Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Scratchbuilt
Vandaag om 17:57:30
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
Vandaag om 17:53:48
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
Vandaag om 17:49:48
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Alewijn
Vandaag om 17:48:21
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:39:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 17:34:24
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
Vandaag om 17:30:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door consolidation
Vandaag om 17:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:53
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
Vandaag om 16:39:05
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door bask185
Vandaag om 16:36:47
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
Vandaag om 16:34:49
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
Vandaag om 16:31:18
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
Vandaag om 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
Vandaag om 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
Vandaag om 15:11:36
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:55:44
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 13:56:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 13:55:51
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Alewijn
Vandaag om 13:50:20
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 13:22:59
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 13:03:41
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door bask185
Vandaag om 12:44:04
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 12:40:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:23:54
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:36
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door AB 7216
Vandaag om 12:20:38
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
Vandaag om 12:05:37
Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966) door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:30:11
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
Vandaag om 11:14:57
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"  (gelezen 2938 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5129
    • Medway Valley Line
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Gepost op: 28 juli 2021, 23:42:25 »
Nu ik begonnen ben met mijn nieuwe Britse module Corfe Castle, ga ik mijn huidige module Wateringbury uitfaseren. Niet zoals bij mijn vorige module door hem in een vuilcontainer te gooien, maar door hem te laten ombouwen tot een BNLS-module.

Voor dat dat werkelijk gebeurt, kan Wateringbury nog één keer bewonderd worden op de Modelspoordagen in Rijswijk. Tenminste als die beurs doorgang kan vinden.

Het ombouwen van de module wordt opgepakt door mijn modelbouwvereniging EMV en bestaat feitelijk uit het vervangen van de gebouwen in OO schaal door andere in H0 schaal, en het uitbreiden van de module met een tweede deel. Ergo, een dubbele module bak dus. Omdat deze module geschakeld moet kunnen worden aan het grotere EMV project Stationskwartier Eindhoven 1920 - 1950, is als thema gekozen voor het voormalige station van Nuenen-Tongelre. Dat station lag ten oosten van Eindhoven aan de lijn naar Venlo.



Rechts staat de huidige layout van Wateringbury, links de uitbreiding met een rangeerterrein (een échte Inglenook trouwens).
Beide modules kunnen gekoppeld worden gebruikt, maar ook indien gewenst, los van elkaar. EMV leden kunnen ze gebruiken om zich aan te sluiten bij een rijdag van de BNLS-ModuleBaan. En voor puristen... de code 75 rail zal via de BB-en overgaan in code 100, en een iets bredere railafstand.



Voor het uit te werken thema staan een aantal zaken op de rol:

  • Merckthoeve
  • Collse watermolen reliëf
  • Oogst roggenveld
  • Loskraan
  • Landbouwschuur
  • Station Nuenen-Tongelre
  • Brug over het Eindhovens kanaal
  • Baanwachterswoning
  • Kanaalschip
  • Wachthuisje

De gebouwtjes worden samengesteld uit 3D geprinte en lasergesneden onderdelen en worden zoveel als mogelijk gebaseerd op historische bronnen. Zo zijn we van start gegaan met het stationsgebouw. Ik begrijp een Waterstaat type.



en hier het eerste resultaat van het ontwerp:



Let wel... Niet morgen klaar, maar we zullen hier het bouwproces uit de doeken doen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 23:54:45 door Edsko Hekman. Reden: Titel aangepast naar de standaard »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module Nuenen-Tongelre
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2021, 23:53:54 »
Verrassend, maar leuk ontwerp.

Over de overgang moeten we het maar even hebben. Er zijn meerdere geluiden die voor code 75 gaan, ook op de overgang. Op Rijswijk maar eens bespreken.

Succes met de bouw!

Gr.

Edsko

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 10:57:59 »
Leuk, nieuwe bak erbij.

Welkom Hans.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5129
    • Medway Valley Line
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:30:33 »
Vandaag is Frans van de Mierden (Medelid EMV) bezig geweest met het leggen van rails op de linkerbak van onze module. Er ligt inmiddels al aardig wat rails.



Frans is met zijn 85 een van de oudste en langst ingeschreven leden van onze modelbouw vereniging. Frans is een specialist in het zelfbouwen van wissels. Voor onze bak heeft hij er ook twee gemaakt:



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5129
    • Medway Valley Line
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2021, 23:25:24 »
Ik probeer al een paar avonden om een mooie muur te "metselen" ... d.w.z. virtueel. Tot nu toe maakte ik de wanden van mijn gebouwen van gelaserd MDF plaat. Stenen maken was eenvoudig het metselpatroon graveren. Maar met 3D printen van een wand gelden er andere regels.

Om te beginnen kies ik voor het Vlaams metselverband verband. Veel oudere gebouwen in Brabant zijn uitgevoerd in dit metselpatroon.



Om de werkelijkheid zo docht mogelijk te benaderen ben ik uitgegaan van de volgende maten in MM:



Dit metselpatroon heb ik overgenomen op een muurdeel:



Het blijkt dat mijn CAD programma hier de nodige tijd voor nodig heeft. De voegen vormen hier één patroon dat ik 0,2mm diep heb uitgediept.



In principe vul ik hier het hele muurdeel mee. Waar de ramen, inclusief kozijnen en metselranden, moeten komen heb ik e.e.a. weggenomen:



Gezien de rekenkracht die nodig is voor dit proces, kun je deze methode beter uitvoeren per muurdeel apart. De muurdelen zijn immers in een assembly weer eenvoudig te combineren.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 11:08:09 door Hans van de Burgt »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2021, 09:48:23 »
Ik probeer al een paar avonden om een mooie muur te "metselen" ... d.w.z. virtueel. Tot nu toe maakte ik de wanden van mijn gebouwen van gelaserd MDF plaat. Stenen maken was eenvoudig het metselpatroon graveren. Maar met 3D printen van een wand gelden er andere regels.

Om te beginnen kies ik voor het Vlaams metselverband verband. Veel oudere gebouwen in Brabant zijn uitgevoerd in dit metselpatroon.



Om de werkelijkheid zo docht mogelijk te benaderen ben ik uitgegaan van de volgende maten in MM:



Dit metselpatroon heb ik overgenomen op een muurdeel:



Het blijkt dat mijn CAD programma hier de nodige tijd voor nodig heeft. De voegen vormen hier één patroon dat ik 2mm diep heb uitgediept.



In principe vul ik hier het hele muurdeel mee. Waar de ramen, inclusief kozijnen en metselranden, moeten komen heb ik e.e.a. weggenomen:



Gezien de rekenkracht die nodig is voor dit proces, kun je deze methode beter uitvoeren per muurdeel apart. De muurdelen zijn immers in een assembly weer eenvoudig te combineren.

Gr, Hans

Ik blijf dit zeker volgen, ziet er mooi uit! En poeh zelfgebouwde wissels voorlopig heb ik die ambitie niet maar erg knap. Ik probeerde recent ook te achterhalen hoe groot bakstenen dienen te zijn voor een projectje met mijn 3d printer. Ik ben toch benieuwd hoe deze maten er uit zien als ik het print.  Misschien trek ik een beerput open maar wat voor baksteen formaten werden er allemaal gebruikt in Nederland?

MVG,

Adriaan de Haan

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3609
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2021, 09:48:44 »
Ik maak de verticale voegen altijd een fractie kleiner dan de horizontale.

De diepte van 2 mm voor de voegen is inderdaad 2 mm?
Een steenlengte (2,3 mm) diep?
Ik maak de diepte even groot als de horizontale voeg.

Denk je ook een het feit dat een halve steen en een klezoor ernaast in uitzondering voorkomen.
Deze worden vervangen door een drieklezoor tijdens het metselen.

Ronald Visser
(het tekenen van blokken op een muur gaat zeer snel met sketchup)

maten 220 incl voeg 10 mm en breed 100 mm. 65 mm incl voeg hoog  (16 lagen per meter)
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 09:50:19 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 9 oktober sta ik er weer.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2021, 10:05:58 »
Zo, ik heb weer wat geleerd: klezoor en drieklezoor. Ik had er nog nooit van gehoord.  (y)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5129
    • Medway Valley Line
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:44:03 »
Ik maak de verticale voegen altijd een fractie kleiner dan de horizontale.

De diepte van 2 mm voor de voegen is inderdaad 2 mm?
Een steenlengte (2,3 mm) diep?

@Ronald,

Nee, foutje. Het is 0,2mm diep.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3609
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:21:51 »
OK.    0.2 mm
Dacht ik al, maar voor de zekerheid voor anderen....

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 9 oktober sta ik er weer.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10382
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:53:50 »
Misschien trek ik een beerput open maar wat voor baksteen formaten werden er allemaal gebruikt in Nederland?
Zoekfunctie van dit forum gebruiken en je weet al wat meer  ;)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=search2
optie 4 lijkt de beste te zijn.
En anders google gebruiken,typ in: baksteen formaten NL,dan vind je ook wel info.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3609
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:09:25 »
Ik kan elke formaat inbrengen die ik wil.
Echter de instellingen en maten die ik genoemd heb zijn het meest praktische en komen goed uit de printer(s).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 9 oktober sta ik er weer.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5129
    • Medway Valley Line
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2021, 11:53:33 »
@Ronald,

In principe kan ik de stenen heel eenvoudig genereren met een lineair patroon. Dat wil zeggen dat ik een paar stenen een keer teken en deze in verticale en horizontale richting repeteer. Dat kost geen rekenkracht. Maar ik wil zelf de controle hebben over de plaatsing en richting van de stenen. In dit geval gebruik ik de gegevens van de originele bouwtekening. Met een steenmaat van 20 x 5 x 10cm. En een voegdikte van 2cm. Overigens een maat die hier in het zuiden vaak gebruikt is bij oudere gebouwen.

Gr, Hans

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1695
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2021, 17:58:19 »
Niet om te ontmoedigen, maar waarom zo dit stationsgebouw dat volgens Rijksbestek werd gebouwd, gemetseld worden in het in Noord-Brabant zo gangbare Vlaamse verband?

Wat ik heb gezien uit die aanlegperiode heeft gewoon steens verband: afwisselend een rij strekken en koppen.


Wolter

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9829
Re: BNLS-module: "Nuenen-Tongelre"
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2021, 18:50:04 »
Kruisverband dus. 8)

En als je de moeite neemt om alles op steen-niveau uit te tekenen, zou ik de kozijnen qua lagen en koppen wel uit laten komen met het metselverband. Dus eindigen op halve stenen (breedte) en hele lagen (hoogte).
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons