Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 14:14:58
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Eric B
Vandaag om 13:54:08
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 10964 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7721
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2021, 10:21:37 »
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Herintroductie van de 'slipwagen'  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2021, 11:56:37 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2021, 12:16:45 »
Klopt.


Hier vertrek van spoor 3 t Harde naar Utrecht.

Mvg, Johan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2021, 12:18:39 »
 :)
Dit draadje is als het ware 'op herhaling'.

Wat is een splitsstam?

R.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2021, 12:20:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7721
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2021, 12:27:53 »
Ik zie/lees toch echt spitsstammen ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #20 Gepost op: 17 October 2021, 12:46:42 »
 :D
Sorry, leeftijd* en smartphone..

Ronald

* lichting 75-5 ( ouwe stomp cq ouwe p..p)
Groet,
      Ronald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #21 Gepost op: 17 October 2021, 14:32:50 »
      Ouwe stomp hier ! 75-5 ?? 
      59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten. :D,
   Ikke dus.
     Dlpkpl Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #22 Gepost op: 17 October 2021, 19:52:57 »
Mat 25  ???

Dan heb ik zeker in Mat 47 en Mat 55 gereisd?  :laugh:

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #23 Gepost op: 17 October 2021, 21:49:50 »
 Ja ,dat klopt ,nieuwe telling.... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7721
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #24 Gepost op: 17 October 2021, 22:20:19 »
Citaat
59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten.
En nog heel wat lichtingen na jou ook hoor Peter, mat. 25 ex. Blokkenzuigers hebben tot half jaren '60 dienst gedaan in de verlofgangers treinen  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2021, 22:21:03 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).

Niets van gemerkt, want ik moest de andere kant op naar Groningen in 1986. Altijd gewone dienstregelingstreinen. Vanaf de kazerne in Ermelo op vrijdagmiddag altijd met zoveel mogelijk kameraden in een taxi (maximaal 7 personen maar er konden toch elke keer meer in).

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1590
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #26 Gepost op: 18 October 2021, 01:27:20 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst) heb ik 4 maanden in de Beekman kazerne in Ede doorgebracht en daarna 12 maanden op de Wittenberg in Garderen.
Het transport naar de Wittenberg op zondagavond liep tot Amersfoort volgens de normale dienstregeling van de NS. Daarna volgde de voor dienstplichtigen ingelegde trein met Mat 46 en/of Mat 54 naar de aansluiting Stroe. Vandaar werden we met bussen naar de kazerne vervoerd.

Gr,
Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #27 Gepost op: 18 October 2021, 11:17:21 »
Ik ken de naam Stroe nog wel uit de militaire dient,  was  dat een halte voor alleen militaire treinen ?
 Met een gewone trein hebben we daar wel eens op een zijspoor staan wachten om een of andere reden in de jaren 70, is er nog steeds een inhaal
spoor ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #28 Gepost op: 18 October 2021, 14:22:39 »
Peter,

Ook ik associeer Stroe met militaire dienst.
Verhalen over slechte huisvesting, eten en bereikbaarheid...
Verhalen uit de reguliere pers en het VVDM krantje.

Google-earth leert dat er idd een uithaalspoor is, geen perron.
Volgens Stationsweb was er na de W2 geen station mee te Stroe. De legerplaats stamt uit de na-oorlogse periode en was in feite een follow-up van militaire activiteiten van de bezetter.

Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #29 Gepost op: 18 October 2021, 15:53:33 »
Dat perron lag er wel degelijk. Zie NEG5475-363 uit 1978 in de NVBS Beeldbank. Dat was bestemd voor vervoer van militairen. Met het verdwijnen van de militaire treinen werd het overbodig en is verwijderd. In deze eeuw is er een tijdelijk noodperron gebouwd vanwege het laten keren van reizigerstreinen om de gunstige overstap op de bus die hier mogelijk was. De aanleiding daarvoor waren werkzaamheden.
Groet, Frank