Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 16:17:21
Klein baantje 1200x1200mm
door
NS264
Vandaag
om 16:13:40
Nahmertaler Kleinbahn
door
tothebeach
Vandaag
om 16:11:09
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:09:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
skiptram
Vandaag
om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
moonlicht
Vandaag
om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V (gelezen 4873 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.
Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #16 Gepost op:
06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #17 Gepost op:
06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit:
https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #18 Gepost op:
06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #19 Gepost op:
06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info:
https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1479
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #20 Gepost op:
06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.
Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #21 Gepost op:
07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V