BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ruben90 op 02 augustus 2021, 16:12:23

Titel: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Ruben90 op 02 augustus 2021, 16:12:23
Hoi,

Recent zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar het mooie Amersfoort. Nieuwe plek en nieuwe kansen. Voor mijn hobby heb ik nu zelfs een eigen kamer, dus wat meer werk- en bouwruimte. Raccordement Hamerveld is afgebroken en de herbruikbare scenery is netjes opgeslagen. Helaas heeft het diorama met de losweg de verhuizing niet overleefd. Wel balen, maar er komt zeker iets moois voor terug! Nu er wat meer ruimte is, zit ik niet meer vast aan kleine rangeerbaantjes met dieselgeweld. Een van mijn eerdere projecten was modelbaan Amersveld:( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93611.msg3222121763#msg3222121763 ) Hier had ik destijds een hoop plezier van en soms mis ik die mooie spoordijk wel. Laat dat dan een goede reden zijn om daar een verbeterde versie van te maken. Ondertussen zijn de onderdelen voor de bovenleiding al besteld. Mijn voornemen is om dit keer een h.o.h. afstand van 45mm te hanteren. Hierdoor zie je dat de bovenleidingsportalen ook wat minder rechthoekig worden. Verder krijgt deze (module)baan een diepte van 40cm. Naast een spoordijk is er dan ook ruimte voor volkstuintjes, overweg met baanwachterswoning en andere scenery zoals bomen en struiken zonder dat dit gelijk heel dicht op elkaar komt te staan.

Tekening van het bovenleidingsportaal zoals ik hem ga toepassen op mijn nieuwe baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/830E1972-AF22-4E79-A7B4-264BA4E61673-6107faa5d0696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/830E1972-AF22-4E79-A7B4-264BA4E61673-6107faa5d0696.jpg)

Zijaanzicht van de te bouwen modules. De dijk krijgt een hellingshoek van 30 graden i.p.v. de vaak voorkomende 45 graden die ik langs zie komen. Vind ik persoonlijk mooier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3B639EC7-24A2-40D7-B2E7-1124A3A7C742-6107fbe91b5a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3B639EC7-24A2-40D7-B2E7-1124A3A7C742-6107fbe91b5a5.jpg)

Het baanplan zit nog even in de denktank. Zodra ik binnenkort achter de digitale tekentafel zit ga ik daarmee aan de slag. ;)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: MOB3004 op 02 augustus 2021, 16:19:26
Veel succes met de bouw.
Ziet er op tekening goed uit.
En.. welkom in Amersfoort ;)

vr.gr
Ruud
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 augustus 2021, 16:21:37
Waarom kies je voor 45 mm HOH afstand? De meest voorkomende afstand in Nederland is 4 meter, in H0 wordt dat 46 mm.
Op de rechte baan is dat prachtig, maar bedenk wel dat je daar in bogen aan te kort komt. De boogstralen moeten minstens 1 meter worden, en zelfs daar kun je bij lange rijtuigen nog te kort komen.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Frans Peeters op 02 augustus 2021, 18:44:00
Ik zou het ballastbed ook prominenter maken.

Onder een hoofdlijn ligt snel een ballastbed dat zo'n 80cm dik is (in H0 dus bijna 10mm dik).
Ergens iets midden tussen de voorziene 3mm en noodzakelijke 10mm zal veel mooier en realistischer ogen.

Voor de hoh van de sporen, check even de gebruikelijke maatvoeringen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Ruben90 op 02 augustus 2021, 22:26:34
@ Ruud: thnx! Leuk om nog een Amersfoorter te treffen hier. (y)

@ Klaas Zondervan: 46mm kan ook, is makkelijk aan te passen. Bogen ga ik niet aan beginnen. Zit meer te denken aan 2 fiddle yards met verschuifbare sporen of een Y wissel aan beide kanten. Met flexrail en eventueel een wissel iets inkorten moet het ook lukken.

@ Frans Peeters: eventueel kan ik ook voor 5mm kurk gaan, dan maak ik de portalen nog 2mm hoger. 10mm lijkt mij dan weer iets te veel van het goede. Als ik naar deze foto kijk kan ik me haast niet voorstellen dat het ballastbed 80cm hoog is, maar dat kan ook een vertekend beeld zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1BD0A81-20B6-4119-8E38-7CCE3233BB1C-6108544721ea2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1BD0A81-20B6-4119-8E38-7CCE3233BB1C-6108544721ea2.jpg)
Bron: Google Maps

In ieder geval bedankt voor het meedenken heren! Toevallig iemand nog een idee voor ballast die niet te grof is? Met de tijd zal ik wel meer vragen plaatsen hier. ;)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: VvKan op 03 augustus 2021, 11:10:23
Ik zie, dat je 5mm. MDF wil gebruiken onder de baan.  Ligt hier nog andere ondersteuning onder ?
Zo niet, dan ben je denk ik een mooi veenlandschap aan het maken, met een golvende baan (op den duur).  Tenzij je de baan in een volstrekt droge ruimte bouwt met een goed werkende airco.

Mijn advies:  geen MDF gebruiken, gaat altijd uitzakken tenzij je een balk onder de hele lengte plaatst, dus niet alleen hier en daar een dwarsbalk.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 augustus 2021, 11:20:35
Wat de dikte van het ballastbed betreft baseert Frans zich op de Belgische praktijk. In Nederland is het ballastbed meestal dunner, 30 à 40 cm. Verder bestaat het schouwpad uit een vrij dikke laag split die de onderkant van de ballastlaag aan het oog onttrekt. Ik fiets vaak door België en constateer dat daar het ballastbed veel hoger is dan in Nederland. Het oogt in ieder geval veel hoger.

Voorbeeld: de spoorbaan ten zuid-oosten van Eeklo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2525-50-61090b1cdd1fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2525-50-61090b1cdd1fc.jpg)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Ruben90 op 04 augustus 2021, 16:42:08
@ Veroniek: Goed opgemerkt! In eerste instantie wilde ik graag een open constructie maken, maar dit blijkt bij dit plan ook helemaal niet praktisch. Het dijklichaam zal uit 3cm dik XPS gemaakt worden.

@ Klaas: bedankt voor de info! Een laag kurk van 5mm komt dan goed in de buurt. Nu alleen nog uitvinden wat er goed uitziet qua ballast en schouwpaden. Misschien iets in schaal N?

Plan een beetje aangepast; het dijklichaam wordt dus 3cm XPS en de sloot langs de spoordijk komt te vervallen. Via google maps kon ik hier en daar spieken bij volkstuintjes en daar zit niet altijd een sloot tussen de tuinen en de dijk in. Dat ziet er dan zo uit ongeveer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9EA3B436-928A-4291-97C0-57ED73D03A39-610aa4f9a6a6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9EA3B436-928A-4291-97C0-57ED73D03A39-610aa4f9a6a6d.jpg)

Verder nog even aan het baanplan gewerkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/49D6C50E-B982-476F-BF1A-30D86C676A72-610aa576c70b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/49D6C50E-B982-476F-BF1A-30D86C676A72-610aa576c70b9.jpg)
Rechtsonder langs de dijk komen allerlei volkstuintjes, wat meer naar links komt een spoorwegovergang (AKI) en daar weer links van komt een dubbele spoorwoning. Aan de andere kant van de spoordijk langs de achtergrond zal niet veel meer dan groen komen.
De bedoeling is om later alles te automatiseren zodat ik met een druk op de knop een plan v of hondekop 2 kan laten pendelen.

Inmiddels zijn de onderdelen voor de bovenleiding al binnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A1B480FB-83A6-463B-9B08-74DC75F3B1B8-610aa6d7d4df8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A1B480FB-83A6-463B-9B08-74DC75F3B1B8-610aa6d7d4df8.jpg)
Daar kan ik binnenkort vast mee beginnen. (y)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: VvKan op 04 augustus 2021, 17:25:38
.......ehhhh     Styreen profielen om bovenleidingsportalen te maken ?
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Ruben90 op 04 augustus 2021, 18:14:55
……..ehhhh ja, want mijn bovenleiding wordt niet functioneel. Ik zorg er dus ook voor dat panto’s op een bepaalde hoogte worden vastgezet zodat deze de draad niet raken. (y)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 augustus 2021, 19:43:29
Veroniek bedoelt waarschijnlijk dat styreen misschien te slap is voor bovenleidingsportalen.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Aford op 05 augustus 2021, 07:33:45
Gaat prima hoor met styreen zolang het niet functioneel is,en het blijft flexibel en verbuigt niet als je er tegenaan stoot.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3383-Groot-610b7827b2863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3383-Groot-610b7827b2863.jpg)
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 augustus 2021, 08:14:27
Ja maar jij speelt vals :) jouw portalen hebben extra verstevigingen die er niet zijn op de echte portalen. Maar ook zonder die extra delen is het mogelijk om NS portalen uit styreen te maken. Te zien in het bouwdraadje van Hoekdam.
Zelf zou ik kiezen voor messing portalen maar dat is een ander verhaal.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: 72sonett op 05 augustus 2021, 11:08:14
...  Onder een hoofdlijn ligt snel een ballastbed dat zo'n 80 cm dik is (in H0 dus bijna 10 mm dik).
Maar het ballastbed ligt in een uitgegraven cunet en steekt dan maar zo'n 30 cm (3 mm in H0) boven de grond uit.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Frans Peeters op 05 augustus 2021, 11:17:48
Dan krijg je op termijn toch problemen met de drainage van je ballastbed. Alles slibt gewoon dicht.
Maar ja, als dat de Nederlandse manier van werken is...
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 augustus 2021, 11:48:24
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.

Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Anton Maris op 06 augustus 2021, 09:18:28
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Anton Maris op 06 augustus 2021, 14:03:27
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit: https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 augustus 2021, 14:12:18
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Anton Maris op 06 augustus 2021, 14:44:09
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info: https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Frans Peeters op 06 augustus 2021, 23:21:55
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.

Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Titel: Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
Bericht door: Anton Maris op 07 augustus 2021, 09:10:31
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans  ;)