Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
herrmann
door
Martin Hornis
Vandaag
om 01:19:56
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Wummeke
Vandaag
om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:17:38
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 00:01:16
Terschellinger Spoor
door
KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht
door
Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches
door
Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool
door
Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia
door
1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie
door
gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026
door
bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V (gelezen 5257 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27058
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.
Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 459
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #16 Gepost op:
06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Anton Maris
Offline
Berichten: 459
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #17 Gepost op:
06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit:
https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27058
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #18 Gepost op:
06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 459
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #19 Gepost op:
06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info:
https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1502
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #20 Gepost op:
06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.
Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Anton Maris
Offline
Berichten: 459
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #21 Gepost op:
07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V