Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 17:37:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Combinatie analoog/digitaal  (gelezen 2272 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Combinatie analoog/digitaal
« Gepost op: 15 July 2021, 21:45:08 »
Een kennis vertelde mij dat hij op een gedeelte van zijn baan afwisselend analoog en digitaal wilde gaan rijden. Via een schakelaar zouden dan beide 'stroomsoorten' afwisselend op het baangedeelte worden gezet.
Voor mijn gevoel is dit niet zo'n handige manier, omdat de kans bestaat dat beide 'stroomsoorten' met elkaar in contact kunnen komen (bijvoorbeeld door loks of wagens met interieurverlichting), waardoor de kans bestaat dat bijvoorbeeld (vooral) de digitale apparatuur beschadigd zou kunnen worden, maar zeker weten doe ik dat niet en ik ben nou ook weer niet direct zo'n expert om dat goed te kunnen beoordelen.
Vandaar dat ik dit 'probleem' hier maar eens in de groep gooi, in de hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

Bij voorbaat dank!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2021, 21:49:03 »
Zelf ben ik geen voorstander van het mixen van systemen. Je haalt je een boel ellende op de hals die je kunt vermijden door bij één systeem te blijven.

Daarom gooi ik maar een tegenvraag in het spel: waar heb dat allemaal voor nodig?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2021, 21:53:07 »
Denk niet dat dat goed gaat.
Immers bij analoog rijden wissel je wel eens van rijrichting door simpelweg + en - te wisselen.
Dat geeft dan sluiting op je digitale systeem .
Ik zou er zeker niet aan beginnen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2021, 22:08:05 »
Dat ben ik met je eens, Klaas, en toen de man mij zijn voornemen voorlegde heb ik het in eerste instantie ook afgeraden - of, als het dan toch moest zijn, er voor te zorgen dat beide systemen strikt, maar dan ook strikt, van elkaar gescheiden moeten blijven.
Het heb er allemaal voor nodig om met de loks die al van een decoder voorzien zijn digitaal te kunnen rijden (op een omschalbaar gedeelte van de baan) terwijl ook de loks zonder decoder (op de rest van de baan) in bedrijf kunnen blijven èn op het omschakelbare gedeelte kunnen rijden. Toen ik er op wees dat je met decoder-loks ook analoog kunt rijden was het tegenargument dat je dan met de digitale loks niet tegelijk, onafhankelijk van elkaar, op hetzelfde spoor zou kunnen rijden (hèt voordeel van digitale treinbesturing).

De vraag is dus eigenlijk: welke voorzieningen moeten er getroffen worden om het boven geschetste mogelijk te maken?

Citaat
Ik zou er zeker niet aan beginnen.

Dat zou ik ook niet doen, maar de vraag was of het mogelijk is en zo ja, welke voorzieningen er dan getroffen moeten worden. Naar mijn idee moet je dan zorgen dat beide systemen strikt, maar dan ook strikt, van elkaar gescheiden moeten blijven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2021, 22:16:38 »
Het is natuurlijk wel mogelijk, mits je beide baandelen op beide spoorstaven elektrisch van elkaar isoleert.
En je moet zorgen dat die scheiding niet door een voertuig overbrugd kan worden, hetzij door goed op te letten, hetzij door een beveiliging in te bouwen.
De simpelste beveiliging is tussen het analoge en digitale deel een meter spoor spanningsloos maken.

Een betere optie is naar mijn mening de hele baan ombouwen naar digitaal en met de digitale treinen gaan rijden. En dan geleidelijk de overige treinen ombouwen naar digitaal.
De niet omgebouwde blijven dan nog even in de doos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2021, 22:19:04 »
... bij analoog rijden wissel je wel eens van rijrichting door simpelweg + en - te wisselen.
Dat geeft dan sluiting op je digitale systeem .
'Digitaal' werkt met wisselspanning, waarom zou 'analoog' +/- wisselen dan sluiting geven?

Je kunt de baan met een dubbelpolige schakelaar  aansluiten op een digitale centrale en op een analoge regelaar. In de stand 'digitaal' dan wel alle analoge locs van de baan halen.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2021, 22:23:04 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2021, 22:21:58 »
Verstandig: waarschijnlijk niet.
Zinvol: waarschijnlijk ook niet.
Met gevaar voor fouten: ja
Met gevaar voor schade: ja.

Maar het kan wel.  Door bijvoorbeeld tussen het analoge en het digitale deel een baanvak te maken dat aan beide geschakeld kan worden.
Komt een trein uit het analoge deel, dan MOET dit baanvak op analoog staan.  Nadat de trein stopgezet is, kan met een dubbelpolige schakelaar het baanvak op digitaal gezet worden.   En andersom.   Dit vereist een uiterste discipline en de voorzorg, dat de vertrekkende trein niet weer de verkeerde kant op rijdt, zodat de scheiding overbrugd wordt.
Een voorbeeld (maar dan met bovenleiding)  was de scheiding in Venlo tussen de Nederlandse gelijkspanning en de Duitse wisselspanning..

Nogmaals: technisch kan het en is dat niet zo moeilijk.  Maar gezien de menselijke factor zou ik het nooit doen.

Overigens bestond vroeger wel een module (Lenz) die dit mogelijk maakte, maar ik denk, dat het niet voor niks is dat die al lang niet meer verkrijgbaar is.


denobis

  • Gast
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2021, 22:23:18 »
omdat je het risico loopt dat de gelijkspanning op het wisselspanningsdeel van het digitale systeem terecht komt.
de blokgolf die uit het digitale systeem komt is dan direct weg.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2021, 22:26:46 door denobis »

VvKan

  • Gast
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2021, 22:24:55 »
De niet omgebouwde blijven dan nog even in de doos.
Ik weet niet of dat bij alle DCC systemen kan, maar je kunt 1 analoge loc op een digitale baan laten rijden met adres 0.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2021, 22:46:07 »
Zo te zien is de strekking van de meeste antwoorden: het kàn wel, máár...

Citaat van: VvKan
Een voorbeeld (maar dan met bovenleiding)  was de scheiding in Venlo tussen de Nederlandse gelijkspanning en de Duitse wisselspanning..

Dat doet me er aan denken dat ook nog geopperd werd op de bovenleiding één pool van de digitale voeding èn één pool van de analoge spanning te zetten, waarbij dan op de ene railstaaf de tweede digtale pool gezet kon worden en op de andere railstaaf de tweede van de analoge. Dat leek me al helemaal geen goed idee...

Een analoge lok op adres 0... daar staat me ook vaag iets van bij. Kwestie van even uitproberen en je weet of dat (nog steeds) mogelijk is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2021, 23:04:40 »
Ik weet niet of dat bij alle DCC systemen kan, maar je kunt 1 analoge loc op een digitale baan laten rijden met adres 0.
Dat zit in DCC al vanaf het begin ingebakken. De spanningsvorm van DCC is zo gekozen dat het aantal positieve pulsen altijd even groot is als het aantal negatieve. Het gelijkspanningsaandeel is daardoor nul. Maar door aan één kant pulsen te verlengen (zero-stretching) kun je een gelijkspanningsaandeel creëren waar een analoge loc op gaat rijden.
Maar, de motor in de analoge loc krijgt wel de volle digitale spanning voor zijn kiezen en daar zijn al veel motortjes door gesneuveld. Deze optie wordt dan ook niet meer gepropageerd.

Grappig genoeg heb ik dit idee gejat in mijn eigen systeem Permaloog. Voor meer info, klik op het wereldbolletje links.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2021, 23:28:47 »
Misschien dynamo een optie om beide systemen te combineren.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2021, 23:56:16 »
Op mijn redelijk grote en uitgebreide baan kan ik zowel analoog of digitaal rijden, gescheiden door een schakelsysteem met 4 dubbelpolige schakelaars.
Als ik het mezelf er moeilijk wil maken kan ik zelfs op een deel digitaal "binnenbaan" en op een deel analoog "buitenbaan" tegelijk rijden.
Dan  vooraf alle overloopwissels wel even juist leggen tussen beide baangedeeltes.
De analoge locs kunnen gewoon blijven staan bij digitaal rijden, immers elke loc staat analoog op een uitgeschakeld stukje spoor.
Enige oplettendheid is wel nodig, maar dat is in het hele leven al een verstandige eigenschap.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2021, 08:26:12 »
Ik kom uit op de 'Z-schaltung', uit te voeren met dubbelpolige schakelaars/relais. Ieder blok/segment ontvangt zijn voeding van een toe te wijzen bron. Dit vereist wel de nodige discipline.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Combinatie analoog/digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2021, 08:35:52 »
Misschien dynamo een optie om beide systemen te combineren.
Dit dus.