Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Super HSL China  (gelezen 2584 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Super HSL China
« Gepost op: 21 juli 2021, 11:59:20 »

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Super HSL China
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2021, 13:29:03 »
Daar kan het wel dus...

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Super HSL China
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2021, 13:35:22 »
Dat wel, veel andere dingen die wij als normaal beschouwen kunnen daar juist niet   :-X
Groet van Ben

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Super HSL China
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2021, 13:38:12 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Super HSL China
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2021, 16:11:45 »


Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?

ANDREAS

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Super HSL China
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2021, 16:16:40 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Super HSL China
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2021, 16:49:13 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P
Het land is ook wel een enorm stuk groter, veel grotere reisafstanden en veel meer ruimte om aan te leggen.

Hier in Nederland zou je nooit op snelheid komen voordat je een volgend station dan al bereikt hebt en waar wil je dat kwijt in ons dichtbevolkte landschap...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Super HSL China
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2021, 16:59:51 »
Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?
Nee, Ik meen van niet. De trein tilt zich zelf omhoog met elektromagneten die aan de onderkanten zitten. De afstand hier tussen is erg klein. Daarom kunnen deze magneten relatief zwak en relatief ver verwijderd zijn van passagiers ten opzichte van de Japanse magneet zweeftrein. De relatie tussen afstand en sterkte van het magnetisch veld bedraagt een factor 4 ofzo  ???. Dus hoe dichter je magneten bij je spoelen of magnetische oppervlaktes zitten, hoe minder vermogen je nodig heb om jezelf op te kunnen tillen.

Die Japanse werkt met een ander levitiatie principe en gebruikt permanente elektromagneten van supergeleidend materiaal. Deze wekken een magnetisch veld op die je door de hele trein kan meten. Dit veld moet namelijk de spoelen kunnen bereiken in de wanden van de U-vormige baan waartussen de trein rijdt en zweeft. Wanneer de trein rijdt, wekken zijn magneten een tegen EM veld op in de spoelen van de baan. Dit opgewekte veld tilt dan het het magnetische veld van de trein en daarmee de trein zelf op. Hij gaat ook pas zweven als hij hard genoeg rijdt. Deze manier van zweven is ook van nature stabiel. De transrapid daarentegen stuurt zijn elektromagneten aktief aan met een terugkoppelingmechanisme. En dit gebeurt, ik dacht uit m'n hoofd, ergens tussen 100.000x en 250.000x per seconde.

Als je een pacemaker heb, kan je beter niet in de Japanner stappen. De Chinese moet wel kunnen. Maar ovb. Ik moet me nog inlezen over de techniek van deze. Hij lijkt namelijk hetzelfde te werken als de transrapid als ik zo kijk.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Super HSL China
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2021, 17:29:56 »
Uit ervaring weet ik dat de Transrapid op die korte baan in het Emsland heel snel en rustig op snelheid kwam, met een kruissnelheid van 450 km/uur, afgelezen in de passagiersruimte op een lineaire snelheidsmeter.
Dat was in de eerste week dat ze in de Transrapid passagiers mochten meenemen.

Het was alleen dom dat ze de neus van de Transrapid lichtgroen hadden gespoten; na een rondje net boven boomhoogte kon je aan de donkerrode strepen op de neus zien hoeveel vogels ze geraakt hadden.

De Fransen hadden hier beter over nagedacht, hun veel langzamere TGV heeft niet voor niets een donkerrode kleur!
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 17:52:54 door Piet Groot »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Super HSL China
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2021, 17:52:42 »
Volgens mij kon de transrapid ook niet veel sneller dan dat omdat de lineaire inductie motor of LIM (de spoelen in de baan) de levitatie magneten zou verstoren. Het is zo dat de LIM met een magnetisch veld duwt en trekt aan de magnetischevelden van de levitiatiemagneten van de trein. De LIM zou door te hard duwen en trekken de zweefwerking kunnen verstoren en dit is de bottleneck van de maximum snelheid en misschien ook op het acceleren en afremmen.

Maar waarschijnlijk doen ze vanwege het comfort niet optrekken of remmen met maximale kracht  :P

Mvg,

Bas

EDIT: volgens wiki zou die 550km/u moeten kunnen, toch wel aardig snel  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 17:58:07 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Super HSL China
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2021, 11:31:33 »
@ Piet,

De eerste TGV Sud Est was oranje, De Atlantique was grijs blauw, daarna kwamen andere kleuren, maar rood niet (volgens mij). Wel de Thalys was rood.
De opvolger is wel rood en rijdt o.a in Italië de AGV Italo
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:AGV_.italo_Napoli_side_view.JPG

@bask , OK Bas  ;) ,

De Transrapid rijdt nog steeds hè. Tussen Shanghai en vliegveld Pudong. Dus vermoedelijk is deze snellere een doorontwikkeling daarvan.

Misschien leuk weetje: https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Duitsland-haalt-magneetbaan-uit-de-mottenballen-25378592.html
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 11:39:06 door Jeronimos »
Jeroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Super HSL China
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2021, 11:34:08 »
Bas*

Ook een leuk weetje is dat de maximum snelheid van dat lijntje niet behaald kan worden vanwege de korte lengte. De trein is daar volgens mij continu aan het optrekken of afremmen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Super HSL China
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2021, 11:42:51 »
Niet volgens wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai

Citaat
Fahrzeit, Fahrkosten, Auslastung[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten][/size]Der Transrapid – in China Shanghai Maglev Train (SMT) bzw. Cixuanfulieche (chinesisch 磁悬浮列车) genannt – benötigt für die 30 km lange Strecke 7 Minuten und 18 Sekunden. Nach 3½ Minuten (zurückgelegte Strecke: 12,5 km) ist die Betriebshöchstgeschwindigkeit von 430 km/h erreicht. Sie wird für 50 Sekunden gehalten, bevor die Verzögerungsphase (wiederum 12,5 km) beginnt. Die Durchschnittsgeschwindigkeit auf dieser Strecke beträgt 247 km/h. Mittlerweile verkehrt die Mehrzahl der Fahrten (47 von 59 pro Tag und Richtung) nur noch mit einer reduzierten Höchstgeschwindigkeit von 300 km/h,[1] wodurch sich die Fahrzeit auf ca. 8 Minuten und 10 Sekunden erhöht. Die Höchstgeschwindigkeit von 430 km/h (Stand: August 2013) wird nur morgens und nachmittags in jeweils rund 45 Minuten langen Zeitfenstern erreicht.[1]
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Super HSL China
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2021, 12:20:32 »
Het lijkt me vooral interessant om deze trein 10 wagons te zien slepen (zie commentaar aan het eind in het filmpje uit de link van de openingspost).....
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Super HSL China
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2021, 12:26:35 »
Fascinerend onderwerp, zulke snelle treinen. Ik kwam er bij het dikke mannetje een actueel boek over tegen: https://www.bol.com/nl/nl/p/magneetzweeftreinen/9300000027440983/?suggestionType=featured_product

Bor