Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 16:17:21
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 16:13:40
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:09:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
  

Auteur Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V  (gelezen 4873 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.

Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #16 Gepost op: 06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #17 Gepost op: 06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit: https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #18 Gepost op: 06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info: https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #20 Gepost op: 06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.

Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans  ;)