de wagenbodem en draaistellen moeten worden aangebracht zich niet laten lijmen. Tenminste, ik heb nog geen lijm ontdekt waarmee bijvoorbeeld de dynamo's aan de draaistellen blijven zitten als zo'n wagen uit de doos gehaald wordt.
Sommigen zweren bij Cristal Clear, ikzelf bij plak, dus géén lijm.  En al helemaal geen 10 seconden lijm.

Met plak bedoel ik spul, dat geen verbinding aangaat met het materiaal, maar daar aan hecht (plakt).  Zoals om bomen met een voet op een baan te plaatsen, weg te kunnen halen en daarna gewoon weer terug te plaatsen.  Als voorbeeld:  zelf gebruik ik Busch Haftkleber  Artno. 7598.  Nog nooit een onderdeel verloren.  En als ik voor bijvoorbeeld onderhoud een onderdeel moet wegnemen, dan kan ik het voorzichtig lostrekken en na het werk gewoon weer terugplaatsen. Zo nodig met een kleine toevoeging aan nieuwe plak.

Overigens heb ik heel veel Lima rijtuigen  en loc,s van de getoonde kwaliteit.  Fantastisch spul, en over opschriften (van een afstandje toch niet leesbaar) zijn al vele draadjes volgeschreven en dat zal ook nog wel zo doorgaan.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 20:49:34 door VvKan. Reden: toevoeging »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2021, 07:32:31 »
Het andere voordeel is dat je met wat geluk minder betaalt voor dezelfde set in een Lima verpakking dan voor de identieke heruitgave.
De nieuwe modellen die geproduceerd zijn in de laatste jaren voor het einde zijn van een totaal andere klasse dan de klassiekers uit begin jaren tachtig.

Die rijtuigen zijn toch uit de serie waarbij de hele bovenkant uit een stuk transparant plastic bestaat waardoor er geen zichtbare raam naden zijn?
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2021, 07:35:08 door ivanzon »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2021, 09:40:04 »
Bij de zitwagens (Av en Ap) zijn de daken in ieder geval wel losse delen, daardoor kun je die wagens ook voorzien van het correcte oude dak met afgeronde uiteinden. Zitwagens met Steildach waren er alleen met computernummers. De ramen liggen wel mooi vlak in de wand door de transparante kap. Piko heeft dat in hun recente uutgaven ook goed voor elkaar gekregen.
Hoe de daken bij de andere wagens zitten geen idee, die liggen iets te veel opgeruimd hier om ze makkelijk erbij te halen.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2021, 12:28:55 door Quinzeedied »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2021, 09:42:08 »
Laatste nieuws van vrijdag 08 augustus '21

De Hornby groep, waar Rivarossi, Arnold, Joueff, Lima en Electrotren onder vallen heeft prijsverhogingen doorgevoerd van 10 tot 15%
Dat is geen leuk nieuws, maar het is niet anders.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2021, 11:50:15 »
Deze en nog meer zijn nog steeds in de aanbieding.




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2021, 14:03:38 »
Laatste nieuws van vrijdag 08 augustus '21

De Hornby groep, waar Rivarossi, Arnold, Joueff, Lima en Electrotren onder vallen heeft prijsverhogingen doorgevoerd van 10 tot 15%
Dat is geen leuk nieuws, maar het is niet anders.

Ben het slachtoffer van. Begin deze week een mailje gekregen van Gaugemaster (eerder geplaatste bestelling Hornby spullen):
Loc's pré-dcc + ca. £43; stuurrijtuig pré-dcc + ca. £37; rijtuigen + ca. £9
Op een paar jaar tijd hebben de Britten (hélaas) een heuse inhaalbeweging gemaakt op de 'continentale' prijzen.
En hélaas volgde de techniek en afwerking niet altijd mee.

Hier ook nog wat Lima spul in de collectie...
Tip voor de niet zo handige fix'ers om de 'Pancake' motor te vervangen (het is nog gene Torque maar het gaat toch die richting uit):
www.benl.ebay.be/itm/283452543991?hash=item41ff1693f7:g:p74AAOSwa~FcE59P

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2021, 21:13:58 »
Nog voor Roco de Rheingold 1962 rijtuigen uitbracht heb ik van Lima AD4üm-62 en WR4üm-62 1:87 rijtuigen aan mijn Ade stam toegevoegd. Destijds was Uli Reyer bezig een Buckelspeisewagen als kleinseriemodel op de markte te brengen. Daarna volgde ook het AD4üm-63 panoramarijtuig met vierdelige vensters alsmede de Buckelspeisewagen, beide op transparante basis in Rheingoldkleuren gespoten. Het enige nadeel van deze constructie is dat zonder lastig aan te brengen maskeringen een binnenverlichting niet zonder doorschijning is aan te brengen.

Overigens is de eerste serie ARD4üm-64 (ARDümh 105) nog zonder UIC nummering in 1965 in dienst gesteld. De eerder beschreven REV data uit 1966 komen mij - gezien de korte tijd na indienststelling - overigens vreemd voor.

Gr, Rob

 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Lima WR4üm en ARD4üm
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2021, 15:25:03 »
Citaat van: Ronald69
Want als je spreekt over de verbeterde modellen dan zitten die in een blauwe doos

De beide in het eerst bericht genoemde wagens zitten inderdaad in een blauwe doos. Er bevindt zich echter ook nog een uitstekend uitgevoerde goederenwagen van Lima in mijn bestand, van het type SSt54/Uaik771, en die zit in een zilverkleurige doos.

Citaat van: Veroniek
Sommigen zweren bij Cristal Clear, ikzelf bij plak, dus géén lijm

Hmmm... misschien is dat nog niet eens zo'n gek idee. Dank je!

Citaat van: Veroniek
... over opschriften (van een afstandje toch niet leesbaar) zijn al vele draadjes volgeschreven en dat zal ook nog wel zo doorgaan

Inderdaad. Daar heeft zo'n beetje iedereen z'n eigen opvatting over. Zelf ben ik wat ambivalent op dat gebied. Enerzijds denk ik ook: als ik het niet kan lezen, wat doet het er dan toe? Anderzijds geeft het toch ook wel een goed gevoel als je weet dat een wagen 100% in orde is. Voor zover dat gaat natuurlijk, er blijven altijd compromissen.

En toch, in dit specifieke geval, vraag ik me af hoe het hier nu eigenlijk zit, kloppen die nummers wel? Hebben die wagens inderdaad zo rondgereden? En hoe zit dat dan met die REV-data, zijn de wagens zo kort na uitlevering al voor revisie geweest (zie ook opmerking van Silvolde hierboven)?
Kortom, ik vind de wagens mooi zoals ze zijn en ik heb vrede met die nummers en REV-data want die kan ik toch niet lezen zonder hulpmiddelen als loep en leesbril, maar ik zou wel willen weten of het klopt - gewoon om het weten.

Citaat van: ivanzon
Die rijtuigen zijn toch uit de serie waarbij de hele bovenkant uit een stuk transparant plastic bestaat waardoor er geen zichtbare raam naden zijn

Citaat van: Quinzeedied
Hoe de daken bij de andere wagens zitten geen idee, die liggen iets te veel opgeruimd hier om ze makkelijk erbij te halen

Bij mijn wagens bestaat de gehele bovenkant (kap) uit één stuk: schortplaten, wanden (met vensters) en dak vormen één geheel.

Citaat van: Silvolde
Het enige nadeel van deze constructie is dat zonder lastig aan te brengen maskeringen een binnenverlichting niet zonder doorschijning is aan te brengen.

Wat dat betreft kan ik dus van geluk spreken dat ik niet zo nodig in elke wagen interieurverlichting hoef  ;) ;D