Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 10:10:36
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 09:21:39
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:49
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan
door
sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin
door
bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V (gelezen 4864 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26608
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.
Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #16 Gepost op:
06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #17 Gepost op:
06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit:
https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26608
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #18 Gepost op:
06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #19 Gepost op:
06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info:
https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1480
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #20 Gepost op:
06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.
Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #21 Gepost op:
07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V