BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: 008200 op 21 juli 2021, 11:59:20
-
SuperHSL in China (https://www.nu.nl/288252/video/china-voltooit-bouw-van-trein-die-600-kilometer-per-uur-kan.html)
François
-
Daar kan het wel dus...
-
Dat wel, veel andere dingen die wij als normaal beschouwen kunnen daar juist niet :-X
-
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk :P
-
Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?
ANDREAS
-
Daar kan het wel dus...
Het kon hier in 1987 al: https://en.wikipedia.org/wiki/Transrapid
-
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk :P
Het land is ook wel een enorm stuk groter, veel grotere reisafstanden en veel meer ruimte om aan te leggen.
Hier in Nederland zou je nooit op snelheid komen voordat je een volgend station dan al bereikt hebt en waar wil je dat kwijt in ons dichtbevolkte landschap...
-
Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?
Nee, Ik meen van niet. De trein tilt zich zelf omhoog met elektromagneten die aan de onderkanten zitten. De afstand hier tussen is erg klein. Daarom kunnen deze magneten relatief zwak en relatief ver verwijderd zijn van passagiers ten opzichte van de Japanse magneet zweeftrein. De relatie tussen afstand en sterkte van het magnetisch veld bedraagt een factor 4 ofzo ???. Dus hoe dichter je magneten bij je spoelen of magnetische oppervlaktes zitten, hoe minder vermogen je nodig heb om jezelf op te kunnen tillen.
Die Japanse werkt met een ander levitiatie principe en gebruikt permanente elektromagneten van supergeleidend materiaal. Deze wekken een magnetisch veld op die je door de hele trein kan meten. Dit veld moet namelijk de spoelen kunnen bereiken in de wanden van de U-vormige baan waartussen de trein rijdt en zweeft. Wanneer de trein rijdt, wekken zijn magneten een tegen EM veld op in de spoelen van de baan. Dit opgewekte veld tilt dan het het magnetische veld van de trein en daarmee de trein zelf op. Hij gaat ook pas zweven als hij hard genoeg rijdt. Deze manier van zweven is ook van nature stabiel. De transrapid daarentegen stuurt zijn elektromagneten aktief aan met een terugkoppelingmechanisme. En dit gebeurt, ik dacht uit m'n hoofd, ergens tussen 100.000x en 250.000x per seconde.
Als je een pacemaker heb, kan je beter niet in de Japanner stappen. De Chinese moet wel kunnen. Maar ovb. Ik moet me nog inlezen over de techniek van deze. Hij lijkt namelijk hetzelfde te werken als de transrapid als ik zo kijk.
Mvg,
Bas
-
Uit ervaring weet ik dat de Transrapid op die korte baan in het Emsland heel snel en rustig op snelheid kwam, met een kruissnelheid van 450 km/uur, afgelezen in de passagiersruimte op een lineaire snelheidsmeter.
Dat was in de eerste week dat ze in de Transrapid passagiers mochten meenemen.
Het was alleen dom dat ze de neus van de Transrapid lichtgroen hadden gespoten; na een rondje net boven boomhoogte kon je aan de donkerrode strepen op de neus zien hoeveel vogels ze geraakt hadden.
De Fransen hadden hier beter over nagedacht, hun veel langzamere TGV heeft niet voor niets een donkerrode kleur!
-
Volgens mij kon de transrapid ook niet veel sneller dan dat omdat de lineaire inductie motor of LIM (de spoelen in de baan) de levitatie magneten zou verstoren. Het is zo dat de LIM met een magnetisch veld duwt en trekt aan de magnetischevelden van de levitiatiemagneten van de trein. De LIM zou door te hard duwen en trekken de zweefwerking kunnen verstoren en dit is de bottleneck van de maximum snelheid en misschien ook op het acceleren en afremmen.
Maar waarschijnlijk doen ze vanwege het comfort niet optrekken of remmen met maximale kracht :P
Mvg,
Bas
EDIT: volgens wiki zou die 550km/u moeten kunnen, toch wel aardig snel ;D
-
@ Piet,
De eerste TGV Sud Est was oranje, De Atlantique was grijs blauw, daarna kwamen andere kleuren, maar rood niet (volgens mij). Wel de Thalys was rood.
De opvolger is wel rood en rijdt o.a in Italië de AGV Italo
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:AGV_.italo_Napoli_side_view.JPG (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:AGV_.italo_Napoli_side_view.JPG)
@bask , OK Bas ;) ,
De Transrapid rijdt nog steeds hè. Tussen Shanghai en vliegveld Pudong. Dus vermoedelijk is deze snellere een doorontwikkeling daarvan.
Misschien leuk weetje: https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Duitsland-haalt-magneetbaan-uit-de-mottenballen-25378592.html (https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Duitsland-haalt-magneetbaan-uit-de-mottenballen-25378592.html)
-
Bas*
Ook een leuk weetje is dat de maximum snelheid van dat lijntje niet behaald kan worden vanwege de korte lengte. De trein is daar volgens mij continu aan het optrekken of afremmen ;D
Mvg,
Bas
-
Niet volgens wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai (https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai)
Fahrzeit, Fahrkosten, Auslastung[Bearbeiten (https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Transrapid_Shanghai&veaction=edit§ion=1) | Quelltext bearbeiten (https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Transrapid_Shanghai&action=edit§ion=1)][/size]Der Transrapid (https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid) – in China Shanghai Maglev Train (SMT) bzw. Cixuanfulieche (chinesisch (https://de.wikipedia.org/wiki/Chinesische_Schrift) 磁悬浮列车) genannt – benötigt für die 30 km lange Strecke 7 Minuten und 18 Sekunden. Nach 3½ Minuten (zurückgelegte Strecke: 12,5 km) ist die Betriebshöchstgeschwindigkeit von 430 km/h erreicht. Sie wird für 50 Sekunden gehalten, bevor die Verzögerungsphase (wiederum 12,5 km) beginnt. Die Durchschnittsgeschwindigkeit auf dieser Strecke beträgt 247 km/h. Mittlerweile verkehrt die Mehrzahl der Fahrten (47 von 59 pro Tag und Richtung) nur noch mit einer reduzierten Höchstgeschwindigkeit von 300 km/h,[1] (https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai#cite_note-faz-2013-224-7-1) wodurch sich die Fahrzeit auf ca. 8 Minuten und 10 Sekunden erhöht. Die Höchstgeschwindigkeit von 430 km/h (Stand: August 2013) wird nur morgens und nachmittags in jeweils rund 45 Minuten langen Zeitfenstern erreicht.[1] (https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai#cite_note-faz-2013-224-7-1)
-
Het lijkt me vooral interessant om deze trein 10 wagons te zien slepen (zie commentaar aan het eind in het filmpje uit de link van de openingspost).....
-
Fascinerend onderwerp, zulke snelle treinen. Ik kwam er bij het dikke mannetje een actueel boek over tegen: https://www.bol.com/nl/nl/p/magneetzweeftreinen/9300000027440983/?suggestionType=featured_product
Bor
-
@ Jeronimos
Die donkerrode Thalys bedoel ik ook, de kleur hiervan maskeert bloedstrepen.
-
Hoe bedoel je dat?
Bor
-
Als je reactie #8 leest dan snap je het
-
Dan nog is het niet de reden dat de Thalys rood is (en latere TGV's zijn ook niet rood...).
-
Hangt van regio af: blauw-bloed regio, oranje-bloed regio enz