Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:54:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door hervé
Vandaag om 14:54:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
  

Auteur Topic: Baanplan Bellingeweer (werktitel)  (gelezen 6816 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2021, 21:48:52 »
Hallo,

Interessant sporenplan.
Een kanttekening van mijn kant is dat er vrijwel geen rangeermogelijkheden zijn.
Een spooraansluiting of mogelijkheid van bv locwisseling is er niet en dat maakt een baan juist levendig.
Alleen rondjes rijden geeft weinig spelmogelijkheden en verveelt snel.

succes jandcargo

Bertje B

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2021, 22:36:46 »
En kun je wel overal bij ? Diepte en schaduwstation.
Vaste baan op wielen of mss in moduulvorm

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2021, 10:41:58 »
4. @Frank123: De keerlussen waarom niet? Voelt aan als ingewikkeld en ik heb het nog nooit gedaan,  Heb je tips hoe ik een keerlus kan inpassen in dit baanplan en wat ik dan nodig heb.
Als me dat een veel attractievere treinenloop oplevert vind ik dat het overwegen waard.
Nu heb je een "hondenbot". Leg je op het station extra wissels, zodat je er ook in tegengestelde (hoofd) richting kan rijden, dan worden alle sporen op je station electrisch met elkaar verbonden.  De beide uiteinden van je hondenbot zijn dan je keerlussen.  Je legt dus helemaal geen (extra) keerlus aan.

Je treinenloop op de baan wordt er normaal gesproken niet attractiever door, als je uitgaat van bijvoorbeeld rechts-rijden, maar wel je treinbewegingen op het station.

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2021, 11:45:55 »
En kun je wel overal bij ? Diepte en schaduwstation.
Vaste baan op wielen of mss in moduulvorm

Dat hoop ik wel dat ik overal nog bij kan, in het ontwerp heb ik daar rekening mee proberen te houden.
Het wordt een vaste baan die tegen de muur aan staat. De lange zijden staan tegen de muur.

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2021, 11:47:44 »
Nu heb je een "hondenbot". Leg je op het station extra wissels, zodat je er ook in tegengestelde (hoofd) richting kan rijden, dan worden alle sporen op je station electrisch met elkaar verbonden.  De beide uiteinden van je hondenbot zijn dan je keerlussen.  Je legt dus helemaal geen (extra) keerlus aan.

Je treinenloop op de baan wordt er normaal gesproken niet attractiever door, als je uitgaat van bijvoorbeeld rechts-rijden, maar wel je treinbewegingen op het station.

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat in snap wat je bedoelt. Wissels op de stations die de buitenbaan met de binnenbaan van het hondenbot met elkaar verbinden. Moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik dat qua stroom dan voor elkaar krijg.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2021, 11:57:33 »
Als je de wissels ook wilt gebruiken (je kan wissels namelijk ook voor de sier aanleggen), dan zijn keerlus modules in de keerlussen toch een must. Ik heb nog een prototype keerlusmodule liggen die werkt op basis van LDRs (die hebben iets van kamer verlichting nodig om te werken). Dan hoef je slechts vier zaagsnedes te maken in je rails per lus (minder kan echt niet). Aansluiten zijn 4 draadjes en 2 LDR's.





Ik rijd met marklin en ik heb zelf een pendelbaan. Dus ik heb hem zelf dubbel niet nodig. Als je interesse heb, mag je hem hebben en proberen van me. De schakeling werkte de laatste keer dat ik hem testte.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2021, 20:07:45 »

Bas, heel erg bedankt voor het aanbod. Ik moet hem toch afslaan. Ik ben er nog niet aan toe om dit te gaan proberen.
Ik ga eerst mijn oude baan afbreken en dan nog een nieuwe laminaat vloer leggen en dan hopelijk starten met de baan bouwen.
Nogmaals dank.

groeten,

Jan Pieter
« Laatst bewerkt op: 14 July 2021, 20:32:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2021, 21:54:56 »
Hallo,

Ik heb op basis van de opmerkingen aan mijn baanplan gewerkt.
Verschillende zaken heb ik opgepakt zoals meer ruimte voor de perrons, grote station ietsje anders gemaakt, schaduwstation gewijzigd en wat ruimte voor een pendeltreintje.
Keerlussen heb ik nog niks mee gedaan, en ook meer rangeerterrein nog niks, ik verwacht daar niet echt ruimte voor te hebben.

Het enige wat ik nu jammer vindt is dat de sporen in het schaduwstation nu niet allemaal even lang zijn, ik weet eigenlijk niet of ik daar nog iets aan kan doen.

Hieronder de nieuwe ontwerpen.
Mocht je suggesties hebben, ik hoor het graag. Er zullen ongetwijfeld zaken zijn waar ik niet aangedacht hebt.











groeten,

Jan Pieter


Ludo1957

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Creativity is intelligence having fun <A. Einstein
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2021, 22:44:00 »
Dat hoop ik wel dat ik overal nog bij kan, in het ontwerp heb ik daar rekening mee proberen te houden.
Het wordt een vaste baan die tegen de muur aan staat. De lange zijden staan tegen de muur.

Op een plan oogt alles wel bereikbaar, maar in realiteit wil dat wel 's anders uitdraaien.
Even aan een tafel gaan staan met ongeveer dezelfde hoogte als de baan en meten hoever je kan reiken,  kan nooit kwaad.
De gangbare norm is zo'n 80 cm qua reikwijdte, tenzij je lange(re) armen hebt of mangaten voorziet (in het laatste geval moet je wel onder de baan door kunnen kruipen)
PersoonLijk zou ik wat rangeermogelijkheden voorzien (bv een aansluiting met bedrijfsterrein).

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2021, 15:49:01 »
De sporen in je schaduwstation krijg je wel gelijk van lengte.
Je moet alleen even anders denken.

De rechtse wisselstraat draai je om zodat die in dezelfde richting en helling ligt als de linkse.
Rechts onderaan sluit je de wisselstraat dan aan op een bocht van 75° op het verticale been. Daardoor kan de bocht perfect aangesloten worden aan de wisselstraat (15°)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2021, 18:04:29 »
... Het enige wat ik nu jammer vind is dat de sporen in het schaduwstation nu niet allemaal even lang zijn, ik weet eigenlijk niet of ik daar nog iets aan kan doen.

Dat is niet zo moeilijk;


Ik zou overigens geen losse rails gebruiken maar starre 'meterrails' voor het schaduwstation en flexibele rails voor de bogen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #26 Gepost op: 18 July 2021, 10:51:42 »

Bedankt voor de uitwerking. Ik zal dit eens intekenen. Wat dan wel weer iets lastiger wordt is dat de blauwe sporen hellingen zijn. De helling
wordt wat korter hierdoor verwacht ik waardoor het stijgingspercentage toeneemt. Hier moet ik dan nog een oplossing voor verzinnen.
Nogmaals dank voor de uitwerking, wordt gewaardeerd.

Jan Pieter
« Laatst bewerkt op: 18 July 2021, 11:33:54 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #27 Gepost op: 18 July 2021, 10:54:24 »
Je kunt het eerste stuk van het schaduwstation aan de rechterkant ook nog laten dalen, net als in het eerdere ontwerp.  Dan blijft de stijging hetzelfde.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #28 Gepost op: 18 July 2021, 11:30:33 »
Je rijdt rechts neem ik aan, het rechter blauwe spoor is dan dalend? Je kunt een schaduwspoor wat uitsluitend in 1 richting dalend bereden wordt gerust veel steiler maken dan 3%.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2021, 11:34:27 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2021, 11:49:49 »

Interessant, had ik zelf nog niet aan gedacht. Moet ik wel altijd rechts blijven rijden  :)

Je kunt het eerste stuk van het schaduwstation aan de rechterkant ook nog laten dalen, net als in het eerdere ontwerp.  Dan blijft de stijging hetzelfde.

Ik zal het intekenen in Railmodeller. Het handige van dit programma vind ik dat deze meteen het steigingspercentage uitrekent, kun je meteen zien hoe het uitpakt.

groeten,

Jan Pieter
« Laatst bewerkt op: 18 July 2021, 18:15:00 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »