Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
RikM
Vandaag
om 12:03:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:04:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V (gelezen 4957 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.
Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #16 Gepost op:
06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #17 Gepost op:
06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit:
https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #18 Gepost op:
06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #19 Gepost op:
06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info:
https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Frans Peeters
Online
Berichten: 1485
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #20 Gepost op:
06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.
Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #21 Gepost op:
07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V