Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Spoor 1 nem of finescale door rjr
Vandaag om 12:18:05
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door tijgernootje
Vandaag om 12:16:43
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 12:16:18
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: Super HSL China  (gelezen 2961 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Super HSL China
« Gepost op: 21 July 2021, 11:59:20 »

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Super HSL China
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2021, 13:29:03 »
Daar kan het wel dus...

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Super HSL China
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2021, 13:35:22 »
Dat wel, veel andere dingen die wij als normaal beschouwen kunnen daar juist niet   :-X
Groet van Ben

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Super HSL China
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2021, 13:38:12 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Super HSL China
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2021, 16:11:45 »


Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?

ANDREAS

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Super HSL China
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2021, 16:16:40 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Super HSL China
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2021, 16:49:13 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P
Het land is ook wel een enorm stuk groter, veel grotere reisafstanden en veel meer ruimte om aan te leggen.

Hier in Nederland zou je nooit op snelheid komen voordat je een volgend station dan al bereikt hebt en waar wil je dat kwijt in ons dichtbevolkte landschap...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Super HSL China
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2021, 16:59:51 »
Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?
Nee, Ik meen van niet. De trein tilt zich zelf omhoog met elektromagneten die aan de onderkanten zitten. De afstand hier tussen is erg klein. Daarom kunnen deze magneten relatief zwak en relatief ver verwijderd zijn van passagiers ten opzichte van de Japanse magneet zweeftrein. De relatie tussen afstand en sterkte van het magnetisch veld bedraagt een factor 4 ofzo  ???. Dus hoe dichter je magneten bij je spoelen of magnetische oppervlaktes zitten, hoe minder vermogen je nodig heb om jezelf op te kunnen tillen.

Die Japanse werkt met een ander levitiatie principe en gebruikt permanente elektromagneten van supergeleidend materiaal. Deze wekken een magnetisch veld op die je door de hele trein kan meten. Dit veld moet namelijk de spoelen kunnen bereiken in de wanden van de U-vormige baan waartussen de trein rijdt en zweeft. Wanneer de trein rijdt, wekken zijn magneten een tegen EM veld op in de spoelen van de baan. Dit opgewekte veld tilt dan het het magnetische veld van de trein en daarmee de trein zelf op. Hij gaat ook pas zweven als hij hard genoeg rijdt. Deze manier van zweven is ook van nature stabiel. De transrapid daarentegen stuurt zijn elektromagneten aktief aan met een terugkoppelingmechanisme. En dit gebeurt, ik dacht uit m'n hoofd, ergens tussen 100.000x en 250.000x per seconde.

Als je een pacemaker heb, kan je beter niet in de Japanner stappen. De Chinese moet wel kunnen. Maar ovb. Ik moet me nog inlezen over de techniek van deze. Hij lijkt namelijk hetzelfde te werken als de transrapid als ik zo kijk.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Super HSL China
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2021, 17:29:56 »
Uit ervaring weet ik dat de Transrapid op die korte baan in het Emsland heel snel en rustig op snelheid kwam, met een kruissnelheid van 450 km/uur, afgelezen in de passagiersruimte op een lineaire snelheidsmeter.
Dat was in de eerste week dat ze in de Transrapid passagiers mochten meenemen.

Het was alleen dom dat ze de neus van de Transrapid lichtgroen hadden gespoten; na een rondje net boven boomhoogte kon je aan de donkerrode strepen op de neus zien hoeveel vogels ze geraakt hadden.

De Fransen hadden hier beter over nagedacht, hun veel langzamere TGV heeft niet voor niets een donkerrode kleur!
« Laatst bewerkt op: 21 July 2021, 17:52:54 door Piet Groot »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Super HSL China
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2021, 17:52:42 »
Volgens mij kon de transrapid ook niet veel sneller dan dat omdat de lineaire inductie motor of LIM (de spoelen in de baan) de levitatie magneten zou verstoren. Het is zo dat de LIM met een magnetisch veld duwt en trekt aan de magnetischevelden van de levitiatiemagneten van de trein. De LIM zou door te hard duwen en trekken de zweefwerking kunnen verstoren en dit is de bottleneck van de maximum snelheid en misschien ook op het acceleren en afremmen.

Maar waarschijnlijk doen ze vanwege het comfort niet optrekken of remmen met maximale kracht  :P

Mvg,

Bas

EDIT: volgens wiki zou die 550km/u moeten kunnen, toch wel aardig snel  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 July 2021, 17:58:07 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Super HSL China
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2021, 11:31:33 »
@ Piet,

De eerste TGV Sud Est was oranje, De Atlantique was grijs blauw, daarna kwamen andere kleuren, maar rood niet (volgens mij). Wel de Thalys was rood.
De opvolger is wel rood en rijdt o.a in Italië de AGV Italo
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:AGV_.italo_Napoli_side_view.JPG

@bask , OK Bas  ;) ,

De Transrapid rijdt nog steeds hè. Tussen Shanghai en vliegveld Pudong. Dus vermoedelijk is deze snellere een doorontwikkeling daarvan.

Misschien leuk weetje: https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Duitsland-haalt-magneetbaan-uit-de-mottenballen-25378592.html
« Laatst bewerkt op: 22 July 2021, 11:39:06 door Jeronimos »
Jeroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Super HSL China
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2021, 11:34:08 »
Bas*

Ook een leuk weetje is dat de maximum snelheid van dat lijntje niet behaald kan worden vanwege de korte lengte. De trein is daar volgens mij continu aan het optrekken of afremmen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Super HSL China
« Reactie #12 Gepost op: 22 July 2021, 11:42:51 »
Niet volgens wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai

Citaat
Fahrzeit, Fahrkosten, Auslastung[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten][/size]Der Transrapid – in China Shanghai Maglev Train (SMT) bzw. Cixuanfulieche (chinesisch 磁悬浮列车) genannt – benötigt für die 30 km lange Strecke 7 Minuten und 18 Sekunden. Nach 3½ Minuten (zurückgelegte Strecke: 12,5 km) ist die Betriebshöchstgeschwindigkeit von 430 km/h erreicht. Sie wird für 50 Sekunden gehalten, bevor die Verzögerungsphase (wiederum 12,5 km) beginnt. Die Durchschnittsgeschwindigkeit auf dieser Strecke beträgt 247 km/h. Mittlerweile verkehrt die Mehrzahl der Fahrten (47 von 59 pro Tag und Richtung) nur noch mit einer reduzierten Höchstgeschwindigkeit von 300 km/h,[1] wodurch sich die Fahrzeit auf ca. 8 Minuten und 10 Sekunden erhöht. Die Höchstgeschwindigkeit von 430 km/h (Stand: August 2013) wird nur morgens und nachmittags in jeweils rund 45 Minuten langen Zeitfenstern erreicht.[1]
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Super HSL China
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2021, 12:20:32 »
Het lijkt me vooral interessant om deze trein 10 wagons te zien slepen (zie commentaar aan het eind in het filmpje uit de link van de openingspost).....
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Super HSL China
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2021, 12:26:35 »
Fascinerend onderwerp, zulke snelle treinen. Ik kwam er bij het dikke mannetje een actueel boek over tegen: https://www.bol.com/nl/nl/p/magneetzweeftreinen/9300000027440983/?suggestionType=featured_product

Bor