Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Jheronimus
Vandaag om 15:42:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 15:39:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
  

Auteur Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V  (gelezen 5114 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.

Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #16 Gepost op: 06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #17 Gepost op: 06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit: https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #18 Gepost op: 06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info: https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #20 Gepost op: 06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.

Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans  ;)